Jump to content

Pepers 2022

Jeanne heijmans

Recommended Posts

@henkg Je hebt 100% gelijk.

Deze verduidelijkt het wel;  
Hij gebruikt de dubbele beker in het begin alleen met bovenaf water geven. Pas halverwege in de video gaat de voeding onder in.
Eigenlijk is dubbele beker methode Hydroponics.

• Like 2

@rorror

wat een verschil zeg op dat filmpje, ik ken de manier al wel van de hydroponic wiet plantjes kweek maar wist niet dat het zoveel verschil maakt!👌

@henkg,

water van onderaf geven zorgt dat de wortels meer opzoek moeten naar het water en dat levert dan een uitbundiger wortel stelsel op.

Maar wat ik al eerder schreef er zijn vele wegen naar Rome en we hebben allemaal onze eigen manier en omstandigheden.

Ik wil m’n plantjes bijv. zo lang mogelijk in de kleine potjes houden dus vol en gedrukt, ze moeten niet te snel het tentje uitgroeien, ik geef gewoon van boven af water en houd een nat en droog regime er op na, dat werkt voor mij het best!😎

• Like 3

Vandaag m’n pepers in P9 verpot en 14 uur onder de groeilamp. Helaas was de deno niet helemaal gelukt. De koffiefilters droogden in de ‘bakjes van de Chinees’ nog steeds snel uit en veel schimmelvorming. Zodra ik het warmtematje heb ga ik lekker rechtstreeks in P9 zaaien want vond het geen succes. Nu maar hopen dat het verspenen wel goed gelukt is. 

• Like 4

Deno werkt voor mij altijd uitmuntend. Doe ze in een gevouwen nat keukenpapiertje in een boterhamzakje en dan hoog op de boekenkast van de woonkamer (waar het altijd minimaal 20 graden is). Dan even vergeten en voila!

Wat voor mij goed werkt: pas in de grond zetten als ze in deno niet alleen ontkiemd, maar ook ontwikkeld zijn (dwz steeltje en 2 kiembladeren).

Ik verbaas me altijd over het uniforme verschil in ontkiemingstijd per ras.

@Ruderalis

2 jaar geleden heb ik ook de pot in pot methode gebruikt. Waanzinnig hoe groot je plantjes kunnen worden in een vrij klein bekertje water (terwijl ik nu voor dezelfde grootte planten een grotere pot potgrond moet gebruiken) en dankzij het overvloedige wateraanbod overleefden ze makkelijk een te warme verwarming of mijn vergeetachtigheid. Wat wel een punt van aandacht is: de waterwortels werken anders dan normale wortels, dus bij uitplanten in vollegrond even opletten.

• Like 1

21 uren geleden, Ruderalis zei:

Ps; ze hebben geen (wol) luis of witte vlieg als je daar op doelt!

Ik doelde op edema of oedema. Maar top dat je dat niet hebt.

Wil je trouwens een experiment doen, om één van je planten dat spul niet te geven?
Om zo het verschil door het seizoen heen te laten zien?

Hongaarse hot wax van de 20zaadjes in deno methode, hebben er nu 2 een 1mm wortel puntje. 

• Like 1

43 minuten geleden, rorror zei:

Wil je trouwens een experiment doen, om één van je planten dat spul niet te geven?
Om zo het verschil door het seizoen heen te laten zien?

Vrijdag zullen we de 4 grote peper plantjes over potten ze zijn de kleine potjes al ontgroeid, de wortels komen al onder uit de potjes, uiteraard zullen we dit weer duidelijk fotograferen en plaatsen dan kan je zien of ze goed geworteld zijn of niet, ben zelf ook benieuwd alhoewel Rhizotonic zich voor mij allang bewezen heeft, ik gebruik het ook voor de Pompoenen!

Ben gek op experimenten maar door nu al ruimte gebrek probeer ik alle pepers 🌶 zo goed mogelijk op te kweken dus nu nog even geen experiment, misschien eind april met de Pompoen 🎃 zaden. 

Ik denk trouwens dat de Rhizotonic gecombineerd met de dubbele beker methode nog wel is voor extreme wortel groei kan gaan zorgen.😆

• Like 1

2 hours ago, rorror said:

Hongaarse hot wax van de 20zaadjes in deno methode, hebben er nu 2 een 1mm wortel puntje. 

Toevallig vandaag bij mij ook twee zaadjes gekiemd, van de vijf. Ik heb ook vijf zaadjes van Mellie in deno liggen, maar die willen niet. Dus al met al goed dat ik van twee walletjes heb gegeten 😉

Het lijkt erop dat ik van alle gekregen zaden één of twee planten krijg, helemaal perfect zo. Ik heb ook wat padron te kiemen gelegd, uit een eigen exemplaar dat niet heet was bij rijping. Ik geef hem toch een kans dit jaar, na de teleurstellend hete  exemplaren van vorig jaar.

• Like 3

@Mellie, ik moest wel lachen, de padron krijgt inderdaad een pardon 😃.

Het is de Hongarian hot wax die (nog) niet kiemt. Aangezien ik die dubbel had gekregen (van Rorror), is dat geen punt. Ik heb geen drijftest gedaan. De zaadjes zijn vrij donker, ik denk dat ze geen kiemkracht hebben.

De rest gaat allemaal goed hoor, absoluut tevreden met het assortiment. Als alles boven de grond is, zal ik inventaris nemen en een fotootje plaatsen. 

• Like 1

@Mellie, ik moest wel lachen, de padron krijgt inderdaad een pardon .

Het is de Hongarian hot wax die (nog) niet kiemt. Aangezien ik die dubbel had gekregen (van Rorror), is dat geen punt. Ik heb geen drijftest gedaan. De zaadjes zijn vrij donker, ik denk dat ze geen kiemkracht hebben.

De rest gaat allemaal goed hoor, absoluut tevreden met het assortiment. Als alles boven de grond is, zal ik inventaris nemen en een fotootje plaatsen. 

Volgens mij zijn de zaden van rorror ook van mij, maar wel van een andere lichting. Viel mij ook op dat deze zaden licht aanvoelden. Vrees het ergste. Zal dat zakje wegdoen.

Haha lang leve de pardon
  • Like 1

9 uren geleden, Mellie zei:

Volgens mij zijn de zaden van rorror ook van mij, maar wel van een andere lichting.

Even gecontrolleerd, wij hadden deze niet uitgewisseld.

Zakje zaad gekocht in 2020, gezaaid in 2021, geoogst 2021 en nieuwe zaad daarvan verstuurd.

9 uren geleden, Mellie zei:

Viel mij ook op dat deze zaden licht aanvoelden.

Bij mij zijn ze redelijk klein, was dat bij jouw ook zo?

Ik heb ook wel wat zaden die niet kiemen. Vorig jaar Padron, waren donkerbruine zaden. Nu idem met Marie's Annuum (heb ik die van iemand hier?) niks kiemt. Ook Lemon Drop en Schwarze pepperoni kiemen matig tot slecht.

Er zijn overigens genoeg soorten die wel als een dolle kiemen, dus ik kom niet zonder te zitten.

Padron heb ik elk jaar moeite mee. Die kiemen het slechtst bij mij. Wellicht inmiddels een selffulfilling prophecy, maar het is elk jaar zo. Geen idee.

Peper poblano laat eindelijk ook een puntje groen zien. Betekent dat alleen padrons en aji crystal -laatste zaadje, snuf- en kil biber niet zijn opgekomen.

Kil en padron heb ik een paar dagen geleden opnieuw gezaaid. De kil stond ook kurkdroog op de radiator. Dat zal vast meegespeeld hebben. Die zaden zijn nl wel kiemkrachtig. De pdp heb ik 2 verschillende zadenzakjes gebruikt en gewoon een handje erin gegooid. 1 in ziplock en 1 op de oude plek in het kweekbakje waar niks groeit.
Op hoop van zegen. Kijken wie het beter/sneller doet.

Heb ook al luis in huis. Wel heel vroeg vind ik, maar ach. Niemand die zich toch iets van mij aantrekt.

• Like 1