Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2022


Jeanne heijmans

Aanbevolen berichten

Al weer lang geleden dat ik op t forum actief was, te druk en te veel aan m’n hooft gehad de afgelopen maanden, dat gezegd hebbende maak ik ook dit jaar uiteraard tijd voor pepers  😛 
Hier vandaag de pepers gezaaid. 
Niewe LED lamp aangeschaft voor in de kweektent, Ben benieuwd hoe hij bevalt. 
Dit jaar gekozen een selectie aan relatief oude zaden gemaakt, allemaal soorten waar ik niet bekend mee ben, leek me wel eens interresant. 
Verder een paar oude bekenden/favorieten als de aji ahuachapau en habanada. 
18 soorten gezaaid, ervan uitgaande dat er een boel niet zal kiemen (zitten zaden van 2015 tussen) 


zoals Ik tegenwoordig elk jaar doe, zaden in vermiculiet gezaaid (zelfs idee als DENO maar een stuk makkelijker over te planten voor onhandige mensen (zoal ik ;) ) die de zaailingen  moeilijk uit papier krijgen 


Aji Habanero 
Aji little fingers 
Aji ahuachapau 

Jati jolokia 
Morado 
Laranjada grande 
Pimento de neyde 
Murupi dourade 
Candybottle 
Habanada 
Rainforest 
Fred’s fryer 
Sevensoup 
Black panther orange pheno (?) 

CGN 20801 
PI 257176 
PI 439437 
PI 260433 

We zullen zien wat er daadwerkelijk in de tuin komt dit jaar  :D 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels kiemen de eerste zaden op de deno-methode, maar nu zit ik met een dilemma. Ik heb een mooie opstelling met een groeilamp, maar op een onverwarmde zolderkamer van standaard 16 graden. Die kamer ga ik niet voor Jan met de korte achternaam opstoken voor een paar peperplantjes en de 'groeikast' ga ik ook niet verhuizen want dat is te groot. Dus toch maar met een warmtematje, maar het liefste betaalbaar. Wat is nou de goedkoopste optie voor mijn situatie, het zal snel warmer worden en dat loopt de temperatuur op die zolderkamer vanzelf op, maar ik wil geen groeiachterstand oplopen de komende weken. Zonnig raam op het zuiden ook niet tot mijn beschikking. Zijn die Terramatjes ook te gebruiken om de grond van de zaailingen op 18-22 graden te houden of zijn ze daarvoor te simpel? Een thermostaat aanschaffen voelt een beetje als overkill.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Peper 🌶 vrienden,

 

eigenlijk niet veel te melden aangezien het langzaam maar goed gaat met onze zaailingen 🌱,

net weer even netjes verzorgd en het staat er dus gewoon goed bij, nog een lange tijd te gaan voor ze naar buiten kunnen!

 

Voorlopig hebben we minimaal 1tje van de soorten die we gezaaid hebben staan.

 

foto’s,

 

F883EF3A-75A3-43E8-AB09-FCEBC87C597A.thumb.jpeg.d658b8e0da369dd9181251b7c4049389.jpeg

 

4D29D599-DF9F-4ADE-AAC2-BF95BEC2A845.thumb.jpeg.525fef54949ca2ef4f6ca43c8ce454c5.jpeg

 

Grt en groei ze!😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, MSDG zei:

Zijn die Terramatjes ook te gebruiken om de grond van de zaailingen op 18-22 graden te houden of zijn ze daarvoor te simpel?

Volgens mij is dat juist precies waar ze goed voor zijn. :mrgreen:

 

Die matjes gebruik ik ónder de Action kweekbakken waarin ik de trays met zaadjes cq kiemen en jonge plantjes in potgrond heb staan. De matjes onder de bakken verwarmen dus wat er ín de bak staat.

Omdat het snel te heet wordt (vooral in het midden) heb ik er een timer tussen. die de matjes bijvoorbeeld een uur aan laat staan en dan weer een paar uur uit. Het is even testen hoe je op de gewenste temperatuur komt. Het meten van de temperatuur doe ik in het midden van de tray.

Je zou, voor goede verdeling van de warmte, de onderbak ook met zand kunnen vullen.

Doordat er warmtematjes onder de bakken staan moet je wel goed in de gaten houden dat de aarde vochtig blijft, dus ook vooral weer in het midden van de bak testen.

Na kieming van de zaden gaat de temperatuur een aantal graden naar beneden.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ernydeels helder. Het meten, doe je dat met een thermostaat er tussen of meet je dat los? En aan/uit kan denk ik met een simpele tijdschakelaar geregeld worden? Dat was ik ook van plan voor de lichten. 
 

In dat geval kan ik de matjes aanschaffen en gedurende de dag 12-14 uur de lampen aan en om het uur/twee uur het matje aan voor een uurtje. Zodra het dan plantjes zijn is het simpelweg een kwestie van meer tijd tussen het aan/uit van de mat laten of kies je er dan voor om een extra isolerende laag tussen te plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG Het meten doe ik met een oventhermometer, vroeger met een digitale thermometer met een steekding (voeler?) aan een snoer maar die is nu helaas kapot, was erg handig. Ik steek de warmtemeetapparatuur in de grond.

 

Aan/uit doe ik inderdaad met een tijdschakelaar. Ik noemde dat een timer. De lichten zitten met zn allen ook op één timer, de matjes op een andere timer. Het is een heel snoeren en stekker gebeuren hier.

 

Zelf kies ik er voor om meer tijd tussen aan/uit te laten. En op gegeven moment hebben ze hier thuis (in de woonkamer) geen extra warmtematwarmte meer nodig gezien de lampen ook warmte afgeven en de kamertemperatuur ook warm genoeg is. 

Behalve in de vensterbank waar ik de lange 1 m mat wel warmte laat afgeven omdat het tussen gordijn en raam wel koud is. Op deze 1 m lange mat kunnen dan wel weer drie Actionbakjes op rij staan, deze lange mat heeft ook een gelijkmatiger verdeling van de warmte.

Dus voor jouw situatie op de koudere kamer zou ik inderdaad de matjes een paar x per dag even aanlaten.

 

1 uur terug, MSDG zei:

en om het uur/twee uur het matje aan voor een uurtje.

Denk dat er wel meer tijd tussen het verwarmen kan, maar test dat vooral even goed uit voordat je met de gebakken peren... eh zaden zit. :wink:

aangepast door Erny
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wat handig bent kan je bv zoiets er tussen zetten, https://www.conrad.be/p/tru-components-temperatuurregelaar-ntc-50-tot-99-c-relais-10-a-l-x-b-x-h-75-x-85-x-345-mm-2348250, een eenvoudige schakelklok is evenwel de goedkoopste/eenvoudigste  oplossing.

aangepast door redzebra
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik een thermostaat nam, had ik ook een tijdschakelklok voor mijn matje. De bak stond in een zuidraam, en in de nacht stond de klok de helft van de tijd aan, maar overdag een kwartier per uur geloof ik, of helemaal niet.

Met een elektrische vleesthermometer met zo'n voeler, hoor je piepjes zodra een boventemperatuur wordt overschreden. Misschien wel zo verstandig. Deze dus.

https://m.nl.aliexpress.com/item/4001108310145.html?spm=a2g0n.productlist.0.0.f29bUWKjUWKjPD&browser_id=366b66815eff43aa9f43c2595efc6dc6&aff_trace_key=08cf19012b794aecadde20f670a50ece-1614188133204-00362-UneMJZVf&aff_platform=msite&m_page_id=17edfbf1e7f1bd5b5fef13b7904b122d595cbaaf00&gclid=

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-1-2022 om 16:40, Ruderalis zei:

Beste peper 🌶 vrienden,

 

Langzaam zijn hier alle voorbereidingen afgerond om dit peper seizoen succesvol te beginnen en voor te zetten.

 

Ik heb inmiddels de Hungarian Yellow Hot Wax zaden van rorror binnen gekregen en ze liggen nu te ontkiemen ben zeer benieuwd want deze zijn voor eigen consumptie aangezien het een milde soort is!🤞😆

 

De andere zaden zijn al aardig aan het ontkiemen en staan al in hun potjes op de Reapers na, die blijken tot nu toe de langzaamste ontkiemers er is wel zichtbaar leven in de Reaper zaden dus ik maak me geen zorgen.😉

 

Ook heb ik inmiddels de voeding voor dit peper seizoen besteld en dit komt morgen binnen, ik volg weer de Amerikaanse manier qua voeding, ik zal hier later op terug komen.

 

Als laatste nog de foto’s van onze opzet voor de kweek van pepers 🌶 en als ik meer te melden heb lezen jullie dat vanzelf weer in dit topic!

 

de foto’s,

 

438D34D1-482C-4005-B289-36F438D32A8E.thumb.jpeg.dee142d2ad38432868af7f5c83a1a147.jpeg

 

B6103D47-A369-4B95-8051-3ECB9D78A013.thumb.jpeg.64cbbf6b5a34f362d8c0b205e68a3c17.jpeg

 

CB90E108-1352-4DA6-9F17-84DD6BA131AC.thumb.jpeg.b9efb5c2fa1194a142ca43950d496801.jpeg

 

8BCC9247-D864-4073-89CB-26436726E737.thumb.jpeg.8826e43d484a9fb629ed606459d9547a.jpeg

 

E3836459-6244-4616-BB60-1C33A4139E1B.thumb.jpeg.27aeb40ff434bf55eb6f2112d461d4ee.jpeg

 

4D1E57FF-1305-4A1E-93AC-BCAF381D216D.thumb.jpeg.d0c0cd5a3c69d942a8b07b211676b5f6.jpeg


Grt en groei ze!😎

 

Heerlijk zo'n tentje ik kreeg een veto toen ik een 2x2x160 wilde bestellen op MP, voor weinig.

 

Mijn warmte matjes zouden bij 8 euro of meer op de 8ste bezorgd worden, nou twee weken later staan ze nog steeds op awaiting shipping en reageerde verkoper niet op berichtje op Ali. Ik ben bang dat ze niet zullen komen, of in ieder geval te laat. Jouw €100,- budget heb ik niet, hiervoor. Gelukkig heb ik eens een keertje PayPal gebruikt.

  • Like 2

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, redzebra zei:

Als je wat handig bent kan je bv zoiets er tussen zetten, https://www.conrad.be/p/tru-components-temperatuurregelaar-ntc-50-tot-99-c-relais-10-a-l-x-b-x-h-75-x-85-x-345-mm-2348250, een eenvoudige schakelklok is evenwel de goedkoopste/eenvoudigste  oplossing.

Vorig jaar raadde je die PID controllers nog af?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen de laatste in dat topic vanwege de ondermaatse uitvoering en geen CE certificering, PID controllers op zichzelf niet.

Het onderwerp kwam naar voor in dit topic :

 

Ik heb wel de opmerking gemaakt dat je wat handig moet zijn met electro en als je zoiets voor anderen maakt, het extra veilig moet zijn bv  foto Henkg , (je weet dan immers nooit waar en wie het gebruikt). De laatste goedkope Chinese thermoregeling was ondermaats uitgevoerd (brandgevaar), daarom extra toevoeging van een zekering. Ben je handig dan is dit een goedkope oplossing met redelijk wat functionaliteit. Ik link ook naar Conrad en niet naar Ali express, welke normaal alleen CE conforme toestelletjes mogen importeren. 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dilemma:

Eén van de gezaaide Mdme Jeanettes steekt met kop en schouders boven de anderen uit. Ook het blad is wat spitser van vorm.

Het gaat om eigen zaad oogst (EZO). Het zou een kruising (met Cayenne) kunnen zijn, die stond in de buurt.

 

20220211_Jeanette_1_rare.jpg

 

Deze ene gaat dus t.z.t. weg. Misschien leuk zo'n F1, geeft ook misschien een goed resultaat. Maar het is dan nog maar afwachten wat de F2 zal brengen.

 

O ja: Dit betreft een testzaai, dd 9 januari. Weer een bewijs dat Mdme Jeanette een trage kiemer en een trage groeier is, net zoals (hier) de Habanero.

De gewone annuum pepers (zoals b.v. Cayenne) zaai ik echt niet eerder dan 1 maart.

(nou ja, zal wel een weekje eerder worden, maar niet nog eerder)

  • Like 4

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al vaker geklaagd dat ik pdp een moeilijke kiemer vind, maar dit jaar spant de kroon. Ga dat zakje zaad weggooien en een nieuw zakje nemen. Heb nu 2 x gezaaid zonder succes. Ga het overigens ook in een ziplock zakje doen. Heb ik dat dit jaar ook weer eens gedaan.

Laatste poging van pdp dit jaar. Plieesssssss doe het

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ruderalis Voeding kunnen ze altijd wel waarderen :), ze staan er mooi bij! Kan niet wachten tot de mijne ook zo ver zijn!

Ik doe net als vorig jaar, de dubbele beker methode. Waar in het onderstuke bekertje altijd wat water met voeding gevuld is. Daar hangen ze dan met hun worteltjes in.

 

Quote

nu al in 8 van de 27 bekkertjes. Nog 19 te gaan.

Een dag later, en 14 van 27 ontkiemd. Nog 13 te gaan. 

 

 

Edit: Voor wie zich afvraagd wat de dubbele beker methode is:

 

aangepast door rorror
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister eindelijk gezaaid. Heb het tot 1 bakje kunnen beperken. :mrgreen:

Aantal Padrons (verschillende zaadherkomsten, ook nieuwe van Fruitlent), steeds twee. Dus moeten in totaal 8 planten worden.

Heb het verder simpel gehouden.

Aji Blanco Cristal voor de vroegheid en verder voor direct gebruik.

Evenals de PdPdP, ook voor vers keukengebruik.

De Marie Annuum Cayenne heb ik er ook ingehouden, ook voor vers gebruik.

Van deze ook allemaal 2 zaden.

Dan de Lemon Drop (met dank aan @Mellie voor het zaad van vorig jaar waardoor ik nu weer vers zaad heb) en de Oro de Equador. Deze zijn voor hotsauce en dus elk 4 zaden van gezaaid.

En als test of de zaden nog levensvatbaar zijn:

Black Pearl en de Chupetinho. Elk 4 zaadjes. Hoop echt dat er wat van kiemt zodat ik weer vers zaad kan winnen.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het Youtube double cup filmpje van @rorror:

Planten die geen mest krijgen groeien slechter dan planten die wel mest krijgen. Dat wist ik echter al.🥱

Maar is het water geven en voeden van onderaf nu beter dan gewoon vanaf boven?

Ik mis dus de "gewone" vanaf boven bijgemeste variant.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...