Jorieke123 Posted January 1, 2022 Share Posted January 1, 2022 Klik hier voor het oude topic: Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted January 2, 2022 Share Posted January 2, 2022 Nog niks gezaaid, maar wel twee zoete piepers op/ in de aarde gelegd….eens kijken of ik stekken ga krijgen! 😊 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengel Posted January 2, 2022 Share Posted January 2, 2022 Gister een paar zaadjes little gem gezaaid. In een bak met doorzichtige deksel, die onder onze overkapping staat. M.v.g. Ellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 2, 2022 Author Share Posted January 2, 2022 Ik heb de foto even voor je omgedraaid. 1 Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karietje Posted January 3, 2022 Share Posted January 3, 2022 23 uren geleden, jootje zei: Nog niks gezaaid, maar wel twee zoete piepers op/ in de aarde gelegd….eens kijken of ik stekken ga krijgen! 😊 aha! ik vond vandaag 2 kleine die ik vorig jaar geoogst had & was aan het denken, zou ik ze nu al kunnen op aarde leggen ga ik morgen ook mar doen dan Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀 Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 3, 2022 Share Posted January 3, 2022 Mijn ervaring is dat die van eigen oogst sneller kiemen dan die gekochte, dus ik begin pas in februari. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Zit er aan te denken de tuinbonen voor te zaaien, voor in de kas. Iemand ervaring met tuinbonen in de kas? Bladgroentes weer zaaien, paprika en aubergines later. Tomantenplanten die klein blijven en bloemen, langzaam aan het nieuwe moestuinjaar 2022 beginnen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 @Jane Doe : Aguadulce tuinbonen kan je in okt/nov al zaaien. Voor de reguliere soorten is jan al vroeg genoeg om ze onder glas voor te zaaien. > 6 graden en zo koel en licht mogelijk. De Aguadulce hebben wel beschutting nodig tegen matige/strenge vorst en koude wind onder nul is mijn ervaring. Het geeft wel iets eerder oogst. 2 december 2021: 60 tuinbonen, voor gezaaid in een blauw kratje in de kas. De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Vijgen gestekt. Stukjes uitgerijpt hout (niet meer groen) 30 cm lang in een 2L pot met potgrond, met entwas op het uitstekende einde. In een koude kas, op de grond. Kiek'n wat' wodt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 We zijn bezig om onze boomgaard wat nieuwe bomen te geven, er is plek vrijgekomen omdat we niet meer met de trekker door de boomgaard hoeven te rijden. Dit omdat we geen hout meer gaan halen n het bos. Als we ooit gaan kopen dan moet het maar met een aanhangwagen oid komen, voorlopig hebben we nog behoorlijk voorraad. voor dat nieuwe stuk waarvan een deel ook opgedoekte moestuin is hebben we tot nu toe geplant een nashi, een lage witte kers, een geënt stoofpeertje, een prune de prince ( pruim) een abrikoos en een perzik. Vanmiddag kreeg ik daar van een tuinvriend nog een prachtige lage kweepeer bij. Voorlopig ben ik nog niet uitgeplant, en kunnen nog heel wat boompjes bij maar ik heb verder nog niks uitgekozen, ik vind het leuk zoals het gaat, niks gepland, toch al enkele wensen vervuld🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳 1 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 6, 2022 Share Posted January 6, 2022 Negen keer sla 'Wonder der vier Jaargetijden', zes sla 'Little Gem' en twee rijen selderwortels geplant in de platte bak. De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 4 x minimaal 4 peperzadenTurkish flower biber Peper jaloro Pap ferenc tenderPap oranje van de ah Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 Zomerprei en bosui op twee manieren. Gewoon in potje in de kas, en wintergezaaid. Dus in gesloten bakje (met onder en boven gaatjes), ergens buiten neergezet. Experimentje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 7, 2022 Share Posted January 7, 2022 Gezaaid onder plat glas: Radijs Flamboyant Veldsla Noord-Hollandse (oud zaad) Rucola Sterrenkers Een pol bieslook opgepot voor in de kas. De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
geert h Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Vandaag een dappere poging gedaan om zaden in de kas te zaaien die stratificatie nodig hebben: - daslook - toona chinensis - kiespijnboom - rankspinazie Daarnaast ook gelijk monnikspeper en brave hendrik gezaaid. Aangezien die hier ook zo uitzaaien, wilde ik even proberen of het goed gaat die gelijk mee te zaaien. Ik had toch nog een paar vakjes over in mijn zaaitray. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsmeboer Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Op 4-1-2022 om 08:54, Jane Doe zei: Zit er aan te denken de tuinbonen voor te zaaien, voor in de kas. Iemand ervaring met tuinbonen in de kas? Bladgroentes weer zaaien, paprika en aubergines later. Tomantenplanten die klein blijven en bloemen, langzaam aan het nieuwe moestuinjaar 2022 beginnen. Ik heb ze in het najaar gezaaid en ze zijn nu al zo 30cm.hoog. Lagen plat na de nachtvorst maar komen nu weer op. Vermoed als je ze laat zaait dat ze net een cm of 10.boven staan dat het beter gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Op 6-1-2022 om 17:24, Patrijs zei: selderwortels Selderwortels? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 8, 2022 Share Posted January 8, 2022 Ja de , Apium graveolens en in dit geval de var. secalinum. Ik oogst de wortels uit de platte bak, waar ze ieder jaar spontaan opkomen en ik ze laat groeien. Ik haal het meeste blad er af en zet de wortels op een rij voor een laatste gift straks onder glas voor ze gaan bloeien. Hier op de foto staan twee rijtjes rechtsboven. Hoogte van het gewas speelt altijd mee in de lage platte bak. 1 De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Tuinbonen in een tray gezaaid/ gelegd…en in mijn platte bak gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Wortelen Amsterdamse Bak Spinazie Matador Broccoli Fiesta Spitskool Supraflex Veldsla Noordhollandse Raapstelen Namenia Groninger snijmoes. De platte bak is weer dicht. 1 De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsmeboer Posted January 10, 2022 Share Posted January 10, 2022 @Patrijs heb je een foto van jou koudebak? Durf het hier nog niet aan omdat het nog te koud word denk ik om wortelen in de grond te zaaien. Ik gebruik nu wel een muur kasje voor het een en ander maar dat gaat niet met wortels bijv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 10, 2022 Share Posted January 10, 2022 (edited) Kijk even op wat Blog updates in het voorjaar, daar staan genoeg foto's. Te koud om te zaaien? Onder glas of plastic buiten? Bedoel je dat de grond bevroren is? Ik zaai zelf veel vanaf medio januari. Dan kan de platte bak dicht en de grond opwarmen. Groeien gaat nog niet hard, dat gebeurt pas als er mooie heldere dagen zijn en de zon zijn werk gaat doen. Wortelen kiemen traag, dus dan ben ik vast op tijd. Nu werd het ook rustig winterweer met kans op zon, tijd dus om te beginnen. Beter te vroeg dan te laat. Ook was de grond goed nat van alle regen eergisteren. De peentjes Amsterdamse bak zijn speciaal voor vroege teelt in de koude bak. De peulen etc. moeten straks ook, dan ben ik daar vast klaar voor. Edited January 10, 2022 by Patrijs 1 De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nielsmeboer Posted January 10, 2022 Share Posted January 10, 2022 Ik heb van die dubbele plexiglas ramen die ik erop heb liggen. Alleen de bak is nog niet volledig gesloten die aanpassing moet ik nog doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 10, 2022 Share Posted January 10, 2022 (edited) Die dubbele plastic ramen heb ik ook. Die kan je ook op de vollegrond gebruiken. Wat palen, balken, tegels of aarde walletjes als laag muurtje en de plaat er op. Daar kan je ook al vroeg onder zaaien. Alles wat traag kiemt of laag blijft. Later kan je de plaat weghalen en voor de volgende lichting gebruiken. Ik gebruikte vroeger veel een grote raam voor spinazie. Voor deze zaaisels is kou niet zo erg, het gaat er juist om dat ze 's middags wat warmte krijgen. Als het buiten 5 graden wordt en onder glas 10 graden kan dat net genoeg zijn om de boel op gang te brengen. Bijv. wortels kiemen vanaf 10 graden. Met wat zon lukt dat wel. Ook kan je voorkiemen in vochtig zand binnenshuis. Er wordt vaak erg vaag gedaan over plantjes, met volle maan zaaien etc. Maar naar mijn idee zitten ze gewoon aan bepaalde wetmatigheden vast. Temperatuur, licht, vocht, voeding. Voldoe je aan de omstandigheden dan gebeurt het kleine wonder. Edited January 10, 2022 by Patrijs De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 10, 2022 Share Posted January 10, 2022 Ik heb veel pepers, paprika’s, 3 soorten aubergine, violette lunga- meest gangbare volgens mij- long green en Turkish orange, artisjok, 1 tomaat (blue pitts) bij wijze van kiemtest gezaaid. Ow ja en 2 soorten basilicum. Mammoth en red opal. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts