appelvrouw Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Ik heb toch wel mijn vraagtekens bij de meloen teelt. Nog nooit gedaan en dit jaar dan voor t eerst met 8 planten. De planten staan op een lasagnabed, met veel humus dus. Vorig jaar stonden daar pompoenen, misschien dus niet de slimste plek. Daar is niks meer aan te doen. De planten groeien redelijk, eigenlijk niet overdreven goed, niet erg hard. Ik vind ze ook niet erg groen zeg maar, een beetje licht van kleur. Ze krijgen genoeg water, en het bed is van de winter opgehoogd met lagen vercomposteerd paardenpoep, stro en vers gras. Ik heb 1 x getopt, de zijscheuten nog niet omdat ik eigenlijk nog weinig bloemen zie ( of komen die pas ná het toppen) De oudere bladeren hebben vlekken sinds een klein weekje. Foto van gisteren, foto twee en drie van een week terug ongeveer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Ik vind geen enkel gebrek er echt op lijken (behalve magnesium), volgens de onderstaande website: https://www.yara.us/crop-nutrition/melon/nutrient-deficiencies/ Maar dat kan ook misschien komen door de hoeveelheid organische mest, en de wat koudere periode. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Ik zie geen gekkigheid eigenlijk. Mijn meloenplanten beginnen zich sinds een paar dagen flink uit te breiden. Die zijn niet veel verder in groei dan de jouwe. Deze foto is van 10 dagen geleden. Nu is de plant vergelijkbaar groot met de plant op jouw laatste foto. De plant staat in het schapenwol in de voorste bak. En ja, ik weet het nu, de bak is te klein voor 2 meloenplanten, 1 tomaat, 2 paprika en knolvenkel. Ik denk dat door het koude voorjaar, de pompoenen, meloenen en courgettes ook langer nodig hebben. Mijn courgette heeft een paar dagen geleden pas de eerste vrucht gegeven en de pompoenen beginnen nu pas met het aanmaken van vrouwelijke bloemen. Allemaal later dan normaal. Komt allemaal wel goed met je meloenen, denk ik. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 17 uren geleden, appelvrouw zei: omdat ik eigenlijk nog weinig bloemen zie ( of komen die pas ná het toppen) Iemand die antwoord heeft op de vraag over het toppen? 34 minuten geleden, rorror zei: onderstaande website: Gekeken, mooie heldere foto’s daar zeg. Idd magnesium zou kunnen. Misschien nog wat bananenschillen erbij ingraven. Dank beiden. Wat voor een meloen soorten heb je Flup? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen1 Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Van wat ik heb gelezen heb ik begrepen dat je meloenen niet mag toppen, alleen de zijscheuten na de 1e bevruchte bloem. Maar ja, bij mij groeien ze langs een draad in de kas dus dat is misschien anders. Heb ze dit jaar voor het eerst, dus kan nog niet uit ervaring spreken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 @appelvrouw de eerste bloem van elke zijtak is een vrouwelijke bloem, daarna komen alleen mannelijke bloemen. Als je topt stimuleer je de aanmaak van zijtakken en dus vrouwelijke bloemen. Maar sowieso maken ze veel zijtakken, is mijn ervaring van 2 jaar geleden.Toppen is denk ik meer om de plant in toom te houden. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 1, 2021 Author Share Posted July 1, 2021 Ok Merci, Dan kijk ik wel een beetje en maak ik me minder druk over het toppen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted July 1, 2021 Share Posted July 1, 2021 In de kas top ik de zijscheuten af en toe. Dit jaar voor het eerst ook buiten een meloen geplant, denk niet dat het hier veel gaat worden. Plant heeft nog geen groeischeut gehad en loopt al ver achter op deze in de kas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 4, 2021 Share Posted July 4, 2021 Ik top nooit. Meloen vertakt zich enorm, maar wordt niet zo groot als een pompoen bij mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydro Posted July 4, 2021 Share Posted July 4, 2021 Vorig jaar voor het eerst meloenen gekweekt. Ik heb ze toen ook getopt, maar aan de zijscheuten kwamen bij mij toen weinig tot geen vruchten. De vruchten die er aan zaten waren zeer klein. Dit jaar opnieuw meloenen gezaaid, maar in plaats van ze in de grond te zetten heb ik ze in een hydroponicsysteem gezet. Ook heb ik ze dit jaar niet getopt. Tot nu toe lijkt het beter te gaan dan vorig jaar en zitten er meer en grotere vruchten aan de planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted July 6, 2021 Share Posted July 6, 2021 Hoofd rank op 3 bladeren toppen, daarna komen de zijranken waarvan ik er meestal 2 (omhoog) laat groeien. Overige zijranken op 3 bladeren toppen. Vrouwelijke bloemen met de hand bestuiven door 1 van de vele mannelijke bloemen te plukken en d bloemblaadjes eraf te pellen om het stuifmeel goed vrij te krijgen Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted January 18, 2022 Share Posted January 18, 2022 Hoe zijn de meloen avonturen geëindigd? Voor het eerste jaar in de kas wil ik me er ook aan wagen, wat zijn de do’s en dont’s voor de meloenbeginneling? 😊 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Niemand met tips? Dan gaan we er maar gewoon voor op goed geluk. 😄 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 (edited) Slechts twee jaren ervaring in de serre. 2021 was hier een slecht jaar voor de meloenen. De Vieille France (grote meloen) heeft slechts één rijpe meloen gegeven naar het einde van het seizoen, wel een super lekkere. Tegenover in 2020 had ik van dat ras al de eerste rijpe in juli. Ben niet meer zeker maar hadden toen aan één plant vijf stuks en aan de andere drie. Omdat dit ras een grote soort is en we maar met twee zijn, in 2020 slechts één plant gezet van dit ras. Een nieuw ras erbij gezet "petit gris de rennes". Daar hadden we twee kleine, rijpe meloenen van. Van smaak vinden we de Vieille France beter. Dus zelf ook nog niet veel ervaring behalve dat het weer een zeer grote rol speelt. Vanaf het einde van de lente was het al duidelijk dat de planten veel minder mooi stonden dan het jaar ervoor en dat de rijping later ging zijn. De kwakkelzomer zorgde dan ook niet echt voor een kentering. Enige tip is dat ik zelf minstens 1 plant te veel zaai, vind ze in het begin en bij verplanten van pot naar grond nogal fragiel. Je kan dan ook het mooiste exemplaar planten. In 2020 was de plant met de beste oogst ook de mooiste plant bij het planten in de serre. Heb ik in 2021 ook gedaan dus geen garantie op een rijke oogst. Toch zijn meloenen in de serre een blijver! Smaakverschil doordat je ze rijp plukt is enorm (ofwel is het het ras dat het doet). Allezins kan ze zo lekker hier niet kopen. Edited February 11, 2022 by simonvb 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 @simonvb, goed om te lezen dat de vieille de france goed bevalt, die soort heb ik volgens mij ook besteld. Dank ook voor de tip om een plantje extra te zaaien, zal ik zeker doen. Bindt jij ze op in de kas? En wat doe je qua verzorging tijdens het seizoen, heb wel eens begrepen dat je een meloen eigenlijk geen/amper water moet geven? Hoe zit het qua bemesting door het seizoen heen? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 11, 2022 Share Posted February 11, 2022 Aan de éné kant van de serre hebben we een soort zaaitafel met tuindraad (dus laat licht door) waarop ik trays zet. Ik zet een stuk tuindraad aan de plant en leidt ze zo omhoog. Tegen de zomer groeien ze boven op de tuindraad en zijn mijn zaailingen in trays ook al weg. Daarnaast laat ik één of twee stengels wat kruipen tussen de tomaten in de serre. Bemesten doe ik ze niet specifiek. De serre krijgt jaarlijks compost en ik geef een aantal keer eens wormenpis (geen schema). Afhankelijk hoe droog de grond is en hoe warm het is, geef ik 1 of 2 keer in de week water, zit op zandgrond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hydro Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Ook ik heb nog maar twee jaar ervaring met het kweken van meloenen. In tegenstelling tot Simon was 2021 voor mij een veel beter jaar dan een jaar eerder. Bij meloenen is het belangrijk om niet te vroeg te gaan zaaien. Ze verlangen veel warmte. Een omgevingstemperatuur van 18 graden Celsius hebben ze zeker wel nodig. Anderzijds moet je ook niet te laat beginnen met zaaien, ze hebben hun groeidagen wel nodig. Zelf begin ik eind maart/begin april met zaaien. Dit doe ik binnenshuis. Halverwege mei zet ik ze dan in de kas. Zoals Simon ook al zegt, zaai meer dan je nodig hebt. Planten die in het begin al achterlopen op de rest gaan meestal geen goede oogst opleveren. Over het bemesten en bewateren kan ik je niet veel tips meegeven, omdat ik ze zelf het afgelopen jaar in een hydroponics systeem heb laten groeien. Hierin staan ze met hun wortels altijd in het water met opgeloste voedingsstoffen. Vaak wordt aangeraden om de meloenen te snoeien om de aanmaak van zijscheuten te bevorderen, waar vaak weer vrouwelijke bloemen aan komen en dus meer vruchten per plant geoogst kunnen worden. Zelf heb ik hier weinig ervaring mee. Wanneer de meloenen rijp zijn begint de hele kas heerlijk naar meloen te ruiken. En de smaak? Zo sappig en zoet als zelfgekweekte meloenen kun je in de supermarkt niet krijgen! De kweek van meloen is niet de makkelijkste, maar zeker wel de moeite waard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted February 13, 2022 Share Posted February 13, 2022 Ik heb een vers topic aangemaakt voor het komende seizoen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts