Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vijg welk ras?

Bertus

Recommended Posts

Hier de buurt staat een vijgenboom in een van de voortuinen met prachtige joekels van vijgen er aan.

Ik heb een takje gevraagd om te stekken als aanvulling op mijn kleine collectie en ik heb ook een vijg meegekregen.

Zie foto's

Gewicht 85 gr, ik heb het idee dat de vrucht al iets aan het indrogen was omdat ie zwaarder oogde dan dat ie was.

Smaak .... ik had beter verwacht/gehoopt.

Iemand een idee welk ras dit zou kunnen zijn?

20211106_165408.thumb.jpg.100e8a3ec50fd35f1d53f98c4f4e02c4.jpg

20211106_165507.thumb.jpg.db2321185a4d6fb35f1d6d46c7ccbb47.jpg

Dat er nog vijgen aanhangen is normaal, tweede oogst voor de compost hoop.. Smaakloos en droog. De tweede oogst is gewoon te laat en ze worden niet goed rijp. Zelf heb ik brown turkey, deze lijkt er wat  op. Maar ja, vele vijgen rassen lijken op elkaar.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Mijn brown turkey vijgjes zijn op dit moment nog knalgroen, sommige hoogstens met een klein vleugje geel, zeker niet zo rood/bruin als Bertus' vijg. @windindewilgen ik heb een paar dagen geleden dit recept gemaakt met de tweede oogst, is erg lekker geworden. Zonde om op de composthoop te gooien dus!

Edited by irenevb
  • Like 1

De tweede oogst kan prima smaken, mits goed afgerijpt. Dit was een prutzomer en prutnazomer, dus als ze al afrijpen, zullen ze niet briljant smaken.

Heb je ook een foto van het blad? De bladvorm verschilt behoorlijk bij de ruim 700 vijgenrassen, dus daar kun je ook wel wat van zeggen. Een BT zou kunnen, maar andere vijgensoorten kunnen het ook zijn. Al is de kans op een BT vrij groot, want dat is een van de meest verkochte vijgenrassen.

Heb geen foto van het blad, dat was een "vrij standaard gelobd vijgenblad" niet heel groot, niet diep ingesneden zoals Goutte d'or en Rouge de bordeaux.

Nog eens gegoogeld op afbeeldingen van BT en ga met jullie suggestie mee dat het wel een BT zal zijn. Die had ik nog niet, dus de stek is welkom.