henkg Posted March 25, 2021 Posted March 25, 2021 2021. Liggen we vóór, of achter, ten opzichte van eerdere jaren? Of zien we de trekvogels eerder of later, of zelfs beestjes die we nooit eerder zagen? De opwarming van de aarde is voor mij een feit. Eén minder warm jaar doet dat niet te niet. Wel merk ik dat mijn druiven dit jaar aan de late kant zijn, want: Gisteren (ja, gisteren pas) mijn druiven gesnoeid. Dubbel Guyot snoei, dus zo'n beetje alles eraf, op per stok twee 2020 ranken na, de nieuwe gesteltakken. Vandaag gekeken of ze erg bloedden: ^ Nee dus. Hier de restanten van een 2020 gesteltak en een 2020 rank. Verder zie ik dat alleen de pruim begint te botten. Het overige fruit slaapt nog. En de aardbei frigostekken (ca 3 weken geleden uitgeplant) zijn wel aangeslagen, maar spuiten niet echt de grond uit. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Posted March 25, 2021 Posted March 25, 2021 Ik keek al een paar weken bij de druif maar zie nog geen knopzwellingen, vorig jaar was die ook eerder. Toevallig gister een puntje van een tak geknipt om te kijken of deze nog tekenen van leven bevatte. Was wel groen, dus nog maar even gedult hebben. Maar net als bij jouw nog geen bloed effect gehad vandaag. Van de perenbomen zwellen de bloemknoppen van op. Appelboom heeft al blad van 1cm. Aalbessen ook blad van 1cm. Kiwibes begint sinds vandaag het blad open te vouwen. Knoppen groeide al een paar weken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Posted March 25, 2021 Posted March 25, 2021 2 uren geleden, henkg zei: 2021. Liggen we vóór, of achter, ten opzichte van eerdere jaren? Als ik het vergelijk met 2020 en 2019 loopt de natuur hier 3 weken achter dit jaar. Ik verwacht wel dat we nu een inhaalslag gaan maken. Het is hier maar kort warmer dan gemiddeld geweest, die week na de sneeuw. De temperatuur is verder niet boven de 10 graden geweest, en we hebben veel bewolkte dagen gehad. Vorig jaar deze tijd zat ik al aan de witlof uit de kuil! Quote De moestuin van Patrijs
Flup Posted March 26, 2021 Posted March 26, 2021 In vergelijking met de afgelopen 2 jaar loopt de natuur ook iets achter (of juist niet, als je het met de jaren daarvoor vergelijkt). komt natuurlijk ook doordat het langer echt koud is geweest. Ook nu vriest het hier nog 's nachts. Alles loopt achter. Mijn tuinbonen zijn nog niet boven de grond (de afgelopen paar jaar waren die begin maart resp. half maart boven de grond) en ook de peulen groeien nauwelijks nog. Mijn appelbomen en kersenboom zijn nog in rust. Quote
rorror Posted March 31, 2021 Posted March 31, 2021 Vandaag de eerste wesp in de tuin gezien. Ging van struikje tot stuikje om daarna nog even rond me hoofd te vliegen. Is dat niet wat vroeg? Normaal had ik er niet eens bij stil gestaan. Maar eind vorig jaar zat er een wespen nest tussen de isolatie van de muur, boven de portiek. Het was op een gegeven moment zo erg, dat op alle etages/gallerijen tientallen dode wespen lagen en op één van de laatste dagen, lagen er zo'n 3a400 dood bij de portiek. Nest was destijds niet gevonden door de verdelger. Dus hoop dat dat dit jaar niet weer het geval wordt. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
mdubbelm Posted March 31, 2021 Posted March 31, 2021 Quote Vanaf Eerste Paasdag kunnen we winterse buien verwachten. Vooral de regio Amsterdam is de klos wat de winterse buien betreft, en kan vanaf komende maandag tot en met donderdag wellicht op hagelbuien rekenen. Say what? Quote
Flup Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 @rorror Wespen zie ik hier ook al een kleine week in de tuin. Ben er niet zo blij mee, maar goed, het is niet anders. Ook veel hommels en bijen, maar die zie ik dan weer wel graag. Vorig jaar hebben wij nog een megawespennest weg moeten laten halen. Die zat te gevaarlijk voor ons en de honden. We hebben elk jaar wel wespennesten, maar zolang die niet op een voor ons gevaarlijke plek zitten, mogen die blijven zitten. Quote
Erny Posted April 1, 2021 Posted April 1, 2021 Hier lopen we ook een paar weken "achter" op het gemiddelde (hetgeen ik heb kunnen nakijken op de overzichten die ik een aantal jaren heb bijgehouden). De bomen waren netjes aan het wachten tot de koude periode voorbij was. Nu met de warmte en de zon knallen de bloesems los. Quote
Frans Posted April 20, 2021 Posted April 20, 2021 Vandaag een mooie vlinder gevonden in de kas. Mooi maar dood. Het blijkt na zoeken via google een oranjetipje te zijn, een vlinder die blijkbaar veel voor komt maar die me nog nooit eerder was opgevallen. Bovenzijde Onderkant 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Vinky Posted June 10, 2021 Posted June 10, 2021 In deze tijd van het jaar liggen er altijd wel een paar dode meikevers in de tuin. Dit jaar zie ik die kevers vrijwel niet, maar juist heel veel van hun dekschildjes, los in het zand. Er zijn dus schildloze meikevers verdwenen. Gisteravond zag ik hoe dat komt. Op tweeënhalve meter afstand zag ik een mus woest kopschuddend een meikever slopen. Toen ik de camera naast me wilde pakken bewoog ik me en vloog de snoodaard weg met medeneming van de hapklare kever. Het stikt hier van de mussennesten. In het zand lagen niet alleen de afgerukte schildjes, maar ook de vleugeltjes van de meikever. Daar dan weer geen foto van gemaakt. En naderhand herinnerde ik me dat ik wel meer mussen zo woest bezig heb gezien. Vandaag ben ik wat beter gaan kijken en verdraaid: bijna steeds liggen er twee dekschildjes bij elkaar en soms ook de vleugeltjes – maar die zijn zo licht dat ze makkelijk wegwaaien. Was dat bekend? Dat mussen meikevers aan hun jonge voeren? 2 Quote
Jorieke123 Posted June 17, 2021 Posted June 17, 2021 Ja, hier worden veel meikevers gesloopt door onze dakmussen Al zijn er inderdaad nu erg weinig kevers. De mussen gaan zo verder met de rozenkever die (bij ons dan...) de opvolger is van de meikever zo in juni. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Posted June 17, 2021 Posted June 17, 2021 Oranjetipje en mussen en kevers horen volgens mij eerder thuis in het Insectentopic ipv in het fenologische seizoenentopic? 🤔 1 Quote
mdubbelm Posted June 17, 2021 Posted June 17, 2021 On 6/10/2021 at 8:29 PM, Vinky said: In deze tijd van het jaar liggen er altijd wel een paar dode meikevers in de tuin. Dit is wel een fenologische waarneming 3 Quote
Vinky Posted June 21, 2021 Posted June 21, 2021 Dat over die mussen en meikevers had ik best ergens anders kunnen plaatsen @Erny, zeker, maar de achterliggende gedachte, die ik niet had genoemd, was dat in dit voorjaar alles zo traag op gang kwam: bladgroei, rupsen, voer voor jonge vogels – mezen die door gebrek aan voedsel niet aan de leg gingen. Elk jaar hoor ik wel het hoogtonig pieperdepiep van mussen als ze paren in de dakgoot, langs de dakpannen waaronder ze nestelen, en dat kwam dit jaar laat op gang. Mijn veronderstelling was dat door de trage start van het seizoen de mussen laat succesvolle legsels kregen en hun jongen nu gingen voeren met gesloopte mestkevers. Voor het eerst in de dertig jaar waarin ik deze huis- en moestuin heb, valt me dit gedrag van mussen met meikevers me op. Fenologische waarneming op het niveau van een amateur. Ja, goed om te weten @Jorieke123 dat je hetzelfde ziet. Is dat alleen dit jaar of vaker? De rozenkever kende ik nog niet maar ik ga er op letten. Geen lieverdje lijkt me. Ohw en hoeveel eitjes hebben die gestorven meikevers gelegd, hoeveel engerlingen knagen volgend jaar de aardappels weer compleet hol? 1 Quote
Recommended Posts