Jump to content

Dag allemaal

Malin

Recommended Posts

Dag allemaal,

Mijn naam is Malin, en mede dankzij de tvserie Jamie at Home ( ) ben ik erg geinteresseerd geraakt in het kweken van eigen fruit en groente. Naast deze forum raadpleeg ik ook literatuur om meer te weten te komen; urban homesteading" vind ik een heel leuk boek!

Inmiddels heb ik een vrijwel lege MM met alleen knoflook en wat winterpenen (al zitten de penen er niet zo veelbelovend uit) al met al dus nog een echte leek/n00b dus

Ik zou graag allerlei kruiden willen planten dit jaar, en groente en fruit... Mn ultieme doel is dat ik uiteindelijk zelf mn behoefte eraan kan vervullen (nog een lange weg te gaan, ik weet het...). Ook overweeg ik om 2 kippen - Serama's lijken me leuk!! (iemand tips waar je ze kunt halen?) - te gaan houden.

Groetjes!

Hallo Malin en welkom op dit forum.

Leuk dat je dankzij Jamie@home geïnteresseerd bent geraakt. Ja het doet je wat als je die afleveringen ziet hè Vooral de trailer is een goeie

Welk boek van Urban Homesteading heb je? Ik zie dat er meerdere versies van zijn.

Vanaf wanneer ben je gaan tuinieren in een MM?

Good things come in small packages

Welkom!

Is leuk hoor zo'n MM!

Ik ben er dit jaar mee begonnen en was erg tevreden over m'n resultaten.

Dit jaar is het een groter geheel geworden en ben benieuwd of het lukt om er samen met m'n moeder van te kunnen eten. Ik heb nu 100 vakken

Heb inmiddels een hele collectie zaden, te veel waarschijnlijk om het allemaal te kunnen telen

Maar 't is zoveel leuker en vooral lekkerder als het uit je eigen tuintje komt!

Die tv serie ken ik niet? Op welk net en wanneer kan je die zien?

Succes!

@Helly: "urban homestead" van kelly coyne en erik knutzen. Laatst is er ook een NLse versie ervan verschenen en die schijnt het ook best goed te doen Ik ben pas eind oktober begonnen met de MM - wel balen, omdat het seizoen dan net afloopt ik ben erg ongeduldig van aard, vandaar dat ik tóch nog per se meteen aan de slag wilde Gisteren heb ik alvast wat zaadjes gezaaid in die Chinese bamibakjes - eigenlijk mogen die zaadjes pas in feb gezaaid worden ...

@rantje: jaaa ik heb ook last van overenthousiasme! Inmiddels heb ik zo'n 30 soorten zaadjes in huis, ik moet echt nog een manier zien te vinden om alles bij te houden hihi. Wij hebben een redelijk grote tuin (ik woon in een dorp) maar ik denk dat ik zoveel mogelijk in potten en de MM wil zetten. Oh en "Jamie at Home" is al een tijdje van de buis, maar ik heb de afleverinen gedownload op youtube kun je sommige sukjes ook zien

Inmiddels heb ik een vrijwel lege MM met alleen knoflook en wat winterpenen (al zitten de penen er niet zo veelbelovend uit) al met al dus nog een echte leek/n00b dus

Die knoflook moet goed gaan, dat kan er eind oktober wel in.

Hoeveel heb je er in een vak gezet?

Ik denk dat je met 'winter' peen een klein foutje gemaakt hebt.

Ondanks het woord winter kan je deze meestal zaaien tot juli. Vlak voor de vorst kan je ze oogsten en winterwortelen hebben de eigenschap dat je ze kan bewaren en dan in de winter kan opeten.

Zomerwortels kan je ook tot juli zaaien, maar die oogst je eerder, zijn ook wat dunner dus de afstand tussen de plantjes is dan ook iets kleiner.

Dus samengevat: als er een seizoen in de naam van je gewas voorkomt betekent dat het gewas in dat seizoen geoogst kan worden en niet dat je het dan moet zaaien. Best verwarrend soms hoor

Gisteren heb ik alvast wat zaadjes gezaaid in die Chinese bamibakjes - eigenlijk mogen die zaadjes pas in feb gezaaid worden

Ik ben ook zo'n Jantje ongeduld hoor, en proberen kan geen kwaad natuurlijk. Maar houd er wel rekening mee dat het niet lukt.

(ik ben zo'n mafketel met een aardappelplant in de vensterbank! )

Een plantje heeft namelijk licht nodig. De dagen zijn zo kort dat dat al een probleem geeft. Meestal is het wel warm, dus je brengt de plantjes in de war. Doordat ze op zoek gaan naar licht krijg je hele dunne ielige stengeltjes... Zwakke plantjes dus. En een zwak plantje is weer gevoelig voor ziektes enzo.

Wat voor zaden heb je precies? En welke heb je nu al gezaaid?

Ook ben ik benieuwd wat voor grond je in de MM gedaan hebt.

Verder vind ik het ideaal, en vooral erg lekker!

Je kan trouwens nu wel al zomerprei voorzaaien.

Er zijn winterplantuitjes te koop. en als je de bak kan afdekken of iets van een van een koude bak koopt/maakt is spinazie ook al te doen in januari!

En wat ook wel grappig is om gewoon binnen in de keuken sterrenkers te zaaien. Steeds een beetje, is lekker, ook super gezond en heel makkelijk!

ben je toch een beetje aan het moestuinieren toch!

Ik denk dat je er vast al op gelezen hebt hoor maar de de site van Jelle is erg leuk en zeker de moeite waard om te lezen en natuurlijk die van Diana, een schat aan informatie en het leest heel fijn!

www.makkelijkemoestuin.nl en http://www.freewebs.com/ruudendiana/

Bedankt iedereen! En vooral rantje, voor haar uitgereide antwoord

Mijn zadenlijst bestaat uit allerlei soorten bekende kruiden zoals salie, marjolein, dragon, etc. Verder heb ik nog zaadjes van vele soorten pepers (ik kon niet kiezen!) en tomaat, prei, aubergine, stokboontjes... Uit overenthousiasme heb ik ook zaadjes van asperges gekocht - niet zo slim omdat t eeuwen duurt voordat je ze kunt eten!

Waar ik zaadjes heb besteld:

123zaden

Tuinkabouter (freewebs ofzoiets)

Vreecken (oa een paarse aardappelsoort - alleen de bestelling is nog niet binnen.. T duurt nogal lang)

Heeft er iemand tips over waar je plantgoed kunt kopen? We hebben. Iet echt een goede boerenmarkt in de buurt (ook niet in Maastricht waar ik studeer)

Dat overenthousiasme ken ik

Bij Lisa, ook hier op het forum, kan je leuke zaden kopen!

Ze verkoopt ook in kleine hoeveelheden en dat is zeker voor de kleine moestuintjes superhandig en goedkoop!

www.hobbyzaden.nl

Gaaf, paarse aardappels! Geloof dat de pootaardappels vanaf eind januari pas geleverd worden. Ik heb tot nu toe C1000 exemplaren gebuikt en van iemand hier van het forum krijg ik rode toegestuurd als ze ze binnenheeft Ik houd van kleurtjes

Ga het zeker weer doen dit jaar, was zo leuk! Gewoon in een zak, uiteindelijk had ik van 2 aardappels een opbrengst van 26 aardappels. Een paar hele grote, normale en een paar kleintjes. De knikkers heb ik niet meegeteld

Wat het vensterbank exemplaar aan het doen is....geen flauw idee, maar hij groeit belachelijk snel

Heeft er iemand tips over waar je plantgoed kunt kopen? We hebben. Iet echt een goede boerenmarkt in de buurt (ook niet in Maastricht waar ik studeer)

Vrijdagmarkt in maastricht...wellicht nu nog niet zo heel veel maar zeker vanaf maart wel...staan meestal tegenover de toko...dus zeg maar vanaf de Grote Staat gelopen naar de markt...loop je er zo tegenaan.