Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uien redden?


marjoleinvdh

Aanbevolen berichten

Zouden mijn uien nog te redden zijn? Ik heb geen idee wat er mis is, in het natte voorjaar gingen ze prima, maar toen de zon er op kwam lagen ze in 2 dagen om. Mijn rode uien beginnen nu ook.. 

 

Foto 1 gele uien

16233299862147190297013098281690.thumb.jpg.cb229071c1e58223a3dc619035e5be63.jpg

Foto 2 rode uien 

16233300838651946446197802770548.thumb.jpg.5fa2862740664a180a0976ec2f7f9a90.jpg

aangepast door marjoleinvdh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan van alles zijn, misschien verdrogen ze daar opgesloten door twee planken, misschien uienvlieg?

Ze willen ook niet te rijk staan.

 

Trek er eens een ui en kijk er eens onder bij de wortels. Zitten er larven?

Uien wortelen ondiep en hebben wel wat vocht nodig.

 

Misschien kan je beter je verlies nemen en er bijv. boontjes leggen.

 

Edit: ik zie ook  peulenrekjes? met een peultje?

Ook mislukt? Hoe is dat gekomen?

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja die had ik eerst gezaaid daar, de uien kreeg ik van iemand, stonden eigenlijk niet in de planning. De erwten waren denk ik te vroeg gezaaid, eind februari. Er is er eentje opgekomen, en dat vond ik zo dapper dat hij mocht blijven 😂.  In een andere bak heb ik een ander ras erwten staan en die zijn wel allemaal opgekomen trouwens.. ik zal er zo eens een ui uit trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij zat goed stevig in de grond, er zit genoeg wortel aan, ik zie ook geen larven, eitjes of andere beestjes. Zoals je ziet is de grond ook vochtig genoeg. 

Zou het voedingsgebrek kunnen zijn? Vorig jaar stonden er tomaten en snijbonen.. ik had er erwten in de planning, die houden niet van veel voeding, dus ik dacht dat de stikstofafzet van de snijbonen wel genoeg zou zijn en heb dus niets met de grond gedaan. Maar uien is natuurlijk een heel ander verhaal.  

20210610_153640.thumb.jpg.bf07c0d72101941d6267b86ad8381670.jpg

 

aangepast door marjoleinvdh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even voor je gekeken en een deel van de uien staat er dit jaar bij mij ook niet mooi bij.

Er is wat uienvlieg en er zit wat rotte uien tussen die wel op die van jou lijken. 

Ik heb een foto gemaakt en zal die later plaatsen.

De aangetaste uien zijn zacht, glazig en ruiken naar gist.

Het zal een schimmelaantasting o.i.d. zijn.

Uien zijn er gevoelig voor, Fusarium etc.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn de meeste uien dit jaar ook zo goed als niets, eigenlijk zelfde verhaal. Ze stonden redelijk mooi tot het mooie weer begon, dan werden ze zoals jouw rode uien.

Is nu al enkele jaren zo, ik denk toch de uien eens te gaan bemesten. Nu krijgen ze niets omdat er in de boeken staat dat ze weinig nodig hebben, maar denk dat zandgrond toch te weinig voedingsstoffen vast houdt. Helaas niet genoeg compost om alles hier elk jaar te geven.

 

Heb (wegens verhuis) begin mei nog enkele plantuien in de grond gestoken, die doen het voorlopig wel nog goed maar die hebben nog maar 2 groene sprieten dus nog afwachten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een maand veel te nat;

Dan een maand veel te droog;

Weer weken veel te nat;

Dan weer droog en redelijk warm/heet en 's nachts toch niet zo warm;

Die 2 planken maken het zo mogelijk nog extremer voor de uien.

Je zou voor minder hé.

 

De sauna/frigo afwisseling zoals dit jaar help er niet bij. Plantjes zijn hier ook nog maar pas echt gaan groeien sinds een 2-tal weken. Groot verschil gezien in de uien op die 2 weken. Veel geel blad op knoflook. Deze week komen er ook veel bloemstengels op de ui/prei/echalion/echalotte.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...