Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb net in al mijn enthousiasme pofmais besteld.

Geprobeerd op te zoeken hoe je hiermee de beste resultaten haalt.

Maar kon niks bruikbaars vinden.

Dus heeft iemand hier ervaring mee en heeft ook echt popcorn van de mais gegeten?

Alvast bedankt

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Ik doe wat arachideolie in een bot (bodem net bedekt), warm die op, strooi er een handjevol maïs in (bodem ook net bedekt) en dan is het deksel erop en wachten tot alles is uitgepoft. Nadien: klein beetje zout erover, lopende honing en suiker en goed mengen. Eventueel nog even laten doorbakken in de oven (maar meestal wordt dat meteen onder mijn neus vandaan gegrist en opgegeten).

Geplaatst:

Is de mais dan al gedroogd? En hoe heb je dat gedaan en voor hoe lang.

Vond op internet alleen maar vochtgehaltes

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

mijn pofmails deed het uitstekend

eerst voorgekweekt in potjes,

toen ze ± 10 cm waren heb ik ze uitgeplant op een bed wat ik bespannen had met zwart landbouwplastic.

gaatjes door het plastic gemaakt, een paar korreltjes koeienmest onderin, wat aarde er bovenop, en dan het plantje planten.

ik had rode (aardbeienmais) en gewone gele.

ik heb de kolven vrij lang laten zitten zodat ze goed konden drogen, thuis heb ik de 'schil' er vanaf gehaald en de kolven nog even laten drogen.

toen alle maisjes dezelfde kleur kregen heb ik ze allemaal van de kolf geplukt en in een papieren zak gedaan. ze liggen nu op een droge plek.

een laagje gewone zonnebloemolie in een koekenpan(of wok) doen, laat de olie heet worden.

test even met een of twee maisjes om te zien wanneer ze poffen. zodra dat gebeurt kun je de bodem bestrooien met een laagje maiskorrels.doe meteen de deksel op de koekepan! en zet het gas wat zachter.

zodra de frequentie van het poffen minder wordt, de pan van het gas halen, tien seconden laten staan en dan in een (grootmazige) vergiet gooien zodat de mais die niet gepopt is er tussen uit valt.

ik doe er zelf een beetje basterdsuiker of rietsuiker overheen, anderen gebruiken zout, honing, poedersuiker, gewone suiker etc. en evt zelfs een klontje roomboter...whatever you like

Geplaatst:

Iemand dit als eens geprobeerd in de magnetron?

Heb ook popcornmais besteld voor t eerst,

en komend seizoen hoop ik op lekker veel popcorn.

Tot nu toe kocht ik altijd van die popcorn zakjes voor in de magnetron die 3 minuten op 700 wat moeten, en dan blaast die zak zich helemaal op...

vraag me af of dat met eigen geteelde popcorn ook kan. Die in die zakjes voelt van te voren altijd keihard aan dus is volgens mij volledig gedroogd.

Geplaatst:

of je mais goed poft heeft ook te maken met het moment waarop je de mais oogst... suikermais oogst je waneer ze nog zacht zijn, pofmais volgens mij wanneer ze hard zijn.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Even topic een hengst omhoog geven

Ik ben ongeduldig en heb 2 weken geleden een kolf van de popcornmais afgehaald...maar die was nog niet goed.

De bruine slierten hangen er nu verdroogd uit en omdat ik niet weer een hele kolf naar ze mallemoer wil helpen, heb ik uit de boven kant 2 maiszaadjes gepeuterd bij een kolf en die in een pannetje met druppeltje olie "gepoft".

Nou ja gepoft is een groot woord ....eerst dampte het nogal en begon een beetje zwart uit te zien....ik zette het vuur maar uit en toen ploften de zaden alsnog....maar smaakt nergens naar ......ik haal altijd van die gezouten magnetronpopcorn, maar zout in de pan erbij zal alleen maar zorgen voor meer verbrand goedje, vrees ik.........

nog maar even wachten en zoals eva al zei ...ook eerst laten drogen.....toch??

Geplaatst:

Dat is nieuw project voor volgend jaar Popcorn kweken, Zeppy lijkt er een goed ras voor te zijn.

De suikermais is zo goed bevallen en goedgekeurd door de vrouw des huizes, dus die mag blijven, bedoel de suikermais

Geplaatst:

Met dank aan dit topic heb ik er een nieuw goal bij voor volgend jaar: popcorn eten van mijn eigen geteelde mais. Er gaat hier gemiddeld zo'n kilo mais per maand doorheen. Zou het werken om gewoon deze zaadjes uit de zak in de grond te stoppen? Of is popcorn mais iets "speciaals"?

Als je geen zin hebt in het gedoe met een pan kun je zeker ook je eigen popcorn maken in de magnetron! Hoewel het stom genoeg afhankelijk is van je magnetron of het werkt of niet. (Die van mezelf lukt het wel in,maar die van mn schoonmoeder laat altijd maar 1/3 mais poffen en de rest verbrand)

Ik gebruik hiervoor een Pyrex ovenschaal met bijpassende deksel. Let op geen plastic bak gebruiken die smelt vanwege de hitte van de olie. Laagje olie in de schaal, flinke scheut vloeibare bakboter erbij (roomboter smaak, croma is geen aanrader). Kan uiteraard ook zonder, dan iets meer olie gebruiken. Zaadjes erbij, zout naar smaak toevoegen, deksel op de schaal doen en in de magnetron ermee. Nu komt het lastigste gedeelte: de combinatie uitvinden op welk vermogen bij welke tijd er zoveel mogelijk popcorn popt zonder te verbranden(dit verschilt nog wel eens). Zelf had ik altijd aan 1000 watt en 4,5 minuten genoeg.

Inmiddels ben ik helemaal verslingerd aan popcorn maken in de pan, omdat we dat gewoon lekkerder vinden smaken. Zelfde recept als hierboven alleen dan in een goedkope steelpan van de Ikea (lekker dunne bodem met goed afsluitende deksel)

Ook lekker wanneer je iets meer tijd hebt: caramel popcorn:

(niet van mezelf, wel favoriet hier thuis )
Geplaatst:

Ik heb me laten vertellen dat popcornmais iets speciaals is....dus niet alke mais geeft popcorn....maar als jij popcorn mais hebt en die wil je zaaien.....zou ik zeggen DOEN....gewoon uitproberen en voor de veiligheid een zakje popcornzaad bestellen.....weten we volgend seizoen allemaal of het kan.

En dank je wel voor die leuke link van die caramelpopcorn.....lijkt me leuk een keer uit te proberen

(je kunt bakin' soda vervangen door bakpoeder....andersom niet blijkt op http://debakparade.blogspot.nl/2011/03/verschil-baking-soda-en-bakpoeder.html)

Geplaatst:

Enne... de olie gewoon niet te heet laten worden... lekker langzaam laten poffen in die pan. Net op het randje... En het duurt een tijdje voordat de eersten beginnen te poffen, niet ongeedeedig worden maar geef het ff tijd...

Zout/boter/suiker of andere smaakjes voeg ja nadien toe.

ps... mijn gewone suikermais poft perfect... niet speciale popcornmais dus...

Geplaatst:
ps... mijn gewone suikermais poft perfect... niet speciale popcornmais dus...

Ha ja vertel, hoe oogsten vers of laten indrogen, zal wel anders krijg je die er met de hand niet af en dan zijn ze beschadigd als je ze vers met het mes eraf snijd!

Geplaatst:

Geen idee joh, had ze gewoon ergens in de keuken liggen... en toen ik erachter kwam dat ze droog waren ben ik ze een keer gaan poffen...

Geplaatst:

Zou goed uitkomen, anders moet ik volgend jaar 2 soorten mais telen.

Suikermais en Popcornmais, maar met kruisbestuiving zou dat een probleem kunnen geven.

En als de Popcorn van de Suikermais even lekker is, dan is de keuze snel gemaakt.

Geplaatst:

Ik lees hier nergens in dit topic dat, als je de popcorn in de pan hebt gedaan (eventueel met suiker/zout) je de pan toch wel moet blijven bewegen zodat er niets op de bodem kan blijven vastplakken. Daar krijg je die verkoolde stukken popcorn (of maïs) van!

Als je ooit de kans krijgt, kijk s hoe zo'n "popcorn-bakker" dat in zijn machine doet. Daarin zit een staafje die constant over de bodem schuift zodat de popcorn of de maïs niet kan aanbranden.

Suiker blijft plakken aan de popcorn als je dat goed blijft bewegen, speciaal popcornzout (met boterpoeder) ook, maar gewoon keukenzout vliegt werkelijk alle kanten op in zo'n pan/machine. Niet fijn met schoonmaken en er blijft minder zout aan de popcorn hangen. Smaakt ook een stuk minder lekker dan de echte popcornzout.

Good things come in small packages

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn super speciale Russische seedspro popcorn -mais...WIL NIET POFFEN!!!

heel geduldig geoogst-gedroogd inde pan beetje olie...ikke heel geduldig....

NIKS/NADA/NIENTE....waar is die huil-emoticon?? ik heb zin in popcorn

De hele zomer 5 maisplanten vertroeteld....9 kolven geoogst....

Willen ze niet poffen ....leuk hoor... ....hebben de kippen mais extra...

ik woon hier verdorie midden tussen de mais akkers...

Geplaatst:

Ai.. helemaal voor niets vertroeteld Gee

Mag ik s een foto van je popcorn zien? Of heb je ze uit frustratie al in t kippenhok gegooid?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik had ze van de kolven afgehaald en mijn frustratie nog ff bewaard omdat ik helemaal op dit forum vertrouw.......en dan komt alles vast nog goed

pict445439321346776732.JPGpict445515631346776735.jpgpict445660771346776738.JPG

Geplaatst:

Ik pof mijn maïs eerst in een pan in een grondje olie en dan doe ik er wat vloeibare honing en suiker over en een klein snuifje zout, goed roeren en nog even laten bakken in de oven. Geeft lekkere popcorn die zeker niet moet onderdoen voor de popcorn uit de winkel.

Geplaatst:

Je kornen zien er prachtig uit... En ze zijn genoeg gedroogd?... Dan weet ik het ook niet meer.

Heb je het al eens in zo'n machientje geprobeerd?

Anders moet je maar eens wat proefpakketjes rondsturen om te kijken wie ze aan het poffen krijgt... De grote GeeDee Pof Challenge...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...