Jump to content

"Potgrond is een zak vol vermijdbare ellende"

Moestuinertje

Recommended Posts

Het is een opiniestuk, geen wetenschappelijk artikel. Volgens mij valt daar best tussen de details door de boodschap te lezen. Feit blijft dat turf in potgrond erg slecht is, en dat de bewustwording erg matig is. Ik maak inmiddels mijn potgrond zelf, zonder turf, en dat bevalt prima.

Betrouwbaarder ? een bedrijf dat reporters uitnodigt ?.  Veen is gewoon 1 van de grootste opslagplaatsen van CO2. Maar je hebt wel gelijk : particulier gebruik voor potgrond is inderdaad ontzettend maar ontzettend marginaal t.o.v. de rest. bv. verbranding , drooglegging veengebieden voor landbouw.  En beheerst dit benutten zou op zich geen probleem mogen zijn als je een evenwichtig systeem kan creëren, verbranden en droogleggen gaat daar zeker niet bij horen. In het bedrijf hun aandacht voor het milieu is dit maar een voetnoot.

bv.  https://www.groenkennisnet.nl/nl/groenkennisnet/show/Gedraineerd-veen-bron-van-CO2.htm

Edited by redzebra

Het is inmiddels bijna niet meer in Nederland te verkrijgen in baaltjes (witveen/spaghnum peatmoss, dus H1-2), want commerciele kwekers krijgen het tegenwoordig direct per vrachtwagen of bigbag 24 per vrachtwagen afhankelijkof met met/zonder palets). Jongkind is nog steeds distributeur van producten van Finse producent, maar de productpagina's zijn van zijn site verdwenen. De Finnen hebben namelijk Bas van Buren overgenomen, dus je mag verwachten dat ze zelf gaan distribueren vanuit De Lier. Iemand wees mij op Deense 300L baaltjes. Geen info over de grofheid en welke laag het komt. Pindstrup, maar verkoopteam zijn twee Hollanders met 06 nummers, dus gewoon in NL gevestigd.

Wat zou je dan gebruiken voor verluchtigen grond en structuur? Of voor verlagen Ph?

Ik sprak bij toeval iemand die bij een kweker werkte, hadden vorig jaar 8000 kweekcontainers klaar met grond bij van der Knaap laten komen. Als voorbeeld van schaal. Zat potplant kwekers die een truck vol aan (wit)veen uit Baltische landen laten komen. Daar kan Veenbaas heel wat zakken Florentus vullen. De rest bevat immers lignum, ofwel houtvezel, yuck. Die grond heeft geen structuur. Zeer los in zak, maar een keer bewateren en boel klinkt direct in. Aardbei uitlopers kun je er ook niet in vastzetten.

Edited by donaldk
  • Thanks 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

maak hier wel eens zelf potgrond met tuingrond, compost, zand, kokos maar ondervind probleempjes met pissebedden, slakkeneitjes, schimmels,

dat is  lastig bij zaailingen

dus vraag ik me af of dit niet te steriliseren valt? zonder de kwaliteit te verminderen?

Ik steriliseer inderdaad in de magnetron. 2,5 minuut op vol vermogen (700 Watt?) voor een liter grond. Als je veel doet, ruik je het wel in huis, een heel gronderige lucht. En het afkoelen duurt wel even, dus het werkt niet voor onmiddellijk gebruik. Helaas heb ik ook wel eens een regenworm meegekookt zo, ik probeer daar echter wel goed op te letten. Ik meng het nog met vermiculiet na het koken.

Als ik in nood zit, dan koop ik biologische potgrond, maar daar zitten veel grote stukken hout in. En als ik nu de commentaren lees, dan kan ik net zo goed turfgrond kopen voor een kwart van die prijs, want voor het milieu maakt het niets uit, alleen mijn geweten. 

Oja, logisch. Ik had compost in m'n hoofd, dat gaat in grotere hoeveelheden. En daar zitten slakken en hun nageslacht in, grrr. Pompoenen op composthoop kweken is daardoor tot nu toe geen succes. 

4 uren geleden, RobO zei:

dus vraag ik me af of dit niet te steriliseren valt? zonder de kwaliteit te verminderen?

Living soil mensen zeggen nooit doen je dood het bodemleven. Anderen zeggen juist steriel beginnen dus op met de waterstofperoxide. 

Home of the Turbo.

Daar ben ik al lang naar op zoek, had al een alle botenbedrijven in de regio opgezocht om langs te gaan/te bellen, nooit van gekomen. Gewoon in droge vorm geen slap aftreksel (ontweringswater). Zit wat meer richting NH dan jij. Voordeel van Veen is dta het langdurig werkt. Nou heb ik geen specifiek zuurminnende planten...

Edited by donaldk

Home of the Turbo.

Het spul is sterk spul, ik gebruik het om ijzer te ontroesten. Alg aanslag op de tegels te verwijderen.

Laatst ook gebruikt bij de Azalea's omdat deze er zo slecht uitzagen. Na het corrigeren van de PH waarde van de grond doormiddel van oxaalzuur, is er nieuwe groei in de plant te vinden! 
Toen ik het kocht, vertelde de verkoper, dat veel rozenkwekers oxaalzuur aanschraffen voor het corrigeren van de PH.

@mdubbelm

Ik weet dat sommige planten het in lichtemate aanmaken. Heb het moeten googlen voor rabarberblad.

NADELEN VOOR DE GEZONDHEID:

Rabarber bevat oxaalzuur. Met name de rabarberbladeren bevatten een zeer hoge dosis oxaalzuur en zijn daarom giftig. Die mogen niet gegeten worden. Jonge stelen kunnen ongeschild worden gebruikt en hoeven niet veel zoetstof zoals honing in de bereiding. Stelen van 1,5 tot 2 maanden oud bevatten meer oxaalzuur.

Oxaalzuur bindt zich in het lichaam met calcium. Dat is een reactie van het lichaam om het oxaalzuur te neutraliseren en uit het lichaam te elimineren. Dit effect kun je milderen door rabarber te schillen, de stukken kort te koken en het kookvocht weg te gieten. Hoe meer oxaalzuur in het lichaam aanwezig is, hoe meer calcium aan het lichaam onttrokken wordt. Dat kan botontkalking veroorzaken en het verhoogt de kans op nierstenen. Mensen die aanleg hebben voor reuma, artritis, jicht en nierstenen kunnen beter geen rabarber eten.

bron: https://www.delevensstijl.nl/asjas-blog/artikel/is-rabarber-gezond

Edited by rorror

5 hours ago, rorror said:

Alg aanslag op de tegels te verwijderen

Dat mag niet. Net als het gebruik van azijn(zuur) daarvoor niet mag. 

Het zijn niet-toegelaten herbiciden die het bodemleven kunnen schaden, en het bodemwater en oppervlaktewater kunnen verontreinigen. Het wordt toch vaak door mensen gebruikt omdat ze denken dat natuurlijk zuur onschuldig is.  

Je hebt ook niet per sé oxaalzuur nodig. Ik gebruik zelf wijnsteenzuur of citroenzuur om pH te veranderen. Gewoon in de toko te koop, of in de Turkse winkel, of bij verkopers van brouwartikelen of van schoonmaakmiddelen. Echt overal. En anders is er altijd nog azijn. Heel goed verkrijgbaar. 

Ja, het is misschien beter geen turf te gebruiken, maar het CO2 argument is toch onzin? Ik bedoel: CO2 blijft erin opgeslagen. Niemand die t rookt of verbrandt...toch?

@fre3ke azijn (of citroenzuur) om potgrond aan te zuren?! Hoe doe je dat zonder je plant om zeep te helpen? Verdund in gietwater?

18 uren geleden, donaldk zei:

Hoe groot zijn jouw zaaitrays. Ging toch enkel om de zaaigrond?

nou, we gebruiken hier 120 liter potgrond om alles voor te zaaien, buiten mislukt het zo vaak

eigen potgrond zit ook vaak vol mee-eters want die zitten er in onze tuin ook

ik koop wel eens turfvrije potgrond maar dat is duur euro 9 per zak

ik dacht dat gekochte potgrond ook verwarmd is geweest/gesteriliseerd? daaruit komt vrijwel nooit onkruid, beesten etc.