Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2022


Jeanne heijmans

Aanbevolen berichten

Op 4-3-2022 om 16:41, Ruderalis zei:

Inmiddels staan de pepers buiten de tent, ze moeten het de aankomende 3 weken even met de ene lamp uit de tent doen waarna we er nog zo’n lamp bij hangen, hopen dat het niet een te grote achterstand oplevert!😆

 

De mooiste plantjes op de foto,

 

3x Carolina Reaper,

 

36BE9C71-C59E-491E-94DE-3A438D7E42B2.thumb.jpeg.27ddd9031f5260047e569e82bf039c48.jpeg

 

Buena Mulata een peper die paars begint en rood geoogst wordt,

 

928DD38C-0DE9-4B13-ABDD-8C11BEB708D9.thumb.jpeg.94726720668644de125732057a90de01.jpeg
 

Grt en groei ze!😎

 Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier, zie mijn post om me voor te stellen elders hier op het forum ;). Ik kijk ondertussen al een paar weken mee op met name het pepers 2022 topic.

 

Wauw ruderalis, jouw pepers zien er al prachtig uit! Als ik jou plantjes zie vraag ik me af of ik iets verkeerds doe. Mijn plantjes zijn ongeveer half januari gezaaid, staan voor het raamkozijn onder 100wat led groeilampen. Misschien willen jullie met me meekijken of ze er goed uit zien? Daarnaast, zouden jullie de pepers toppen of niet? Ik lees hierover veel verschillende dingen..

 

Ik heb gezaaid:

 

Peachadew

Cayenne

Hungarian wax

Aji dulche

Trinidad perfume

 

Groetjes!

 

Ps: er staan ook nog twee meloenperen/pepino's tussen, mocht iemand zich afvragen wat die vreemde plantjes zijn.

20220311_164304.jpg

20220311_164258.jpg

20220311_164254.jpg

20220309_190254.jpg

20220309_190246.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@M.Gardening Zaailingen zien er over het algemeen goed uit. @Ruderalis Gebruikt enkele soorten welke compacter en groter blad hebben dan de annual peppers. Zoals jouw ik gok 4plantjes Trinidad er bij staan. De annuels zullen hoger en kleiner blad houden.


Twee dingen vallen mij wel op, de eerste is de gelige gloed van 7 pepper planten. Deze kunnen wel wat stikstof gebruiken. Doe je dit niet, dan gaan straks de eerste gele bladeren vanaf onder afvallen. Zoals deze: image.png. Als de plant genoeg stikstof in de grond heeft, dan zal deze geen bladeren afstoten. Die oude bladeren worden dan leeg getrokken door de plant om er een nieuw blad van te maken.

 

Voor de rest zie ik veel bladeren welke zich half half omhoog dichtvouwen. Het dichtvouwen gebeurd om vocht transpiratie te voorkomen, waarschijnlijk staan de peper in te droge omstandigheden. Voedingsstoffen kunnen zich niet verplaatsen in droge ontstandigheden, dat uit zich ook in gebreken.

Geef je water via de onderkant of giet je vanaf boven.

Kan je vertellen wat voor aarde je hebt gebruikt, voor hoeveel weken deze bemest zijn. 
Geef je ook wel eens vloeibare voeding in het water?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

M.Gardening,

 

allereerst vind ik dat je plantjes er netjes bij staan!

 

Wel zie ik dezelfde verschijnselen als rorror en heb ik dezelfde vragen, wat voor grond staan ze in en wat voor voeding gebruik je en hoe vaak?

 

Over toppen wel of niet kom ik nog wel terug, ik zie toch ook nog geen noodzaak daartoe bij jouw plantjes.

 

Zelf ben ik nu wel bezig met een plant om te kijken of ik hem ga toppen dus dat meld ik weer netjes in dit topic met foto’s mocht ik besluiten te toppen!

 

Vrgrt, 😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rorror en Ruderalis, bedankt voor de uitgebreide reacties! 

 

Ze zijn in eerste instantie opgekweekt in zaai en stek grond, daarna overgezet in moestuinpotgrond in p9 potjes. Ik heb ze nog geen moestuinvoeding bijgegeven via het water, omdat op de moestuinpotgrond stond dat het voldoende voor 8 tot 6 weken was dacht ik.. Ik heb wel al vloeibare meststof in huis voor de moestuin (kon ik in het tuincentrum niet vinden specifiek voor vruchtgewassen). 

Aha, dus meer water geven dus. Dit deed ik steeds al vanaf onderen. Ik dacht juist dat ze eerst droog moesten komen te staan voordat ik weer water mocht geven.

 

Is jullie advies dan om regelmatiger water te geven en nu beginnen met vloeibare bemesting? En dat wekelijks of? 

 

Bedankt!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@M.Gardening,

 

ik vindt 1x per week voeding geven belangrijker dan meer water geven, water geven is een gevoel, te weinig of teveel is al snel niet goed met pepers!

 

1x per week voeding misschien 2x per week is wel een must, gebruik altijd wat minder dan aanbevolen om safe te blijven, het zijn ook nog kleine plantjes in een klein medium, je verzuurd de grond snel.

 

Zet een hydrometer bij je plantjes dan kan je zien hoe het voor staat met de luchtvochtigheid.😉

 

Succes en het is alleen nog de punten op de i zetten!

 

grt😎

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@M.GardeningIk zag het zelfde als @rorror en @Ruderalis. Droog en voeding.

In zaai-en-stekgrond zit geen voeding, weet niet hoelang je ze daar in hebt laten staan? Misschien hebben ze daardoor een achterstand opgelopen?

Zelf gebruik ik het spul niet maar gebruik gewoon potgrond, de kiemen hebben dan gelijk voeding uit de potgrond. Heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Vervolgens gaan ze naar P6 waarin ze ook weer verse potgrond bijkrijgen en daarna naar P10, met weer nieuwe potgrond erbij. En na een maand krijgen ze dan ook A+B voeding erbij (eerst x per week).

En weet niet met welke frequentie je water geeft en hoeveel? Maar ik geef ze een flinke lading en laat ze dat lekker opzuigen. De bak met potjes voelt dan zwaar aan. Na een aantal dagen/een week (ligt aan de afmeting van de plantjes natuurlijk)  voelt de bak weer licht aan en is het tijd voor een nieuwe lading water (met of zonder voeding/rootbooster etc). De planten naar behoeven vocht laten opzuigen is beter dan steeds een klein beetje.

 

Heb je wel eens gemeten hoe droog het bij jou in huis is? Misschien is het in de omgeving van je raam/verwarming (?) wel erg droog. Om ze te verwennen besproei ik de plantjes soms even om een tropisch regenbuitje na te bootsen.

Ik zie op mijn AliX temp/luchtvochtigheids metertje dat het hier thuis nu 32% is, dat is lager dan gewenst (zou rond de 50% moeten zijn).

https://nl.aliexpress.com/item/4000740403859.html?gatewayAdapt=glo2nld&spm=a2g0o.order_list.0.0.21ef79d2BlmD7x

 

Verder vind ik de plantjes er ook prima uitzien. Mooi compact.

 

Zelf top ik niet, kan dat niet over mijn hart verkrijgen en het groeiseizoen is hier al kort genoeg. Zie vooral (uitzonderingen daargelaten) mensen dat doen die een langer seizoen hebben.

aangepast door Erny
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring over het toppen van pepers is dat je ze ongeveer 3a4weken nodig hebben om weer op het zelfde groei stadium te komen. Heb je vroeg gezaaid kan je dit doen.

Waarom peppers toppen, ik zelf heb dit gedaan om kleinere bosserige planten te krijgen die buiten een stuk minder wind vangen dan hoge planten. Maar waarom doen andere mensen dit? De theorie er achter is dat zodra je het sterkste groeipunt(en) er uit knipt, dat alle slapende knoppen in de oksels van een bladeren direct zijtakken gaan produceren. Meer vertakking betekend dan ook dat er meer knoppen ontstaan in elke vertakking. Meer knoppen/bloemen betekend dus ook meer pepers. Betekend ook dat de plant meer energie/voedingsstoffen nodig heeft om al die pepers tot groot formaat te krijgen. Voor mij is niet toppen kans op grotere peppers.   

Toppen is ook per soort pepper afhangeklijk, pepers met grote vruchten zou ik minder bossig houden om ook dus grotere pepers te krijgen. Dus toppen lijkt dan misschien ook slimmer om alleen op de kleinere soorten pepers te doen.

 

B.v. als je paprika kweekt groei ze dan met twee stengels, alle zijtakken constant blijven wegknippen, zodat de energie echt in een paar vruchten wordt gestoken en ze dus ook groter worden. (https://www.youtube.com/watch?v=_0Ynz-gwUTI)
 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden van het toppen van mijn plant zou zijn aangezien het de enige plant is die wat gestrekt leek, ik wil(de) de plant dan korter en struikachtiger laten worden verder is het ook wel leuk als experiment kan ik ook nog kijken wat meer oplevert aan oogst!

 

Toch heb ik besloten het (nog) niet te doen, na een middagje de pepers verzorgen vind ik dat de plant er mooi bij staat, hij begint uit zichzelf te splitsen en een mooi struikachtige vorm aan te nemen.

 

Het gaat om de onderstaande plant, foto is vlak na water geven, overpotten naar 11L pot en opbinden genomen, Black Magic jalapeño,

 

5BDDA591-06CA-4BFA-9D52-1ABC255AAA84.thumb.jpeg.84239ef489a341fd073eca963d21c6d8.jpeg
 

Ook hebben we onze Big Bomb plantjes overgepot van de kleine potjes met stek grond naar 3,5L potten met biologische potgrond dus die gaan weer een explosieve groei tegemoet, foto’s gemaakt na het water geven,

 

E18DFA19-8B0F-49AC-AFA0-0B71C24E4561.thumb.jpeg.80ef8b8e0a0c49933d3cb26773881c69.jpeg

 

Ook zijn de 2 rode Carolina Reapers naar 11L potten overgepot en hebben we er stokje bij gezet, foto is wederom direct na het water geven genomen, voorste/middelste zijn de Reapers,

 

FAE0C471-7217-4EE6-A681-65E62F5538E9.thumb.jpeg.ac3ba05ce91bad16698dc7765998d2d4.jpeg
 

Onderstaande foto is de derde Carolina Reaper een chocolate die wacht tot er weer potgrond is om ‘m ook in 11L te zetten,


84BDCB9B-0A88-4C63-98EB-AD55AF955BD3.thumb.jpeg.bddd888fea23f3ededd55c70a81e96c1.jpeg

 

Als laatste nog een overzicht hoe het er nu bij staat, we hebben besloten om er toch geen lamp meer bij te hangen want het moet niet te gek worden, het is gewoon wat meer roteren met de planten en hopelijk kunnen we over niet al te lang al wel even naar buiten met de planten om ze al wat te gaan harden, volgend jaar begin ik een stuk later dat heb ik nu al wel gezien😆,

 

E894FCC7-FAF1-4818-9BD6-E52276ED83AB.thumb.jpeg.80d771b4a7a0bf79f0738b6290675c05.jpeg

 

Grt en groei ze, 😎

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis

Vorig jaar ben ik begonnen met informatie/database bij elkaar te zoeken over kweken van pepers, inclusief alle voedingstoffen, gebreksverschijnselen, etc etc.

Aangezien deze nog niet afgeschreven is om te publiceren, maar even een afbeelding met de tekst ervan.

 

De afbeelding bevat hints over iets wat ik met sommige planten van jouw zie gebeuren. Snap je hem?

image.png.

 

aangepast door rorror
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt idd dat de planten laag in kalium staan, ze doen het goed in de biologische potgrond en het is ook om ze een beetje te remmen in de groei, daarom heb ik ze nog maar weinig gevoed.

 

Ik zal idd de voeding wat verhogen in de aankomende tijd verder is die manier van groeien alleen maar  bij de jalapeño dus kan ook een beetje de groei vorm zijn, des al niet te min is het idd wel tijd om de voeding te verhogen.

 

Verder had ik nog 2 kluit foto’s, heb eigenlijk ook niet echt wortel stimulator toegevoegd bij deze kluiten,

 

Carolina Reaper,

 

43FD207E-8D27-40D3-AC80-F3EC65AA89CC.thumb.jpeg.739d9971953fdf69b8ffca08f9f203f4.jpeg

 

Black Magic Jalapeño,

 

89F160C3-26E4-4C14-9034-4A01D485DF5D.thumb.jpeg.4a6b7a7ec7e3ca0b696f6309f526e5db.jpeg

 

😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik zie t niet, ik weet verder wel dat ze op biologische potgrond staan en ik zeer weinig gevoed heb, dus overvoeding kan het niet zijn, in de potgrond zit wel voeding tot nu en  nog wat langer dus “ I don’t get it? “.😎

 

Zo ie zo wordt het hangen en wurgen tot ze eindelijk naar buiten kunnen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis Mooi bloemetje!

 

Behalve dat je misschien zou moeten bij voeden, zat ik eerder te denken, dat er iets is wat ervoor zorgt dat er te weinig opgenomen kan worden. (Zoals je leest in het lijstje, gebrek aan kalium kan komen, door PH, weinig kalium in de grond, droge omstandigheden waardoor kalium niet opgenomen kan worden, en te veel magnesium voorkomt kalium opnamen.

 

Zou je de PH van de grond eens kunnen meten b.v. bij de plant rechts onder. (wat grond op een paar cm diepte testen)

Verschillende soorten voedingsstoffen kunnen in bepaalde PH ranges opgenomen worden:

Dus b.v. PH van 5.0/5.5 kan minder kalium opnemen dan een grond met ph van 6.0/6.5. Zit de PH te hoog, dan krijg je weer andere gebrekssymtomen.

 

Ben dus erg benieuwd of all mijn bevindingen die ik vorigjaar heb geschreven ook echt kloppen.
Misschien kunnen we met één plant een test doen om dit "symtoom" te herstellen?

image.pngimage.png

 

Edit: pepers zojuist water gehad. 

DSC_0780.JPG

 

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

PH meten gaat niet lukken want ik heb geen PH meter of test kaartjes, ik doe dat op gevoel.

 

Er zijn wel een paar parameters die overeenkomen met wat je schrijft, ik houd een nat / droog regime aan met water geven dus af en toe staan ze wat droog, ik heb amper nog groei voeding gegeven aangezien ik nog regelmatig overpot naar nieuwe potgrond dus daar zit dan weer extra voeding in en het medium is dan verruimt, sommige staan al in een derde pot.

 

Verder hebben ze nu ook nog iets minder licht dan in het tentje met Mylar wanden en staan ze verder uit elkaar dus het is gewoon kunst en vliegwerk om ze momenteel zo mooi en gezond mogelijk te houden wat ons goed af gaat.

 

De kleintjes in de 3,5L potten zullen vanaf nu af en toe een kleine hoeveelheid groei voeding krijgen (spoon feeding) en de net overgepotte planten niet die moeten eerst maar weer wennen aan de nieuwe grond, verder wil ik überhaupt weinig groei voeding geven in de cyclus maar wel ruim bloei voeding aangezien het een klein medium blijft voor een lang proces, overvoeding ligt op de loer!😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na gisteren water geven en met een nacht het licht uit staan ze er weer gelukkig bij,

 

Chocolate Carolina Reaper in kleine 3,5L pot,

 

1CF120BC-DE77-472D-BB8C-052B7D34B347.thumb.jpeg.a947c3a19374815439fcdfec93ff10c6.jpeg

 

2x rode Carolina Reaper gisteren overgepot naar 11L pot,

 

3054EC82-AF7E-4BEC-B4DC-8FF212ECD99A.thumb.jpeg.fc3f9a4b70a05721a3481377101be20c.jpeg

 

overzicht foto het water geven heeft ze weer goed gedaan,

 

57DF979C-A7D6-4547-AF39-071FEC925F6F.thumb.jpeg.0b64e9589a8899a823c672a2675542a8.jpeg

 

grt en groei ze!😎

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, rorror zei:

Zou je de PH van de grond eens kunnen meten b.v. bij de plant rechts onder. (wat grond op een paar cm diepte testen)

Verschillende soorten voedingsstoffen kunnen in bepaalde PH ranges opgenomen worden:

Dus b.v. PH van 5.0/5.5 kan minder kalium opnemen dan een grond met ph van 6.0/6.5. Zit de PH te hoog, dan krijg je weer andere gebrekssymtomen.

Kaliumgebrek door lage pH geloof ik eerlijk gezegd niet zo in. Dan moet de pH wel onder de 5 gaan en Je moet al heel gek doen wil je in gangbare potgrond een zo lage pH meten (of je moet pure tuinturf gebruiken). En in de beginnende groeifase van een plant (vegetatief) is de pH eerder te hoog dan te laag. Ben het met ruderalis eens dat het waarschijnlijk gewoon een gebrek aan voeding is geweest. De foto's van vandaag geven dat eigenlijk wel aan.

aangepast door Mai Pensato
  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even lekker lachen nog op dit late uur😆, in Amerika doen ze allerlei Carolina Reaper challenge’s en deze dude eet 1 hele gedroogde Reaper op, vooral de meelevend heide van z’n collega’s is erg vermakelijk 😂,

 

 

ps; op mijn vrouw d’r werk zijn ook al een paar stoere mannen 🤨 die een Challenge in de kantine willen houden als m’n vrouw voor de Reapers zorgt, wie weet levert het een leuk filmpje op!😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gedurfd als je er 1tje op eet, ik moet zeggen dat ik al best wat animo om ons heen heb om er 1tje te proberen, zelf doe ik t niet wegens gezondheidsredenen maar ik zal wel een stukje door m’n mond laten gaan en het daarna uitspugen om toch een indruk te hebben!😆

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En melk drinken. Het domste wat je na het eten van iets pittige kunt doen, is koolzuurhoudende of warme dranken drinken. Dan wordt alles nog pittiger. Ik vind dit zo onverantwoord. Zijn ogen draaien helemaal weg. Knettergek en dan al die honende collega’s.
Mijn tip als peper eter wat ook door de wetenschap wordt gestaafd:
Melk, yoghurt of brood. Water desnoods, maar dat is doordat het brandgevoel in je mond ook nauwelijks effectief.
Brood in melk gedoopt kan nog als alternatief, maar er zijn weinige alternatieven. Of toch. Gewoon niet eten. Zeker niet als je het niet gewend bent.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hete peper kots filmpjes waren 1x leuk maar ondertussen al zo oud nieuws. Opeens wil elke drolhannes het ook proberen of het anderen opdringen onder het mom: "het te durven". En dan vooral met een camera erop gericht voor de extreem overdreven reacties.

Nou, wat een lol. Ja, het is heet, het brandt je de bek uit, je hoofd ontploft, je wordt kotsmisselijk en dat alles is geen verrassing. En dan als afterparty nog de ring of fire. Zelfkastijding en waarvoor dan? :roll:

Pepers zijn voor de lekker en geen kermisattractie. :mrgreen:

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...