Samantha05 Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 (aangepast) Hallo allemaal, Een van mijn fruitbomen heeft deze beestjes. Ik weet zo niet welke fruitboom het is (het was een actie vd dag deal met 4 fruitbomen, appel peer kers en pruim) Wat zijn dit voor beestjes? Ik denk bladluis? Mijn fruitboom krijgt dit jaar sowieso geen vrucht omdat het het eerste jaar is. Moet ik ze laten zitten of toch beter weghalen? En moet ik oppassen voor mijn andere bomen? Alvast bedankt. 16 mei 2021 aangepast door Samantha05 Quote
Stan W Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Zo te zien duidelijk bladluis, (mogelijk zwarte bonenluis) al durf ik niet te zeggen of deze ook op kersen voorkomt. Gezien het blad op jouw foto's denk ik dat het een kersenboompje is. Bestrijding van bladluis is vrij makkelijk, enerzijds door natuurlijke vijanden te lokken. Met name lieveheersbeestjes en oorwormen eten ze graag, maar ook zweefvliegen, gaasvliegen, een aantal soorten spinnen en mezen zoals koolmees en pimpelmees. Als de noodzaak echt hoog is kan je ook een pak zware shag (goedkoopste merk) een half uur in een pan met water koken, laten afkoelen en vervolgens filteren. Dat kun je dan inclusief een scheut groene zeep (voor extra effectiviteit) in een plantenspuit gieten en ze zijn dezelfde dag al dood. Als je hard water hebt dan zou ik er ook een scheut natuurazijn of appelazijn doorheen doen tijdens het koken van de tabak. Bladluis insectenvriendelijk bestrijden - Fruit en noten - Moestuin Forum Bladluis voorkomen en bestrijden - Groente - Moestuin Forum 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Staat het boompje niet te nat? Ik zie ook dat hij erg diep in de pot staat. Je kan de luizen dooddrukken, maar ik vermoed dat het boompje al wat stress had voordat de luizen kwamen. De luizen komen dan steeds terug. Quote
windindewilgen Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 zwarte kersenluis. Voor veel kersenbomen een probleempje. In de zomer gaat de plaag vanzelf over. Sommige rassen zijn gevoeliger dan andere rassen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
rorror Geplaatst: 16 mei 2021 Geplaatst: 16 mei 2021 Even een afwasteiltje of emmer vullen met wat water en paar drupjes bio zeep. Dan hou je die teil bij de toppen, en met je ander hand buig je de toppen in het water, en even wat schudden zodat de luizen los komen. En zo alle topjes afgaan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RobO Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 of afspuiten met een stevige tuinslangstraal Quote
Stan W Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Zwarte kersenluis - Beeldenbank - Groen Kennisnet wiki Quote
Swa Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Er zijn ook mieren te zien. Die zijn de luisjes aan het kweken. Als je het nest van de mieren kan vinden en uit de weg ruimen dan heb je al zeker een stuk van het probleem opgelost. Quote
RobO Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 nee, mieren kweken geen luis; ze likken ze alleen af ik zou de luizen bestrijden: lieveheersbeestje, waterstraal, zeepspul, spruzit in die volgorde als nodig 1 Quote
Samantha05 Geplaatst: 18 mei 2021 Auteur Geplaatst: 18 mei 2021 Bedankt allemaal. Ik ga ermee aan de slag. Quote
tielse flipje Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Mieren beschermen luizen tegen aanvallers. In ondergrondse kolonies zijn klonen afkomstig van één mier gevonden. Mieren doen dus gewoon aan veeteelt in ruil voor de afscheiding van de mier. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.