RoosDeTuinier Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 Ik wil binnenkort kippen houden en ik vroeg me af hoe hoog de omheining moet zijn? Ik wil graag een auracana kriel een red island kriel en een welsumer kriel hebben. Ik dacht aan een omheining van 1 meter hoog maar ik ben bang dat ze via de struiken gaan ontsnappen😅 Ik heb een klein nachthok met ren in totaal 1.80 bij 80 cm .Dus niet heel groot. Dus grote kippen wordt lastig denk ik. Ik zet dit bewust niet in het kippentopic anders loopt alles door elkaar. En dat vindt ik dus niet handig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Goede vragen Roos. 1 meter is verre van hoog genoeg voor een Red island kriel. Van de andere weet ik het niet. De onderste meter en 30cm maak je best met volieregaas of fijn kippengaas. Ook gaas ingraven tegen roofdieren en ratten! Daarboven en bovenop Trixie kattennet. Dat zie je niet zo erg en werkt heel goed. Voor 3 krielen is het nachthok waarschijnlijk groot genoeg. Maar niet voor grote koppen. Heb je een kant en klaar hok op t oog? Hoe veel zitstok is er? Hoeveel ruimte is er rondom? Hoeveel ventilatie is er? Dat is meestal veel te weinig in kek hokjes. Je kan een houten kek hokje vaak wel verbouwen /geschikt maken. En drie verschillende rassen is wel leuk. Maar als je die van verschillende adressen haalt heb je wel 3x zoveel kans op ziekte. Let ook op op inentingen. Niet fout maar heeft mogelijk nadelen als je ooit kippen wil toevoegen met eigen broed. Ga je volwassen kipjes kopen of kuikens? Bij jonge kuikens zie je nog niet of er haantjes bij zijn. En er zijn op marktplaats ook onbetrouwbare handelaren actief. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Hier gaan de kippen vrijwel nooit over 1.20 gaas heen. En jammer genoeg merk ik nu dat de krielen wel over 80 cm gaas heen gaan. Kortwieken is dan wel een optie om te voorkomen dat ze over een hek heen vliegen. Maar zorg er dan wel voor dat ze niet via struiken etc. Alsnog omhoog kunnen springen. Ik merk hier dat, als ze over een hekje heen gaan, het eigenlijk altijd op een plek is waar ze bovenop het hek kunnen gaan zitten. In mijn geval is dat dus het poortje, want dat is de enige plek waar het hek niet uit gaas bestaat maar de bovenkant een plank is. Wel of niet over een hek heen gaan is ook erg ras afhankelijk. Zijdehoenders gaan nergens overheen. Brahma's zijn ook geen grote vliegers. Andere rassen daarin tegen gaan wel makkelijk de hoogte in. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Krielen zijn lichter en kunnen daardoor veel hoger vliegspringen. 1 meter is een eitje voor veel krielen. Mijn krielen halen zelfs 2,25 m. Krielen hebben meer vijanden dan grote kippen. Ik denk dat als je krielen opsluit in een open ren de kans groot is dat ze op een dag worden gepakt door een hond, vos, havik, sperwer, boerderij kat of buizerd. Ik was in ieder geval super gelukkig met het net toen er een sperwer bij ons in de pereboom naar de kiekens zat te loeren👀. Ik laat mijn krielen ook vaak een paar uur vrij als er iemand thuis is. Hoe kleiner en slanker de kip hoe beter ze kunnen vluchten. In een ren zijn ze vrij kansloos omdat er weinig is om naartoe te vluchten. In 6 jaar ben ik 1x een volwassen kipje kwijtgeraakt met vrije uitloop (waarschijnlijk een buizerd). Maar ze zijn al vaak ontsnapt aan diverse honden uit de buurt, door bovenop de ren en over de haag met de buren te vliegen. Als ze een roofvogel denken te zien duiken ze juist onder struiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuinLB Posted April 1, 2021 Share Posted April 1, 2021 Hond, havik,buizerd, vos, kat etc. Als ik me over al die dingen zo druk moest maken kon ik toch echt geen kippen houden. Ik woon in het buitengebied waar veel honden los op het erf lopen, maar er komt toch zelden een vreemde hond bij ons op erf. Dus dat probleem zie ik niet echt. Katten lopen hier ook rond, maar ook die zie ik niet zo snel een kip pakken. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen maar over het algemeen zal een kat geen krielkip pakken. Vossen kunnen idd een probleem zijn maar die komen overdag niet in de buurt. Dus als je je kippen s avonds opsluit zie ik geen problemen met een open ren. Blijven de roofvogels over. Dat kan bij een open ren best een probleem zijn, maar dat is ook erg afhankelijk van hoe de roofvogel populatie bij jouw is en hoe druk het rond de kippenweide is. Persoonlijke ervaring is dat in de meeste gevallen zorgen voor schuilplekken (struiken en bomen) afdoende is, zeker als er ook een haan bij loopt. Roofvogels blijven in bepaalde gevallen wel een probleem als je geen afdekking van je uitloop hebt. In mijn ogen weegt de extra ruimte voor mijn kippen zwaarden dan de hele kleine kans dat ze gepakt worden door een roofvogel, maar zoals ik al zei is dit wel voor iedere locatie anders en afhankelijk van de roofvogel populatie. Niet iedere roofvogel die overvliegt heeft het gelijk gemunt op je kippen Of krielen eerder ten prooi vallen aan roofvogels durf ik zo niet te zeggen. Ik ben mee grote kippen ( formaat leghen) kwijt geraakt aan de buizerd dan krielen. Al zal een roofvogel niet snel een brahma proberen te pakken. Ik heb de brahma haan hier zelfs een buizerd( die rustig in het weiland zat) zien verjagen. Dus ja rovers is iets om over na te denken maar je moet je er in mijn ogen ook niet al te druk over maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoosDeTuinier Posted April 2, 2021 Author Share Posted April 2, 2021 @Trea dit is het hok. Ik schat dat de zitstok ongeveer tussen de 60 en 80 cm is.. kan ik anders ook eventueel 2 normale kippen erin doen of is dat te klein? Ik wil een ren maken van 5x3 m maar wel op een stuk met fruitboompjes en struiken🙈😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted April 3, 2021 Share Posted April 3, 2021 Ik weet t ook niet precies hoor. Het ligt er ook aan hoe erg je het vindt als t een keer mis gaat. Uiteindelijk moet je toch gewoon proberen wat bij jou past. Als een dichte ren niet kan met al die boompjes en struiken en je hebt genoeg verstop plekken valt t misschien best mee. 15 m2 is in ieder geval lekker groot voor 3 krielkippen. Kun je wel een draad van 1,50 m of beter nog 1,80 hoog maken? Met 1,50 blijven al aanzienlijk meer kipjes achter de draad dan 1 bij meter. Welsummer krielen zijn dacht ik niet zulke vliegers als RIR krielen. Van Auracana weet ik t niet. Wyandotte en Cochin kriel gaan ook niet zo hoog. Van veel rassen heb je verschillende kleuren. Dan kun je ook verschillende kippen hebben, maar toch één ras. Er is ook nog een mogelijkheid om de ren te voorzien van zwakke stroomdraden. Dat schijnt in ieder geval goed te werken bij gewone kippen. Het schrikt rovers af en houdt de kippen beter binnen. 70 cm zitstok is voor 3 krielen of 2 gewone kippen in zeker genoeg. Maar persoonlijk vind ik 2 kippen wel heel weinig kippen. Ik vind t juist leuker om meerdere kleine kipjes te hebben. Met een ren van 15 m2 zou ik gaan voor 2 zitstokken en 5 krieltjes . Btw, ik zou boven in de nok , voor en achter, extra ventilatiegaten maken, direct onder de sierrand. Aan de achterzijde s winter’s dicht te maken bij hele koude wind. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 3, 2021 Share Posted April 3, 2021 Kun je er niet een voliere van maken, met een dak van gaas of net? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoosDeTuinier Posted April 4, 2021 Author Share Posted April 4, 2021 @Trea Dat weet ik dus niet.. ze gaan op de volkstuin (ik woon nog bij mijn ouders) dus wil de afrastering niet te hoog maken🙈 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted April 5, 2021 Share Posted April 5, 2021 Op een volkstuin! Dat verklaart wel waarom het zo belangrijk is dat ze achter de draad blijven. Maar daardoor is het ook extra belangrijk om ze goed af te schermen tegen roofdieren. Ik zou daar juist een heel hoog hek maken. Rondom stoeptegels of gaas ingraven.http://www.zoogdierenwerkgroep.be/hinder/predatie/vos Heb je daar electra? Dan kun je ook met schrikdraad werken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted April 29, 2021 Share Posted April 29, 2021 @RoosDeTuinier hoe gaat t met je plannen voor kippen in de moestuin? Al iets nieuws onder de zon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoosDeTuinier Posted April 29, 2021 Author Share Posted April 29, 2021 We zijn nu bezig om de ren van het gekregen hok te repareren. Balken zijn gezaagd en geverfd en het moet nu opnieuw in elkaar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 6, 2022 Share Posted June 6, 2022 Hai hai,Wij willen onze ren verbeteren. Toen de ren werd gemaakt, stonden er bomen die niet opgeofferd werden. Dat hield in, dat slechts het deel met de deur hoog is. De rest is een stuk lager om de bonen te sparen dat ze niet omheind werden. In de praktijk is dat heel lastig, want de ren is merendeels laag. De bomen zijn inmiddels groot genoeg om de ren te kunnen verhogen, danwel gewoon afgeschreven dat ze weggaan. De boom rechts van de ren is sinds de drieling storm weg. (Jeetje, wat blonk alles nog enorm naar nieuw zeg…!)Links van het deurtje zit nu een ren naar het andere kippenhok. Ik zal nog wel foto’s maken van de actuele stand van zaken. Moet het even door wat ziekenhuisgedoe met oude foto’s doen. Komt nog. Sja de vraag is hoe kan ik het beste de ren aanpassen? Ik wil het sowieso hoger, maar als ik toch bezig ben, wil ik ook wel andere aanpassingen doen waardoor het verblijf beter wordt. Misschien hebben jullie suggesties. We hebben 9 krielkippen. Hun ren is eigenlijk te klein. De kippen mogen normaal elke dag los, maar nu met de vogelgriep zitten ze alleen in de ren. Ze lijken er niet ongelukkig door, maar ja… als ik de boel wat kan aanpakken dat het beter is, doe ik dat graag. Momenteel mogen ze alleen als ik het veilig genoeg acht, er uit. Dus de ren is tegenwoordig wel een vast verblijf ipv alleen voor slechte dagen of wanneer we een weekendje weg zijn oid. We hebben last van muizen. Helpt het om kippengaas diep in te graven? Of wat anders? Sinds ik een holletje bij de ren heb laten vollopen, zie ik ze overigens niet meer in de ren (sinds vorig najaar). Maar ze zijn er wel en er komt vast weer een moment dat ze binnen wandelen. Hoe te voorkomen/moeilijker te maken? Qua drinken heb ik bij iemand onder de regenpijp een constructie gezien waardoor de kippen een grote bak hebben die wordt ververst met regenwater. Zouden jullie dat aanraden? Of gewoon drinkflessen zoals nu gebruiken? Dat was een soort ton en het overtollige water ging het riool in. Afdakje:Moet ik een stuk dicht maken dat ze ook droog blijven met regen? Alles dicht wordt een broeikas en lijkt me niks, maar een stukje lijkt me wel goed. Dat heb ik aan 1 kant en lijkt me fijn voor ze. Maar aan de andere kant niet en de kippen zitten gescheiden, dus de rechterkant kippen (de amrocks) hebben geen afdakje voor de regen. Voor de vloer:Ik strooide steeds houtsnippers, maar in de praktijk ligt dat overal, behalve daar waar het moet. Ze graven als een gek. Moet ook kunnen, maar voelt erg zinloos en 1 zak houtsnippers koop ik voor €10. Het voelt vooral als weggegooid geld. Ook het zand is binnen no time weg. Dan heb ik het over een paar honderd kilo zand wat dan spoorloos is. hoe blijft dat op de plek waar het moet? Ik hoor het graag! Groene groetjes en pokpokkk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 11, 2022 Share Posted June 11, 2022 Helemaal niemand?! Das toch jammer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted June 11, 2022 Share Posted June 11, 2022 (edited) Geef me even tijd om te reageren Mellie. Je vraagt heel veel in een keer. Een plattegrond / tekening met hoogtes zou ook helpen. Ik wil wel al zeggen dat ik regenwater uit de goot riskant vind. Ivm zieke vogels en zo. Op t kippenforum een keer een heel naar verhaal gelezen van iemand die een regenton had met deksel. Edited June 11, 2022 by Trea Aanpassing 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted June 11, 2022 Share Posted June 11, 2022 Fijn gaas (1cm vierkant) diep ingraven en overlappend aansluiten op he gaas bovengronds, helpt heel goed tegen muizen. Kippengaas niet. Als het veel of lang regent vinden kippen het fijn om droog te kunnen zitten. Een afdak of een schuilplaats onder het hok is allebei prima. Een opstaande rand houdt houtsnippers en zand wel binnen. Houtsnippers vergaan wel en wordt dus minder na verloop van tijd. Wel fijn voor beesies. Zelf gooi ik vaak onkruid , bladeren, wat gras en ander spul dat composteert in de ren. Dat is fijn voor een rulle vruchtbare grond om in te scharrelen. In de kleine overdekte ren heb ik zand , dat hark ik af en toe aan. En daar gooi ik af en toe een paar kilo bij omdat het zand ook buiten het hok terecht komt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted June 12, 2022 Share Posted June 12, 2022 Een hok en ren, met een ruime deur, waarin je rechtop kunt staan is een genot. En een afdakje bij de uitgang van het hok is ook fijn voor de kippen, dan kunnen ze toch even naar buiten met regen. Verder eens met @Trea. Geen hemelwater i.v.m. ziektes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted June 12, 2022 Share Posted June 12, 2022 Wat ik handig vind (broedse kip apart zetten en zo) is tweede ren die je af kan sluiten van de eerste. Als voor jou de ruimte rechts (bij ex-boom) handig is voor een ren zou ik hem daar aan maken als dat kan. De nok van het hok lijkt ook de juiste hoogte te hebben voor stahoogte. Je kan een verbinding maken via de ruimte onder hek hok. Een tweede loopplank/ tweede opening is dan niet nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 12, 2022 Share Posted June 12, 2022 Yeo, de ruime deur is aanwezig incl dat eerste stuk waar je kunt staan. Erna wordt alles lager vanwege de aanwezige bomen/struiken en hun kruinen. Inmiddels is alles weer een stuk hoger gegroeid of gaan alsnog opgeofferd worden. Behalve de laurier. Die heb ik als 20-jarige gekocht en was mijn duurste tuinaanschaf ooit. (Voor €30 destijds, rib uit mijn lijf!)Ik zal de regenton dus niet doen, al is dat eigenlijk relatief heel schoon water als je het afsluit. Dat plankje om het zand/snippers op hun plek te houden, is ook wel een goede tip. Ik twijfel nog of ik onder het ene hok het gaas weghaal waardoor de amrocks eronder kunnen schuilen, of dat ik het zo laat waardoor ze er niet bij kunnen. Het heeft alletwee zijn voor en tegens. Voor: dan hebben ze een veel ruimere droge plek indien regen. Tegen: ik gebruik het nu voor mijn eigen tuinzooi wat heel fijn is. Bladaarde, bakjes, dingen voor tijdelijke, maar in de praktijk semi permanente opslag. Nu bv ook het zaagsel van de boom die we om hebben gehaald. Is een mega zak vol. Dan moet ik daar weer een plek voor bedenken… blijft toch gedoe. We hebben de bovenkant nu afgedekt met een net, dus geen gaas. Ik vind dat eigenlijk wel heel fijn, om het weg te kunnen trekken en dan wat in de ren te kunnen gooien. Gisteren 2 uitgelopen kroppen andijvie of vandaag restje rijst met curry. Maar er zwermen hier dan ook geen enge vogels of andere roofdieren rond. Anders is gaas toch wel een stuk veiliger, maar hier dus niet zo nodig. Maar gaas ziet er wel weer strakker uit. Alles is altijd toch al zo rommelig bij ons dat dat me op zich ook wel aanspreekt. Nog even plan de campagne maken met de man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trea Posted June 12, 2022 Share Posted June 12, 2022 @Mellie Ik heb Trixie kattennet bovenop de extra tweede ren gemaakt. Dat is heel veel steviger dan gewoon vogelnet. Het is ook goed te knippen en strak te spannen met bijgeleverd draad. De maasgrootte is 3x3 cm. Dat kattennet zit er inmiddels al jaren op en is nog steeds goed. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 14, 2022 Share Posted June 14, 2022 Dat vind ik wel handig. Kattennet. Nooit geweten dat het bestond! Dank je @trea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts