Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zou dit phytopthora zijn?

Featured Replies

Geplaatst:

Jazeker, ik heb zojuist alles tot de grond afgesneden. Van de week ga ik maar eens grabbelen of en hoeveel gezonde aardappelen ik heb. Spannend!
@Dahli

Geplaatst:
  • Auteur

Dat is het leukste, kijken wat er uiteindelijk onder je plant zit! Vind ik met alles wat onder de grond groeit, en je niet kan zien….

Zoals zoete piepers….ik ben zo nieuwsgierig nu al….

Geplaatst:
3 uren geleden, appelvrouw zei:

erlijk gezegd Rookie lijkt mij dit meer op uitputting van de planten..een gebrek aan t een of ander dat ontstaat op het einde van hun leven. Voor zover ik me herinner had ik dat ook áltijd aan het einde van het vroege aardappel seizoen. De bladeren vergeelden dan ook langzaam en ik plukte er inderdaad ook wel af, ook om lucht te geven aan t gewas.

Dankjewel @appelvrouw .

Ze zijn inderdaad een beetje aan het eind van hun wasdom.

Ik zou ze over een paar weken uit moeten/kunnen oogsten, ik ga gewoon proberen om dat te halen.

Ik heb een paar maal phytophtora in mijn aardappels gehad, dat zag er toch anders uit, maar ja, rookie hè?

Ik neem liever het zekere voor het onzekere, als dat moet.

Vandaar dat ik voor Texla's ben gegaan dit jaar.

Geplaatst:

Kan alleen maar iedereen aanraden om, de nu goed verkrijgbare, resistente rassen qua aardappels en tomaten te nemen. thumbup

Geplaatst:

Ik zie ook geen phytopthora in jouw bladeren @Rookie en zie ik bij mijn Texla's ook niet dit soort vlekken.

Vroeger wel ziekte gehad in niet resistente rassen, maar dat zag er altijd uit als bruine randen aan het loof dat zich snel vermeerderde.

aangepast door Roelie

Geplaatst:

Ziet eruit als normaal afrijpen van de planten. Bijna klaar om te rooien :-).

Geplaatst:
  • Auteur

Hier tot mijn schrik de eerste tomatenplant uit de kas moeten halen vanwege phytophthora. Echt zo niet leuk….hoop dat de rest het nog een poosje goed blijft doen, maar ben er bang van….☹️

Not so happy Jo

Geplaatst:

Dat is flink balen @jootje je hoopt toch dat als ze droog staan in een kas dat ze het bij regenachtig weer juist langer volhouden ….🤔🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ik denk dat het in een kas met dit weer ook vochtig is? Er moet toch een raam of deur open staan overdag.

Geplaatst:

Wat naar Jootje!

Ik zit hier ook als een bok op de haverkist.

Vorig jaar moest ik de kas leeghalen, tot nu toe nog niets gezien.

De deur en raam blijft dag en nacht open nu.

Geplaatst:

Ja dat heb je goed gezien Rookie. Dat luchten moet dag en nacht zeker ook bij vochtig weer.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Staan beide al vanaf april open bij mij.

Geplaatst:

Idem hier @jootje Het is natuurlijk geen garantie, ook met open ramen heb je dauw met de huidige weersomstandigheden waarbij het blad een bepaalde periode nat kan blijven, er speelt altijd een beetje geluk mee of in jouw buurt of veel sporen al dan niet aanwezig zijn. Ik hoop dat het bij die ene plant blijft, wel opletten in kas voor tomaten zijn er nog een paar die snel kunnen gaan en soms onderling verwisseld worden, het hoeft niet altijd phyt te zijn, sowieso een goede reactie van jou.

aangepast door redzebra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.