Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
11 uren geleden, redzebra zei:

we hebben het over oosporen die hebben geen genetisch materiaal van vatbare planten nodig, ze kunnen gewoon 3 a 4 jaar in de grond aanwezig blijven en ik denk niet dat de temperatuur hoog genoeg wordt in de composthoop  om deze te vernietigen, tenzij je dit anders via bronnen  zou aantonen en vooral ik loop liever niet het risico daarvoor teel ik te graag tomaten. 

Ik heb dat gezien, beste Redzebra. Maar ik vind dat je dat overdrijft en onterecht aan een composthoop verbindt.  De sporen van phyto zijn inderdaad al om...overal zweven/zitten die wel net als veel schimmels.....aanwezig. Precies daaruit komt de besmetting bij warm en vochtig weer als gewas niet snel opdroogt voor. Zo gaat dat bij veel schimmels en zeker Phytophtera infectans. Hooguit zal de concentratie sporen wat intensiever zijn als er een directe besmettingsbron, zoals al actief ziek blad, in de buurt is. 

 

Met een composthoop maak je de infectiekans of infectiedruk niet echt groter. Die sporen die al om aanwezig zijn, hebben een voedingsbodem en gunstige omstandigheden (vochtigheid en warmte om zich snel vermeerderen en levend organisch materiaal van gevoelige planten) nodig om ziek te kunnen maken. De goede omzetting van levende cellen van aardappel/tomaat in een goede compostering zorgen er al snel voor dat het ziekmakingsproces wordt onderbroken. 

 

Overigens een misverstand dat een composthoop heet moet worden (beter dus niet en zeker niet te lang of veel!) en helemaal niet de verwachting dat voor schimmels nodig is. Het gaat om de ontbinding en heropbouw van humus daaruit, waardoor snel en effectief schimmels worden geneutraliseerd aangezien ze zonder organische voedingsbodem (levende of afstervende cellen) dood gaan. 

11 uren geleden, redzebra zei:

De types worden trouwens ook altijd agressiever, kortere nat tijden (of  luchtvochtigheid >90%), snellere spoorvorming en ontwikkeling

Ja.....wat verwacht je anders van de enorme aardappel-monoculturen die overal staan en waar chemische onderdrukking (en alleen machinale behandeling) de belangrijkste manier is om met de ziekte om te gaan.....?

 

Al die dingen die je noemt las ik ooit ook allemaal. Maar essentieel is dat je zo een gegevens verbindt met de werkelijkheid waarin ze spelen en dan krijg je een heel ander beeld. Het meer ecologische verhaal is dat er w.b. aardappelen een wedren bezig is tussen het behouden of creeren van weerbare rassen en het moment dat een (tijdelijke) resistentie wordt doorbroken. Variatie, gemengde culturen, vermijden van chemische bestrijding en meer/andere aandacht voor gewassen en teeltwijzen geven hier zeker perspectief.

 

De teelt van tomaten gebeurt in Nederland/Belgie 99,9% in kassen waar phyto in tegenstelling tot allerlei andere schimmel, virus (die vooral!) en bacteriele infecties nauwelijks een echt probleem is.Op wereldschaal zijn er zeker gebieden met een wat minder natvochtig klimaat als het onze waar wel buitenteelt is en phyto dus aandacht krijgt. Bij liefhebbers (met een marktaandeel van 0,0iets% en dus volkomen commercieel oninteressant!) ligt dat anders. Klimatologisch lijkt buitenteelt zonder gif steeds beter te kunnen w.b. phyto (zomers 2019 en 2020 was er bij zeer velen geen phyto...nooit eerder gebeurd!) en de twee opties die er waren.....gif spuiten wat veel tuiniers deden ofwel overkapt telen...waren de gangbare wegen. (Ik teelde overkapt en plantte eventueel wat planten die ik over had in de open lucht...zie wel wat dat wordt)

 

Het is heel bijzonder dat aan de universiteit van Kässel in Duitsland bijvoorbeeld een professor zich inzet - nu eens niet in dienst van de industriele landbouw giganten - om weerbare tomatensoorten te telen. Uitdrukkelijk wil deze professor er ook voor zorgen dat de resultaten geen prive-winstbejag-eigendom worden. Zoals ik eerder al op meerder plekken aangaf ben ik - na verleden jaar toen in juni phyto overal toesloeg in tomaten, maar mijn gekregen Primabellaplant tot oktober gezond en wel buiten door heeft gedragen - wat hoopvoller gaan denken over weerbare soorten en hun mogelijkheden. 

aangepast door weknow
  • Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)
57 minuten geleden, weknow zei:

Ik heb dat gezien, beste Redzebra. Maar ik vind dat je dat overdrijft en onterecht aan een composthoop verbindt.  De sporen van phyto zijn inderdaad al om...overal zweven/zitten die wel net als veel schimmels.....aanwezig. Precies daaruit komt de besmetting bij warm en vochtig weer als gewas niet snel opdroogt voor. Zo gaat dat bij veel schimmels en zeker Phytophtera infectans. Hooguit zal de concentratie sporen wat intensiever zijn als er een directe besmettingsbron, zoals al actief ziek blad, in de buurt is. 

 

Met een composthoop maak je de infectiekans of infectiedruk niet echt groter. Die sporen die al om aanwezig zijn, hebben een voedingsbodem en gunstige omstandigheden (vochtigheid en warmte om zich snel vermeerderen en levend organisch materiaal van gevoelige planten) nodig om ziek te kunnen maken. De goede omzetting van levende cellen van aardappel/tomaat in een goede compostering zorgen er al snel voor dat het ziekmakingsproces wordt onderbroken. 

De composthoop gaat je infectiekans inderdaad niet groter maken, maar je kan die oosporen wel indien ze aanwezig waren verder verspreiden in je tuin. Die oosporen werken ook op een andere manier, ze kunnen ontkiemen vanaf 10 graden en sporangia vormen (welke 8 weken overleven), op die manier planten vroeg op het jaar infecteren en deze omvormen tot besmettingsbronnen in jouw omgeving. Waardoor je al heel vroeg op het jaar problemen kunt hebben.

 

Het ging in beide verhalen over 2 onwaarheden, 1. pythophtera overleeft niet in de grond (uit onderzoek blijkt dat die kans er wel degelijk is, en meer voorkomt dan wordt gesuggereerd ) 2. pythopthera overleeft de composthoop niet. (de oosporen kunnen wel degelijk extreme omstandigheden aan en hebben geen genetisch materiaal nodig van vatbare planten)

 

Hoe je omgaat met die informatie is je eigen keuze, naast ecologisch tuinieren weerhoud je er niks van om ook preventief te werken.

De inspanning van verschillende mensen om ook deels resistente rassen te gaan creeren is een echte meerwaarde voor hobytuinders die buiten tomaten willen telen, laat ons deze dan ook lang deels resistent houden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
54 minuten geleden, redzebra zei:

Hoe je omgaat met die informatie is je eigen keuze, naast ecologisch tuinieren weerhoud je er niks van om ook preventief te werken.

De inspanning van verschillende mensen om ook deels resistente rassen te gaan creeren is een echte meerwaarde voor hobytuinders die buiten tomaten willen telen, laat ons deze dan ook lang deels resistent houden.

 

Als ik je zorg om aanwezige oösporen en vroegtijdige infectie volg, Redzebra (en ik zal daar zeker nog eens verder naar kijken en over nadenken) dan zou de regel moeten worden dat je zieke aardappel- of tomatenresten beter niet mengt in compost die je weer voor aardappel- of tomatengrond gebruikt. Schone plantenresten zijn dan geen probleem. Dat preventie waar dit op een goede ecologische manier kan altijd de moeite waard is, ben ik met je eens. 

 

Waarvoor ik zelf de ontwikkeling naar (zaadvaste!!) weerbare tomaten vooral interessant vind, is niet in de eerste plaats de hobbytuinder, maar omdat daarmee kleinschalige (ecologisch werkende) bedrijfjes (zoals in Vlaanderen CSA's of in samentuinen) weer meer een kleine rol kunnen spelen in de verzorging van kwalitatief hoogwaardig voedsel. De huidige tomatenteelt gebeurt volledig in kassen. Op zich lukt het daar om in de teelt door steriele omstandigheden niet te veel met gif te moeten werken. Maar een kilootje tomaten die wij jaarrond in de winkel kunnenkopen kost een enorm grote ecologische voetafdruk omdat de kassen tussen februari en december (zo lang duurt een tomatenseizoen daar) verwarmd (gas) en verlicht moeten worden voor deze productie, er nagenoeg alleen met kunstmest wordt gewerkt en  er ook nog grote hoeveelheden water nodig zijn. Waneer er kleinschalige en ecologische bedrijfjes een deel van de tomatenindustrie kunnen vervangen (en sterke argumenten zijn dan de korte lijn, waardoor zeer vers en echt rijpe vruchten kunnen worden gekocht; smaak en een veel grotere variatie in rassen en smaken dan wat er in de industriele teelt wordt gedicteerd (lang bewaarbaar, alles gelijktijdig rijp, hoge brix, maximalisering van opbrengst, prachtig uitzien). Ik zie zeker dat vernieuwingen, zoals weerbaarheid of ook zoetere soorten in het assortiment, ook voordelen kunnen geven...maar er zijn ook vele nadelen en beperkingen (waarbij de vraag of op winst beluste bedrijven eigenaar kunnen zijn en blijven van ons/ieders voedsel (elementaire levensbehoefte) door genetische informatie te patenteren de kern is).  

  • Like 2

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
21 hours ago, redzebra said:

Afharden is de plant langzaam laten wennen aan buitenomstandigheden (zon/wind/eventueel lagere temperaturen) zodat bladeren en stengel wat steviger worden en niet verbranden of verdrogen. Je kan je plant langzaam laten wennen door hem telkens een langere tijd buiten te zetten of door hem beschut de eerste week in de schaduw te houden ( over welke periode het gaat kan ik niet zeggen, dat zal jezelf moeten ondervinden, dat hangt van weersomstandigheden af, een plant die binnen weinig licht heeft gehad en wat opgeschoten is, is er veel gevoeliger voor) . Een beetje schade/ verkleuring aan bladeren kan er altijd zijn maar dat is niet erg.

 

Ik heb ze nu buiten staan, ga ze 's avonds na het eten dan weer binnen halen. Na +- 5 dagen definitief de grond in lees ik op internet.

Denk dat ik ze gewoon vanaf het 1e blad de grond in doe en er dan nog moestuinaarde bij doe. Ik heb een vochtmeter die licht en PH kan meten. Maar hoe weet ik of de bodem voedzaam genoeg is?

 

Zien de stekjes er verder gezond uit? Wat me opvalt is dat alle onderste blaadjes geel worden en eraf vallen. Bij alle stekjes. Zie deze foto bijv:

 

20220607_143234.jpg

Geplaatst:

De plantjes zien er best goed uit, iets opgeschoten wat normaal is vanachter een raam. Het voedsel in de potjes is volledig opgebruikt, de plant haalt nu ook stoffen uit de onderste bladeren, worden geel, maar eenmaal in je bak hebben die ook geen functie meer.

Je moestuingrond ken ik niet 😃.

  • Like 1
Geplaatst:

@redzebra het is voornamelijk een mix van normale tuingrond en 1/4 potgrond. Ik heb nog een zak 'moestuingrond' gekocht en wil dat op de bovenste laag leggen. Dan misschien nog plantenvoeding (voor buiten) erbij? Dit is mijn eerste moestuinpoging dus ben nog beginnende. Vooral veel water geven heb ik begrepen.

 

Kan ik op de een of andere manier meten hoe de grond is? Heb een vocht, licht en PH meter. PH is volgens mij voor tomaten tussen de 5 en 7 goed toch? 

Geplaatst:

Als je echt zou willen weten hoe je grond is, dan moet je een bodemanalyse laten doen, maar zo complex moet je het zeker niet maken.  Start gewoon zoals je van plan bent, de planten zullen beginnen groeien, blad wordt groter/stam dikker en je krijgt/bloemen/tomaten, je kan eventueel af en toe wat bij bemesten omdat je in een bak werkt vanaf het moment dat er zich tomaten vormen (niet overdrijven, halve aanbevolen hoeveelheid is meer als genoeg). Handig is hiervoor een vloeibare oplossing (mijn voorkeur gaat naar een organische meststof zoals bv deze. DCM Vloeibare Meststof Tomaten - Vloeibare meststof - 0,8 L | bol.com, maar het staat je vrij om andere te nemen), dat kan je gemakkelijk doseren. Met water geven ook niet overdrijven, met je vinger een 5 tal centimeter diep voelen geeft je al een idee of er water nodig is of niet, de grond moet daar vochtig zijn niet zeiknat.

Verder raad ik je aan om eerst te zoeken in dit forum, er zijn vele manieren hoe mensen hun tomaten telen en adviezen hoe en wanneer water/meststof geven, zeker als je je er verder wil in verdiepen en je tomatenteelt wil optimaliseren, veel is hier meermaals beschreven.

Geplaatst: (aangepast)

Hier 7 planten staan. 5 cherrytomaten waaronder de Black Chocolate en de Tijgertomaat Cookie, en 2 san marzano tomaten. Alles groeit erg goed! Fotos zijn van een paar dagen geleden. 

 

San Marzano

IMG-20220610-WA0029.jpeg

 

Tijgertomaat

IMG-20220610-WA0027.jpeg

 

Black chocolate

IMG-20220610-WA0025.jpeg

aangepast door BioTuinder
  • Like 6
Geplaatst:

Ik heb pas 1 tomaat. Gargamel.
Wel wat bloemen, maar vooral veel grote planten inmiddels en een paar kleine omdat ze pas zijn gekregen of uit zichzelf zijn opgekomen. Aangezien ik inmiddels 12 planten minder heb dan waar ik mee begon, is de wildgroei allemaal wel prima. Hopelijk komt daar nog wat vruchten aan voor het einde van het seizoen. Hun plek onder het afdakje bevalt ze in elk geval wel.

Ow verhip ik dacht dat ik er een foto van had gemaakt maar dat is dus niet zo.

  • Like 3
Geplaatst:

Heb gisteren de eerste Tigerellatomaat geoogst. Heerlijk! Maar dat wist ik natuurlijk al van jaren geleden.

De Gartenperle, een leuke balkontomaat, vind ik qua smaak daarentegen tegenvallen. Die is nog sneller met afrijpen, maar dat zijn dan ook kleine tomaten.

  • Like 1
Geplaatst:

Hey,

 

Ik heb al mijn tomatenplantjes in één lading laten ontkiemen.  Nu zaten er daarin al hoogte verschillen.  Maar nu zie ik buiten eigenlijk dat 2 plantjes nauwelijks gegroeit zijn (staan in hele grote plantenbakken) 

 

Terwijl de tomaatjes in 2 liter bakjes een stuk groter zijn en 3 planten die in de grond staan groeien ook heel goed.  

 

Waardoor komt het verschil? De plantjes in de grote bakken krijgen volop zonlicht,  meer dan bijvoorbeeld de planten in de volle grond. 

 

Is het een voedingsprobleem? De grond in de grote potten was wat verwaarloost (paar jaar niks mee gedaan) maar dan zou er toch wel iets van groei in zitten? 

 

Het is geen ramp,  heb planten genoeg,  maar vind het wel frappant.  Het zijn trouwens alles dezelfde plant.  

Geplaatst:

Als je genoeg ruimte hebt kan je het laten doorgroeien en beide een eigen touwtje geven.

Wat ik in zo'n situatie doe is één van beide toppen (als het even kan boven een bloemtrosje voor wat extra tomaatjes). Het is al een flinke vertakking, een van de vertakkingen helemaal verwijderen geeft zo'n grote wond al is dat in de kas misschien een minder groot probleem dan bij mij in de buitenlucht. 

  • Like 1
Geplaatst: (aangepast)

De linkse is de hoofdstam (die wil je zeker laten doorgroeien), de rechtste de dief. Een dief in het oksel van het blad juist onder een bloemtros groeit sterker (bij sommige rassen soms even snel als de hoofdstam, zodat de stengels daar even dik worden en je nauwelijks het onderscheid nog ziet. Je herkent de hoofdstam aan het feit dat daar de eerste bloemtros zit, de dief (rechtste) vormt meestal eerst een zevental bladeren alvorens er een tros komt. Op de hoofdstam (links) juist onder de volgende bloementros zie je hetzelfde gebeuren, daar zit ook al een grote dief klaar.

Bij een splitsing gaan op beide stammen de bloemtrossen even hoog zitten.

Wat te doen, daar sluit ik me helemaal aan bij @loes- Als het echter niet anders kan, verwijderen kan nog altijd, maar zorg dan voor een mooie rechte wonde langs de hoofdstam.

Wel goed opvolgen bij deze soort en snel de dieven in de top weghalen.

Sommige die zo vertakken hebben echter soms de neiging zichzelf te toppen dus altijd opletten dat boven de laatste bloemtros nog een groeipunt zit, alvorens die sterke dief te verwijderen.

 

 

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Goed opgemerkt dat het eigenlijk een dief is ipv een splitsing. Ze zijn beide al zo groot dat het verschil amper meer te zien is. 

  • Like 1
Geplaatst:

Pfff, ik was vergeten dat Tombolino een struiktomaat is. Ik heb dus steeds gediefd maar hij houdt nu simpelweg op. Ik krijg dus maar twee trosjes per plant. 😟

 

Verder gaat alles goed buiten, maar dat was vorig jaar ook. Als de vruchten gaan rijpen, wordt het pas spannend. De eerste groene knikkers zie ik al.

Geplaatst:

Ik heb in mijn kas 7 tomatenplanten staan waarvan 5 cherrytomatensoorten. Met 1 van de cherry hou ik een experiment. Ik heb namelijk 1 dief over het hoofd gezien en op die dief zitten nu bloemetjes. Ik laat die tomaat dus gewoon zijn gang gaan nu en ga niet dieven, benieuwd of die dan meer tomaatjes gaat opleveren dan de anderen. 

 

Op de anderen zitten nu 5 trossen van elk 10 tomaatjes. 

Geplaatst:

Ik lees op de Duitstalige fora ook veel dat men tomaten 2 stammig of meerstammig laat opgroeien. Voor de hogere opbrengst. Dat ga ik volgend jaar proberen. want ik heb over mijn tuin verspreid dan wel 15 tomatenplanten staan, maar om nu te zeggen dat zoveel planten een mega oogst opleveren, nee. En dat heb ik elk jaar zo, zo'n beperkte oogst. Is niet erg, maar als je eens wat wilt inmaken, dan is meer oogst handiger.

  • Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, mdubbelm zei:

Ik heb dit jaar veel later gezaaid dan anders: eind maart volgens mij pas. Nog geen bloem of tomaat te zien.

 

Ik heb ook eind maart en begin april gezaaid. Mijn buitentomaten zijn al met de 3e bloemtros bezig.

Geplaatst:

Bij mijn in de kas groeien de tomaten hard. Ik heb gezaaid eind februari/begin maart. Dit jaar 23 verschillende soorten.

Inmiddels bloeit bij de meeste planten de 8e of 9e tros (bij een enkeling zelfs de 10e). En de eerste tomaten zijn rijp. Normaliter zijn de kleintjes (bes, cherry, snack, minipruim) het vroegste maar ook bij de Phantasia F1 (grove trostomaat) en Costoluto Fiorentino (zeer geribde kleinere vleestomaat) zijn de eerste rijp.

Zoals al vaker gemeld hier teel ik op steenwolmatten.

Met dit hete weer krijgen ze erg veel water: gisteren en vandaag maar liefst 28x steeds ongeveer 100 cc per plant. Dus meer dan 2,5 liter per plant!. Dit wordt voor meer dan 70% ook echt opgenomen door de planten, de rest 25-30% vang ik op als drainwater (dit gebruik voor mijn andere planten).

Neusrot ligt bij dit weer op de loer bij gevoelige soorten zoals de marzano en mini-pruimtomaatjes.

Boven de 28 graden (planttemperatuur) gaat de vruchtzetting vaak niet meer zo goed. De luchtramen staan maximaal open en ik sproei een paar keer per dag een paar gieters water op de vloer van mijn kasje. Maar het is hier nu toch 32 graden buiten en 33 graden in de kas.

Een paar foto's hier.

Meer foto's zie mijn instagram post van vandaag.

 

overzicht (morgenvroeg weer dieven en laten zakken, nu te heet voor..):

1622977997_022022-06-18Tomatenoverzicht.thumb.JPG.fd86c58bb390cd852d20df7c6990b064.JPG

 

Solena Choco (bruine cherry honing tomaat):

1381889642_012022-06-18TomatenSolenaChoco.thumb.JPG.b2e2bc4eebfb4b90df331b8df4c0cae5.JPG

 

Golden Grape mini pruim tomaat:

30386214_052022-06-18TomatenGoldenGrape.thumb.JPG.c6735e27c2549d011ec502873c3adf95.JPG

 

Costoluto Fiorentino (geent dit jaar)

601055621_082022-06-18TomatenCostolutoFiorentino.thumb.JPG.c4a81405615c909226cd28cc1b60ad39.JPG

  • Like 12

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...