Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruiden aan de schutting


Rantje

Aanbevolen berichten

Wie heeft er kruiden aan de schutting hangen?

Welke doen het goed en hebben weinig water nodig, welke gaan niet zo goed.

 

In de achtertuin veel schaduw en halfschaduw.....

 

Ook andere ruimtebesparende tips zijn welkom!!!

 

Als het lukt wil ik graag iets met foto's zien, dan heb ik er een veel beter beeld bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo, Bieslook en peterseli kunnen goed tegen een beetje schaduw. Bieslook heeft niet zo erg lang wortelgestel dus dat gaat heel goed in een hangpot, Peterseli misschien iets langere wortels maar bij mij zit peterseli ook in een muurpot.

gr Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er heel leuk uit...heb alleen een twijfelpunt: meeste plantjes willen zon...en dan droogt het geheel snel uit...vooral tegen een muur. Dus, quote : Als u een irrigatiecomputer met voedingsverdeler tussen uw Eetbare Wand® en uw kraan plaatst hebt u geen omkijken naar het water geven en de voeding quote, lijkt mij noodzakelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke link, maar spruitjes en boerenkool uit een zakje aan de wand... dat gaat echt niet gebeuren

Ik weet niet wie dat heeft geschreven, maar die heeft vast nog nooit een spruitkool of boerenkoolplant in t echt gezien

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ziet wel heel grappig uit!!!

 

Leuke link, maar spruitjes en boerenkool uit een zakje aan de wand... dat gaat echt niet gebeuren

Ik weet niet wie dat heeft geschreven, maar die heeft vast nog nooit een spruitkool of boerenkoolplant in t echt gezien

 

Haha dat staat er echt bij, zelf ik weet dat dat niet helemaal gaat lukken...

 

Om nog even antwoord te geven op een eerdere vraag over de schutting.

We hebben er 2 Pfff hoe leg je dit nou uit, Als ik met m'n rug naar het huis sta dan komt de zon rechts, schuinachter me op.

als de zon wat hoger staat heeft het achterste stuk in de tuin dus wat zon.

Dan draait 'ie naar links aan de voorkant van het huis dus bijna geen zon in de tuin, alleen achteraan iets.

Uiteindelijk is later op de dag de zon links uds heeft de rechter schutting wel wat zon.

Maar de linkerschutting geeft dan weer wat schaduw aan de linkerkant van de tuin.

Bij de keukendeur links is nooit zon en het raam van de kamer heeft om 6 uur iets zon en is om 7 uur alweer weg.

En het stukje wat 's ochtends zon heeft, en m'n moeder zonodig een terrasje moest hebben heeft in de middag dus ook geen zon meer.

 

En de vijver staat midden in de tuin

 

Geloof dat geen mens dit nog snapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof dat geen mens dit nog snapt

 

Onderschat ons maar beter niet...

 

De ligging van het huis is ongeveer als bij ons hier, alleen is ons huis blijkbaar niet zo hoog en profiteer ik ook van de zon die tussen de woningen heen schijnt.

De linkerkant van de tuin krijgt het langst zon, de rechterkant heeft de ochtendzon en later op de avond ook nog wat vanuit het westen.

 

Alleen staan er dus hier geen schuttingen en dat scheelt een flinke slok op de zonneborrel.

 

Volg je nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

achtertuin-ongeveer61601327004636.jpg

 

Zo is ongeveer de achtertuin...nou ja, moet ie worden

En dan wil ik boven het konijnenhok een kippenkok maken en dan een grote ren eromheen. En wat klimstokken voor de kipjes. Nog geen idee wat voor kipjes ik wil hoor, max een stuk of 2. Ik vind dat gekakel zo gezellig!

 

Die vreemde boog van steentjes boven de vijver, daar moet zoiets gemaakt worden met klinkers. Mijn vijver staat hoog, is een muurtje eromheen van grote stenen. Tussen het muurtje en de stenen zit wat aarde, niet heel veel maar daar kan ik nog wel iets kwijt van mijn bloemencollectie

 

Groene ronde ding is compostvat. Tussen het compostvat en de schuur komt een witte saladebak.

In het hoekje links onder staat ook de gewone container.

 

Dat witte ding is mijn kas gewoon zo'n stellingkast met plastic eroverheen

 

De groene bakken moeten nog gemaakt worden, maar zoiets gaat het dan worden.

Was alleen voor bloemen...maar een paar tomaatjes erbij kan vast wel, moet ze toch ergens kwijt hoor!

 

Recht zie je een geel streepje...das de lijn tot waar het nog enigzins zonnig is. De Pijl daarboven wijst in de richting waar de zon opkomt

 

De tafel krijgt dus echt maar een uurtje zon in de zomer aan het einde van de dag.

 

Vanaf oktober is er helemaal geen zon in de tuin, alleen de bovenkant van de rechter schutting een beetje

 

Maar bij het keukenraam zou ik misschien iets met paddestoelen kunnen doen? Dat lijkt me ook wel gaaf!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we er even een kompas bij halen en wetende dat de zon in wijzerzin reist dan lijkt me dat de linkerhelft van de tuin het meeste zonlicht krijgt. De rechterkant krijgt enkel maar in de latere namiddag zon. Klopt dat?

 

220px-compass_rose_dutch_north_svg15491327009431.png

 

Het beeldje wordt niet weergegeven zoals het hoort maar als je weet dat het rode deel het noorden is dan draaien we het een kwartslag naar links en dan komt het oosten te staan waar jij je zonnetje hebt staan, right?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, rechts heeft meer zon, en de rechter kant van de schuur alleen ochtend want dan verdwijt de zon achter het huis.

Als je klok neemt en zo op de tekening zet dan komt de zon om 10 voor half op en gaat ie om 10 voor weer onder denk ik

 

Zo, jij kan aardig indelen

Al weet ik niet of konijnen het waarderen dat je kippen 'op hun kop' laat schijten (laat staan of ze t gekakel weten te waarderen )

 

Oh ja, ik heb een nijn en een lelijke cavia

1057550695_6_elqu59421327010665.jpg1317749225_6_ygtu_120101327010683.jpg1317745967_6_hzi190461327010681.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je klok neemt en zo op de tekening zet dan komt de zon om 10 voor half op en gaat ie om 10 voor weer onder denk ik

 

O.K., ja dan klopt het wel. De tafel staat dan bijna op het westen en eigenlijk ziet de voorgevel de meeste zon, de tuin ligt constant grotendeels in de schaduw.

 

Mooi kernijn, mottige kavia en een curieuzeneus van een parkiet, trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt! Daarom is voor ook omgedoopt tot moestuin

 

Maar de linker schutting, zeg je dan dat die op het noorden staat?

Want het noorden zit meer rechts, ik begrijp nooit zo goed hoe ze dat dan omschrijven

 

 

Mooi kernijn, mottige kavia en een curieuzeneus van een parkiet, trouwens.

 

Is dat Vlaams?

Mottige cavia klinkt wel schattiger dan lelijk

 

Ze heet Ugly Betty

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de linker schutting, zeg je dan dat die op het noorden staat?

 

Neen, niet helemaal. Het grootste deel staat op het noord-westen. De linker zijgevel van het huis staat dan zo goed als op het noorden.

 

Is dat Vlaams?

Mottige cavia klinkt wel schattiger dan lelijk

 

Zoiets, ja. Dialect wel te verstaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Degene die dacht dat Boerenkool niet aan de muur groeit moet het dan toch maar eens proberen, want dat gaat echt wel.

Ik heb trouwens zeer goede ervaringen met het verticaal laten groeien van diverse kruiden en groenten en zo'n eetbare wand lijkt mij wel een goede oplossing. Vooral in combinatie met irrigatie. kan ik ook een keer zorgeloos op vakantie

110910-eetbarewand-03268391328472195.jpg110910-eetbarewand-03523041328472215.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha ... lachen wel. Maar word ik nu als toeschouwer/lezer in het ootje genomen hier ?

 

Moet toegeven , een aantal planten zien er wel uit alsof ze reeds enige tijd in de zakken hun groeiplekje hebben, maar een aantal zijn toch echt niet in hun zakje opgegroeid hoor ! Maak dat de kat wijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er wel heel gaaf uit maar ik heb ook een beetje het idee dat de plantjes er net ingezet zijn, denk dat het bij een hoop soorten niet gaat werken en ook het uitdrogen van de grond extreem is.

 

Maar goed, er zijn ook heel veel volle gronds moestuinders die beweren dat de MM nooit goed kan werken terwijl ik er zelf best tevreden over ben.

Tot nu toe dan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...