Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het grote vijgen topic

Featured Replies

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

En hoe lang duurt het dat je er vijgen aan krijgt?

Ik heb vorig jaar nog wat stekken in de grond gezet, die zijn nu dus 1,5 jaar. En sommige dragen al herfstvijgen. Maar het is altijd afwachten of die op tijd rijpen.

Volgende jaar zal ik dus waarschijnlijk wel zomervijgen (breba's) hebben, verwacht ik. Tenzij we late nachtvorst hebben, dat vinden vijgen niet zo leuk.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik denk dat de vijgen zaailingen die ik gevonden heb (volgens het bladvorm) waarschijnlijk een type Smyrna vijg zal zijn die zonder bevruchting geen vruchten zal geven. Wat denken de vijgenkenners onder jullie?

IMG_6147.JPG

IMG_6149.JPG

Geplaatst:

Wanneer kan ik mijn vijf het beste snoeien? Ik zou zeggen herfst, maar internet heeft daar een ander idee over.

Er staat hu een steiger naast, voor de boomhut. Ik mag hopen dat die volgend jaar wel klaar is. Maar dan wil ik nog wel vijgen kunnen plukken. Boom wordt echt te hoog!

Geplaatst:
2 uren geleden, Bilimbi zei:

bladvorm

Aan de bladvorm kun je niet zien of het een smyrna vijg is of niet. Er bestaan 100-en, misschien wel 1000, verschillende rassen vijgen. Maar als die zaailingen uit Zuid-Europa komen, dan is de kans wel groot. En je hebt kans dat het ook nog eens een mannelijke vijg is..

Geplaatst:

Wij doen het ieder jaar ergens in maart, als de ergste kans op vorst voorbij is. Maar de sapstroom nog niet op gang is. Dit jaar erg rigoureus gedaan. Nu wel veel vijgen, maar nog nauwelijks rijp. Komend jaar weer, er zijn enorme nieuwe takken gegroeid van zeker 1,5 meter. Lastig in bedwang te houden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoe lang blijven vijgenstekken goed voor het oppotten? Moet ik ze vochtig houden of is plastic zak voldoende? Ik ben in Zuid Frankrijk en breng wat stekken mee om te proberen.

Geplaatst:

Ik had een keer (3 haar geleden geloof ik) vijgen stekken uit Italië besteld. Verzenden kostte 3-4 weken, ze waren goed verpakt. Elke stek in plastic folie, en dat in een goed dichtgemaakte plastic zak. Ik weet niet wat er nog meer in de folie bij de stek zat, alleen uiteinde met vochtig keukenpapier of de hele stek, of uiteinde met schilderstape. Sommigen gebruiken ook wel dat enttape.

Geplaatst:

Dankjewel dan zal het wel lukken.

Geplaatst:

De stek luchtdicht verpakken en geen vocht toevoegen zodat hij niet kan gaan schimmelen. De stek koel bewaren.

Zo heb ik mijn stekken 6 maanden in de koelkast kunnen bewaren en in de zomer gestekt.

Geplaatst:

Ik kreeg enthout van @Flup . Ik heb het in het wäter gezet, en er komen nu langzaam worteltjes aan. Ik ben van plan eea binnen op te kweken en dan volgend voorjaar af te harden en buiten te plaatsen.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Je bedoelt die witte wratachtige plekjes? Dat zijn de worteltjes nog niet, maar daar komen de toekomstige wortels wel. Maar het is een goed teken dat je dat al ziet. Maar het kan nog zomaar enkele weken duren voordat de echte wortels komen, dus heb geduld.

Geplaatst:

Ja klopt, een soort witte stippen. Mij leek dat ook de aanzet tot een wortel. Ik heb geen haast. Voorlopig kunnen ze toch nog niet naar buiten.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De stekken uit Italië en Frankrijk doen het goed. Nogmaals bedankt voor de tips voor transport.

5A292077-E8AE-40E7-9AE1-96BD3D157604.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.