Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2022

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Even terugkijken naar 2021 (en ook vooruit kijken naar 2022):

Totaal zon-uren op mijn locatie: 1917 (2020: 2035 zon-uren). Dat is bijna 6% minder dan in 2020.

Totaal kWh opgewekt met zonnepanelen (13x): 3470 kWh. (In 2020: 3665 kWh). Dat is ruim 5% minder dan in 2020.

In 2021 totaal opgewekt: 3470 kWh à € 0,23 = € 798,-

Hogere energieprijzen in 2022, ik heb een variabel contract:

Een kWh gaat voor mij van € 0,23 naar € 0,28

Dat betekent dat -bij eenzelfde opbrengst als in 2021- mijn jaarvoordeel door zonnepanelen stijgt naar € 979,-

Als energieprijzen zo hoog blijven, dan neemt de terugverdientijd voor zonnepanelen dus af. Daarbij worden zonnepanelen steeds nog ietsje goedkoper, per opgewekte kWh.

Bovenstaande is enkel de financiële kant. Minder fossiele energiebronnen verbruiken is de andere kant.

Zonnepanelen, én een nieuwe combi-CV met hybride warmtepomp gaf mij in 2021 een netto verbruik van:

- Elektriciteit: 17 kWh per 12 maanden (was: 4000 kWh) (**)

- Gas: 232 m3 per 12 maanden (was: 1100 m3)

(**): Ja, dat klopt echt. Het komt in theorie neer op een straalkacheltje van 2000W, dat slechts 8,5 uur aan staat, slechts ééns per jaar. 

Goede voornemens in 2022?

Die heb ik nog wel, in dit kader: Vervangen van mijn twee tafelmodel vrieskasten (10 en > 15 jaar oud) door één wat grotere. Een nagelnieuw, dus veel zuiniger model.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik verbaasde me er deze week over hoe 2 verschillende apps een totaal verschillend weerbeeld laten zien. Welke app/site vinden jullie het meest betrouwbaar? 

Knmi:

image.thumb.png.71e8df0feecb21959bedf999d099bf46.png

weeronline:

image.thumb.png.28c9ef0896599a2f5f1074d64058383e.png

Geplaatst:

Ik gebruik geen app maar kijk altijd bij de weerpluim van het KNMI bij voor mij Den Helder.

En buienradar soms, maar ik ben graag buiten en dan kijk ik omhoog, vooral uit het noorden zie je hier alles prima aankomen.

Geplaatst:

Ja het gaat me vooral om een globaal overzicht, ter plaatse is naar boven en in de juiste windrichting kijken meestal de beste optie :)

maar het is wel handig om te weten of er kou, regen of juiste droogte wordt verwacht, aangezien ik helaas niet alle dagen naar de tuin kan. 

Geplaatst:

Ze zijn allemaal even onbetrouwbaar, soms kan het een paar graden verschillen, en soms voorspellen ze regen maar blijft het droog en andersom..

Geplaatst:

Gister avond was er een uitzending over het weer voor komende dagen.
Daarbij gaf de weervrouw aan dat doordat er gister/vandaag exact boven nederland een hoge druk gebied zat, dat daardoor de weervoorspellingsprogramma's alle kanten op gaan. Daardoor zie je dus veel verschillen van prognoses van diverse weer apps.

Geplaatst:

We hadden zon vandaag..heerlijk!  En natuurlijk fijn voor de net geïnstalleerde zonnepanelen. Of eigenlijk fotovoltaïsche panelen. De temperatuur was ook heel aangenaam. In de tuin iets groei, enkele sneeuwklokjes, hier en daar wat zwellende knoppen. Ook een enkele bij gezien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weerhutje op koudste plekje van Nederland gestolen: "Gegevens van onschatbare waarde"

Vrieskoujager Pieter Bliek uit Alkmaar kwam vorige week voor een onaangename verrassing te staan, toen hij de gegevens van zijn weerhutje in de Schoorlse duinen wilde uitlezen. Het weerhutje, met daarin een digitale thermometer, was spoorloos verdwenen. Hij mist nu een maand aan gegevens en looft daarom honderd euro uit voor de gouden tip.  

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/298594/weerhutje-op-koudste-plekje-van-nederland-gestolen-gegevens-van-onschatbare-waarde

Geplaatst:

🤬

Geplaatst:

Alles moet gestolen of vernield worden, zo zonde! Hopelijk vindt hij het terug.

Hier is het grauw met lichte nachtvorst. 3x niks eigenlijk, want een echte winter is dit natuurlijk niet. Ik hou van sneeuw en dat mis ik nog.

Geplaatst:

zonde, wat heeft iemand anders eraan om dat mee te nemen?

Geplaatst:

Er is een code geel windwaarschuwing voor morgen.

Storm Corrie trekt maandagochtend over het zuidwestelijk deel van Nederland. In de kustprovincies komen zware windstoten voor van 80 tot 90 kilometer per uur voor, in de kustgebieden tot 100 kilometer per uur en vlak aan zee tot ongeveer 110 kilometer per uur. In de loop van de ochtend komen ook elders in het land zware windstoten voor. 

,,Naar verwachting zal de wind in het oosten van Brabant, Gelderland en Limburg op zijn sterkst zijn in de vroege middag. Daar zijn windvlagen van 75 tot 90 km per uur mogelijk. In de middag neemt de wind in de kuststreken juist langzaam in kracht af.”

Centrum

Rond de kern van de depressie staat er echter veel minder wind. Volgens de huidige weersverwachting krijgt het noordoosten van het land te maken met het centrum van de depressie. Daarom waait in met name Friesland, Groningen en Drenthe hooguit een matige wind. 

Naast wind zijn er de komende week ook veel buien. Maandag wordt het regionaal kletsnat met ongeveer 10 millimeter regen. Dinsdag regent het vooral in de ochtend. Ook de dagen daarna is de paraplu soms nodig, maar het regent minder dan aan het begin van de week.

89-30.thumb.png.722db62ab1dd6322c1eba50c8c25436a.png

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Vandaag 3dubbel genieten van de zon dan maar!

Geplaatst:

Dat wordt dan maar even een extra rondje lopen vandaag om de boel vast te zetten :)

@Patrijs Had je gister nog last van de wind? Toen was er ook plotseling code geel en wind schade in noord-holland.

Geplaatst:

@rorror Dat viel aardig mee. Alles wat ooit weg kon waaien is al weg en ik hou er eigenlijk altijd wel rekening mee.

Gisteren heb ik o.a. pootuitjes gezet, dan is wat wind wel handig. De droge rokken van de uien waaien dan gelijk weg.

Verder alleen wat emmers van mijn fiets gewaaid en ik kon bijna niet thuiskomen, de el. ondersteuning is er mee gestopt.

Net alles goed vastgelegd, laat de wind maar komen.

Het wordt ook bijna springtij dus extra hoog water net als in N-Duitsland gisteren.

Maar we hebben 100m extra duinen en een flik nieuw strand hier gehad: Detail (boskalis.com)

Maar we hebben al een tijdje geen goede storm meer gehad hier, er er staat nog het e.e.a. plastic etc. van nieuwe leden.

Geplaatst:
19 minuten geleden, Patrijs zei:

Maar we hebben al een tijdje geen goede storm meer gehad hier, er er staat nog het e.e.a. plastic etc. van nieuwe leden.

Wil je daarmee zeggen, dat plastic eigenlijk altijd wel kappot waait met een goede storm?

Stormvloedkeringen gaan maandag waarschijnlijk ook dicht. Is dit vanwege het springtij wat je zei, ken de term namelijk niet?

https://www.nu.nl/binnenland/6181120/stormvloedkeringen-maandag-waarschijnlijk-dicht-vanwege-wind-en-hoogwater.html

Geplaatst:

Ja: "plastic fantastic"👎.

Hier waait veel de polder in, Van plastic potjes tot goedkope plastic kasjes en ander spul.

Ik neem aan dat een goed opgebouwde tunnelkas van sterk uv bestendig plastic wel blijft staan maar meestal moet het zo goedkoop mogelijk.

In januari 2018 hadden we ook een storm met flinke schade op de tuin, zelfs kassen die van hun fundering werden geblazen.

Ook het boetje tegenover mijn tuin was ontzet en een halve meter opgeschoven met spullen en al :

2018011912452168831516904124.jpg

Over springtij zegt Wikipedia dit:

Springtij is de periode van het getij waarin het verschil tussen hoog- en laagwater het grootst is. De vloed komt hoger dan gemiddeld en de eb is lager dan gemiddeld.

Springtij treedt eens in de ongeveer 15 dagen op en volgt gemiddeld ruim twee etmalen op het moment dat de getijkrachten van de maan en die van de zon dezelfde richting hebben en elkaar maximaal versterken. Dat laatste is het geval wanneer zon, maan en aarde in een rechte lijn staan, dus tijdens nieuwe maan en volle maan. Springtij komt daarom tweemaal per synodische maand voor.

Springtij is het tegenovergestelde van doodtij.

Springtij i.c.m. harde noorderwind zorgt ervoor dat het water voor onze kust flink opgestuwd wordt. Denk maar aan de watersnoodramp van '53.

Maar meestal valt het mee, en vandaag kon ik zelfs zonder jas aan de slag.

Geplaatst:
  • Auteur

(Patrijs was me vóór, maar ik had mijn berichtje al off line getypt)

Springtij: Als maan en zon aan precies dezelfde kant van de aarde staan (of precies tegenover elkaar). In beide gevallen zorgen ze voor een hoger hoogwater, en een lager laagwater. Dit i.t.t. dood tij. Dan werken maan en zon elkaar tegen.

Maximaal effect treedt op ca. twee dagen ná volle of nieuwe maan. Niet direct dus, al dat water heeft een zekere traagheid.

Een harde NW wind stuwt het water in de Noordzee op, die naar het zuiden toe steeds smaller is, een trechter. Een combinatie van springtij én NW storm geeft het ergste effect.

Een extreme situatie deed zich voor op 1 februari 1953: De watersnoodramp. Hier in Zeeland kortweg "De Ramp" genoemd.

De voorspelling voor hier (Zijpe, een arm van de Oosterschelde):

20220130_HWS.png

Bij "1": Morgen, 31-01, om 15:20u, zal het water hier (Krammersluizen West) op 349 cm +NAP staan. Dat is de voorspelling o.b.v. zon en maan plus de windverwachting (rode lijn). Normaal, enkel o.b.v. zon en maan  (zwarte lijn) zou dat 172 cm +NAP zijn. Morgen 177 cm méér! Tenzij de Oosterscheldekering even dicht gaat.

Bron plaatje: https://waterinfo.rws.nl/ 

Geplaatst:

Storm Corrie #StormCorrie - Twitter-zoekfunctie / Twitter is opgeschaald naar code oranje:

FKXTEFpXEAYSLLo.jpg.0b3319e713d6cf39e9eed8f2a61f9249.jpg

Corrie trekt vanaf maandagochtend over Nederland. Langs grote delen van de kust en rond het IJsselmeer zal vanuit het noordwesten windkracht 9 blazen, met zeer zware windstoten tot liefst 120 kilometer per uur. Het KNMI verhoogde de kleurcode voor het noordwesten van Nederland aan het einde van de middag van code geel naar oranje.

Geplaatst:

ja, zucht, wk 9 hier nu 9.20 u

vergeten de laatste spruit en boerenkool te stutten, zal straks even kijken wat er te redden valt

de losse bakken zullen ook wel in de sloot liggen, maar daar is alleen modder nu dus dat gaat wel opgelost worden

Geplaatst:

Windy

Screenshot_20220131-122756_Windy.jpg

Geplaatst:

Hier geen schade door de wind. Is hier en daar wel een boom omgegaan hier in de buurt.

Geplaatst:

Ook hier geen schade in de tuin, in het parkje achter ons lagen wel dikke takken die van de bomen waren gekomen.. 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.