Marinus Ros Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 (edited) Nog bedankt voor het opstarten van het nieuwe draadje, Jorieke. De bedoeling is om voor zoveel mogelijk kruidengegevens te verzamelen zodat makkelijk zichtbaar wordt wat goed samen kan geplant worden en wat liever niet wordt vermengd. De juiste standplaats is een criterium maar ook de andere behoeftes zoals de bodemsamengesteldheid, expositie aan zonlicht, woekerend of niet, veel of weinig bewatering nodig. Om een en ander toch overzichtelijk te houden heb ik een legende toegevoegd die door sommige kwekers wordt gebruikt. Als voorbeeld: Rosmarinus Officinalis (Rozemarijn): kenmerken : bloemkleur : blauw bladkleur : groen hoogte : 60 cmbladhoogte : 60 cmbloei : 5- 6 bodem en standplaats : licht : zon bodem : kalkrijkafdekken extra informatie : bladhoudendAromatisch habitat : [GR2,OP1B,SH1,] Frisse bodem met grind (GR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1B)Steppe (kalk) met droge bodem (SH1)plantdichtheid : [3-5-A/C] aantal : 3 tot 5 per m2 - alleen of in kleine toefen (A) - groepen van 10 tot 24 stuks © Voor de Habitat zie dus de bijgevoegde legende, voor het aantal planten per vierkante meter zie hier: Aantal aangeraden planten per groep (vrijblijvend): De gebruikte letters zijn A - B - C - D - E. A: planten die alleen willen staan of in kleine toefen. B: deze planten komen het best tot hun recht in kleine groepjes van 3 tot 10 planten. C: groepen van 10 tot 20 planten, zelfs meer. D: grotere kolonies in lage beplanting. E: werkelijk zeer grote vlakken. De info haal ik van een site af waar ook de legendes publiek te zien zijn. Uiteraard gaat dit enkele maar lukken voor de kruiden die in de kwekerijen worden aangeboden...We weten uiteraard ook wel dat de aanbevolen plantdichtheiden voor de gekende paardenbloem door moeder natuur per definitie altijd wordt overschreden, net als die van onze welbeminde brandnetels overigens. Dus, als het jullie wat lijkt dan geef je maar de naam van een kruid op (liefst met de correcte latijnse naam om vergissingen uit te sluiten) en dan probeer ik dan zo goed en zo kwaad het kan er de gegevens van bij elkaar te sprokkelen in het bovenstaande formaat. Bijvoorbeeld: aan tijm als naam alleen heb je niks tenzij je je beperkte tot de klassieke tuintijm (Thymus Vulgaris). Er zijn nog een hoop andere tijmsoorten en die stellen niet noodzakelijk dezelfde eisen als de gewone tijm.Idem voor lavendel en zijn neefjes en nichtjes.Hebben we het over salie dan is dat geen scharlei, enz. Ook dient elk kruid bruikbaar te zijn in de keuken en meerjarig zijn. Als we er de kruiden die enkel voor medicinale doeleinden worden geteeld aan gaan toevoegen dan wordt dit lijstje beslist niet meer te overzien.Als daar toch behoefte aan zou bestaan dan kan dat eventueel later toch nog. Mochten er over bepaalde kruiden vragen zijn die buiten het format vallen dan is dat geen probleem. Antwoorden of eventueel ander wetenswaardigheden worden dan gewoon als tekts opgenomen in het verloop van dit draadje. Vinden jullie dit een leuk idee of hadden jullie nog wat meer of minder info per plant willen zien? Of misschien wat meer uitleg? Edited January 17, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Ik heb Lavas, Dille, Salie, Venkel, Koriander en kleine pimpernel. Ik wil die in een rij naast elkaar zetten (als achterse rij omdat ze nogal hoog worden) en daarvoor wil ik een middenmoot qua hoogte en vooraan in elk geval kruiptijm. Ik had eerst gedacht een kruidentuin apart te maken maar er zijn van die woekerkruiden en van die langzame zoals rozemarijn dus ik kom er niet echt uit en zet van alles maar her en der tussen de bloemen en of groenten Ik heb een hele waslijst aan kruiden en ga ze in eerste instantie allemaal in een pot uitzaaien komend seizoen. Ik zal dit topic eens goed in de gaten houden en zien of ik er mijn voordeel mee kan doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 (edited) Koriander en dille zijn eenjarigen dus die laten we even buiten beschouwing, ze zijn allebei probleemloos te noemen in die zin dat ze op neutrale bodem goed deren en de dille zaait zich wellicht nog vanzelf weer uit ook.Koriander is wel geliefd bij slakken, dille speelt gemakkelijk gastvrouw voor rupsen (geel-zwart gestreept?). Levisticum Officinalis (aka lavas of doorlevende selder aka maggieplant) kenmerken : bloemkleurkleur : geel bladkleur : groen hoogte : 150 cm bladhoogte : 100 cm bloei : 7- 8 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal habitat : [GB2,OP2,] Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [1-3-A] aantal : 1 tot 3 per m2- alleen of in kleine toefen (A) Salvia Officinalis: (aka salie)kenmerken :bloemkleur : blauw bladkleur : grijs hoogte : 40 cmbladhoogte : 30 cmbloei : 6- 7 bodem en standplaats : licht : zon bodem : kalkrijkafdekken extra informatie : bladhoudendAromatisch vlinderplant habitat : [GB1,GB2,OP1,OP2,SH1,] Gemengde boord met droge bodem (GB1)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2)Steppe (kalk) met droge bodem (SH1) plantdichtheid : [5-7-A/B] aantal : 5 tot 7 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B) Voor keukengebruik raad ik de Salvia Lavandulifolia aan (aka spaanse salie). Foeniculum Vulgare: (aka venkel) kenmerken :bloemkleurkleur : geel bladkleur : groen hoogte : 160 cmbladhoogte : 70 cmbloei : 6- 7 bodem en standplaats : licht : zon bodem : neutraal habitat : [GB1,GB2,GR1,GR2,OP1B,] Gemengde boord met droge bodem (GB1)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Droge bodem met grind (GR1)Frisse bodem met grind (GR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1B) plantdichtheid : [3-5-A/C] aantal : 3 tot 5 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- groepen van 10 tot 24 stuks © Voor in de siertuin/kruidentuin is de "Giant Bronze" een spectaculaire variant met zijn bronskleurige blad. Sanguisorba minor: (kleine pimpernel) kenmerken :bloemkleur : rood bladkleur : groen hoogte : 50 cmbladhoogte : 20 cmbloei : 5- 8 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : bladhoudendvlinderplant habitat : [GB1,GB2,OP1,OP2,SH1,] Gemengde boord met droge bodem (GB1)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2)Steppe (kalk) met droge bodem (SH1) plantdichtheid : [6-9-A/B] aantal : 6 tot 9 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B) Welke kruiptijm had je in gedachten, Geedee? Edited January 17, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 (edited) Thymus Praecox had m gezaaid...maar deed het heel slecht en heel langzaam dus ik denk dat de grondsoort nogal belangrijk is en dat ik hem verkeerd heb staan...staat nu in zand/klei mengsel. En die dille zaai ik inderdaad voor de koninginnepage (die komt uit die geel/groen gestreepte rups ) Zijn hier nog 3 poppen aan het overwinteren. (dille heeft nu trouwens gewoon overwinterd , tot nu toe, er staan nog hele bossen van) Edited January 13, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 @Geedee: die rupsen heb ik ook op mijn venkelplanten, en die zijn meerjarig. Misschien een idee? Echt hele mooie rupsen, vaak ook maar een paar op 1 plant. De vlinders zie ik dan weer nooit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 12, 2012 Author Share Posted January 12, 2012 Thymus Piaecox had m gezaaid...maar deed het heel slecht en heel langzaam dus ik denk dat de grondsoort nogal belangrijk is en dat ik hem verkeerd heb staan...staat nu in zand/klei mengsel. En die dille zaai ik inderdaad voor de koninginnepage (die komt uit die geel/groen gestreepte rups ) Zijn hier nog 3 poppen aan het overwinteren. (dille heeft nu trouwens gewoon overwinterd , tot nu toe, er staan nog hele bossen van) De gewone tijm laat zich probleemloos uit zaad vermeerderen. De Praecox (die bedoel je, toch? En ook daar zijn weer ettelijke cultivars van) tak weet ik niet zo maar moet min of meer gelijk zijn.Ik vermoed dat de bodem en dan vooral de vochtigheid en zuurtegraad je parten spelen.Zelf vermeerder ik alle tijmsoorten door scheuren of eenvoudiger nog, door hielstekjes gewoon in de grond te stoppen in de lente. Werkt goed. Hier is de grond hoofdzakelijk leem dus heb ik daar flink wat profiergrind en potaarde aan toegevoegd maar wat vooral goed werkt voor de zuiderse kruiden is een flinke toegift aan kalk (met magnesium, 15% of zo) en het onderwerken van gedroogde koemest korrels.Dat laatste werkt dermate goed dat de regen- en aardwormen (what's the diff?) nu de uit kiezel bestaande mulchlaag optstuwen... Overigens, als je liever geen grind gebruikt kan het ook met rijnzand (of grof aquarium zand alhoewel ik geen idee heb wat dat nu kost). Zolang de grond goed kalkhoudend is en je tijm geen natte voetjes krijgt en niet in de schaduw staat moet dat lukken. De koninginnepage was een rariteit toen ik kind was, nu zie je die hier meer en meer. Dit jaar (nu, ja vorig jaar dan) heb ik hem al mijn dille gegund. Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat dille een eenjarige is. At best een plantje dat zich gul zelf uitzaait. Ik kan het mishebben, hoor.Hoedanook, geen moeilijke klant en lekker toe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 @ Marinus Ja lekker die dille; eet m veel bij vis en ook zo van de plant........Hier in de omgeving is veel mergel...kan dat ook ipv aquariumzand voor die kruiptijm (ik ben nooit goed geweest in scheikunde )? @ Jorieke...als de rupsen uitkomen, vliegen ze binnen enkele minuten naar een hoger gelegen gedeelte om te paren (hilltopping noemen ze dat) Als je er eens eentje uit wil zien komen, kun je een (vroege) rups met een paar venkeltakken binnen in een (afgedekte) vaas zetten....zodra die onrustig uit de plant gaat kruipen en heeeel veel poept(voor zo'n klein beestje) gaat hij zich verpoppen...dan kun je het beste ervoor zorgen dat hij nergens heen kan waar jij niet wil zodat je ook weet waar hij zit....na een dag of 10 komt hij uit. Op het najaar duurt het een stuk langer want dan overwinterd de pop. Wel wat moeite en je hebt er verder niks aan dan de "joy" om dat gewoon eens te zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 @Geedee: Mergel is een mengsel van klei en kalk dus niet goed doorlaatbaar voor water maar je hebt dan wel het voordeel van de kalk. Voor de droogstoppels zoals tijm enz. vermeng je best met ongeveer een derde zand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Ik verkruimel 1/3 mergelblokje door 1/3 potgrond en 1/3 zand en zet m daar eens op dit jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flor Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Bij mij heeft dille 't nog nooit gedaan Vroeger toen ik nog op de klei woonde niet en hier op zandgrond (ofzoiets) ook niet... Terwijl ik dille juist een prachtig en lekker kruid vind. En rupsen van koninginnepages zouden wat mij betreft ook van harte welkom zijn. Ik ga 't dit jaar misschien maar weer eens proberen, nog tips waar ik aan moet denken? Wat standplaats betreft.... ik zet rozemarijn en tijm bij elkaar op een zonnige plek en die krijgen (als ik in een gulle bui ben) soms een beetje extra kalk.Salie doet 't eigenlijk altijd en overal. Oregano en lavendel idemPeterselie, bieslook, lavas en munt enzo krijgen een iets vochtigere plek in de halfschaduw. Quote mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Ik heb ze gewoon in een potje gezaaid half zand half potgrond, niet te veel water gegeven en toen ze groot genoeg waren buiten in de volle grond gezet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 (edited) @Flor: Dille staat graag op goed doorlatende, voedselrijke grond en in volle zon.Salie heeft ook graag af en toe wat kalk en groeit het best op losse, luchtige bodem.. Net als lavendel hoeft ie nooit water te krijgen. (Of het moet al heel gek gaan doen) @Geedee: Prima idee. Ik gebruik daarvoor liefst potgrond zonder toegevoegde meststoffen, zoniet universele potgrond. Nog een van mijn lievelingen: Artemisia dracunculus (DRAGON) kenmerken :Franse dragon bloemkleur : groen bladkleur : groen hoogte : 60 cmbladhoogte : 25 cmbloei : 7- 8 bodem en standplaats : licht : zon bodem : kalkrijk extra informatie : Aromatisch habitat : [bR2,OP2,] Bosrand met frisse bodem (BR2)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [7-10-BC] aantal : 7 tot 10 per m2 En nu toch aan het plakken zijn: Origanum vulgare ( WILDE MARJOLEIN) kenmerken :bloem kleur : roze bladkleur : groen hoogte : 50 cmbladhoogte : 30 cmbloei : 8-10 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : Aromatisch vlinderplant habitat : [GR2,OP1,OP2,] Frisse bodem met grind (GR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [7-10-BC] aantal : 7 tot 10 per m2 Edited January 17, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 (edited) Next: Mentha piperita (x) (PEPERMUNT) kenmerken :bloemkleur : lila bladkleur : groen hoogte : 50 cmbladhoogte : 40 cmbloei : 6- 9 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : Aromatisch vlinderplant habitat : [GB2,OP2B,OP3B,] Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Open plaatsen met frisse bodem (OP2B)Open plaatsen met vochtige bodem (OP3B) plantdichtheid : [6-9-A/B] aantal : 6 tot 9 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B) Opgelet, munt woekert overal doorheen. Maar deze dan weer niet: Mentha requienii (aka Corsicaanse munt) kenmerken :bloemkleur : purper bladkleur : groen hoogte : 1 cmbladhoogte : 1 cmbloei : 7- 9 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : bladhoudendAromatisch vlinderplant habitat : [GR2,ST2,] Frisse bodem met grind (GR2)Stenige, frisse bodem (ST2) plantdichtheid : [8-12-B] aantal : 8 tot 12 per m2- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B) Creme de menthe, anyone? Corsicaanse munt is echt heel bijzonder van geur en doet denken aan de Mentha Pulegium (die je niet in de keuken wil gebruiken trouwens!) Edited January 17, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Nog eentje: Satureja montana (BONENKRUID) (doorlevend) kenmerken :kleur : wit bladkleur : groen hoogte : 30 cmbladhoogte : 15 cmbloei : 7- 8 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : kalkrijk extra informatie : bladhoudendAromatisch vlinderplant habitat : [GR1,OB1,SV1,] Droge bodem met grind (GR1)Ondiepe, droge bodem (OB1)Steenvoegen met droge bodem (SV1) plantdichtheid : [7-10-BC] aantal : 7 tot 10 per m2 Er is ook nog de minder makkelijk verkrijgbare Satureja Montana Spicigera (= alternipilosa) die plat groeit en een leuk ogende bodembedekker is. Nog meer suggesties voor doorlevend keukenkruid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 17, 2012 Share Posted January 17, 2012 Nog meer suggesties voor doorlevend keukenkruid? laurier Mooie foto's trouwens erbij ...geniet er van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Myrrhis odorata (DOORLEVENDE KERVEL) kenmerken :bloemkleur : wit bladkleur : groen hoogte : 80 cmbladhoogte : 50 cmbloei : 7- 8 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : Aromatisch habitat : [bR2,GB2,OP2B,] Bosrand met frisse bodem (BR2)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Open plaatsen met frisse bodem (OP2B) plantdichtheid : [1-3-A] aantal : 1 tot 3 per m2- alleen of in kleine toefen (A) Melissa officinalis (CITROENMELISSE) kenmerken :bloemkleur : wit bladkleur : groen hoogte : 70 cmbladhoogte : 40 cmbloei : 7- 9 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : Aromatisch habitat : [OP1,OP2,] Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [3-5-A/C] aantal : 3 tot 5 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- groepen van 10 tot 24 stuks © Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 17, 2012 Author Share Posted January 17, 2012 Laurus nobilis (LAURIER) kenmerken :bloemkleur : geel bladkleur : groen hoogte : 300 cmbladhoogte : 300 cmbloei : 0- 0 bodem en standplaats : licht : zon bodem : neutraalafdekken extra informatie : bladhoudendAromatisch habitat : [GB1,GB2,OP1,] Gemengde boord met droge bodem (GB1)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Open plaatsen met droge bodem (OP1) plantdichtheid : [1-3-A] aantal : 1 tot 3 per m2- alleen of in kleine toefen (A) Lavandula angustifolia (Lavendel) kenmerken :bloemkleur : blauw bladkleur : grijs hoogte : 50 cmbladhoogte : 30 cmbloei : 7- 8 bodem en standplaats : licht : zon bodem : kalkrijk extra informatie : bladhoudendAromatisch snijbloemvlinderplant habitat : [GR1,OP1B,] Droge bodem met grind (GR1)Open plaatsen met droge bodem (OP1B) plantdichtheid : [7-10-BD] aantal : 7 tot 10 per m2 Hyssopus officinalis (HYSSOP) kenmerken :bloemkleur : blauw bladkleur : groen hoogte : 50 cmbladhoogte : 40 cmbloei : 6- 9 bodem en standplaats : licht : zon bodem : neutraal extra informatie : Aromatisch vlinderplant habitat : [GR1,OP1,] Droge bodem met grind (GR1)Open plaatsen met droge bodem (OP1) plantdichtheid : [6-9-A/B] aantal : 6 tot 9 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B) In de wachtrij Agastache en Helichrysum Italicum, tijm (memento). Nog suggesties? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 In de wachtrij Agastache en Helichrysum Italicum, tijm (memento). Nog suggesties? Ja Lievevrouwebedstro....paar keer gezaaid maar doet t niet en is jaar erop steeds weer zoek. Dank voor de laurier info trouwens...heb m al jaren in de kas staan, daar doet ie het goed...heb er een paar keer ook eentje buiten gehad, maar die overleefd nooit...ook eentje van 5 jaar oud die bij schoonzus buiten stond, gaf hier de geest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Ik zit ijverig te schrijven op mijn lijst...alle info schrijf ik er bij! Als u zin en tijd heeft, zou graag ook van de volgende kruiden wat info willen * Citroenbasilicum (Ocimum americanum)* Bieslook* Knoflookbieslook* eenjarig bonenkruid ( Satureja Hortensis)* Komkommerkruid ( Borage officinalis)* Oregano* Suikerblad (Stevia Rebaudiana) * Steenthijm ( Calamintha Grandiflora)* Tijm (Thymus Vulgaris)* Grote of Citroentijm ( Thymus Pulegioides) En in het potje in de keuken zijn de naam kaartjes niet meer te lezen Maar er staat er een tussen die ruikt naar shampoo, Head&Shoulders Ruikt lekker maar lijkt me niet erg smakelijk in een gerecht En nog 1 vraagje Zijn er kruiden die volledig in de schaduw kunnen? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 Galium odoratum (Lievevrouwbedstro) kenmerken :bloemkleur : wit bladkleur : groen hoogte : 15 cmbladhoogte : 10 cmbloei : 5- 6 bodem en standplaats : licht : half schaduwschaduw bodem : neutraal extra informatie : bladhoudendAromatisch habitat : [b2,BR2,GB2,] Bos en onder bomen met frisse bodem (B2)Bosrand met frisse bodem (BR2)Gemengde boord met frisse bodem (GB2) plantdichtheid : [8-12-D] aantal : 8 tot 12 per m2- grotere kolonies in lage beplanting (D) Agastache foeniculum (Dropplant) kenmerken :bloemkleur : blauw bladkleur : groen hoogte : 100 cmbladhoogte : 60 cmbloei : 6- 8 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : Aromatisch snijbloemvlinderplant habitat : [bR1,BR2,OP1,OP2,] Bosrand met droge bodem (BR1)Bosrand met frisse bodem (BR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [5-7-B/C] aantal : 5 tot 7 per m2- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B)- groepen van 10 tot 24 stuks © Thymus vulgaris (TUINTIJM) kenmerken :Bloemkleur : roze bladkleur : groen hoogte : 15 cmbladhoogte : 10 cmbloei : 5- 7 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : kalkrijkafdekken extra informatie : bladhoudendAromatisch vlinderplant habitat : [GR2,OB1,OP2,] Frisse bodem met grind (GR2)Ondiepe, droge bodem (OB1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [8-12-BC] aantal : 8 tot 12 per m2 Citroentijm (Thymus x Citriodorus) stelt dezelfde eisen als gewone tuintijm alleen is die soort vorstgevoeliger. Citroentijm Tuintijm, ook wel wintertijm genoemd. Allium schoenoprasum (BIESLOOK) kenmerken :bloemkleur : paars bladkleur : groen hoogte : 30 cmbladhoogte : 25 cmbloei : 5- 7 bodem en standplaats : licht : zon half schaduwbodem : neutraal extra informatie : Aromatisch snijbloemvlinderplant habitat : [GR2,OP1,OP2,SH1,SH2,] Frisse bodem met grind (GR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2)Steppe (kalk) met droge bodem (SH1)Steppe (kalk) met frisse bodem (SH2) plantdichtheid : [7-10-BC] aantal : 7 tot 10 per m2 De grove bieslook (Allium FISTULOSUM), net als de chinese knoflook (ALLIUM TUBEROSUM) stellen dezelfde eisen. Overigens is er ook een bieslookvariant (SCHOENOPRASUM met witte bloempjes.Ook de minder bekende daslook (ALLIUM URSINUM) kan in de keuken worden gebruikt (wel opletten, niet alles is eetbaar, enkel jong blad. Looksmaak) en vergt dezelfde habitat als Lievevrouwbedstro. Voorts heel makkelijk tot zelfs woekerend. Calamintha nepeta subsp. nepeta (BERGSTEENTIJM) kenmerken :bloemkleur : lichtblauw bladkleur : groen hoogte : 50 cmbladhoogte : 40 cmbloei : 7- 9 bodem en standplaats : licht : zon bodem : neutraalafdekken extra informatie : Aromatisch habitat : [GB1,GB2,GR2,OP1,OP2,] Gemengde boord met droge bodem (GB1)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Frisse bodem met grind (GR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1)Open plaatsen met frisse bodem (OP2) plantdichtheid : [7-10-BC] aantal : 7 tot 10 per m2 Cultivars van deze soort zoals de Grandiflora (grootbloeimige varieteit) stellen dezelfde eisen. Helichrysum italicum (CURRY of KERRIEKRUID) kenmerken :bloemkleur : geel bladkleur : grijs hoogte : 50 cmbladhoogte : 40 cmbloei : 7- 8 bodem en standplaats : licht : zon bodem : kalkrijkafdekken extra informatie : bladhoudendAromatisch habitat : [GB1,GB2,GR1,GR2,OP1,] Gemengde boord met droge bodem (GB1)Gemengde boord met frisse bodem (GB2)Droge bodem met grind (GR1)Frisse bodem met grind (GR2)Open plaatsen met droge bodem (OP1) plantdichtheid : [6-9-A/B] aantal : 6 tot 9 per m2- alleen of in kleine toefen (A)- in kleine groepjes van 3 tot 10 stuks (B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 (edited) Ik zit ijverig te schrijven op mijn lijst...alle info schrijf ik er bij! Als u zin en tijd heeft, zou graag ook van de volgende kruiden wat info willen * Citroenbasilicum (Ocimum americanum)* Bieslook* Knoflookbieslook* eenjarig bonenkruid ( Satureja Hortensis)* Komkommerkruid ( Borage officinalis)* Oregano* Suikerblad (Stevia Rebaudiana) * Steenthijm ( Calamintha Grandiflora)* Tijm (Thymus Vulgaris)* Grote of Citroentijm ( Thymus Pulegioides) En in het potje in de keuken zijn de naam kaartjes niet meer te lezen Maar er staat er een tussen die ruikt naar shampoo, Head&Shoulders Ruikt lekker maar lijkt me niet erg smakelijk in een gerecht En nog 1 vraagje Zijn er kruiden die volledig in de schaduw kunnen? @Rantje: het is de bedoeling om hier in dit draadje ons te beperken tot meerjarige keukenkruiden, zoniet wordt het teveel.Eenjarigen kunnen we dan later nog doen in een nieuw draadje. Citroen basilicum (Amerikaanse basilicum) wordt, denk ik enkel voor medicinale doeleinden gebruikt. Is ook giftig voor vee. Bieslook en consoorten staan een verdiepinkje hoger. Eenjarig bonenkruid is zoals het meerjarige en is vermeld hogerop. Komkommerkruid doet het overal (zon half-schaduw) en zaait zich weelderig uit. Een echte bijenplant, voorts niks bijzonders qua smaak.Te rijke bodem doet de plant te fel groeien met een zwakke stengel voor gevolg. Oregano hebben hogerop al besproken, varieteiten die het in de keuken ook goed doen zijn de Onites, de Compactum en de "Hot & Spicey". Over de winterhardheid van de Onites (griekse origano), is me niks bekend.Majoraan is ook goed bruikbaar in de keuken maar is dan weer eenjarig. Suikerblad of Stevia wordt bij ons als eenjarig opgekweekt, bij de eerste winterprik legt ie het loodje. Voorts best lastig te kweken omdat het zaad zichzelf steriliseert.Enkele plantjes aanschaffen dus en in potje houden, in de zomer buiten en vanaf half herfst in de vensterbank? Thymus Pulegiodes (een wilde soort die net als de Serpyllum (wilde tijm genoemd vanwege zijn neiging om alle kanten op te willen gaan) nog in het wild voorkomt) ook wel foutievelijk polei genoemd (dat is een muntsoort), zie tijm in het algemeen. Geen flauw idee hoe die in een bereiding smaakt eigenlijk... Kruid dat naar zeep/shampoo ruikt? Zeepkruid/Sapponaria misschien? Bekijk dit eens, of het overeenstemt met wat je hebt: http://www.annetanne.be/kruidenklets/2007/07/04/zeepkruid-saponaria-officinalis Is het de wortel van de plant die je in het potje hebt zitten? Of er kruiden zijn die volledig in de schaduw kunnen betwijfel ik. Kan er niet zo direct eentje verzinnen. Ik denk dat je daarvoor best naar de soorten kijkt die het ook in halfschaduw doen (bosrand, vochtige bodem, dat soort). Af en toe loop je dan eens langs en geef je ze een brede glimlach en een aai. Zullen wel groeien dan. Je schutting staat helemaal op de noorderkant? Edited January 18, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 In de wachtrij Agastache en Helichrysum Italicum, tijm (memento). Nog suggesties? Ja Lievevrouwebedstro....paar keer gezaaid maar doet t niet en is jaar erop steeds weer zoek. Dank voor de laurier info trouwens...heb m al jaren in de kas staan, daar doet ie het goed...heb er een paar keer ook eentje buiten gehad, maar die overleefd nooit...ook eentje van 5 jaar oud die bij schoonzus buiten stond, gaf hier de geest. De eerste laurier had ik hier in volle grond geplant en die was flink vervroren na de eerste winter. Alhoewel ik vermoedde dat ie toch nog zou uitlopen in de lente heb ik hem toch maar opgespit en een nieuwe aangeschaft.Die staat nu voor de tweede maal te overwinteren in de hal maar heeft wel last van dopluis...Als ik er toch nog eentje bij aanschaf dan gaat die terug in volle grond en dek hem in met vliesdoek in de winter. Eigenlijk wil je hem liefst in een hoekje tegen een huismuur aan in volle zon en uit de wind. Jammer genoeg heb ik zo'n plekje niet... Lievevrouwbedstro zie ik hier in de omgeving overal aan de bosranden, humusrijke bodem, halfschaduw en best flink vochtig, zonder constant natte voeten te hebben (vooral in de winter dan) zo te zien .Bij zaaien de bodem voldoende nat houden en geen felle zon. Vermeerderen kan ook door scheuren. Als ze hier bij ons wild groeien (randje Limburg) moeten er bij jullie beslist ook wel te vinden zijn. Ga je Moro Sphinx motjes kweken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 @Rantje: als het zeepkruid is wat je hebt staan dan wees voorzichtig met uitplanten. Een vriendin van me zei dat het woekert en moeilijk is weer kwijt te raken. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted January 18, 2012 Author Share Posted January 18, 2012 Een vriendin van me zei dat het woekert en moeilijk is weer kwijt te raken. Voor een commercieel ingesteld iemand heet dat dan "bodembedekkend". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Er wordt veel verkocht wat ik bijna als onkruid zou betitelen. Ook al is het misschien nuttig en ziet het er mooi uit. Ik ben tegenwordig erg voorzichtig en plant het in pot (of niet). Dit laatste ga ik trouwens ook doen met de mierikswortel. Hoop dat ik nergens meer intrap wat dat betreft. Wat zich uitzaaid vind ik (voorlopig) minder erg zolang je het er maar makkelijk kan uittrekken. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts