Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zag gisteren een bij van de bloeiende broccoli naar de bloeiende snijbiet gaan. Zal wel een vergissing zijn geweest dan.

On topic:

Vier N-Z spinazieplantjes in de platte bak geplant en een restant koolplantjes geplant.

Er staan nu alleen nog twee tomatenplanten en wat prei klaar om geplant te worden, maar het zou ook de composthoop kunnen worden.

Geplaatst:

Mensen, dieren en planten kunnen zich allemaal vergissen.
Zag gisteren een boerenkool plant van vorig jaar die al lang is uitgebloeid (en al lang rijp zaad heeft gehad) dat die mooie nieuwe zijtakken heeft aangemaakt. Normaal gaan koolplant en toch dood na de bloei?
Vorige week had Diana in haar blog het over iemand die een paarse eeuwig moes heeft gekweekt (kruising tussen groen eeuwig moes en paarse boerenkool).
Misschien heb ik nu paarse eeuwig boerenkool..
Volgend jaar weten we meer.

Vandaag nieuwe tuinslang aangelegd, en toen werd ik gebeld door vrouw of ik haar en dochter in Den Haag op wilde halen. Was dus kort tuinbezoekje.
Ondertussen ben ik een stap verder waarom de pomp telkens leeg loopt. Als ik de pomp uit zet, dan loopt het water meteen weg (als ik de pomp eerst vul en nog niet aan zet, dan blijft het water er nog in zitten). Dus geen lekkage vermoedelijk, maar ergens loopt het water nog door.
Volgende keer alle water uitloop punten (sproeiers e.d.) even wat hoger zetten (hoger dan de pomp) en kijken of het probleem is opgelost. Dan kan ik er daarna een tijdschakelaar op zetten.

Geplaatst:

Had t hier in de regenton met automatische pomp... gezorgd dat er in de ton ook wat aftakkingen kwamen ( loopt weer terug in de ton) zodat er geen "hevel" kon ontstaan.
Werkt nu goed... Wellicht een idee?

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren herfstrammenas gezaaid. Zaad was eerst gekiemd tussen keukenpapier.

Ook nog wat stambonen Borlotti tussen keukenpapier te kiemen gelegd, de gekiemde gaan vandaag de grond in.

IMG_20220801_120420.thumb.jpg.edb81ddfe905db2dc79e4d169e4668a4.jpg

Vorige week heb ik paarse basilicum vrij dicht gezaaid voor jong blad, die komt nu ook op. En bladvenkel (eerder vergeten te zaaien) en bieten, waarvan een deel al is uitgeplant. 

Vandaag ga ik kervel zaaien. En ik moet een plek zoeken voor de knoflookbloemen van Rose de Lautrec, die hebben een uitstekende oogst gegeven vorige keer, toen ik ze in juli had geplant.

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

On 8/1/2022 at 11:49 AM, fre3ke said:

Borlotti

Hoe lang hebben die bonen nodig? 

Het verbaast me dat je ze nu nog kan leggen.

De eerste zaai was van begin juni en daar hangen nu babyboontjes aan. Dus je hebt gelijk @Arja, dat het waarschijnlijk te laat was. Ik heb de verpakking gevolgd, daar staat op uitzaaien tot eind juli, en verder niet nagedacht. Als het toch iets van oogst geeft, laat ik het weten. Deze ronde is bedoeld voor vers, en niet als droogboon, maar het zal evengoed spannend worden.

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

Leuk experiment!

Ik zat te rekenen bij het lezen van jouw bericht. Zelf heb ik ze half mei gelegd, en de eerste peulen zijn nu een beetje dik aan het worden. Dat is dus ruim twee maanden na het leggen, ik vermoed dat ze minstens een maand of drie nodig hebben om echt te produceren. 

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Rettich, rammenas, rucola, mosterdblad, tuinraapjes, grootbladig basilicum, red deer tongue sla en nog diversen gezaaid. De sint jansuitjes die ik van @acpronkheb gekregen gepoot en die zal blij zijn om te horen dat de crosne inmiddels kleine verdikkingen aan de worteluiteinden vertoont!

Een gedeelte van de crosne dus verplant omdat ik tijdens het uittrekken van een muntsoort ook een meter verderop de crosne mee omhoogtrok. En het is een muntsoort die ik niet eens erg lekker vind, maar veel insecten wel. Verplanten dan maar, met nieuwe compost. 

• Like 1

Worteltjes, spinazie en radijsjes gezaaid in volle grond.

Zes stuks voorgezaaide rode kool uitgezet.

Een hele reeks voorgezaaide chinese kool uitgezet.

Een 5-tal voorgezaaide pak-choy uitgezet.

Voorgezaaide iceberg sla uitgeplant. 10-tal, ze zagen er maar flauwtjes uit.

Een bedje Marokkaanse munt opgeschoond en met de stekjes 14 potjes aangemaakt. Over 2 à 3 weken kunnen die kado gedaan worden.

aangepast door Swa
Geplaatst:

Groeneaspergeplanten in de volke grond gezet,  voorgezaaide rucola, taitsoi en komatsuma. 
vandaag plek vinden hoor voorgezaaide bietjes en wat sla. De voorgezaaide spinazie is niet opgekomen :(

Dus in de volle grond de herkansing voor spinazie en ook wat extra sla om uit te planten in de kas voor de winter.

Geplaatst:
49 minuten geleden, Arja zei:

Wat voor boontjes 

Castandel boontjes die in een papieren zakje een volle dag in de regen in een open gereedschapskist hebben gelegen. 😳

Er was het een en ander flink nat geworden en de radijszaadjes waren al aan het kiemen.

Dus allemaal maar de grond in, het kiemproces was al begonnen en met een mooie nazomer zit ik half oktober nog aan de verse boontjes. 🌞

• Like 5
Geplaatst:

ba92c1b1899ee73ee96beceb020aa026.jpg

Een boomspinaziesoort met zo’n mooie kleur en zaden! Zie foto. Ik kreeg een zaailing ervan en ook een shiso zaailing (die al best fors is overigens)

• Like 4
Geplaatst:

Dat lijkt op Rode Melde @Mellie  dat zal volgend jaar mooi op gaan komen. Hoge sierwaarde. Wordt niet zo groot als de "boomspinazie" (Chenopodium giganteum).

(Van die laatste heb ik straks wel zaad van, mocht je willen.)

• Like 2
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...