donaldk Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 Hoe krijg ik dit doorkijkje een beetje dicht.Ik heb op het forum al gevonden dat je in Nederland Okra wel kunt vergeten. Mycanthus Gigantus duurt ook jaren, bij de enige Oligantengras kweker die er over schreef. Nou zijn er meerdere Olifanten grassen Sorghum/Soedangras is ook wel Olifantengras en kan afhankelijk van varieteit/ras ook flink worden. Zonnebloemen, maar dan houden mijn ideen wel op. Ik wil wat afschermends in deze strook volop het Zuiden planten,maar zomers als het heet en droog is is het windstil,maar het kan er nu en later in het seizoen ook heel flink waaien. Ik wil niet gaan knoeien in wat er over is van het gazon. Heb ik genoeg werk aan gehad om een beetje te herstellen, maar Engerlingen verknallen het ieder jaar weer. Maar dat is weer een ander probleem. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 (edited) Nog een stuk schutting plaatsen, geschrankt op 1.5m van de huidige zodat je er gemakkelijk tussen kunt lopen (zigzag). Of schutting weg, draad zetten aan twee zijden geschrankt op 1.5m met klimplanten tegen. Edited April 16, 2021 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 Hier planten we een laurierheg, ook wintergroen. Is enige wat de hond en kips overleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 Ik heb deze winter een stuk afgeschermd met een wilgentenen schutting. Zoals je kunt zien staat er aan de tuinkant een cm of 50 Olifantsgras of Prachtriet achter. Dat groeit snel dicht en omdat het horizontaal groeit sluit het samen het zicht af. Ik heb er een houten poort in zitten, maar dat is voornamelijk om de hond in de tuin te houden. Riet staat op droge zandgrond op het zuiden. Er stonden hier ooit wilgenboompjes maar die verdroogden. Het kan in de winter wel wat verwaaien maar dan bind ik er een touw omheen. Web foto van het riet wat niet woekert en in bedwang is te houden door wat tegels : 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 16, 2021 Share Posted April 16, 2021 Ik heb ook olifantsgras maar dat komt ieder jaar opnieuw op en is pas rond juli op de maximale hoogte. Gisteren zat ik toevallig te kijken naar 'korean lilac', een vrij dichte sering die echter ook breed wordt en ook voor hagen wordt gebruikt. Een klimplant is waarschijnlijk beter. Vitis coigneaetia heeft heel grote bladeren bijvoorbeeld. En mooie herfstkleur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 18, 2021 Share Posted April 18, 2021 Met wilgen kun je toch ook een levende schutting planten, in Engeland zijn daar goede voorbeelden volgens mij. Schuin 45 graden of zo planten en dan vlechten. Even zoeken moet wel wat te vinden zijn. Wil graag een tunnel naar een hut voor Yaron planten, maar kan niet aan wilgentakken komen. Na de corona maar naar het tuincentrum. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 wilgen takken halen als er gesnoeid wordt dan kun je ze gratis krijgen. meestal in het najaar winter. of gewoon erom vragen hier of op marktplaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 (edited) Hier groeien wilgen overal. Heb 3, correctie 4, wilgen in de tuin. Allemaal wild aangevlogen. Ik snoei ze tot de bodem terug en ze blijven teruggroeien. Is niet erg, maar meer hoef ik er ook niet in de tuin. Ken je niet iemand die knotwilgen heeft? Daar kun je ook aan vragen of je zijn snoeiafval kunt krijgen. Edit: Ik gebruik wilgensnoeiafval in de moestuin. Met takjes markeer ik waar ik rijtjes heb gezaaid. En die verse wilgentakjes wortelen heel snel. Mocht je er niet aan kunnen komen, dan kan ik best wat snoeiafval opsturen. Ook al zijn de takjes klein, ze wortelen goed! Edited May 29, 2021 by Flup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 Op 16-4-2021 om 14:59, fre3ke zei: maar dat komt ieder jaar opnieuw op en is pas rond juli op de maximale hoogte. Dat klopt, maar de oude stengels laat ik staan en omdat die verticaal gaan en de wilgen horizontaal is het toch jaarrond praktisch zicht dicht. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 31, 2021 Author Share Posted May 31, 2021 (edited) Met wilg bben je jaren verder en dan gaat het veel te hard. Ik ben helaas bekend met de effecten. Wat voor riet? Hier zie ik alleen rietsigaren, lisdodde. En dat staat altijd zo'n beetje in het water. Edited May 31, 2021 by donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts