Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
Jeetje Dennis wat een pepers!! zijn jullie daar dan zo gek op. ik heb 2 paprika gezaaid en mocht het goed gaan, dan voor mijn schoondochter en buren, wij eten ze heel weinig.

Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van heel heet eten, maar er zijn zoveel leuke soorten

Dennis wat zijn die pepers met die nummers??

En die aussi black....lijkt mij een leuke ....ruilen??

Die met die nummers zijn pepers die nog geen naam hebben. De PI komt uit het buitenland en die 20104 komt van iemand uit Nederland die een paar peper kruisingen had.

Van de Aussi Black waren er nog maar 2 zaadjes, die heb ik alle2 gezaaid. Maar als ze het doen krijg jij zaden volgend jaar.

Geplaatst:

Dank je wel Rantje voor je antwoord!

Ik zag inderdaad dat je ze al omgepot had maar wil zelf ook eens proberen zoals jij het deed, vandaar mijn vraag

Zo blij dat er al meer mensen bezig zijn! Ik zat de dagen al te tellen "tot ik weer mocht" dus ik zal later vandaag even posten wat het geworden is

Geplaatst:

Mijn zaadjes doen nog helemaal niets (twee weken nu). Het is blijkbaar nog te koud. Ik kijk de werkzaamheden in mijn dakkapel vooruit zodat ik daar kan gaan zaaien als het klaar is. Tot die tijd vul ik mijn voorraad zaadjes aan en maak ik plannen. En geniet ik hier van alles wat iedereen al zaait/wat er al groeit.

Nog even geduld hebben dus .....

Geplaatst:

Gisteren heb ik tomaten gezaaid. In een pot met een zakje erover. Nu wachten......

Er zijn zoveel dingen die belangrijk zijn in het leven, mijn tuin is daar een ding van.

Geplaatst:

Nou uiteindelijk zijn het pepers (cayenne), smaaktomaatjes (zelf zaad geoogst vorig jaar) en tomaatje Milles Fleures geworden.

Oh en een hysop-probeersel

Wanneer beginnen jullie met pompoen en courgette?

Geplaatst:

Dutchess pas in april. Ze kunnen namelijk niet tegen vorst

Geplaatst:

Het heeft ook geen nut ze eerder te zaaien, binnenshuis krijg je te grote ielige planten, en uiteindelijk zijn de vroeg uitgezaaide pompoenen niet eerder rijp dan de op de gewone tijd gezaaiden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben waarschijnlijk te snel geweest, had wel vorst maar geen sneeuw meer verwacht dit jaar...

Half januari (dus twee weken geleden) heb ik rucola - Esmee - en sugar snaps gezaaid, plus knoflooktenen gefopt en geplant in potjes. Alle 3 al redelijk op weg, echter moeten die aankomende week of de week daarna toch echt de schuur in, anders groeien ze te hard. Verder deze afgelopen week nog bos/stengelui, zomerwortelen en wat kruiden voorgezaaid. Ook nog een verschrompelde en uitgelopen Nicola aardappel in een grote pot onder de grond gestopt als experimentje

Ik hoop dat ik de sugar snaps nog zonder problemen de grond in krijg, wetende dat de kou de komende nog wel aanblijft.

Geplaatst:

Sovreze anders kan je afdekken met vliesdoek of onder stolpen en of glas

Geplaatst:

Ik zit met verbazing te kijken naar wat jullie allemaal al gezaaid hebben. buiten in de koude kas had ik al een tijdje geleden spinazie en gouden peultjes gezaaid.

heb nu twee soorten tomaten, geraniums, paprika geaaid helaas paprika niet opgekomen. doe ik nog een keer over.

vanavond wil ik peter peper rood zaaien gewoon voor de grap. hangtomaatje, en nog meer misschien wel de meloenen die ik ga doen

Geplaatst:
  • Auteur

img_071248491327944618.JPG

De deno methode op de wedstrijd aubergines toegepast...zijn er 2 niet gekiemd...had er 8 gezaaid.

Geplaatst:

Ik heb net zonnebloemkers, daikon en basilcumkers gezaaid (dat is lekker snel klaar )

Geplaatst:

Is er ook al iemand die komkommer,meloen al voorgezaaid heeft binnen in huis?

Stel dat April weer zo mooi wordt als vorig jaar,dan ken men de planten die binnen voorgezaaid zijn toch al in de koude kas?

Geplaatst:

Dat is wel zo Jeanne maar dan kan het nog steeds zo zijn dat het vriest en gaan ze dus kapot. Ze groeien ook behoorlijk snel dus de kans dat je een minder gezond plantje kweekt is best heel groot.

Dus later zaaien geeft een gezondere en dus sterkere plant die waarschijnlijk ook een betere opbrengst gaat geven.

Paprika, peper en aubergines groeien minder snel, dus vandaar dat je met die iets eerder kan starten en ze dan ook een voorsprong hebben.

Komkommer, courgette, meloen en tomaten groeien vrij snel en ik denk dat het beter is om een sterke plant te hebben dan en de later gezaaide exemplaren daardoor uiteindelijk ook een grotere voorsprong hebben.

Geplaatst:

Goede uitleg Rantje, je hebt helemaal gelijk, tuurlijk als we zo'n extreem voorjaar hebben als vorig jaar dan kan het wat Jeanne wilt, maar die kans is wel heel erg klein, vorig jaar was echt een uitzondering!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Vandaag eindelijk de wedstrijdaubergine gezaaid.

En 14 verschillende soorten paprika.

Het is vandaag vruchtdag. Dus gunstig om vruchtgewassen te zaaien.

Vanavond ook nog tomaten zaaien, maar de zaaigrond is bevroren,

Staat nu bij de verwarming te ontdooien.

De zaaigrond voor de paprika had ik gisteren al binnen gezet, dacht dat het ook

genoeg was voor de tomaten. Dus niet

Geplaatst:

Ik heb zondag de eerste aardbeien gezaaid in een kweekbakje en die staat op het raampost bij de verwarming.

Eens kijken of het wat wordt, 30 dagen kiemtijd, dus geduld hebben.

Adrie

Geplaatst:

@greetje Ha, ik had hetzelfde vandaag! Was helemaal verbaast toen ik met mn schepje een lading potgrond wilde opscheppen. Ik heb het ook maar even op temperatuur laten komen binnen. Vandaag gezaaid: prei, spruiten en cayenne pepers. Ik heb een paar zaadjes snijbiet er bij gedaan, maar dat is meer om te kijken hoe en hoe snel het groeit. Heb die groente nog nooit eerder gezien/gegeten. Morgen nog even de reuzenuien zaaien. Maar die voelen zich niet fijn boven de verwarming blijkt. Moet ik nog even een ander plekje voor zoeken.

Geplaatst:

@Rania, misschien op een koele slaapkamer de reuzenuien neer zetten.

Zaaigrond is ontdooit, en dus net ook tomaten gezaaid.

Geplaatst:

vandaag ging ik helemaal goed met zaaien. snijbiet ook gezaaid om het uit te proberen ook bloemen endergelijke kijken voor het verschil. moet nog drie dingen zaaien. Kijken hoe dat gaat ook knolselderij gezaaid. en sla gezaaid heb geen idee aan het voordeel maar proberen waard vond ik.

Geplaatst:
Het heeft ook geen nut ze eerder te zaaien, binnenshuis krijg je te grote ielige planten, en uiteindelijk zijn de vroeg uitgezaaide pompoenen niet eerder rijp dan de op de gewone tijd gezaaiden.

Hm, goed advies allemaal, maar helaas was ik al zo eigenwijs geweest ook wat courgette en pompoenzaadjes toe te voegen in mijn deno experiment

Kan ik ze nog redden door donker te plaatsen of weggooien en in april opnieuw?

Geplaatst:

Als je tijd en ruimte heb kan je ze best laten staan. Dan zaai je in april nogmaals en kan je misschien het verschil wel zien!

Dat zijn nou goede leer en experimenteer gevalletjes toch?

Mijn plan is om bv. in april de courgette te gaan zaaien en begin juni nog een keer. Als dan de eerste plant minder gaat produceren heb ik plant 2.

Maar eerst even kijken of ik ze kwijt kan. Ik wil te veeeeel

Sowieso wil ik graag zoveel mogelijk verschillende proberen want dan weet ik het jaar erop misschien beter wat ik wel en niet wil. En een courgette die het naar z'n zin heeft schijnt behoorlijk veel te produceren dus niet logisch om er te veel van neer te zetten

Geplaatst:
  • Auteur

4 nieuwe pepersoorten gezaaid:

Santa Fe grande

Orozco

Hungarian hot wax

Pasillo Bajio

Heb ook nog zaadjes van devills Kiss ; die moeten nog

Geplaatst:

@Rantje:

Ja dat herken ik! Ik heb gelukkig een grote tuin die (nog) niet is ingedeeld dus dan word ik helemaal hyper van de mogelijkheden. Ja dat lijkt me een goed idee.

Vorig jaar in een soort mega plantenbak aan het raam in de zon 3 courgettes (Black Beauty) van dezelfde leeftijd. Omdat je ze zelf moet bestuiven heb je echt wel meer dan 1 plant van dezelfde leeftijd nodig. Drie vond ik perfect omdat er dan altijd wel eentje is met genoeg mannelijke bloemen. Daar heb ik zeker wel een goede oogst van gehad. Zelfs moeten uitdelen

Het is overigens ook beter wanneer je mannetje plant 1 met vrouwtje plant 2 kruist ipv vandezelfde plant.

Vanddag nog ff mme Jeanet aan mijn deno experiment toevoegen

Wat wordt jouw volgende zaaisel Rantje?

Geplaatst:

Niet vandaag, maar gisteren 11x paprika (California Sweet Wonder) gezaaid. Bijna vergeten hier neer te zetten

Good things come in small packages

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.