AshaiRey Posted October 2, 2021 Share Posted October 2, 2021 Bij het maken van compost kom ook vocht vrij, van die bruine drab. Als je een liggende compostton op blokken gebruikt loopt dan deze drab niet over de grond? Of wordt dit opgevangen met een bak als het niet boven tuinaarde staat? Ik vraag dit ivm het bepalen waar ik zoiets zou kunnen zetten. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 2, 2021 Share Posted October 2, 2021 Heb je het over compost of over een wormentoren? Bij compost komt geen drab vrij. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 2, 2021 Share Posted October 2, 2021 5 uren geleden, fre3ke zei: Bij compost komt geen drab vrij. Inderdaad. De vraag die dan direct bovenkomt is: maak je het wel op de goede manier??? Als je het op de goede manier maakt (volop ventilatie, niet te nat, mengen van stikstofrijk en koolstofrijk materiaal) is er geen drab. Als ze tijdelijk te nat is geweest (bijvoorbeeld vat stond open en er was veel regen) dan kan er wat bruinig water even uitlopen. Dit is geen probleem. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 en dat kun je prima opvangen, verdunnen en uitgieten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted October 3, 2021 Share Posted October 3, 2021 (edited) Heb je misschien een foto van je ton? @AshaiRey?? Ik kan me geen beeld vormen bij wat je bedoelt met een liggende compostton op blokken. Toen ik hier de eerste staande composttonnen had, zaten daar losse geperforeerde kunststof bodems bij. Als compost daar maandenlang op ligt, koud op de grond, dan ontstaat op de bodem een natte taaie zooi die stinkt naar slootbagger, en waarin niets meer verteert omdat er geen lucht is voor composterende wezentjes. Als de vaten op blokken hadden gestaan was er vast vocht uitgedruppeld, maar dat is prima meststof, zoals @RobO zegt. Toen de bodems naar de plastic-recycling waren gebracht, en de vaten direct op de tuingrond stonden, werd de compost al mooier. Nu zet ik idealiter alles 1 x in de maand om. Lukt niet altijd. Maar er zijn drie vaten. Eentje met groen materiaal dat dagelijks wordt bijgevuld. Eentje met redelijk gecomposteerd materiaal dat al zwart wordt. En eentje leeg, waarin ik dus 1 x per maand de inhoud van vat zwart in kieper, en dan gaat vat groen ook weer om. En dan is er weer een vat leeg. Dat levert prachtige compost op die niet nat is, niet stinkt en makkelijk te zeven is. Het is net wat @weknow zegt: ventileren en dus goed veel lucht geven aan alle wezentjes die de compost verteren. Plus een mix maken van stikstofrijk groen spul met koolstofrijk houtig spul. Het advies is dus: omzetten, luchten, mixen & omzetten luchten en mixen. Dat proces lijkt me moeilijk te realiseren als je slechts een enkele ton hebt. Ik hoop dat je de ruimte hebt voor meerdere compost-dingen, kwa ruimte, kwa uitgaven. Verder heb ik altijd vanaf de nazomer, als er veel afval komt, een extra tijdelijke compostbak, van panlatten, kippengaas en ijzerdraad. De compostwormen vinden het heerlijk. Edited October 3, 2021 by Vinky Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 4, 2021 Share Posted October 4, 2021 voor de compostton bestaan roerders, werken goed als de inhoud niet te nat is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted October 4, 2021 Author Share Posted October 4, 2021 (edited) Ik heb geen foto omdat ik het geheel nog moet maken. Maar dit is een voorbeeld van het net. Ik heb geen plek voor iets anders of een 'echte' composthoop. Het is dus zo iets of niets. Ik kan hem maar op 2 plekken kwijt en dat is op de grond maar slecht bereikbaar of beter bereikbaar maar staat dan op een stenen ondergrond. Edited October 4, 2021 by AshaiRey Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted October 5, 2021 Share Posted October 5, 2021 Volgens mij heeft @Jane Doe zo’n ding, die kan je vast over de standplaats adviseren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts