Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zaaigekte

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben benieuwd wat voor fratsen iedereen uithaalt om plantjes voor te trekken in huis. Vooral de foto's!

Ik zag al wat voorbij komen, het lijkt me leuk om dat bij elkaar te hebben in een topic. Misschien is er al een topic voor?

Bij mij zag het er een maand geleden zo uit op de bank.

IMG_20210423_204224.thumb.jpg.99184975cd3a387b64dd18835060b0d7.jpg

Het tennisracket is om rouwvarenmug te elektrificeren. Ik heb nog een klein hoekje bank, als ik daar zit, kan ik snel toeslaan.

Dit was mijn eerste zaai jaar, dus ik moet nog leren te minderen denk ik. Maar volgens mij ben ik niet de enige die het zo bont maakte.

Geplaatst:

Ik kocht de plantjesflat van de Lidl. Die stond eerst binnen, en nu buiten. 

(dit is niet alles, voor de andere ramen stonden nog kratten vol p9 potjes)

20210411_195051.jpg

aangepast door Arja

Geplaatst:

Dit is slechts een heel klein deel van de planten die ik binnen had staan in de woonkamer. De vensterbanken van de toilet, werkkamer, keuken, gang bij de voordeur en logeerkamers zijn ook geconfisqueerd. En de eettafel en tafel bij de bank, al kan dat nog voller. Vind ik dan, mijn partner denkt daar anders over. Op de foto een klein deel van de vijgenverzameling. Die stonden in de kelder, maar doordat die is geisoleerd begonnen die wel te schieten, dus die heb ik allemaal verhuisd naar de woonkamer en gang. Zodat ik ze bij zonnig en warm weer makkelijker naar buiten kan tillen. Gelukkig staat het grootste deel nu al buiten, ben dat gesjouw wel zat. Maar volgend jaar gaat het er precies hetzelfde aan toe. 

12_vijgen_vol.thumb.jpg.33bf05d9098f40817b951c1221fee14f.jpg

Geplaatst:

join the club 😁,

Geplaatst:

Ja, het is verslavend! Al ben ik wel blij als de IJsheiligen voorbij zijn en alles naar buiten kan. Heb mij eigenlijk nog best ingehouden met voorzaaien, die fout maak ik volgend jaar niet meer. :D

Geplaatst:
  • Auteur
5 hours ago, Arja said:

dit is niet alles,

49 minutes ago, Flup said:

Dit is slechts een heel klein deel

Ik schoot in de lach toen ik dat las. Bij mij was het namelijk ook niet alles.

In de keuken stond nog een stapel van drie kiembakken op een kruk (altijd 20 graden daar). Iedere keer als ik de vriezer opendeed, moest ik die kruk opzij schuiven.

Geplaatst:

zaaigekte alom bij de RobO, potje/bak of 50

hier wat echtelijke ruzies voorkomen door alle zaaigoed naar de logeerkamer/hobbykamer te verbannen :-) en de schuur met grote ramen en doorzichtig dak

en nu ook naar de koude kas, op hoogte want het werd een muizenparadijs

volgorde: op zolder wat licht/warmtebakken voor snelle beginnetjes, is handig als de timing van moeder natuur niet helemaal goed gaat

daarna op een koelere vensterbank, schuur, koude kas, volle grond

buitenzaaisels mislukken erg vaak door onze mee-etertjes want ons moestuincomplex is echt een 3sterren voor allerlei gespuis

Geplaatst:

Ik volg methode Robo. Logeerkamer en kas. Mijn meneer vindt veel goed, maar het hele huis vol met zaaisels.... echt niet.

(Tenslotte liggen zijn hobbyspullen (autoonderdelen) ook niet verspreid door het hele huis)

Een enkel bakje met zwakkelingen staat soms enige tijd op de vensterbank in de woonkamer, maar zodra het kan, gaan ze gezellig bij de rest van de zaaibende. 

Geplaatst:

Volgende jaren zal ik wel meer met groeilampen gaan werken. Dan kan ik ook meer op de logeerkamer wegzetten zonder dat de planten te weinig licht krijgen.

Vijgen wil ik minderen, die bakken zijn mij wat te groot om elke keer te sjouwen. Maar ik wil wel meer tomaat, paprika, bloemen en eigenlijk alles wat eetbaar is.

Deze winter kon de gangdeur naar buiten niet goed open (er stonden vijgen in de weg) en een afspraak in de agenda bijschrijven was ook een uitdaging met de rijden vijgenplanten ervoor. Dat hoef ik ook niet meer, maar klein grut, ja.

Verder moet ik zeggen dat ik verder geen geklaag heb gehad. Ik ben degene die het hele zwikje naar buiten (en binnen) tilt en ook de persoon die alles water geeft. En zo hoort het ook, de tuin en alles wat daarbij komt is mijn hobby.

Geplaatst:

Ehm, ahum..

Op 12-5-2021 om 18:44, fre3ke zei:

Vooral de foto's!

Kamerplanten moesten tijdelijk van vensterbank binnen verhuizen naar de kas, om plaats te maken voor groter groeiende zaailingen, die nog niet de deur uit mochten (eerder dit voorjaar).

20210421_171344.jpg

pape1.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Bij mij is de kiemflat weer terug in de keuken. Afgelopen twee weken had ik veel uitgeplant, of in grotere potten buiten gezet (daar wordt het nu ook vol). Dus het was mogelijk om opnieuw 50 planten te gaan zaaien. 😁

IMG_20210514_184005.jpg

Geplaatst:

Ja, zo hoort het ook.

Hier wordt binnenkort ook weer flink voorgezaaid, al kan ik nog niet alles wat nu nog binnen staat, buiten planten. Vandaag de pronkbonen voorgeweekt, die worden morgen dus voorgezaaid. Naast de basilicum en nog het een en ander.

Geplaatst:

De bloemkool is verleden week gezaaid en komt al uit, wel 12 stuks. Beetje vroeg, ik was fout, had in juli moeten zijn. En eigenlijk nog erger, we zijn niet gek op bloemkool dus het is om weg te geven.

Dit weekend vergeetmenietjes voorzaaien voor de eerste keer. Met dat koude en natte weer zal ik ze best in de living zetten zekers?

• 4 weken later...
Geplaatst:

Wow Fre3ke en alle anderen, mijn man zou dat niet toelaten in huis. Daarom heb ik ook van die hydrobakken met licht, de rest staat in de kas. In de kas mag ik me uitleven, zaaitrays staan dan eerst in zo een klein kasje met rek. Zodra ze kiemen gaan ze dan in de kas tot ze geplant kunnen worden. Lege trays worden direct weer nieuw gezaaid en zo blijven we het hele jaar aan de gang.

Loop nu al  zo giga achter, maar we zaaien dapper door en zie  wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.