lauratomaat Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 (aangepast) sinds 2.5 weken heb ik mijn verschillende tomatenplanten in de kas in grote plantenbakken geplant. waarvoor hebben ze een tijdje in de kas gestaan om de wennen aan de temperaturen en ik heb ze tussendoor ook omgepot. alleen sinds dat ik ze in de bakken heb geplant zijn de bovenste bladeren van de plantentoppen heel erg donkergroen en deels paars geworden en zijn ze vooral heel erg in gaan krullen. zo erg dat je bijna het blad niet meer ziet. nu heb ik onderin de plantenbakken paardenmest (met stroh) gedaan en dit opgevuld met biologische moestuinaarde. bovenop heb ik vandaag gemaaid gras gelegd om te mulchen. ik heb ze tot nu toe 1 keer voeding gegeven. ook heb ik ze maar 1 keer goed gewaterd tot nu toe omdat de grond niet zo snel opdroogt. (2 weken geleden) tijdens het inplanten. nu weet ik niet wat het probleem is en hoe dit komt. ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen? 18 mei 2021 aangepast door lauratomaat Quote
Saalk86 Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Hoogstwaarschijnlijk de koude nachten! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Scififreak Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 zou die donkere muur ook niet te warm kunnen zijn en dat het vocht te snel verdampt . Quote
fre3ke Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 (aangepast) Denken jullie niet aan overvoeding? Onderin mest, daarop rijke grond, een laag stikstofrijke gras en vloeibare voeding is wel erg veel. 18 mei 2021 aangepast door fre3ke Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Dat denk ik ook! Veel te veel voeding! En paardenmest met stro..hoe oud was die mest? een dikke laag? Daar houden de tomatenplanten in dit stadium helemaal niet van en ook voor later is het erg veel. Je kunt twee dingen doen: de planten eruit halen en in opnieuw gewoon goede grond zetten, of enorm veel water geven, alhoewel ik niet zeker weet of het helpt, als het wel helpt groeien ze er doorheen en worden ze langzamerhand weer normaal. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Saalk86 Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Zo diep zijn de wortels toch niet? Paarse bladeren is naar mijn inziens echt het koude weer... heb er altijd alleen last van in het voorjaar als ik ze buiten zet (of de kas te koud is in de nacht). En dan gaan ze er heel zielig uit zien, rest van het jaar heb ik nooit last van paarse bladeren. Maar het kan in dit geval natuurlijk iets anders zijn. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 (aangepast) Ik heb bij verschillende ook hetzelfde effect gehad, was denk ik bij mij de koude en groot verschil dag/nacht temperatuur ( tegen vriespunt s'nachts en overdag + 30) https://www.gardeningknowhow.com/edible/vegetables/tomato/physiological-leaf-roll-in-tomato.htm Het kan menig oorzaak hebben, bv bodem te koud, te grote temperatuurschommelingen, teveel voeding , alles waar de plant niet happy mee is. Ik heb 20+ soorten staan en de 1 is wat al gevoeliger als de andere, Het heeft denk ik ook iets met toevoer van de wortels te maken, van elke soort heb ik ook een geënte staan en die hebben er duidelijk minder last van. Er bestaan virussen die een gelijkaardig beeld geven, maar hier zie ik het nu verminderen. edit: Hoeveel liter zijn de plantenbakken ? Groot is relatief, de wortels van een tomatenplant groeien snel en zullen nu ook al aan de paardenmest zitten. Waarschijnlijk dus een combinatie van factoren. maar teveel voeding is nefast voor een beginnende tomatenplant, zoals @appelvrouw zegt in nieuwe potgrond zetten, wel voorzichtig met doorspoelen met water de kluit mag niet zeiknat blijven anders vererger je nog de problemen. In het ergste geval als het blad zo blijft inkorten en ver der starten met een nieuwe dief, dit geeft natuurlijk wel heel veel vertraging. edit2: Ik zie ook dat de bakken ingegraven zijn, is er goede afwatering ? en de grond eronder ook doorlatend ? Met het huidige regenweergaat anders het stro en de paardenmest onderin gisten. En wat bedoel je met Biologische moestuinaarde (grondverbeteraar ?) die is waarschijnlijk ook al bemest. 18 mei 2021 aangepast door redzebra Quote
lauratomaat Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Geplaatst: 19 mei 2021 Ze hebben nooit te droog gestaan en de bakken zijn niet ingegraven en hebben goede drainage gaten.ze staan op hout snippers waardoor overtollig water goed weg kan vloeien. Zal dus proberen met wat meer water ze door te spoelen. Er ligt niet super veel paardenmest onderin maar wel een beetje. Maar zal inderdaad het gras er dan maar weer Af halen en hopen op het beste en in ieder geval de komende tijd geen voeding geven. Quote
lauratomaat Geplaatst: 19 mei 2021 Auteur Geplaatst: 19 mei 2021 @redzebra ik heb gewoon biologische moestuin aarde zakken bij de Ranzijn gekocht en de bakken daarmee opgevuld. Ik denk dat het 80 liter bakken zijn. Quote
redzebra Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 Juist even gekeken, biologische moestuin aarde Ranzijn, bemest voor 100 dagen. de oorzaak lijkt dan toch zoals @appelvrouw en @fre3ke aangeven. Quote
redzebra Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 (aangepast) Bij Diana waren de planten al groot en hadden al voldoende vruchten, normaal zouden ze ertegen moeten kunnen, bladeren hingen daar ook slap. Zoals ze aangeeft vervangen ze om de 5 jaar de grond in de kas omdat de tomaten dan minder goed gaan, ik denk hier eerder aan kurkwortel waardoor de planten niet goed tegen extra stress kunnen. bv de combinatie heel heet, de kas was dicht, teveel voeding en dat met een beperkt wortelgestel. Een gezond wortelgestel bij een volwassen plant zit zowel diep en gespreid en kan tegen een stootje, in het andere geval gaat gelijk welk stressmoment problemen geven voor de plant. Ook nog meeste in kas 2 met antiworteldoek, zwart waarschijnlijk dus nog extra verhitting bovenlaag. Eigenlijk wil je wit voor reflectie licht op de onderste bladeren en de grond blijft dan koeler. 19 mei 2021 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.