Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2022


Goldfish

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 5 bakjes tomatenzaden staan om te schonen (paar keer spoelen en dan drogen), stonden al 5 dagen buiten in de schaduw onder de tafel, maar 1 ras (welke ik nog niet eerder had geschoond) begon al met ontkiemen, terwijl ze toch op de bodem lagen met 5cm water erop en deksel erop (niet helemaal dicht).

Tot op heden is dit het eerste bakje van de 10 wat gekiemd is..

IMG_20220921_152534.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was benieuwd of er nog andere forumleden zijn die nog buitentomaten hebben staan en wat zij daar momenteel mee doen. Ik twijfel erg. Het afrijpen gaat de laatste week heel erg langzaam en er komen steeds meer gescheurde tomaten bij. Daarom vraag ik me af of het met de voorspelde regen in het vooruitzicht niet verstandiger is om de tomaten die morgen nog hangen toch maar te oogsten. Ik ben benieuwd wat anderen doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Goudsbloempje2, ik ben ze aan het weghalen. Uitgezonderd de planten die er nog prima uitzien, zoals Mountain magic. Maar iedere tomaat die een beetje gaat kleuren haal ik daar meteen af, om elders af te rijpen. 

 

Groene tomaten van stervende planten doe ik ook weg. Vorig jaar had ik daar chutney van gemaakt, maar ik vond het niet lekker. 

 

Ik zag trouwens ook waarom de tomaten in pot zo slecht presteerden. In iedere pot zaten 10 tot 20 engerlingen van de meikever. Ik snap niet helemaal hoe dat kan. Ik heb misschien wat tuingrond inclusief larven in de potten gedaan. Maar ik meen me juist te herinneren dat het pure compost van de afvalverwerking was. 

 

De zelfgemaakte potten met waterreservoir hebben verder goed gewerkt. Dit is er eentje.

IMG_20220924_150039.thumb.jpg.1573df4de0cd6ca43cf39332be207938.jpg

Er zaten gezonde wortels in de onderlaag, dus er was genoeg zuurstof om rotting te voorkomen. Ik moet alleen een lichtere vulling bedenken als reservoir, ik had nu kiezels gebruikt met daarop insectengaas en daarop de aarde. Niet te tillen. En weinig plaats voor water.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo goed als alle tomatenplanten werden gisteren opgeruimd want er is plaats nodig om ajuin en knoflook te zetten.

 

Heb wel nog een paar plantjes staan van het type 'reserve in het geval het verkeerd gaat', en dan kan ik het niet laten van die in juni toch maar ergens uit te planten. Die kregen uiteindelijk maar weinig aandacht en dit jaar ging dat best goed maar ik verwacht niet dat wat nu nog niet rijp is dat alsnog gaat worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de kas wordt het steeds leger. Er hangen nog een paar tomaten die hopelijk nog rijpen. Vandaag wel 2 trossen van buitenplanten gehaald en achter ht raam gelegd om te rijpen. Aan de planten zitten nog meer trossen, dus risicospreiding zeg maar. Als het niks meer wordt, dan is dat maar zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-9-2022 om 14:40, fre3ke zei:

En mijn nieuwe favoriet is Lucky Tiger, die ik van @Lsjr33 heb gekregen, dank! Steeds als een vrucht rijp is kan ik me niet even beheersen om de zaden eruit te halen na de eerste hap. Ik heb in het begin wel wat zaden gewonnen, maar weinig.

 

Vandaag Lucky Tiger geproefd op een proeverij en dit is mijn favoriet van de dag. Heerlijk zoet met een brix van 11 en de smaak blijft ook goed hangen.

Ik heb direct zaden uit het ovale tomaatje gehaald 😀

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites




@acpronk bij mij kiemen ze ook na 5 dagen bij het fermenteren. Dus meestal leg ik ze al te drogen na 4 dagen.


3 dagen (echt niet meer) geleden heb ik weer 3 bakjes zaden in het water te weken gelegd.
Van 1 ras hadden al 15 zaden een worteltje van een mm gekregen, dat is toch al snel zo'n 10%. Erg kiemkrachtig.. en toch is het buiten niet zo warm, zeker in de schaduw niet.

Edit: bij een nadere inspectie is het aantal bijgesteld naar 23. En dat op een witte ondergrond, op een donkere ondergrond kun je het nog makkelijker zien.
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

cc857139dbb124d97e6fe1358b52c14d.jpg

Heel veel tomaten.
De onverstoorbare blue pitts! Daar wil ik nog even een eerbetoon aan geven. Was spontaan opgekomen van 2 jaar geleden. Had er 1 of 2 zelf gezaaid. Rest is dus een cadeautje. Alle dieven die ik heb geplant zijn ook goede planten geworden. Ook buiten de tomatenafdak gaan ze als een tierelier en heel resistent tegen pythophthora. Het regent nu alweer 2 weken dagelijks en het zijn nog prachtige planten, terwijl anderen al plekken krijgen.

Er hangt nog een vijfvoud minstens aan de struiken, maar het is nu wel flink hard aan het regenen. Ben met doorweekte kleren binnen gevlucht. Dat komt. Of niet. Is ook ok met wat we al hebben geplukt. Een toppertje dus deze.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-9-2022 om 15:50, acpronk zei:

Ik heb nu 5 bakjes tomatenzaden staan om te schonen (paar keer spoelen en dan drogen), stonden al 5 dagen buiten in de schaduw onder de tafel, maar 1 ras (welke ik nog niet eerder had geschoond) begon al met ontkiemen, terwijl ze toch op de bodem lagen met 5cm water erop en deksel erop (niet helemaal dicht).

Tot op heden is dit het eerste bakje van de 10 wat gekiemd is..

IMG_20220921_152534.jpg

 

Eigenlijk het verkeerde topic voor mij aangezien het om tomatillo zaden gaat. Maar kan geen specifiek tomatillo topic vinden. Laatst wat vruchten van die plant gekregen met een ruil. Ook de gistmethode welke hier besproken wordt toegepast. En warempel er zijn ook zaden gaan kiemen onder water. 

 

Screenshot_2022-09-26-18-44-37-663_com.miui.gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik merk dat mensen al bezig zijn met een vooruitblik naar 2023 voor de tomaten(zaden) daar ben ik ook mee bezig. Nu had ik het eerder over Sungold F1 die qua smaak prima is, alleen snel last heeft van scheuren. Nu zijn er verschillende gedehybrydizeerde varianten te vinden zoals deze Gobstopper uit Ierland.

 

Tomato, Gobstopper (Organic) Solanum lycopersicum. Yellow/Green Cherry. 60 days. Indet.

Early yellow cherry tomato with green flesh that is visible through the skin. A fruity and sweet, de-hybridized Sungold with a unique outcome, completely unlike its parent. We find it less fruity than Sungold, with different flavor characteristics. Split resistant and keeps very well both on the plant and once harvested. Strong vines grow very tall. Thrives in climates such as western Oregon and Ireland. Bred in Ireland, and she was our original seed source. Introduced to the US by the Seed Ambassadors Project in 2008. 

.

 

Wat zijn jullie ervaringen en/of gedachten bij deze variant en zijn er nog andere alternatieven van Sungold (niet F1)die het waard zijn te proberen. 

  • Like 1

[*]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk, ik denk gewoon dat jullie veel teveel water gebruiken, de zaden lijken al gespoeld.  Wat ik gebruik zijn kleine potjes, zaden uitlepelen erin (niet spoelen), beetje bijvullen met water zodat het wat onder staat en dan gaat er een los dekseltje over tegen uitdroging. na een tijdje vormt zich bovenaan een schimmelkoek en onderaan liggen de goeie zaden, het gaat niet gisten als er teveel water is. Af en toe bevindt zich wel een zaadje bovenaan in de koek wat kiemt, maar dat is de uitzondering. De methode van @Frans is in deze iets zekerder en misschien aan te raden als je je zaden ziet kiemen.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vandaag heb ik de laatste tomaten geoogst. Van zes soorten had ik eind september al de laatste tomaten geplukt en de planten opgeruimd. Vandaag de rest.

Totaal heb ik dit jaar 23 verschillende soorten gekweekt. Het aantal trossen per plant liep uiteen van 11 (Gigantomo vleestomaat en Arawak Coeur de Boeuf, de grootste soorten dus) tot zelfs 24 (Solena choco een overheerlijke bruine honing-cherry tomaat). De Mirado Orange (oranje mini pruim tomaatje ook zeer lekker en zoet) kwam tot 21.  Zoveel heb ik nooit eerder gehad.

Door een fikse aantasting van de tomaten-mineermot (Tuta Absoluta) viel het laatste deel van de teelt wat tegen: er was bijna geen bladgroen meer over en ook een aantal tomaten waren aangetast bij de laatste trossen.

Daarom ook wat eerder gestopt dan vorig jaar.

Maar desondanks echt enorm veel tomaten geoogst.

Een aantal soorten hebben een lengte gehaald van meer dan 5 meter.

Komende maanden maar eens gaan puzzelen welke soorten ik volgend jaar ga zetten. Ieder jaar probeer ik wel een paar nieuwe soorten en vallen er een paar af.

Binnenkort ga ik de kas vol zetten met tuinplanten in pot (voor overwintering) en potten met bloembollen (crocus en tulp) die ik dan in het vroege voorjaar in de borders plant.

 

Foto's:

De laatste oogst:

 

874391638_012022-10-14Tomaten02.thumb.JPG.6a7e2fb71d5b1c125f8df70ee4d8b8b4.JPG

 

Voor het plukken:

 

1123084466_022022-10-14Tomaten01.thumb.JPG.26c5b2aef7dd194bc666dd8e4f798da7.JPG

 

 

De gewasresten en het touw gaan weg, de clips gebruik ik meerdere jaren (wel goed schoonmaken en ontsmetten)

 

518211400_2022-10-14Tomaten03.thumb.JPG.9e713e1f8bc36e5c14349047a10030c7.JPG

 

Een aantal planten zijn meer dan 5 meter lang geworden:

1744460327_2022-10-14Tomaten04.thumb.JPG.fc002b3b1ea266ebcbe8c4e7f876dc21.JPG

 

 

aangepast door Mai Pensato
  • Like 8

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh het is afronden geblazen wat betreft de tomaten in de tuin. Maar nieuwe soorten uitkiezen begint al! 
 

Ik had er dit jaar ruim 40, hele toffe namen. Zagen er goed uit, maar geen gedoodverfde - dit wil ik de rest van mijn leven - hier kan ik niet meer zonder soorten. Dus ik ga nog een jaartje testen. 
 

Van welke soort zeg jij nou: hier kan ik niet zonder of moet je geproefd hebben? 
 

Ik hou van zoet en wil zo min mogelijk (liefst geen) cherry soorten. Ik heb gemerkt dat ik te lui ben om die het hele seizoen te plukken haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 
Van welke soort zeg jij nou: hier kan ik niet zonder of moet je geproefd


Ik wil volgend jaar weer heel graag white tomasol en de azoychka en even zoeken naar de naam…
Ow nou zie ik in mijn lijst weer zo veel meer die ik echt heel lekker vond.
- Auriga/earl of edgecombe mooi oranje kleur en lekkere smaak. Wel grotere cherry trouwens, maar zeker de moeite waard. Veel van gegeten dit jaar en mijn middelste bijdehandje wilde alleen maar deze of german red strawberry eten.
- Gargamel heel lekkere smaak en prachtige kleur zo zwart met groen/rood. Schijn je lang te kunnen bewaren, maar bij ons allemaal al op. Dus weet dat niet.
- purple calabash mountain princess en black prince lijken allemaal op elkaar qua kleur en smaak. Al heeft de purple calabash wel meer ribben. Vond ze alledrie zeer de moeite waard en denk dat ik purple calabash weer ga zaaien.
- white tomasol niet echt wit, maar meer lichtgeel en voor een witte tomaat bijzonder smaakvol. Ook vergeleken met rode tomaten. Een aanrader en die komt zeker terug.
-azoychka is ook wit gelig. Heeft als je hem wit gelig plukt, ook echt het citroenig zuurtje erin waar ik zo bang voor was geworden. En als je hem langer laat hangen, wordt het een prachtige abrikoos kleurige tomaat die heerlijk zoet is. Die komt volgend jaar ook weer terug.

Maar ja. Daar komt die welbekende ‘zo veel mensen, zo veel smaken’. Ik blijf dat lastig vinden. Ik las over de negro azteca dat het een heel lekkere kruidige tomaat zou zijn en toen gekocht. Diana was er wild van. Niet vies hoor. Maar ik heb veel tomaten gehad die ik lekkerder vond dit jaar. Er zijn hele volksstammen die lyrisch zijn over de san marzano en als er een tomaat is die ik absoluut niet wil in mijn tuin, is het die. Nul smaak. Dus uiteindelijk kun je alleen op jezelf vertrouwen
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook lekker alles aan het opruimen in de kas. Alles gaat in laagjes op de composthoop. Om en om met blad wat al van de bomen valt, mest van de koeien van de buurman, en alles wat ik opruim in de moestuin. :thumbup:

Er kleuren nog steeds wel een paar tomaten hoor, zo ergens bovenin de planten. Maar er zit niet zo heel veel smaak meer aan en ik heb ook zoveel geoogst dit jaar dat ik er wel even klaar mee ben ;) 

Op naar volgend jaar, maar pas ergens eind maart/ begin april hoor. 

  • Like 2

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jorieke123 zei:

Op naar volgend jaar, maar pas ergens eind maart/ begin april hoor. 


haha in deze rustige dagen vind ik het zoeken en kopen van nieuwe zaden altijd heerlijk. Toch nog een beetje tuin gevoel terwijl het de hele dag giet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...