Jump to content

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant? 2022

Jorieke123

Recommended Posts

23 uren geleden, jootje zei:

Nog niks gezaaid, maar wel twee zoete piepers op/ in de aarde gelegd….eens kijken of ik stekken ga krijgen! 😊

aha! ik vond vandaag 2 kleine die ik vorig jaar geoogst had & was aan het denken, zou ik ze nu al kunnen op aarde leggen :D ga ik morgen ook mar doen dan :D

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Zit er aan te denken de tuinbonen voor te zaaien, voor in de kas. Iemand ervaring met tuinbonen in de kas?

Bladgroentes weer zaaien, paprika en aubergines later. Tomantenplanten die klein blijven en bloemen, langzaam aan het nieuwe moestuinjaar 2022 beginnen. 

• Like 1

@Jane Doe 

Aguadulce  tuinbonen kan je in okt/nov al zaaien.

Voor de reguliere soorten is jan al vroeg genoeg om ze onder glas voor te zaaien.  > 6 graden en zo koel en licht mogelijk.

De Aguadulce hebben wel beschutting nodig tegen matige/strenge vorst en koude wind onder nul is mijn ervaring.

Het geeft wel iets eerder oogst.

2 december 2021: 60 tuinbonen, voor gezaaid in een blauw kratje in de kas.

We zijn bezig om onze boomgaard wat nieuwe bomen te geven, er is plek vrijgekomen omdat we niet meer met de trekker door de boomgaard hoeven te rijden. Dit omdat we geen hout meer gaan halen n het bos. Als we ooit gaan kopen dan moet het maar met een aanhangwagen oid komen, voorlopig hebben we nog behoorlijk voorraad.

voor dat nieuwe stuk waarvan een deel ook opgedoekte moestuin is hebben we tot nu toe geplant een nashi, een lage witte kers, een geënt stoofpeertje, een prune de prince ( pruim) een abrikoos en een perzik. Vanmiddag kreeg ik daar van een tuinvriend nog een prachtige lage kweepeer bij. Voorlopig ben ik nog niet uitgeplant, en kunnen nog heel wat boompjes bij maar ik heb verder nog niks uitgekozen, ik vind het leuk zoals het gaat, niks gepland, toch al enkele wensen vervuld🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Vandaag een dappere poging gedaan om zaden in de kas te zaaien die stratificatie nodig hebben:

- daslook

- toona chinensis

- kiespijnboom

- rankspinazie

Daarnaast ook gelijk monnikspeper en brave hendrik gezaaid. Aangezien die hier ook zo uitzaaien, wilde ik even proberen of het goed gaat die gelijk mee te zaaien. Ik had toch nog een paar vakjes over in mijn zaaitray. 

Op 4-1-2022 om 08:54, Jane Doe zei:

Zit er aan te denken de tuinbonen voor te zaaien, voor in de kas. Iemand ervaring met tuinbonen in de kas?

Bladgroentes weer zaaien, paprika en aubergines later. Tomantenplanten die klein blijven en bloemen, langzaam aan het nieuwe moestuinjaar 2022 beginnen. 

Ik heb ze in het najaar gezaaid en ze zijn nu al zo 30cm.hoog.

Lagen plat na de nachtvorst maar komen nu weer op.

Vermoed als je ze laat zaait dat ze net een cm of 10.boven staan dat het beter gaat.

Ja de , Apium graveolens en in dit geval de var. secalinum.

Ik oogst de wortels uit de platte bak, waar ze ieder jaar spontaan opkomen en ik ze laat groeien.

Ik haal het meeste blad er af en zet de wortels op een rij voor een laatste gift straks onder glas voor ze gaan bloeien.

Hier op de foto staan twee rijtjes rechtsboven. Hoogte van het gewas speelt altijd mee in de lage platte bak.

20220106_154417.thumb.jpg.4e1eadc848868fbac9991794f76d4665.jpg

• Like 1

Kijk even op wat Blog updates in het voorjaar, daar staan genoeg foto's.

Te koud om te zaaien? Onder glas of plastic buiten?

Bedoel je dat de grond bevroren is?

Ik zaai zelf veel vanaf medio januari.

Dan kan de platte bak dicht en de grond opwarmen. Groeien gaat nog niet hard, dat gebeurt pas als er mooie heldere dagen zijn en de zon zijn werk gaat doen.

Wortelen kiemen traag, dus dan ben ik vast op tijd.

Nu werd het ook rustig winterweer met kans op zon, tijd dus om te beginnen. Beter te vroeg dan te laat.

Ook was de grond goed nat van alle regen eergisteren.

De peentjes Amsterdamse bak zijn speciaal voor vroege teelt in de koude bak.

De peulen etc. moeten straks ook, dan ben ik daar vast klaar voor.

20200114142550-244861579184910.jpg

Edited by Patrijs
  • Like 1

Die dubbele plastic ramen heb ik ook.

Die kan je ook op de vollegrond gebruiken.

Wat palen, balken, tegels of aarde walletjes als laag muurtje en de plaat er op.

Daar kan je ook al vroeg onder zaaien.

Alles wat traag kiemt of laag blijft.

Later kan je de plaat weghalen en voor de volgende lichting gebruiken.

Ik gebruikte vroeger veel een grote raam voor spinazie.

Voor deze zaaisels is kou niet zo erg, het gaat er juist om dat ze 's middags wat warmte krijgen.

Als het buiten 5 graden wordt en onder glas 10 graden kan dat net genoeg zijn om de boel op gang te brengen.

Bijv. wortels kiemen vanaf 10 graden. Met wat zon lukt dat wel.

Ook kan je voorkiemen in vochtig zand binnenshuis.

Er wordt vaak erg vaag gedaan over plantjes, met volle maan zaaien etc.

Maar naar mijn idee zitten ze gewoon aan bepaalde wetmatigheden vast.

Temperatuur, licht, vocht, voeding.

Voldoe je aan de omstandigheden dan gebeurt het kleine wonder. 

Edited by Patrijs

Ik heb veel pepers, paprika’s, 3 soorten aubergine, violette lunga- meest gangbare volgens mij- long green en Turkish orange, artisjok, 1 tomaat (blue pitts) bij wijze van kiemtest gezaaid. Ow ja en 2 soorten basilicum. Mammoth en red opal.

• Like 1

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...