Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kattenpoep


linda

Aanbevolen berichten

Ik heb nog weer even een vraag...

Afgelopen maanden hebben katten mijn moestuintje gebruikt als katten toilet

Ik heb alles wat ik kon zien weggeschept, maar ik vroeg me af of dit kwaad kan als ik

over een tijdje mijn plantjes hier ga neerzetten? is dit bijvoorbeeld slecht voor de plantjes

of voor ons als we de groente op gaan eten.

Het is nu allemaal afgedekt door mijn nieuwe folie kasje dus er zal niets meer bij kunnen komen.

Maar er staan nog wel wat plantjes van vorig jaar, de broccoli heeft (nu pas) roosjes gekregen...

Kan ik deze maar beter weggooien?

Alvast bedankt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gevaar van kattenpoep is dat je er toxoplasmose van kunt krijgen. Met name zwangeren en mensen met een zwakkere gezondheid lopen extra risico. Persoonlijk ken ik niemand die dit ooit heeft opgelopen, maar er wordt op het www gewaarschuwd voor onderschatting.

Ook schijnt het zo te zijn dat ingeënte en gezonde katten minder risico op verspreiding van de parasiet geven. Maar van deze info ken ik de bron en betrouwbaarheid niet. Wellicht dat een dierenarts je hier iets over kan vertellen?

 

 

Wat Toxoplasmose is en wat je er tegen kunt doen vindt je op onderstaande links

 

http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/toxoplasma-gondii/waar-zit-toxoplasma-gondii-in

 

http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/toxoplasma-gondii/wat-kunnen-consumenten-doen

 

Deze info heeft er in 2010 voor gezorgd dat ik de kattenbakken moest verschonen en de kattenpoep uit de tuin moest verwijderen. Helaas voor mij, is deze "gewoonte" na de geboorte van onze zoon nooit teruggedraaid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vroeg het me ook al af of het schadelijk kon zijn. Omdat sinds het net van mijn MM stuk was, er dus ook katten in mijn MM hebben gezeten.

In de normale tuin zou het me niks uit maken als ze daarin hun behoefte zouden willen doen, maar in deze tuin dus liever niet.

 

Alleen ik zou dus niet weten of die bacteriën ook in de plantjes zouden kunnen komen. Misschien moet ik de aarde toch maar verversen... , gewoon voor het geval dat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

??? Hier heb ik nog nooit van gehoord dat microorganismes uit de aarde IN de planten terecht komen. Dit lijkt me echt flauwekul. Het gaat erom dat je je handen wast als je met je handen in de grond hebt gewroet en dat je je groente wast voordat je hem eet.

 

Ik vind dit een beetje paniekzaaierij.

 

Voor mij valt het in de zelfde categorie als steeds alles desinficeren. Daar wordt je immunesysteem van zelf slechter van waardoor je weer vatbaarder wordt voor vanalles.

 

Het enige moment dat je moet uitkijken met Toxoplasma is als je zwanger bent (en als je een sterk verzwakt immunesysteem hebt naatuurlijk).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij idd ook stug dat organismen in de planten terecht komen.

Het is wel waar dat je als zwangere vrouw DIRECT contact moet voorkomen met kattenpoep (bijv wanneer je binnen een kattenbak hebt mag je deze dan niet schoonmaken gedurende je zwangerschap).

Maar ik ben inderdaad benieuwd naar de reactie die je krijgt Linda.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij ook echt niet van toepassing, er wordt toch volop met koeienmest en kippen mest gewerkt, zou wat zijn als dat je sla intrekt.

Gewoon goed wassen en lijkt mij dat je je meer zorgen moet maken over sproeiende katers tegen je planten aan dan een drol in de aarde,

hoewel ik een kattedrol tussen de moestuinplanten uiteraard wel smerig vindt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik had ook heel veel katten in de tuin, en toen een geweldig apparaat gekocht, de Scarecrow. Het is een soort enorm waterpistool met een bewegingsensor, die alles wat in je tuin beweegt nat spuit. Binnen twee weken hielden alle katten het voor gezien!

 

Heb het apparaat inmiddels verkocht op marktplaats, maar de katten blijven weg... (het enige nadeel is dat als je 's ochtends half slapend de tuin in loopt, je ook nat gespoten wordt )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat apparaat waar ik het over had kan je trouwens wel zo afstellen dat het een bepaald stuk van je tuin 'beschermt'. Dus als je het niet erg vindt om je eigen katten af en toe een nat pak te laten krijgen is het misschien toch nog wel een oplossing. Dan poepen ze in ieder geval niet tussen je eetbare plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Kattenpoep wat eventueel nog in de bodem zit, vormt geen gevaar tenzij je een zwakke gezondheid hebt of zwanger bent. Als je normaal je handen en de groente wast voor consumeren is er geen gevaar. De parasiet (=toxoplasmose) kan niet van de bodem in het plantje trekken, natuurlijk wel erop gaan zitten maar dat haal je dus weg dmv het wassen.

 

Koffiedik schijnt te helpen tegen katten in je tuin, of peperkorrel, aluminiumfolie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Janine,

Bedankt voor je reactie, hier kan ik wel wat mee. Die van de aluminiumfolie kan ik wel wat mee verzinnen.

Ik heb inmiddels ook de reactie van het VWA:

 

Geachte mevrouw Booter,

 

 

Uw vraag is uitgezet bij een deskundige.

Hieronder volgt de reactie op uw vraag.

 

 

*******************************

 

Toxoplasmose is de boosdoener waar u op doelt. Bij katten komt de parasiet voor in de darm en worden de eieren met de feces uitgescheiden.

 

Het nuttigen van ongewassen groente waar restdeeltjes van de ontlasting van katten in kunnen zitten wordt ten strengste afgeraden. Indien u de broccoli echter goed wast, kunt u deze gerust opeten.

 

Ik laat het verder aan u over of u de oude geteelde groente wenst te vernietigen of consumeren.

 

******************************

 

 

 

Met vriendelijke groet

Saskia Vroomen

 

Medewerker Klantcontactcentrum

divisie Klantcontact & Dienstverlening

nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit

Postbus 43006, 3540 AA Utrecht

 

T 0800-0488

[email protected]

http://www.vwa.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leg kippengaas plat op grond bij pas ingezaaid bedden. De katten gaan er dan niet in graven en dus niet in poepen. De plantjes groeien er gewoon tussendoor. Wel even nadenken over de grootte van de planten en de maaswijdte van het gaas . Van een afstandje zie je het gaas nauwelijks als het gewas wat groter groeit.

 

En verder houd ik één plekje kaal. Dat wordt dan de "kattenbak". Daar ruim ik de zooi af en toe op. Zo komt de poep niet tussen de groentjes. Niet elke plek werkt even goed, maar ik weet nu wel ongeveer wat de handige plekjes zijn voor de "kattenbak".

 

Ten slotte heb ik zelf een katje.

 

Oh ja, ook de eigen kattenbak binnen goed schoon houden.

 

Deze combi werkt vrij goed, niet perfect.

 

De buren hebben ook buiten een echte kattenbak buiten staan. Werkt dat ook? Ik ben nog niet overtuigd, maar misschien ook wel.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu koffie gestrooid, maar ga de folie en gaas proberen.

Kijken waar ze het meest een hekel aan hebben.

Nu is mijn voortuin 1 grote kattenbak en dan heb ik zelfs geen katten

Lijkt ook of het steeds erger wordt

Zag dat er 1 op het gras zijn behoefte had gedaan ,maar die werd alweer opgegeten door een kraai.

(De poep dus niet de kat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste Sannie, want ze vinden het akelig om er op te lopen

Die van ons heeft daar weinig problemen mee en vindt het zelfs leuk gerief om mee te spelen.

Ow, dan is het dus voor jou geen oplossing.

 

Ik mag in mijn handen knijpen, want ondanks de grootte van de tuin, vrijwel geen kattenpoep. Vorig jaar een keer of 3...misschien 4.

Er lopen wel een aantal katten los in de buurt, maar ik denk dat ze een gezamelijk toilet ergens hebben, waarschijnlijk op de begraafplaats

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben aan het bij lezen en kwam nu pas bij dit onderwerp.

Onze katten zijn dol op de lekker losse droge grond van onze buren die drie keer in de week met een fijn drie tandje alles opharken tussen de viooltjes.

Op de vaste grond die volstaat met alle mogelijke en onmogelijke groeiers in onze eigen tuin heb ik ze nog nooit iets zien doen.

Dus denk ik dat het idee van RvO hierbij uitstekend aansluit, zorg voor een stuk onbegroeid en lekker los/droog zand en de katten zullen (hopelijk) hiervan gebruik maken en de rest met rust laten.

Trouwens Marinus kijk uit met wijnruit, katten hebben er niet voor niets een hekel aan.

Mensen (zoals ik) die er allergisch voor zijn ook.

Het gekleurde sap van wijnruit zorgde ervoor dat mijn handen en armen na elke tuin op schoon actie vol zaten met kleine water gevulde bultjes. Ik ben blij dat ze uitgeroeid zijn bij mij in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...