Jump to content

Krulziekte bij perziken en verschil met rassen van perziken

Yuras

Recommended Posts

Paar foto's van krulziekte op perziken en gevoeligheid van verschillende rassen...
Foto´s in volgorde:
Avalon Pride (zou minst gevoelig zijn)
Benedicte (zou minder gevoelig)
Fertile de septembre (zou iets minder gevoelig)
Fruteria Zou weinig gevoelig)
Melred (gevoelig)
Peche de vigne (gevoelig)
Red haven (minder gevoelig)
Saturn (gevoelig)
Vaes oogst (minder gevoelig)
Zaailing van platte perzik (gevoelig)

Alle perziken zijn onbehandeld....

1216423967_AvalonPride.thumb.jpg.0a8b358e9f5037fc983e231efa472d02.jpgBenedicte.thumb.jpg.3b149cfe2c900b0da70d11154b4b9b72.jpg
812748511_Fertiledeseptembre.thumb.jpg.06c499439f3284e435721899b538359a.jpgFruteria.thumb.jpg.d39dba64113afd8a34d9cbac65277fb3.jpgMelred.thumb.jpg.1d6529664e12b35f72cde02ccbfbe5b8.jpg1532226639_Pechedevigne.thumb.jpg.5d8400c74f6b01439966a0ff67e637f8.jpg
1845965185_RedHaven.thumb.jpg.92c990d9c55a199d33c2870075382295.jpgSaturn.thumb.jpg.01c0448f492ce6662040ba701a067d86.jpg
1439442621_Vaesoogst.thumb.jpg.e2972278904ede1f6a6714789314bb77.jpg1745936741_zaailingplatte.thumb.jpg.72e909688694b84a1cd5d18ed5ba8af9.jpg

Edited by Yuras

Bij mij is Benedicte de moeite waard. Hij krijgt toch vrij heftig krulziekte, maar meestal hebben we toch een aantal hele mooie vruchten. Je moet geen kratten verwachten. Avalon Pride lijkt ook de moeite waard, maar de vruchtzet lijkt tot nu toe minder. Dat gezegd de boompjes staan ook nog niet lang (oudste staat derde jaar). Volgend jaar is hier een beter oordeel over te vellen. 

Bij mij heeft de melred helemaal geen last en vorig jaar dusdanig weinig dat het me niet eens voor de geest staat. Ik heb ook de platifor2 die resistent zou moeten zijn, maar dat is hij totaal niet.

Ik heb sinds dit jaar van een medeforummer bomen gekocht. Ze zouden krulvrij moeten zijn. Ik heb ze pas een paar maanden, geen idee hoe ze in de praktijk het gaan doen. Vooralsnog zit er geen Krul in, terwijl de platifor2 onder zit... de nieuwe bomen zijn
Fruteria en Fruteria x avalon pride

Ik had al gerageerd op deze foto's van Yuras op Facebook. Dat ik ze allemaal redelijk tot goed vind erbij staan. Hier zijn de foto's wel flink wat groter dan in de posting op Facebook en dan zie ik dat de roodbladige misschien sterker aangetast LIJKEN dan ze daadwerkelijk zijn. Interessant om dit te delen. (Melred is bij mij ook gevoelig.) 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Zelf heb ik een Rote Weinpirsich met behoorlijk veel last. Net als verleden jaar, ondanks dat het cultivar met goede resistentie  zou moeten zijn.  Ik heb er nog geen vrucht aangehad, daarvoor is het boompje nog te jong. Het staat nu twee jaar. Later in het seizoen groeide het boompje mooi onaangetast verder, en was er niets meer van te zien.

Wederom, ik ben geen moderator, maar ik dacht dat het item van Wind in de Wilgen, over hetzelfde onderwerp ging?

8 hours ago, mastert said:

het item van Wind in de Wilgen, over hetzelfde onderwerp ging?

Da´s waar, alleen van Windindewilgen gaat het om bestrijden van deze ziekte, hier heb ik een plaatje gegeven van verschil in beeld en schaal van krul bij meerdere rassen.

• Like 1

Hoe groot is de kans dat een jonge perzikboom (Red Haven) deze ziekte oploopt gedurende zijn leven op mijn moestuin?

Voor zover ik weet staat er slechts één andere perzikboom op onze tuinvereniging en die is van een vriend, hij heeft dezelfde tegelijkertijd aangeplant. 

4 uren geleden, Stan W zei:

Hoe groot is de kans dat een jonge perzikboom (Red Haven) deze ziekte oploopt gedurende zijn leven op mijn moestuin?

100% Stan.

Als je eens opzoekt wat krulziekte is, dan begrijp je mijn reactie. Het is geen echte ziekte overigens, maar meer  een jaarlijkse aantasting die komt door koud en guur weer in het najaar en schimmels vormt in de slapende knoppen van de bladeren. De bomen zijn dus niet wel of niet ziek....de schimmel heeft omstandigheden in een bepaald jaar waardoor het voor de bladkrulling kan zorgen! Bovendien is aantasting op zichzelf niet een drama (na een aantal weken vallen de bladeren die krulden af en maakt de boom weer gezonde bladeren aan). Het probleem is: Het effect van de jaarlijkse aantasting als die er is,  verzwakt de boom (alle groeiprocessen en fotosynthese werkt niet optimaal op het moment dat van de boom veel gevraagd wordt) en dat kan in erstige gevallen desastreus worden, zeker als de boom bijvoorbeeld veel energie nodig heeft voor de vruchten te laten rijpen. Je kunt - zoals ik zelf doe met een 15-tal intussen - perzikbomen (ik bestrijd dus niks) accepteren dat de aantasting komt en de boom er doorheen helpen ieder jaar en toch een redelijke oogst van goed fruit hebben. Hoe?

1. Door te kiezen voor rassen die niet te sterk worden aangetast, zoals Yuras ook doet. Rassen die milder aangetast worden geven niet echt grote problemen.

2. Door de bomen goed te verzorgen. Goede bodem, compost op boomspiegel. Dit maakt ze sterker om goed en snel door de maanden  april/mei/half juni, als ze er last van hebben, heen te komen.

3. Als er veel vruchtzetting is, meteen goed dunnen tot 1 bijvoorbeeld (ongeveer) vrucht per 20 cm hout. Dan kan de boom de vruchten verzorgen en snel gezond en nieuw blad aanmaken.

4. Door het ergst aangetaste blad weg te plukken (zonder de boom geheel kaal te plukken, er moet fotosynthese zijn!) en zo te helpen snel nieuw blad te maken.

5. Als je de mogelijkheid hebt om bomen in een kas te kweken heb je geen last van krulziekte (wel kunnen daar weer andere ziekten en aantastingen optreden, waar je buiten geen problemen mee hebt!!) of als je ze tussen pakweg oktober/november en maart kunt overdekken (ze hebben dan weinig of geen blad meer!) zul je ook weinig krulziekteproblemen hebben.  

Redhaven is een goed ras. Is mild in gevoeligheid voor krulziekte. Ze verdraagt wat nachtvorst en vooral is ze niet zo gevoelig voor de ziekte monillia....een ziekte waar Prunus-soorten als perzik veel vaker aan ten onder gaan dan aan krulziekte-infecties. 

Edited by weknow
  • Like 3
  • Thanks 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 5 weeks later...