Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allemaal,

Een van mijn fruitbomen heeft deze beestjes. Ik weet zo niet welke fruitboom het is (het was een actie vd dag deal met 4 fruitbomen,  appel peer kers en pruim)

Wat zijn dit voor beestjes? Ik denk bladluis? Mijn fruitboom krijgt dit jaar sowieso geen vrucht omdat het het eerste jaar is. Moet ik ze laten zitten of toch beter weghalen? En moet ik oppassen  voor mijn andere bomen? 

Alvast bedankt.

20210516_123750.jpg

20210516_123733.jpg

20210516_123713.jpg

20210516_123701.jpg

aangepast door Samantha05
Geplaatst:

Zo te zien duidelijk bladluis, (mogelijk zwarte bonenluis) al durf ik niet te zeggen of deze ook op kersen voorkomt. Gezien het blad op jouw foto's denk ik dat het een kersenboompje is.

Bestrijding van bladluis is vrij makkelijk, enerzijds door natuurlijke vijanden te lokken. Met name lieveheersbeestjes en oorwormen eten ze graag, maar ook zweefvliegen, gaasvliegen, een aantal soorten spinnen en mezen zoals koolmees en pimpelmees.

Als de noodzaak echt hoog is kan je ook een pak zware shag (goedkoopste merk) een half uur in een pan met water koken, laten afkoelen en vervolgens filteren. Dat kun je dan inclusief een scheut groene zeep (voor extra effectiviteit) in een plantenspuit gieten en ze zijn dezelfde dag al dood. Als je hard water hebt dan zou ik er ook een scheut natuurazijn of appelazijn doorheen doen tijdens het koken van de tabak.

Bladluis insectenvriendelijk bestrijden - Fruit en noten - Moestuin Forum

Bladluis voorkomen en bestrijden - Groente - Moestuin Forum

• Like 1
Geplaatst:

Staat het boompje niet te nat? Ik zie ook dat hij erg diep in de pot staat. Je kan de luizen dooddrukken, maar ik vermoed dat het boompje al wat stress had voordat de luizen kwamen. De luizen komen dan steeds terug.

Geplaatst:

Er zijn ook mieren te zien. Die zijn de luisjes aan het kweken. Als je het nest van de mieren kan vinden en uit de weg ruimen dan heb je al zeker een stuk van het probleem opgelost.

Geplaatst:

nee, mieren kweken geen luis; ze likken ze alleen af

ik zou de luizen bestrijden: lieveheersbeestje, waterstraal, zeepspul, spruzit in die volgorde als nodig

• Like 1
Geplaatst:

Mieren beschermen luizen tegen aanvallers. In ondergrondse kolonies zijn klonen afkomstig van één mier gevonden. Mieren doen dus gewoon aan veeteelt in ruil voor de afscheiding van de mier.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...