Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuinbodem verknoeid? :-(


Pascal123

Aanbevolen berichten

Ik woon sinds 2005 in het huis van mijn overleden grootouders. Mijn grootvader had achteraan een grote moestuin waar alles heel goed groeide. Ik wou geen moestuin maar een mooie 'pelouse' en toen ik hier in 2005 kwam wonen heb ik met een kraantje de hele tuin laten gelijktrekken.
Nu heb ik de indruk dat ik daardoor de grond onvruchtbaar gemaakt heb. :-( Want een mooie notenboom is sindsdien gestorven en mijn gazon groeit steeds vol mos en onkruid.  En nieuwe noten- en perenboompjes die ik aangeplant heb groeien met moeite. Wat is er aan de hand? Heb ik een grote fout begaan met die grond om te woelen of is er een andere oorzaak? :-( Kan de bodem zich herstellen of kan ik er zelf iets aan doen? Het is misschien raar maar ik voel me eigenlijk schuldig naar mijn grootvader toe :-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst eens opzoeken wat een pelouse is (...). Och, een gazon dus. Dat Frans toch, daar schijnen meer moestuiniers iets mee te hebben...

Misschien zou je wat meer info moeten geven om antwoorden/hulp terug te krijgen.

Wat voor grond is het? Hoe diep gewoeld? Foto's? Waar ongeveer gesitueerd?

Niet schuldig voelen, je bedoelde het vast wel goed, en het komt ook vast wel goed.

Succes!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Pascal, ik herken dat, ik voel me in dat soort situaties ook schuldig. Maar het is nu jouw tuin en je moet er dus ook je eigen fouten in maken, en vervolgens je best doen om de boel op te lappen 😉

 

Het is mogelijk dat de kraan de ondergrond heeft aangedrukt waardoor een ondoordringbare laag is ontstaan. Dan draineert de grond niet goed. Je kan dit  misschien controleren door een gat te graven en dat met water te vullen en dan te kijken hoe lang het duurt voordat het droogvalt.

 

Het kan ook dat je opa bemesting gebruikte voor zijn groente en het daarom zo goed groeide, ondanks een arme bodem. Dan komt het niet door jouw toedoen, maar door de bodem dat alles slecht groeit. Gras is ook niet de makkelijkste begroeiing, als je op dit forum rondkijkt zie je wel meer verpieterde gazons.

 

Je zit er zelf nu al 16 jaar, dus  het is ook wat kras om te zeggen dat alles ineens doodgaat of niet groeit. We hebben zeer droge zomers gehad de laatste jaren, het kan ook gewoon de natuur zijn.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar! Kan je ook wat foto's maken, van de boompjes die het niet goed doen..
Kan je wat meer vertellen hoe je je gazon bijhoud? Bemesting/Bekalking?
Na de winter verticuteren om mosgroei weg te halen. Helaas elk jaar weer. Na verticuteren komt er weer zuurstof bij de wortels om het gras gezond te houden.

Heb je dan toevallig specefiek onkruid wat er tussen het gras groeit wat lastig te verwijderen is? Heb je daar foto van, zodat we kunnen zien welk onkruid het is?

Hoe hou je verder de tuin bij, compost, schroffelen etc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijkgetrokken ?  Was er een niveau verschil?, is er grond afgevoerd ? Wortels geraakt van de notenboom ? Veel schaduw op je pelouse ? Zoals vermeld hierboven, foto's zeggen meer als woorden, en krijg je garantie hier gericht antwoord.

Miste dat van 16 jaar,  ik volg Fre3ke haar antwoord. Dat is dan al je eigen tuin en gevolgen wat je de voorgaande jaren voorzien/ gedaan hebt. Wat 16 jaar voorheen was heeft weinig invloed nu. En een mooie pelouse is ecologisch  gezien een doodsvlakte.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

In verband met de walnoot, bij ons wordt meestal de Juglans Regia gezet, deze soort bevat veel minder juglone (toxische stof voor sommige andere planten) dan de Amerikaanse Nigra. Dat zal volgens mij niet het probleem tenzij het gras te veel in de schaduw van de bomen ligt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tuin heeft onderhoud nodig, anders groeit er weinig. Je grootvader had een mooie tuin achtergelaten, maar ook een gazon en fruitbomen hebben onderhoud nodig.

De juiste mest, je gazon verticuteren in het voorjaar en bekalken. Ook je fruitbomen hebben ruimte nodig om te groeien, zeker jonge bomen moeten niet in het gras staan. Die hebben een grasvrije plek van zeker 1m2 nodig. Daarnaast kan het ook zijn dat je woelmuizen hebt die je boomwortels aantasten. Kortom, ik mis het onderhoudsdeel, wat doe je allemaal om je tuin gezond te houden?

 

Met foto's is het makkelijker oordelen wat er beter kan.

 

Zelf heb ik ook een gazon euuh mos/onkruidvlakte in de voortuin. En die staat pal in de zon. Ik doe er niks aan, dat gazon gaat toch weg over een paar jaar. Ik heb liever een mooie bloementuin waar de bijen en vogels ook wat aan hebben. En het is nog eens veel vrolijker en onderhoudsvriendelijker dan een gazon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...