Swa Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Als ik de kas open laat staan dan is het daar, dankzij het slechte weer, niet echt warm. Overdag 20 °C en 's nachts 13°C. Plantjes groeien wel maar traaaaaaag, alles blijft zeer laat. Als ik de deuren van de kas afsluit dan stijgt de temperatuur wel, de automatische dakramen gaan soms zelfs open staan, maar dan bedampen de ramen vrij snel en vrees ik voor ziektes. Wat doen jullie hiermee? Quote
Patrijs Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Raam open en 's morgens de kas openen en 's avonds weer dicht. Maar ook hier gaat alles veel langzamer dan anders. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 (aangepast) Mijn kas staat altijd open vanaf mei. Als het in de nacht koud is zie ik dat aan de ramen van de kas, die zijn dan beslagen ondanks dat er twee deuren een raam en een tochtgat open staan. De aarde geeft warmte af. Ik denk dat het opwarmen afkoelen snachts niet opweegt tegen de problemen die je kan krijgen in een te vochtige kas. ik heb wel een andere kas dan veel van jullie, doordat de bakken links en rechts verhoogd zijn met stenen muren en gevuld met aarde heb ik ook meer warmteopslag denk ik. 11 juli 2021 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 S'ochtend overdag gaan de ramen open, met koud nat weer blijven ze dicht en avond dicht. Met warm/heet weer gaan de ramen wijder open en de euren open. Voor de tunnelkas die er hopelijk komt, zijn er luchtingselementen in de tunnel en gevels en kunnen de deuren open. Ervaring zal het leren of we nog een luchtingselement in de tunnel nodig hebben, de fabriek zegt vanaf 20 m is dat pas nodig. Tunnel is 22,5 m door de luchtingselement. Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 (aangepast) De tunnelserre is hier dag en nacht open, idem als bij Appelvrouw, als ik dit niet doe wordt het veel te vochtig. Verluchting gebeurt door deur vooraan en raam in de achterkant. De deur zelf bestaat ook uit 2 delen waarbij de bovenkant als raam gebruikt kan worden. Overdag 23 graden en bij beetje zon direct oplopend naar 30, s'nachts idem als bij jou @Swa tussen de 13 - 16. De groei is enorm maar de trossen staan ver uiteen (heel weinig zon de afgelopen weken) , ik heb gisteren de tomaten een metertje laten zakken omdat ze al tegen het dak aangroeide, bevruchting begint te beteren ( ik zie ook terug hommeltjes). Komkommers zijn evenwel niet bij te houden, warm vochtig en niet te sterk licht, ideaal voor die. Na donderdag geven ze hier mogelijke beterschap en dan moet ik waarschijnlijk terug deels voor schaduw zorgen anders loopt het snel op tot +40. Vandaag is het al met iets meer zon 38 graden in de serre. vb van dinsdag edit: de tunnelserre is natuurlijk niet te vergelijken met wat jij zet @Jane Doe . Het is wel een een professionele landbouwserre, maar de kleinste bogen die ik kon krijgen en minimale lengte. Breedte is 4m lengte 6m met 4 bogen, ik overweeg wel om hem volgend jaar te verlengen met 2 bogen. 11 juli 2021 aangepast door redzebra Quote
Jane Doe Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Redzebra 4 bij 6 m is ook al een beste tunnelkas, zou een grote aanwinst zijn met 2 bogen vergroten. Weer 4 m bij 10 m lang, met die extra 2 bogen. Het is een gebruikte tunnelkas geen nieuwe, anders zouden wij het ook niet kunnen kwa kosten. Het is nog een hoop geregel, maar als het goed is komt die. En misschien kunnen we dan de herfst/winter gewassen en kips in de tunnel groeien Zit er aan te denken een extra luchtingsysteem te nemen, De kosten maken we dan toch beter die meteen extra kopen en in monteren. Denk dat we daar geen spijt van zouden krijgen, dan is op elke 10 m ipv 20 m een luchtingsysteem, met de gevels en deuren. Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 als het kan, zou ik ook voor die extra verluchting gaan Quote
Jane Doe Geplaatst: 11 juli 2021 Geplaatst: 11 juli 2021 Dank je Redzebra versterkt me gedachten, om voor die extra beluchtingelement te gaan. Is wel een hoop geld extra, maar meer als we het later doen. En denk dat die extra kosten meer dan waard zijn in de toekomst. Quote
rdenk Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 Wat ook voor de deur open argument pleit is dat op die manier ook bijen, hommels en zweefvliegen makkelijk je kas in komen en dus helpen bestuiven. Ik heb de deur sinds weken dag en nacht open. Maar mijn kas staat redelijk beschut dus de temperaturen komen bij mij niet onder de 18 graden. Mijn tomatillos en augurken en tomaten groeien lekker door Quote
simonvb Geplaatst: 13 juli 2021 Geplaatst: 13 juli 2021 (aangepast) Hier blijft de deur van de serre altijd dicht. De reden is wel dat de serre voorlopig nog op de volkstuin staat en er al enkele keren is ingebroken op het complex. We hebben een hangslotje hangen aan de deur. Voorlopig zijn wij gespaard gebleven maar 2 jaar geleden zijn er zelfs bij iemand al zijn tomaten en paprika's gestolen, andere keren was het meer werkgerief (freesmachine). We hebben wel automatische raamopeners waar we super content van zijn, hebben één raam aan elke kant van de serre waardoor er wel wat luchtverplaatsing is en nooit een probleem van bestuiving ondanks dat we maar 1 tot 2 keer per week gaan naar de volkstuin. Niet goedkoop maar wij kunnen niet zonder. S'morgens blijft het wel lang vochtig op de glazen ramen maar vorig jaar geen last gehad van ziekten. Zolang het blad niet tegen het glas komt, verwacht ik geen problemen. Ook dit jaar staat het er goed bij terwijl phyto al duidelijk in verschillende naburige tuintjes zit. 13 juli 2021 aangepast door simonvb 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.