Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Biozadendoos 2021 / 2022

Recommended Posts

Het moestuinseizoen is nog niet afgelopen, maar dat maakt niet uit. In dit topic kun je je aanmelden voor de biozadendoos. Deze zal na het moestuinseizoen (begin oktober) verstuurd worden, zodat iedere deelnemer op tijd mooie, biologisch geteelde zaden kan ruilen en zaaien voor het seizoen 2022.

Enkele regels zijn er wel, namelijk:

• Alleen actieve moestuinforummers kunnen deelnemen, dat wil zeggen minstens 6 maanden lid en actief posten! Of je een beginnende tuinder of ervaren rot bent, maakt niet uit.
  • De zaden die je ruilt moeten biologisch geteeld zijn en een soortnaam hebben. Dus niet "tomatenzaden uit 2021", maar tomaat "Black Krim" 2021. Gekochte zaden kunnen ook, maar wel biologisch geteelde zaden. De bedoeling is dat de zadendoos gevarieerd blijft, zodat die voor iedere moestuinier aantrekkelijk is.
  • De zaden mogen niet ouder zijn dan 2018. Natuurlijk zijn er groentenzaden die langer kiemkrachtig zijn (tomaten), maar heel veel groentenzaden zijn niet zo lang kiemkrachtig. Denk bijvoorbeeld aan venkel. Oudere zaden moeten getest zijn op kiemkracht.
  • Er zitten heel veel mooie zaden in de doos, maar ruil 1 op 1. Zodat de volgende deelnemers ook nog voldoende mooie zaden kunnen ruilen. Meer terugdoen in de doos kan natuurlijk altijd, daar heeft niemand bezwaar tegen. 
  • De zadendoos wordt verstuurd op volgorde van de lijst (die nog komt) en de ontvanger van de zadendoos neemt contact met de volgende op de lijst op voor het adres. Als je de doos hebt ontvangen, laat het even weten in het topic, geldt ook voor het versturen. Dan weet iedereen wanneer de doos zijn / haar kant op komt. Uiteraard wordt de doos met Track&Trace verzonden, zodat de ontvanger ook een idee heeft wanneer de doos komt.
  • In de zadendoos zitten groente-, kruiden-, fruit- en bloemenzaden. Die kunnen geruild worden, de nadruk ligt op zaden voor in de moestuin.

Wat er nu in de doos zit, staat vermeld in het vorige topic van de zadendoos (in dit forumonderdeel). Ik ben nog lang niet klaar met oogsten en zaadwinning, er komt dus nog veel bij. Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik ook wat vijgenstekhout meesturen. al is dat eigenlijk alleen voor de eerste 2 personen op de lijst handig, aangezien stekhout niet te lang ingepakt kan blijven. Moet de soorten nog wel even inventariseren, want er is veel kapotgevroren afgelopen winter en voorjaar. M10, BT, RdB kunnen sowieso. Eventueel ook black donov en grisette, panachee en MddS (laatste soort uit onbetrouwbare bron, heeft ook nog geen vruchten gegeven, dit jaar pas de eerste die nog af moet rijpen).

Mochten er nog vragen zijn, dan lees ik die graag!

Deelnemers ronde 2021 / 2022:

1 Loes

2 Arja

3 Goudsbloempje2

4 RoosDeTuinier

5 Mellie

6 mdubbelm

7 Tielse Flipje

8 Liekie

9 acpronk

10 Lsjr33

11 simonvb

12 Oudholland

13 marjoleinvdh

14 RobO

15 WillemGN

16 Sin Fronteras

17 Flup

18 Appelvrouw

Eind oktober gaat de ronde beginnen, dan gaat de doos op de post.

Edited by Flup
  • Like 2

@Ellen1 Je bent zeker lang genoeg lid, maar een echt actieve poster ben je (nog) niet. Deze regel is bij de vorige zadendozen / zadenenveloppen en biozadendoos ooit ingevoerd om de kans op het "zoekraken" van een zadendoos te verkleinen. Als je actief blijft op het forum, ben je wat mij betreft volgend jaar van harte welkom om mee te doen met de biozadendoos. 

Om ook minder actieve posters zaden te laten ruilen, zal ik een kleinere, gewone zadendoos opstarten. Daar zitten niet alleen biozaden in, maar ook gekochte zaden van mooie soorten die weer niet in de biozadendoos zitten. ;-)  Als je aan deze zadendoos wilt meedoen @Ellen1, dan ben je van harte welkom. Er zitten mooie zaden in, het is zeker geen minder alternatief.

Edited by Flup
  • Like 3

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

De doos gaat eind oktober op reis! Door het minder goede moestuinseizoen, is alle oogst wat later, dus ook de zadenoogst. Ben al wel druk bezig, maar nog niet alle zaden zijn goed uitgerijpt. En ik gok zomaar, dat dat bij jullie niet veel anders zal zijn. 

• Like 6

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hoi hoe is het? Wanneer gaat de zadendoos op reis? Ik heb mijn zaden al ingeleverd bij Flup en heb op de meeste e.o. geschreven, eigen oogst, + jaar van oogst..dat vind ik zelf fijn om te weten als ik zaden krijg van een ander.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎