Flup Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 (edited) Het moestuinseizoen is nog niet afgelopen, maar dat maakt niet uit. In dit topic kun je je aanmelden voor de biozadendoos. Deze zal na het moestuinseizoen (begin oktober) verstuurd worden, zodat iedere deelnemer op tijd mooie, biologisch geteelde zaden kan ruilen en zaaien voor het seizoen 2022. Enkele regels zijn er wel, namelijk: Alleen actieve moestuinforummers kunnen deelnemen, dat wil zeggen minstens 6 maanden lid en actief posten! Of je een beginnende tuinder of ervaren rot bent, maakt niet uit. De zaden die je ruilt moeten biologisch geteeld zijn en een soortnaam hebben. Dus niet "tomatenzaden uit 2021", maar tomaat "Black Krim" 2021. Gekochte zaden kunnen ook, maar wel biologisch geteelde zaden. De bedoeling is dat de zadendoos gevarieerd blijft, zodat die voor iedere moestuinier aantrekkelijk is. De zaden mogen niet ouder zijn dan 2018. Natuurlijk zijn er groentenzaden die langer kiemkrachtig zijn (tomaten), maar heel veel groentenzaden zijn niet zo lang kiemkrachtig. Denk bijvoorbeeld aan venkel. Oudere zaden moeten getest zijn op kiemkracht. Er zitten heel veel mooie zaden in de doos, maar ruil 1 op 1. Zodat de volgende deelnemers ook nog voldoende mooie zaden kunnen ruilen. Meer terugdoen in de doos kan natuurlijk altijd, daar heeft niemand bezwaar tegen. De zadendoos wordt verstuurd op volgorde van de lijst (die nog komt) en de ontvanger van de zadendoos neemt contact met de volgende op de lijst op voor het adres. Als je de doos hebt ontvangen, laat het even weten in het topic, geldt ook voor het versturen. Dan weet iedereen wanneer de doos zijn / haar kant op komt. Uiteraard wordt de doos met Track&Trace verzonden, zodat de ontvanger ook een idee heeft wanneer de doos komt. In de zadendoos zitten groente-, kruiden-, fruit- en bloemenzaden. Die kunnen geruild worden, de nadruk ligt op zaden voor in de moestuin. Wat er nu in de doos zit, staat vermeld in het vorige topic van de zadendoos (in dit forumonderdeel). Ik ben nog lang niet klaar met oogsten en zaadwinning, er komt dus nog veel bij. Mocht er behoefte aan zijn, dan kan ik ook wat vijgenstekhout meesturen. al is dat eigenlijk alleen voor de eerste 2 personen op de lijst handig, aangezien stekhout niet te lang ingepakt kan blijven. Moet de soorten nog wel even inventariseren, want er is veel kapotgevroren afgelopen winter en voorjaar. M10, BT, RdB kunnen sowieso. Eventueel ook black donov en grisette, panachee en MddS (laatste soort uit onbetrouwbare bron, heeft ook nog geen vruchten gegeven, dit jaar pas de eerste die nog af moet rijpen). Mochten er nog vragen zijn, dan lees ik die graag! Deelnemers ronde 2021 / 2022: 1 Loes 2 Arja 3 Goudsbloempje2 4 RoosDeTuinier 5 Mellie 6 mdubbelm 7 Tielse Flipje 8 Liekie 9 acpronk 10 Lsjr33 11 simonvb 12 Oudholland 13 marjoleinvdh 14 RobO 15 WillemGN 16 Sin Fronteras 17 Flup 18 Appelvrouw Eind oktober gaat de ronde beginnen, dan gaat de doos op de post. Edited November 26, 2021 by Flup 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Ik zou graag mee willen doen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Me to👏 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Yes! Graag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Ik doe ook graag mee! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoosDeTuinier Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Ik doe ook weer graag mee🙃 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Und moi! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Ikke ook! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen1 Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Ja graag! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Doe graag weer mee! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted August 22, 2021 Author Share Posted August 22, 2021 (edited) @Ellen1 Je bent zeker lang genoeg lid, maar een echt actieve poster ben je (nog) niet. Deze regel is bij de vorige zadendozen / zadenenveloppen en biozadendoos ooit ingevoerd om de kans op het "zoekraken" van een zadendoos te verkleinen. Als je actief blijft op het forum, ben je wat mij betreft volgend jaar van harte welkom om mee te doen met de biozadendoos. Om ook minder actieve posters zaden te laten ruilen, zal ik een kleinere, gewone zadendoos opstarten. Daar zitten niet alleen biozaden in, maar ook gekochte zaden van mooie soorten die weer niet in de biozadendoos zitten. Als je aan deze zadendoos wilt meedoen @Ellen1, dan ben je van harte welkom. Er zitten mooie zaden in, het is zeker geen minder alternatief. Edited August 22, 2021 by Flup 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Ik doe ook weer graag mee! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 Ik wil ook graag weer meedoen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen1 Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Ik waardeer het initiatief zeker, maar lijkt me goed om even af te wachten hoeveel belangstelling er is. Zo dringend is het voor mij dan ook weer niet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted August 24, 2021 Share Posted August 24, 2021 Ik doe mee als het kan! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted August 25, 2021 Share Posted August 25, 2021 Ik wil me ook graag inschrijven. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted September 16, 2021 Share Posted September 16, 2021 Zet mij ook maar op de lijst. Rob/Oudholland 1 Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted September 17, 2021 Share Posted September 17, 2021 Ik doe heel graag mee! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 1, 2021 Author Share Posted October 1, 2021 De doos gaat eind oktober op reis! Door het minder goede moestuinseizoen, is alle oogst wat later, dus ook de zadenoogst. Ben al wel druk bezig, maar nog niet alle zaden zijn goed uitgerijpt. En ik gok zomaar, dat dat bij jullie niet veel anders zal zijn. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted October 2, 2021 Share Posted October 2, 2021 Het mag ook van gekochte zaden, toch? Die heb ik wel 😂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 mag ik ook? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 3, 2021 Author Share Posted October 3, 2021 @mdubbelm Gekochte bio zaden mogen natuurlijk ook, dat is geen probleem. @RobO Natuurlijk kun je nog meedoen. Leuk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 zou graag mee willen doen. Worden eerst wel gekochte zaden denk ik.... 1 Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 Hoi hoe is het? Wanneer gaat de zadendoos op reis? Ik heb mijn zaden al ingeleverd bij Flup en heb op de meeste e.o. geschreven, eigen oogst, + jaar van oogst..dat vind ik zelf fijn om te weten als ik zaden krijg van een ander. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted October 31, 2021 Share Posted October 31, 2021 Ik zit ook te wachten, ben erg nieuwsgierig naar alle leuks. En als de doos geweest is, kan ik daarna mijn overschotten naar het plantenasiel brengen en is de.hele bende opgeruimd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts