Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Effe naar de tuin geweest. Stro verdeeld over de enthousiaste ranonkels, en weer snel naar huis en naar binnen.

Het is hier ijskoud. Geen tuinweer, maar lekker binnenweer.

Geplaatst:

Het laatste beetje compost uit de tijdelijke rijpe compostopslag gehaald en daarna afgebroken.

Wat nog niet helemaal rijpe compost verspreid waar straks de peulen e.d. moeten komen.

Groot feest voor de merels, roodborstjes en winterkoninkjes die de mestwormen er uit pikken.

Wat emmers en bakken leeggehaald  en wat snijbietplanten onder platglas verplant.

Twee pompoenen van vorig jaar naar buiten verhuisd omdat er plekken aan komen.

Ook hier ijskoud, vooral omdat ik nog regenlaarzen aanhad vanwege de mest en prut.

Geplaatst:

Sinds eergisteren heb ik eindelijk een moestuin, 140 m2. Helemaal verwilderd, dus gisteren heb ik ff wat uurtjes besteed aan het verwijderen van onkruid.

• Like 7
Geplaatst:

Hier staan er nog wat in een kasje, ik kijk wel of het nog wat wordt.

Vandaag eerst een stukje gespit en gemest in het lekkere zonnetje.

Daarna een tijdelijk compostvak gemaakt op mijn aardappelperceel '23.

Daar een halve kuub bijna rijpe compost in gekruid, tot groot genoegen van de vogels.

Boerenkool en pastinaken geoogst en in de schuur gelegd.

Van de IBC de kraan een beetje opengezet opdat die niet bevriest en het vat leeg kan lopen.

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag in de schuur de kleine zoete aardappels (om stekken van te nemen) bij de grote weg gehaald, de grote mogen nog in de schuur blijven ondanks de vorst, maar de kleine mogen niet de kans krijgen om kapot te vriezen. Het was er vanmiddag 2 graden, en voor mijn vingers is dat toch behoorlijk koud.

Maar zit nu toch te twijfelen de grote ook mee naar binnen te nemen want er wordt -5 voorspeld en ik heb net gelezen dat je zoete aardappels niet te koel moet bewaren, en in de schuur is het toch wel erg koel geweest..

Geplaatst: (aangepast)

Prachtige oogst @aalterse-willy

De afgelopen dagen prik ik in het ochtendgloren even met de punt van de schoen in de grond.

Nee, het is nog niet stijf bevroren als beton. Wel een harde vrieskorst, alsof je door een hardgebakken brood trapt.

Met de spitvork krijg ik de prei en de winterwortel er nog wel uit.

Maar de ijsklonters verdwenen gisteren en vandaag al niet meer uit de boerenkool en de winterpostelein. En hier in het noordoosten van Nederland zijn de ijsmeesters al in de weer om een schaatswedstrijd op ‘natuurijs’ te regelen. Dan is het voor mij tijd voor een verhuizing.

Dus uit de schuur de wintervoorraad aardappels versleept, drie kratten met ui, de witte en rode kolen, de flespompoenen (mega-zwaar dit jaar), de dozen met dahlia’s, de knoffies, pootgoed van sjolot en piepers. Uit de koude bak heb ik nog wat koukleumen weggehaald: stekkies van laurier, rozemarijn en salie.

In de gang slierten de winterjassen over de uien, en op het kleine kamertje kan ik geen wasrek meer plaatsen, maar ik wordt helemaal blij van de gedachte dat het nog maar 9 nachtjes duurt tot de dagen weer langer worden.

Iedereen succes gewenst met overwinteren 👍

aangepast door Vinky
  • Like 4
Geplaatst:

Te koud om te spitten maar de mesthoop lag te dampen.

Dus het laatste beetje compost op de wachthoop gezet, toch weer een kuub voor de lage kas en het aardappelveldje.

Het lege vak voor de helft weer gevuld met afgewisseld oude, en verse mest, kartonsnippers en tuinafval.

Geplaatst:

Weer lekker op wintersport geweest. 

Een compostvak helemaal uitgegraven en opnieuw opgezet in het vak ernaast.

Daar ligt nu 1,5 kuub opgetast. 

Zwaar werk, vooral als het ene vak leger wordt en je diep moet bukken en het andere vak hoger wordt.

Tussendoor genoten van de zon en de vogels.

Nog een vak te gaan en dan is dat weer klaar voor een paar maanden.

• Like 3
Geplaatst:

Nou, Aalterse -Willy….

Ik denk dat als iemand veel foto’s post, het Patrijs is.  Die post wekelijks, met lekker veel mooie en lekkere foto’s! 😊

• Like 2
Geplaatst:
8 uren geleden, aalterse-willy zei:

@Patrijs we zien zo graag foto's. Ik heb nu voor de eerste keer drie compostbakken en eentje zou moeten verzet worden maar dat is een wreed werk voor mij.

Klopt het blijft een flinke klus.

De rest van het gezin is nu naar de sportschool maar ik kan nu lekker met een kopje thee onderuit op de bank.

Vandaag het laatste vak gedaan, weer een kuub.

Ik had het ook kunnen laten want de mestwormen doen er ook hun werk maar nu heb ik gelijk de kluiten mest klein gemaakt zodat er weer zuurstof bij kan.

Dan gaat het composteren een stuk sneller.

Ook heb ik twee ratten verjaagd die een riant onderkomen in de bak hadden gevonden, lekker droog en warm en af en toe wat eten op je kop.

Wie wil dat nu niet?

Ze waren in goede conditie want ze sprongen hoog en gingen er als een speer vandoor, ik kreeg ze niet te pakken.....

Ik zet in mijn volgende Blog wat foto's van de compostbakken en zal er een linkje van maken. 

En wat betreft het werk, het hoeft niet in een dag te gebeuren.

De moestuin is een hobby, ik krijg er niets voor betaald. 

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
1 uur geleden, Patrijs zei:

De moestuin is een hobby, ik krijg er niets voor betaald. 

Gelukkig wordt je inspanning wel beloond met een hoop lekkernij!

Niet heel veel te doen met deze dagen met een terras.

Onlangs van @acpronk frietemmers gehad voor wat nieuwe projectjes in het voorjaar. Had nog een vaatje aceton staan, en met een doek de verflogo's weggehaald. 3tot 5min poetsen per emmer.

_20221215_180706.JPG

Valt een heel stuk minder op zo. 

aangepast door rorror
  • Like 2
Geplaatst:

Dank voor al je foto's en blogs @Patrijs, ik geniet er van en misschien moet @aalterse-willy de biervlokken beter uit zijn ogen wrijven?

Het is een wonder dat je vandaag nog in de tuin kon werken Patrijs. Hier is de grond na maandag hard geworden als beton. 

Ik kan alleen maar indoor tuinieren. De uien gecontroleerd: zes rotten weg, maar er blijft zoveel goeds over.

In de schuur vriest het. En ik heb niet alles in huis gehaald. En toch: uit de kratjes met zand in de schuur waarin de winterwortels liggen, toch een paar mooie joekels geoogst waar de vorst geen vat op had. Strak en smaakvol alsof vers geoogst.

Geplaatst:

@rorror, netjes zo! Tast de aceton het kunststof niet aan? Kun je ook zien op de bodem aan het stempeltje wat voor kunststof dat is?

En 'een vaatje aceton', dat klinkt als een beste hoeveelheid (ik heb een flesje van 120 ml staan).

v.png

• Like 3
Geplaatst:

Het was vandaag weer stralend weer.....

Wat prei uit nog net uit de grond kunnen krijgen en dat schoongemaakt.

De ramen van de platte bak waren aan de zonkant aan het ontdooien, ik dacht ik was ze even, maar dat vroor gelijk weer vast....

In de lage kas vroor het niet, daar raapstelen geoogst en compost gegooid.

Twee ramen gespit en een tijdje bezig geweest om het roodborstje weer uit het kasje te krijgen.🐤

Toen de zon weg was ben ik ook maar weggegaan om weer op te warmen.

• Like 1
Geplaatst:

Gistermorgen naar t huisje in Frankrijk gegaan...Buiten niet veel gedaan, binnen een muur gesloopt om de waterleiding te kunnen ontdooien.
Vanmiddag tracing om die leiding gedaan zodat dit in t vervolg niet meer gebeurd ( hoop ik)

Geplaatst:

Vervelend, en meestal komt de schade pas bij dooi tevoorschijn. Heb je een makkelijk te bereiken aftapkraan? 

Hier vandaag twee kruiwagentjes mest op de composthoop gegooid, het was eigenlijk niet nodig maar de vogels keken me hongerig aan.

Wat bessentakken klein geknipt in de zon en de Wolfspoot weggeknipt.

• Like 1
Geplaatst:

Wakjes gehakt in de vogelbadjes / drinkbakjes (ok gewoon ijs eruit gekiept en water ververst, maar wakjes klinkt zo leuk). Er wordt druk gedronken en gebadderd. Vetbollen bijgevuld, kunnen we elke dag wel doen, er wordt veel van gegeten. Een stuk of tien puttertjes geteld die helemaal los gaan op uitgebloeide zonnebloemen en kaardebollen. Knolselderij geoogst. Koud buiten, gauw weer naar binnen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...