Jump to content

Aalbes, kleine trosjes die ongelijk rijpen

fre3ke

Recommended Posts

Wat kan ik doen aan de slechte vruchtzetting bij mijn aalbes?

Ander ras kopen? Het is zo'n supermarkt struik, zonder rasnaam.

Misschien komt het door de struikvorm? Omsnoeien naar een snoer?

Of is het het arme, droge zand waar hij in staat?

Hij staat nu vier jaar en is 1x1 meter breed. De knoppen worden niet door vogels gegeten, hij maakt zelf kleine trossen.  Ik ben net twee uur zoet geweest met plukken, rissen en sorteren en ik heb nog geen 400 gram bessen. Dat koop ik voor 2 euro in de supermarkt. Maar voordat ik hem ruim, wil ik checken of ik nog iets kan verbeteren.

Aan de onderkant van de trossen is inderdaad veel niet bevrucht. Dat zijn lege bruine eindtakjes. Bij het begin van de bloei was er dus wel goede bestuiving, en daarna niet. 

Vorig jaar heb ik er niet op gelet, maar ook toen was de oogst flut. Ik heb ze niet eens geplukt toen.

Mijn oma oogstte vroeger van die lange trossen rode bessen zoals in de winkels, en zij had ook struikvorm staan. Wel op klei. In 1975, dus geen modern ras. Maar ik kom daar absoluut niet in de buurt met mijn oogst.

Edited by fre3ke

Ik dacht dat het normaal was dat in het begin van het seizoen de eerste trossen een paar rode rijpe bessen hebben (meestal vanboven de tros) maar dat de onderkant nog groen/onrijp is. Ik heb meerdere struiken en dat is bij mij elk jaar zo. Pas een paar weken later worden de trossen volledig rood. De trossen die later rood worden lijken ook meer gelijk te rijpen. Als je ze langer laat hangen zijn ze ook zoeter volgens mij.

Op het ogenblik beginnen er bij mij al een aantal trossen volledig rood te kleuren, maar je moet goed zoeken (meeste nog groen met enkele rode bessen) en enkel bij de planten met de meeste zon. De roze en gele bessen zijn nog niet volledig rijp, die zijn bij mij altijd later.

Misschien dat een tweede struik gaat helpen bij betere bevruchting? Kan ook zijn dat de onderste bessen zijn opgegeten door vogels of andere dieren?

• Like 1

aalbes heeft vrij veel bestuivende insecten nodig; als het slecht vliegweer is tijdens de bloei wordt het minder

hier ook kleine trossen dit jaar,

struik staat al 30 jaar, wordt verwend met wat koemest, klein beetje kali, snufje kalk tegen de zure regen

Mijn aalbessen groeien op enigszins zure en arme zandgrond en doen het goed. Hier staat (overgenomen van de vorige eigenaar) een struik met megagrote trossen. Elk jaar weer. Geen idee welk soort het is, maar die blijft. Heb hem ook al gestekt, maar dat gaat minder snel.

Het is niet zo'n geweldig insectenjaar, dus de bevruchting is ook niet optimaal. Het is veel te lang koud geweest en wisselvallig. Daarnaast helpt het ook niet dat ik de vogels flink bijvoer (denk ik).

Ik heb veel vogels, aan de bosrand, maar ze laten de aalbes met rust.

Misschien is het probleem dat hij niet open genoeg gesnoeid is. Dan kunnen de vogels, maar ook de bestuivers er niet goed bij. Ik ga hem een wat steviger snoeien. @Flup, ik neem aan dat jij wel goed snoeit?

Edited by fre3ke

Euuuuuhh, ik beken dat ik de struiken zelden snoei. Moet wel, maar ik neem hooguit een paar takken weg om stekken van te maken, verder niks.

Ik zag net wel dat een andere aalbessenstruik in de tuin ook heel onregelmatig afrijpt. Kleinere trossen en heel onregelmatig in het rijpingsproces. Jammer, maar die bessen zijn toch voor de vogels (zitten teveel brandnetels tussen de aalbes).

Het is een apart seizoen in vergelijking met de vorige seizoenen, dat speelt denk ik ook mee.

Als Flup ook niet zo gewetensvol snoeit, ligt het dus niet aan snoeien maar aan de struik dat hij mooie trossen maakt. Dan denk ik dat ik mijn struik maar wegdoe. Ik heb vorig jaar wat jonkies aangeplant. Duimen dat die mooie trossen gaan geven.