Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanspannen draden T-balk constructie


Goldfish

Aanbevolen berichten

Wie denkt met mij mee met het stormproef op spanning houden van een 18 meter lange T-balk constructie?

 

Een jaar geleden heb ik van een professionele kiwibessenkweker materiaal overgenomen om een T-balk constructie te maken.  Om de draden op spanning te houden had hij grondankers aangebracht op pakweg drie meter na de laatste staande palen.   Hij dacht dat ik dit niet nodig zou hebben, daar het gaat om slechts 18 meter (en niet de >200 meter bij hem) , die gedragen worden door 5 palen.  Op de betonpalen (3meter, 7cmx7cm) zit een metalen boog, zodat er 6 draden over geleid kunnen worden.   Er groeien kiwibessen overheen die los van hun eigen gewicht ook flink wat harde Westen wind van opzij kunnen pakken (staan pal N-Z).

 

Ik heb de voorste en achterste palen ingegraven met wat beton (20 liter) met ook nog ondergronds een verticale tegel om de zaak op zijn plaats te houden.  Verder heb ik de nodige tegels aangebracht als extra tegengewicht aan de voet van de palen.  Helaas worden de voorste een achterste palen toch naar elkaar getrokken zodat er te weinig spanning overblijft op de draden.   

 

De bestaande bedrading wil ik graag behouden, zodat ik overweeg aparte tuidraden te bevestigen en die te verbinden met grondankers.  Maar als het beter is, koop ik nieuwe staalkabels en gebruik dan 1 stuk draad van grondanker tot grondanker.  Gezien de situatie ter plekke is de hoek die ik moet maken (ivm perceelgrenzen) scherper dan ik idealiter zou willen.   Dankzij een meevaller op marktplaats bezit ik gratis 7 poeren, voorzien van een 1 meter hoge metalen vierkante paal en meer dan genoeg beton.  Een kilo of 70 a 80 schat ik in.  

 

Ik ben een kluns met klussen.  Boren in de metalen paal om daar b.v. een draadspanner op te zetten is al lastig genoeg.  Maar wie heeft goede adviezen daarbij?  En hoeveel poeren gebruik ik?  Ik zou van de twee uiterste punten van de T-balk draden naar de grond kunnen trekken, of kan ik beter gaan voor 2x3 ?  Voor de gouden tip heb ik natuurlijk een flinke bak kiwibessen over in oktober.

 

 

 

 

Paal Zuidzijde.jpg

Betonpoeren.jpg

Paal Noordzijde.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies hetzelfde probleem hadden wij met de palen voor de kiwibessen. 

 

T palen in beton gestort en aan de onderkant nog verlengd door er metalen buizen in te slaan. Uiteindelijk zitten ze 1 meter diep de grond in met een flinke betonnen voet op 50cm ongeveer. Toch zodra ik de draden op spanning ging zetten kwamen de T palen naar elkaar toe. 

Wij hebben ook een kleine overspanning maar de kracht die uitgeoefend wordt op die hoogte is schijnbaar al snel voldoende om de palen toch scheef te zetten.

 

Was het niet van plan maar uiteindelijk toch schoren neer moeten zetten. massief stalen T profiel van 1meter lang de grond in geslagen (zware klus) zodat de grond niet geroerd zou worden en hij ECHT vast zou zitten. Daar staaldraad aan en die bevestigd aan de daarvoor bedoelde ring aan de T paal. Zo dus tegenwicht bieden aan de krachten die van de bovenkant uitgeoefend worden. 

Dit werkt maar  ben ik niet helemaal tevreden want als ik de draden echt mooi strak (recht) wil spannen dan komen de palen alsnog iets naar elkaar toe waardoor ze dan op het zicht niet meer verticaal staan en dat is niet mooi.

Het is nu dus een compromis tussen strakke draden en niet helemaal verticale palen of slappe draden en verticale palen.... de middenweg dus.

Toch staat het er best mooi bij ;) 

 

 

 

schoren.thumb.jpg.c5b70ed2eefb54d1215d6adaa0afed15.jpg631488656_Tingrond.thumb.jpg.3466d972122fea3492ae6c21d7a2ae24.jpg

 

Tja wat heb je nu eigenlijk aan mijn bijdrage ;) 

Ik denk dat het wel beter gaat als je zoals in jij van plan bent de draad vanaf de grond tot aan het kruis van de T maakt.

3 draden naar 3 poeren zal altijd beter werken dan 1 draad naar 1 poer. Wordt dan alleen wel een heel bouwwerk.

Denk ook dat het beter is om de hoek niet te strak te maken maar je geeft zelf al aan dat dat wel moet ivm perceelgrens.

Zorg iig dat je de grond zo min mogelijk roert want geroerde grond geeft zo weer heel wat centimeters mee als je de draad spant.

 

Mijn gouden tip: Van de T splitsing een draad in minimaal 45graden naar grond en aan de ingegraven poer bevestigen. Draden licht opspannen en steeds kleine stukjes, paar slagen aan de bovendraad, dan paar slagen aan de schoordraad en tussendoor steeds waterpas langs T paal houden om te kijken of hij wel verticaal blijft. Dit blijven doen tot je het punt bereikt hebt dat je de indruk krijgt dat als je door blijft draaien de poer uit de grond gaat komen of dat er ergens iets gaan knappen. Dan stoppen en genoegen nemen met de situatie zoals die dan is. Iedereen zal vinden dat het er mooi strak uitziet en de kiwibessen zullen tevreden zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft niet perse met 1 en dezelfde draad die je hebt hangen om je bessen over te laten groeien ook te schoren. Sterker nog, mijn advies zou zijn om juist losse draden te gebruiken voor de tuidraden naar de grond zoals je al van plan bent. Dan is er altijd een vaste verbinding die aan beide kanten van de paal trekt, en niet een waar de paal langs kan schuiven en alsnog scheef kan zakken. Bij een doorlopende draad van tuipaal naar tuipaal aan de andere kant is er namelijk geen vaste verbinding met de T-paal en kan deze dus schuiven.

Ik zou proberen om per paal 1 tuidraad naar de grond te zetten, op ongeveer 1 meter hoog aan de paal vastzetten en met +/- 45 graden naar de grond (dus ook een meter vanaf de paal). Daar een schoorpaal plaatsen en de draad daar zo laag mogelijk bij de grond vastmaken (dan is er de minste kans dat ook je schoorpaal scheef wordt getrokken). Dus zoiets als de laatste foto van Joep hierboven. En liefst niet meteen superstrak aanspannen, maar de tuipalen tijd geven om goed te 'zetten' in de grond, dus te zorgen dat ze vast komen te staan. Dus inderdaad, zoals Joep al schrijft, een compromis zoeken tussen slap en gespannen, en dan het jaar erna nogmaals aanspannen.

Het zijn ijzeren palen? Met een goed scherpe metaalboor (niet teveel toeren van de boormachine) is het goed te doen om er gaten in te boren. Zorg dat de boor niet te heet wordt, dan wordt deze snel bot. Wordt deze echt heet, dan is het toerental te hoog.

Minder werk is het om vanaf bovenin, dus in het kruis waar de T op de staander zit, een tuidraad te bevestigen en dan 45 graden naar de grond, maar daar heb je waarschijnlijk geen ruimte voor zonder de tuipalen bij de buurman op de grond te zetten 😁

 

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze ooit van internet geplukt in verband met de maten. Is wel in het italiaans, maar je kan wel zien dat de eerste staander schuin geplaats is. Hij is ook iets hoger, zodat hij ondanks de schuine stand op gelijke hoogte is met de rest. edit: ik zie dat hij niet op gelijke hooge is met de rest. Als ik naar de eerste draad kijk, dan gaat die van 1,50 naar 2 meter, dus dan staat de eerste paal onder 45 graden? Misschien toch niet zo'n duidelijke tekening....

173798304_pergolasysteemvoorkiwibes.jpg.6f08c84cb2ca03bb8c10bd95fa3533a0.jpg

 

De ankerdraad zit 1,5 meter boven de grond en ik neem aan dat de hoek 45 graden of meer is, want zodra die kleiner is gaat het grootste deel van de spankracht in verticale richting en dat wil je niet.

 

Ik herinner me dit nog van natuurkunde vroeger: de verdeling tussen verticale en horizontale kracht, is gelijk aan de lengte van de pijl in de betreffende richting. Je kan gewoon je draad op papier uittekenen en de afstanden opmeten om de krachtverdeling te weten. Ik vond het toen zo verbazend simpel (natuurkunde is verder niet simpel) dat ik het daarom heb onthouden. Misschien heb ik het verkeerd onthouden, dus corrigeer me svp als ik me vergis, want het is wel dik 30 jaar geleden.

 

Maar volgens dat sommetje: als je een eerste staander op hoogte van 2,8 meter hebt, en je verankert de draad op grondniveau 80 cm achter de paal, dan is de horizontale trekkracht van die draad: 0,8:(2,8+0,8) x100=22% van de totale trekkracht. De overige 78% is verticaal, en trekt de paal/draad dus naar beneden (=gaat verloren). Op het moment dat je de draad op een hoogte van 1 meter hebt, verandert de hoek en trekkracht in positieve zin (maar niet genoeg).

 

Maar je krijgt ook weer krachten op die ankerpaal. Ik draag het stokje en de bak kiwibessen graag aan een ander over om die te berekenen. 

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken! 

 

 De constructie die @fre3ke van internet heeft gehaald is ook de situatie bij de kweker, met dus een naar achteren hellende paal.    Ik zit inderdaad met het probleem dat die 45% graden hoek een uitdaging wordt wanneer ik die niet zoals @oudholland voorstelt op een lager niveau aan de paal kan vast maken.  Wellicht dat ik de palen zal verplaatsen, verder van de erfscheiding.  Of toch maar schoren aanbrengen.   Ik had gehoopt dat tegenwicht van een verzameling 40x60 tegels genoeg was, maar net zoals Joep123 heb ik de krachten onderschat die vrijkomen.  Helaas zit ik op veengrond dus de bodem is alles behalve stevig.

 

De dragende paal is overigens gemaakt van beton (7 cm x 7 cm, met wapening) ,  de poer heeft een metalen paal.   Qua visueel plaatje.... ach wie de rest van mijn tuin kent zal begrijpen dat dit voor mij mijn minste zorg is.  Ook al zit mijn tuin recht tegenover het "Praathuis" van de Volkstuinvereniging. 

 

Ik ga er over nadenken en laat jullie nog wel weten waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan 1 kant de keuze uit meerdere 7-jarige hoogstammen (en ook nog laagstammen). Daar zat 1 vd palen ook vast met jute boomband, maar ik was vergeten hoe vergankelijk dat spul is.  Het zou nog weleens een 50-50 kunnen worden.  Aan de andere zijde een grondanker (of 2, ik heb daar wat meer resterend eigen perceel) aan de andere kant een optelsom van "niet omdat het moet maar omdat het kan" dus een combi van meerdere hier voorgesteld opties en een boomband (model gordelriem).   Aan de "boom" kant is trouwens ook nog een rij lage (50cm) metalen (4cm doorsnede) paaltjes die met beton ingegoten zijn ongeveer 50 jaar geleden.  Die krengen zitten muurvast na een halve eeuw en kunnen ook een deel van de last dragen.  Ik moet alleen heel secuur te werk zijn, dan mocht ooit een band of kabel het begeven, iemand die niet in zijn lichaam kan krijgen.  Er lopen regelmatig personen op dat pad.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok top, genoeg opties.

Ik bedenk me nu dat ik ondergronds nog een kabel gespannen heb van ongeveer drie meter. Één van de ankers wou niet goed in de grond blijven als ik de bovendraden aan het spannen was. Die kwam uit de grond omhoog en heb toen een geultje van 5cm diep gegraven naar een oudere metalen paal met betonnen voet en kabel gemaakt tussen die twee. Die opspannen en daarna bleef het anker wel in de grond, geultje weer dicht, je ziet er niks van maar helpt wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk een op een andere manier.

Wat is het probleem?

- De palen worden naar elkaar getrokken door de draden.

 

Hoeveel draden gebruik je? 

- Ik dacht te zien 5 stuks.

 

Oplossing zou kunnen zijn dat je voorkomt dat de palen naar elkaar toe bewegen.

Hoe dan?

Vervang de middelste draad door een buis.

Of doe  de draad door een buis  en span hem aan.

Een dunwandige aluminium buis is niet zwaar en kan makkelijk.

Met de buitenste draden voorkom je dat de T balken verdraaien.

 

Komt er veel spanning op en de buis buigt uit.

Neem dan 2 buizen en verbind ze met 2 tussenstukjes aan elkaar.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daar dacht ik ook even aan.

Ik heb dat gedaan bij een druivenstellage. Ca. 4 meter lang, met een toevallig aanwezig fixerend punt halverwege.

 

Maar hier gaat het om 18 meter. Zijdelingse krachten op die buizen zijn dan veel te groot. Dat gaat alle kanten op zwabberen. Vermoed ik.

 

Nu ik toch in de meedenk-stand sta:

Schoren van groepjes tussenpalen is heel misschien een optie. De buitenste twee palen alleen richting buitenkant, alle tussenpalen (of om en om) zowel naar de ene- als naar de andere buitenkant schoren. Is wel veel meer gedoe: meer materiaal nodig, en alles moet apart en goed gespannen worden. De poeren/grondankers kunnen dan wel veel lichter uitgevoerd worden.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle opmerkingen over het tuien van de eindpalen op halve hoogte:

Het zijn betonnen paaltjes van 7*7cm. Die kunnen op zijn best enige druk opnemen.

Daar zit waarschijnlijk 1 wapeningsstaafje in het midden in.

Het betonnen paaltje kan dan geen horizontale belasting opnemen. Die breekt gewoon als je in het midden gaat trekken.

 

De tuidraden ALTIJD bovenin aan laten grijpen zorgt voor een horizontale kracht in de pergola draden en een verticale in de eindpaal.

 

Wat betreft je ballast gewicht, je hebt het over 20 liter, dat is maar 48kg. Als je naar het Italiaanse schetsje kijkt zie je de oplossing.

Neem de grootste tegel die je kan ritselen 50*50cm of 60*40cm. Is ongeveer 5cm (ongeveer 30kg)  dik. Boor een gat van 10mm door tegel.

Met behulp van de onderstaande oogbout maak je een ankerpunt van de tegel. Kan je ongeveer 260kg trekkracht mee overbrengen.

https://www.gamma.nl/assortiment/oogbout-a4-m8x100/p/B432634

Gat graven, 80/90cm diep, tegel onderin. 

partijtje tegels 30*30 opstapelen. minimaal 4 hoog op de hoeken van de tegel 50*50cm.  elke tegel is 11 kg. Kan je overal gratis afhalen.

 

dan is het gewicht minimaal 200 kg. De gronddruk op de ballast verwaarloos ik omdat je grond plastisch is.

Boeltje heel goed in lagen aanvullen en aanstampen. Zorg dat je grond vast zit. Geroerde grond geeft inderdaad mee.

 

Zorg dat je tuikabel een aparte kabel is. En span pergoladraden wat aan en dan de tuidraad, en dan de pergoladraden weer wat.

Om en om tot je een evenwicht bereikt.

En dat hoeft niet keistrak. Je kan in het voorjaar of vd zomer als de boel weer wat verder ingeklonken is een slagje bijgeven.

 

snap_003.thumb.png.6b83bad0e937449b9ae0193852425660.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geniaal, deze Italiaanse methode van/via Ton D.

Even doorborduren: Je zou er zelfs een betonnen trottoirband voor kunnen gebruiken, met een paar tegels er bovenop.

Dan kan de tuidraad niet in, maar om de trottoirband, met een lus + stevige draadklem. Scheelt boren en een oogbout.

 

  

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me prima alternatief. Alleen goed verder stapelen is wat moeilijker. 

Ik zou alleen ruim tegels stapelen...

Veel graven en sjouwen en dan nog liftende contrawicht... Dan kan je nog een keer aan de gang.

 

Iets bouwen doe je voor de eeuwigheid zei mijn vader altijd. Niet om het over 2 jaar opnieuw en beter te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...