Geplaatst: 4 uren geleden4 u Op zoek naar een topic over zelf zaden oogsten, vond ik deze. Al wel ouder, maar nog steeds actueel. Ik vind het ieder jaar een uitdaging om hier en daar zaden over te houden, voor mijzelf en om uit te delen. De zaadjes van calendula, cosmea etc. zijn uiteraard altijd makkelijk en leuk. Interessanter wordt het bij groentes, en om maatregelen te nemen om kruisbestuiving te voorkomen. Tomaten doe ik altijd. Maar ik probeer ook andere groentes door te laten schieten voor zaad. Dit jaar heb ik al zaad gewonnen van mariadistel (om op te eten!), russiche boerenkool (die had ik vorig seizoen en heb ik dus laten staan), andijvie (ook van vorig seizoen), spinazie winterreuzen en doperwten. En enkele broedbolletjes (‘zaad’, lol) olifantenknof. Zaad van tuinkers en eetbare hosta is in de maak, ik hoop ook op zonnebloempitten tzt.Wat houden jullie allemaal over voor zaad? En gebruik je het zaad als zaaigoed, of doe je er ook andere dingen mee? 4 uren geleden4 u aangepast door Tanja65
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik zou wel willen proberen om zelf wat tomatenzaadjes te gaan bewaren voor volgend seizoen, en ik moet dan de hybride F1 soorten vermijden. Dus ik denk aan de vleestomaat Marmande die ik heb. Ik dacht eigenlijk dat het even een kwestie was even de zaadjes eruithalen, maar je moet de zaadjes dus eerst fermenteren om het buitenste laagje van de zaades te verwijderen ? Klopt dat ? Komen de zaadjes niet uit anders ? Ik lees ook termen als kruisbestuiving, en mijn marmande plant staat dus momenteel omringd met F1 tomaten, kan dat kwaad of is het dan afwachten wat voor soort tomaat eruit voortkomt ?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u De zaden gewoon drogen op keukenpapier oid werkt ook, alleen dan plakken ze aan het papier en zien ze er niet zo mooi uit.Als je die harige zaadjes wilt, dan moet je de zaden dus wel fermenteren.Gaat eigenlijk best makkelijk. Zaden in een bekertje met wat water doen, paar dagen wachten (je moet niet schrikken van schimmel), daarna de zaden afspoelen (kort gezegd) en dan drogen.Maar als ze vlak naast een andere tomatenplant staan, is niet heel erg handig inderdaad.Wat je ook kunt doen, een gaaszakje om het bloemtrosje doen, wel eerder dan de bloemen open gaan.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik heb voor dit jaar alvast Russische bladkool (planten van vorig jaar op de moestuin), hon tsai tai en Shanghai paksoi uit de achtertuin (bij die laatste de eerste bloemen verwijderd om zo weinig mogelijk overlap in bloeitijd te hebben, en ze staan een paar meter van elkaar vandaan). Nu staat er mizuna, maar dat gaat niet zo goed. Slechte bestuiving, en er zaten ook wat larfjes bij de basis van de plant waardoor er nog maar een paar takken over zijn.En ik heb erwten zaden. En iets eerder ook nog winterpostelein. Straks ook groot kaasjeskruid. Zaden verzamelen is een van de leuke dingen van het moestuinieren. Het schonen iets minder, ik heb bv nog een hele berg takjes van de zomeralsem. Veldsla van dit jaar moet ook nog geschoond worden.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Haha ja dat is soms flink doorzetten, zoals met de Mariadistel waar ik het gisteren met Tanja over had . Ik heb nu de zaden van de palmkool in een papieren tasje zitten en de eerste tomatenzaden fermenteren in een glas.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.