redzebra Geplaatst: 14 juli 2022 Geplaatst: 14 juli 2022 (aangepast) Nee die aaltjes zou ik zelf ook niet gebruiken, het sop is de kolen niet waard. Afvangen lijkt inderdaad nog het beste te werken, maar als je dan toch bezig bent ondertussen schudden en tikken tegen het blad laat de eventuele aanwezige jonge larven vallen en die geraken blijkbaar niet meer de plant in en sterven. Goed om horen dat de tomaten nog gevrijwaard zijn. 14 juli 2022 aangepast door redzebra 2 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juli 2022 Geplaatst: 15 juli 2022 Echt bizar hoeveel lat jullie van die kevers hebben… succes met het blijven plukken. Pluk repeat pluk repeat zal het wel worden vrees ik… ik zie ze alleen op plaatjes gelukken en dat wil ik vooral zo houden. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 Het lijken er iets minder te worden, maar ik kan er nog steeds veel 'plukken' elke dag. Net weer een stuk of 50? En ik ben even terug gelopen om een camera te pakken om de schade te laten zien, en toen zag ik er alweer wat zitten! Ze laten zich vallen en meestal heb ik mijn hand er dan onder zodat ik hem vang, maar soms rolt ie zo over een blaadje en valt ie tussen de houtsnippers. Tja, dan moet je em maar bij een volgende ronde weer proberen te pakken. En op planten daar pal naast zit dan geen (of maar) 1 kever: 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
aalterse-willy Geplaatst: 18 juli 2022 Geplaatst: 18 juli 2022 Gisteren en vandaag al zeker 30 coloradokevers gevangen op de muren en op de terrasvloer. We hebben geen aardappelen staan en in de wijde omtrek staan er ook geen. Ik vond wel al een paar eitjes op de paprika. Op de tomaten nog niets gezien, dat wil niet zeggen dat er geen op zitten hoor. Eentje zag ik in een spinnenweb gevangen zitten. Blijven opletten dus. 2 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Die invasie van coloradokevers blijft maar duren, dagelijks een twintigtal. Ook bij de buren zitten er zo veel. Op een aubergine in de kas ving ik er deze namiddag zomaar zeven! Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jorieke123 Geplaatst: 20 juli 2022 Geplaatst: 20 juli 2022 Hier nog wat minder, maar nog steeds tientallen per vangsessie. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
aalterse-willy Geplaatst: 21 juli 2022 Geplaatst: 21 juli 2022 Deze avond voor het eerst twee mannetjes gevonden, die zijn maar half zo groot als de vrouwtjes. Precies kaboutertjes in coloradokeverland. Verder vind ik die beestjes overal op, tomaat en aubergine maar evengoed op sla en courgette, wortel en zelfs vetplanten. Nog nooit zagen we hier zoveel coloradokevers. Als wij er honderd vangen op enkele dagen tijd, hoeveel zitten er dan in de wijde omgeving? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 22 juli 2022 Geplaatst: 22 juli 2022 Die invasie stopt maar niet. Maar nu opmerkelijk meer mannetjes dan vrouwtjes. Volgens Bazin heb ik er al 23 vandaag. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 22 juli 2022 Geplaatst: 22 juli 2022 Eens langs de kas gewandeld. Kevertje doodgeknepen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
redzebra Geplaatst: 22 juli 2022 Geplaatst: 22 juli 2022 @aalterse-willy had je het jaar voorheen aardappels staan of je buren ? Geven die coloradokevers schade op de andere gewassen zoals bij @Jorieke123 op de aardappels, ik ben vooral benieuwd of je ook vraatschade op jouw tomaten ziet en de aubergines. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 juli 2022 Geplaatst: 28 juli 2022 In de wijde omtrek stonden er vorig jaar geen aardappelen, niet in tuinen maar ook niet op het veld. Onkruid, nachtschade, word kaal gevreten en op de aubergine zitten ze ook maar daar heb ik een gaas over gelegd. Op de tomaten nog geen schade gezien, niet in de kas en buiten ook nog niet. Ik vond er wel op kropsla en de wortels. Bij de buren zitten er ook zoveel maar bij mijn zus, 2 km verder, daar zitten er geen. Ook aan de overkant van de E40, die vlak voor ons loopt, zijn er geen te zien. Het lijkt dus een lokale plaag te zijn. Vandaag al terug meer dan 20 stuks gedood. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
fre3ke Geplaatst: 29 juli 2022 Geplaatst: 29 juli 2022 (aangepast) Vandaag heb ik de eerste plant geoogst, twee kilo Blue Congo, best veel is vind ik. Ik heb daarvoor wel aangeaard. Toen de planten ongeveer 50 cm waren. Twee vragen: komen deze extreme kurklaag en barsten door droogte? En moet je aardappelen een paar dagen laten liggen voor het eten? 29 juli 2022 aangepast door fre3ke Quote
Patrijs Geplaatst: 29 juli 2022 Geplaatst: 29 juli 2022 Dat noemen ze bij aardappels SCHURFT. En dat even liggen bij aardappels wordt over het algemeen alleen aangeraden na consumptie. Voor consumptie laten liggen valt onder de rubriek Broodje aap. 3 Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 29 juli 2022 Geplaatst: 29 juli 2022 Ik heb ze net gegeten en ze liggen nu in mijn maag 🙃 Ze waren lichtblauw na het koken, waarschijnlijk omdat leidingwater basisch is. Bij paarse truffel aardappelen heb ik dat echter nooit gezien. De smaak is niet bijzonder. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 30 juli 2022 Geplaatst: 30 juli 2022 Wat zijn die Blue Congo blauw! Vandaag het restant opgebakken: Na het bakken ziet het eruit als een keramiekproject: 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 30 juli 2022 Geplaatst: 30 juli 2022 (aangepast) Daar ben je mooi mee aangesmurfd. 30 juli 2022 aangepast door Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs
Swa Geplaatst: 30 juli 2022 Geplaatst: 30 juli 2022 Hoe raden jullie aan om vroege aardappelen te bewaren tot ze volgend jaar weer in februari in de serre de grond in mogen, en eind april in de volle grond ? De soort waar we super blij mee zijn is de Colomba. En heb ook al Annabelle, Amandine en Charlotte uitgedaan want die waren er ook al klaar mee en werden lastig gevallen door ratten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.