Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Dank, het is ook heel leuk om te doen. En het is natuurlijk een groot kerstcadeau als de zadendoos binnenkomt. 

@mdubbelm heel attent dat je wil helpen, maar ik zou zo snel niet weten hoe. Bedankt voor je aanbod in ieder geval!

Geplaatst:

Ik wil eind van het seizoen wel zaden beschikbaar stellen voor de doos 📦 alleen ik hoef niets uit de doos!

Dus als ik naar een organisator van de doos mijn zaden op kan sturen wil ik dat graag doen.

Ik lees t hier wel.🤙

Geplaatst:
  • Auteur

@Ruderalis dat kan altijd! Graag zelfs. Je mag de zaden naar mij sturen. Maar wat ook kan, is dat je de zaden straks naar een vaste deelnemer in de buurt van jou stuurt. Eind september zal ik een nieuw topic openen waarin mensen zich kunnen aanmelden om mee te doen met de biozadendoos.

Geplaatst:

@Flup,

Dank voor je bericht, ik hou het in de gaten en stuur mijn zaden naar jou, we pm’en wel terzijnde tijd!👊

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Van wie zijn de zaden van de paprika Sweet Banana?
Eind vorige week heb ik er een aantal geplukt. Vrijdag wilde ik er eentje aan mijn dochter meegeven om in de pauze op school te eten. Ik proefde een klein stukje, maar toch wat pittig. De rest had ik in de salade gedaan, maar dochterlief vond het te pittig om te eten. Vrouw moest werken en kwam later thuis, en heeft het ook niet gegeten.
Gisterenavond heb ik alle overgebleven paprika's in stukjes gesneden om in te vriezen, als we een verse nodig hebben ga ik wel even naar de moestuin.
Maar ik had een blokje van een van de paprika's gegeten, en leek net op een Spaanse peper, die pittigheid.
In alle omschrijvingen op internet staat dat ze zoet zijn, niet pittig. Vast een verkeerde kruising geweest.
@Mellie toevallig?[emoji16] Heb geen flauw idee, weet alleen dat er sweet banana op het zakje stond.

Oh ja, ik had gisteren voordat ik naar bed ging de paprika's gesneden, toen 2 of 3 keer mijn handen (en de snijplank) gewassen, weliswaar zonder zeep. Altijd als ik ga slapen wrijf ik even in mijn ogen, maar dat bleek toen geen goede zet. Brandend en tranend oog had ik toen... Is wel goed gekomen overigens.

Geplaatst:
8 uren geleden, acpronk zei:

paprika Sweet Banana?

Geen idee meer welke zaden ik precies heb toegevoegd maar deze zit wel in mijn zadendoos dus zou kunnen. Zijn gekochte zaden en de sweet banana is bij mij niet opgekomen dus ik kan de pittigheid niet bevestigen maar zal er volgend jaar op letten. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Ahahha niet alle pittige peperzaden komen van Mellie vandaan [emoji38]
Wat een domper zo’n zoete banaan die pittig is. ik ben alleen maar blij dat ik niet de enige ben die zoete capsicum wil, en eindigt met hete [emoji14]

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb ook zaden genomen van de paprika Sweet Banana, maar heb die, wegens chronisch plaatsgebrek, niet gezaaid. 

Geplaatst:

Nog een rariteit.
Van de lemondrop heb ik 2 planten, eentje heeft rode vruchten, en de ander is nog groen maar sommige vruchten worden ook al donker.
Dus ook een (ongewilde) kruising?

Geplaatst:

Das bijzonder. Mijn lemondrop pepertjes zijn groen, en als ze rijp zijn citroengeel. De zaden komen ook uit de zadendoos.

aangepast door Arja

Geplaatst:
  • Auteur

Heb jaren geleden ook Lemon Drop uit de zadenbox gehaald en gekweekt. De pepers waren allemaal knalgeel. Ik ben bang dat het een ongewilde kruising is.

Geplaatst:

De lemon drops die ik vorig jaar uit de biozadendoos heb gehaald zijn gewoon geel. Niet per ongeluk een labeltje verwisseld, @acpronk

Geplaatst:

Nee, ik denk van niet. De enige andere gele pepers zijn sarit gat.
De rawit heeft nog geen bloemen gegeven, en eentje heeft nog groene pepers maar die groeien in trosjes en wijzen naar boven (dat waren gedroogde Chinese pepers). De rest is rood, althans niet geel.

Geplaatst:

Hmm vreemd verhaal. Lemon drop is toch echt knalgeel. Moet een vergissing zijn of een vreemde kruising.

Geplaatst:

Ik heb een vrij goed geheugen, en herinner me van de zadendoos 2020 iets, dat ik nog even heb opgezocht en hier geplakt @Mellie en @acpronk

"Toen pakte ik nog wat Turkse kil biber zaden om dat erbij te doen. Stuk of 4. In het zakje gedaan, zie ik dat het het zakje lemon drop is. Dat lag er naast. Stomstomstom.
Dus..... daar zitten behoorlijk wat zaden in van de lemon drop, maar 4 ervan zijn van de tr kil biber peper. Mocht je dus geen geel pepertje krijgen straks, maar een lang dunne. Dan weet je dat het geen lemon drop is."

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Mysterie opgelost!!!

aangepast door Arja

Geplaatst:

Ah @Fre3ke je bent me voor! Ik ging het opzoeken, want moest aan deze mixup denken. Wist alleen niet meer met welke zaden de mix was.

Sja geen lemon drop, maar ook een leuke peper zal ik maar zeggen 🫣

Geplaatst:

Die kil Biber heb ik ook gezaaid, daar heb ik 1 plantje van en al eerder wat geoogst. Deze heb ik gedroogd, en ga er binnenkort poeder van maken samen met de cayenne en sarit gat. Nu dus 2 of 3 plantjes. Ben benieuwd wat de derde plant met de groene pepers gaat worden, oudste vruchten kregen een zwarte waas, dus vermoed ook rood.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic