Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
11 uren geleden, Mai Pensato zei:

Sungold heb ik ook een aantal jaren gekweekt, zeer lekkere tomaatjes maar ook extreem gevoelig voor barsten en zacht. Heb jij die ervaring ook?

Die ervaring heb ik ook. Zodra ze rijp zijn moeten ze van de plant gehaald worden. Nog even laten hangen kan niet want dat resulteert heel snel in tomaatjes die al aan de plant gaan barsten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
11 uren geleden, Mai Pensato zei:

Wel slim om het zo te doen, zeker als je meerdere planten per soort wil kweken.

Zelf kweek ik zoveel mogelijk soorten en van elk 1. Dus ik zaai altijd 2 of 3 zaadjes per soort, want kieming is niet altijd 100%.

Plantjes die ik over heb verkoop ik of geef ik weg aan vrienden.

Ik was van plan voor mezelf 2 stuks Bolzano en ook 2 stuks Lorenzo in de kas te gaan zetten. Ieder jaar kweek ik ook wat tomatenplanten voor familie en bekenden (3 personen in totaal) en het zou leuk zijn die komend jaar ieder ook een Bolzano en een Lorenzo te kunnen geven. Voor dat doel ga ik natuurlijk niet in één keer alle zaden 'opofferen' vandaar het plan om te gaan stekken. Blijken de tomaten de moeite waard te zijn en de zaden voldoende kiemkrachtig (dat valt bij een tomaat meestel wel mee) dan kan ik in ieder geval nog een paar jaar vooruit met de zaden die ik heb.

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Best een goed idee eigenlijk, stekken. Ik heb in het voorjaar vaak teveel kleine plantjes overal staan, die dan niet op tijd verpot worden.

Altijd wat meer gezaaid dan nodig ingeval er niet genoeg kiemt en dan komt alles natuurlijk op! Vroeger gaf ik de extra zaailingen aan mijn moeder, maar die is inmiddels op een leeftijd dat ze daar geen zin meer in heeft.

Geplaatst: (aangepast)

De laatste planten uit de vochtige en koude kas gehaald vandaag. Ook diegene die nog vrucht gaf, ik had geen zin in het oproepen van schimmel. De planten zijn erg gezond gebleven en hebben het redelijk goed  gedaan in de emmers in gegraven in de kas. Ik had dan ook best plantgoed van @redzebra, @Goldfish @Yuras @Jorieke123 @Anna3 onder andere.  Thanks guys hiervoor, ik heb een geweldig tomaten seizoen gehad.

078BC098-DF7E-4F83-8F31-9FF94FD00163.thumb.jpeg.547249fee5177711cd6f2bce65b40723.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 7

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb 72 tomaten rassen (ongeveer 30 nieuwe dit jaar gekocht of gekregen), waarvan 4 rassen van die 25 genoemde, alleen nog niet gezaaid.
Black cherry (Nikitovka 2020), datterino (Diana 2022), rebel starfighter prime (biozadendoos 2022) en rose quartz (claudy 2022).

Die 4 moet ik komend jaar dus ook zaaien. En chocolate cherry sowieso ook, die is lekker.
En de andere 21 er nog bij kopen?

Edit: dit jaar zaden van 35 nieuwe rassen gekocht of gekregen, plus 8 rassen zelf zaad van gewonnen van planten van Lsjr33 en Yuras.
Dus ik begon dit jaar met 29 tomatenrassen. Meer dan een verdubbeling.
  • Like 2
Geplaatst:

In het peper topic las ik dat iemand een peper op bienes-seeds.de gekocht had, en stom dat ik ben heb ik ook op die website gekeken, en weer 6 rassen tomaten (en 4 pepers) gekocht. De eigenaresse Sabine kweekt 99% van de tomaten buiten in Duitsland, dus het zal vast geen miskoop zijn.

Blue Betty

Purple Apple

Scottsdale Road

Solar Eclipse

Dwarf Orange Cherry ( Variegated)

Chupa-Chups Orange

Bovenstaande 5 ga ik zaaien, plus deze 6, en dan nog wat extra uitzoeken.

En dan van elk ras 2 zaden zaaien, dus 1 of 2 planten opkweken.

• Like 1
  • 2 weeks later...

😄 passende emoi  @woldistel, maar  lijkt in dat filmpje niet gebruikt, rand zou dan gladder moeten zijn denk ik en diameter opening eieren is ook verschillend.   En het is voor beginners !! 

aangepast door redzebra
Geplaatst:
Op 19-12-2022 om 01:02, Frans zei:

Tip voor beginners.  Dus niet ;)

Inderdaad, dus niet. Bovenover water geven met een gietertje is funest in ieder geval in het NL klimaat. Verder is 1 liter per plant en gewone tuinaarde gebruiken zeker niet optimaal. En mijn laatste opmerking: tomaten halfrijp oogsten is killing voor een goede smaak.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Dat gieten bovenaan gebeurt nog wel, ik heb al erger gezien , hij had tenminste hier draineergaatjes gemaakt. Maar bij het zien oogsten van de groene tomaatjes, brak ook hier mijn hart. Je kan je ook afvragen waarom  moeite doen om half voor te kiemen en dan toch zoveel zaadjes per ei verspillen om maar 1 plantje te behouden en waarom het in hemelsnaam zo moeilijk maken met dat ei ?

aangepast door redzebra
Geplaatst:

https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/tuinieren-overig/mijn-planning/
Diana zaait de tomaten eerste week van maart, ga ik ook doen want dit jaar zaaide ik begin april en de plantjes waren erg klein in mei.
Van die lijst die ze gaat zaaien heb ik maar 1 ras.. Dit is dus niet haar lijst met de top 25 favorieten, want daar heb ik er 4 van.

@acpronk dit jaar was bijzonder goed, vorig jaar had Diana ook enorm problemen. Er bestaat geen goede datum om te starten met zaaien voor tomaten, tenzij je het weer van 2023 kan voorspellen. Een eventuele optie is ook spreiden over zaaidatum. En begin April of begin Maart is een wereld van verschil, daar zitten vele "lente" weken tussen. En dit is niet om je te ontmoedigen, een aantal ga ik hier zelfs ook veel vroeger zaaien als Maart, maar dan moet je er ook rekening mee houden dat je die waarschijnlijk lange tijd binnen moet onderhouden, uiteindelijk gaan de nachtelijke temperaturen en de omgeving(vochtigheid) waarin je ze zet bepalen wanneer je ze buiten definitief kan planten.

En zoals ik het  zie  bij Diana, gaat het waarschijnlijk ook minimum 2/3 weken kiemtijd vergen, zet je je zaden op +24 graden kiemen ze binnen de week. "Eerste week van maart tomaten zaaien (binnenshuis, onverwarmde slaapkamer, raamkozijn volle zon)"  , 

Dus daar moet je ook rekening mee houden, de omstandigheden waarin je je zaaigoed laat kiemen.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Ik ga ze ook niet op een warmtenet zetten, zonde van de energie. Ruimte gaat het toch wel kosten, dus dan iets eerder zaaien denk ik.
Maar hoe koud is onverwarmd, achter het schot op zolder waar de overwinterende planten nu staan was het tijdens de vries periode ook niet kouder geweest dan 18 graden geloof ik, terwijl de temperatuur in huis 20 graden is.
Je weet hoe groot de planten van Yuras waren tijdens de MTFD? De mijne waren toen nog kleiner.. dus wordt sowieso eerder zaaien dan dit jaar.
@Yuras wanneer zaaide jij de tomaten dit afgelopen jaar? Verwarmd of onverwarmd?

Geplaatst:

@acpronk

wanneer zaaide jij de tomaten dit afgelopen jaar? Verwarmd of onverwarmd?

Ik deed het op 15.03, in kleine doorzichtige bakjes binnenhuis, zonder mat of dergelijk. Wil niet ver van radiator. Na opkomst met eerste echte blaadjes verspenen.  Komende seizoen wordt het een week eerder gebeuren...

• Like 1
Geplaatst:

Ik zaai ook voor, meestal pas in april, maar dan in de woonkamer op de vensterbank op het zuiden. De vensterbank zelf is koud, dus daar doe ik een dikke plaat isolatiemateriaal onder. Lukt altijd goed.

@redzebra, ik heb donderdag een PB van jou van woensdag beantwoord, kijk je er even naar? :wink:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...