turkoois Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Zoals iedereen ondertussen weet is het hebben van een rijk bodemleven belangrijk voor het hebben van een gezonde moestuin. De aarde met zijn microben en diertjes moeten zoveel mogelijk met rust gelaten worden zodat ze hun werk kunnen doen. Nu zijn er een paar oudere mannen op mijn moestuinen complex die steeds maar ploegen. Dit veroorzaakt veel geluidsoverlast en stank. Hoe zou ik de oudere generatie duidelijk kunnen maken dat ploegen een achterhaalde methode is? Zodat de rust weder kan keren..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Leven en laten leven. Als er iets storends is, is dat nieuwelingen steeds menen alles beter te weten. Zo slecht is ploegen niet, anders was al die aarde allang dood geweest. Die oude mensen kunnen hun grond zelf niet meer spitten, dus doen ze het zo. En het werkt, dus waarom veranderen? Wat je wel zou kunnen doen, is om te vragen of het ploegen beperkt kan worden tot 1 dag per week bijvoorbeeld. Dit in verband met de overlast die het geeft. Overigens zit ik zelf niet op een moestuincomplex en ploeg ik ook nooit. Maar ben wel vreselijk allergisch voor mensen die alles beter weten. Ik vergelijk het maar zo, mijn buren (80+ nu) tuinieren al hun hele leven. Was bittere noodzaak ook. Ik woon hier nu bijna 10 jaar en tuinier ook zo lang hier. De buren hebben wat afgelachen in het begin om mijn "experimenten" en gekkigheid. En dat mag, over en weer hebben wij goed contact. Ze zien dat mijn, soms, onconventionele methoden toch werken, maar nemen niet veel daarvan over. Hoeft ook niet, zij hebben plezier van het tuinieren en ik ook. Daar gaat het om. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 50 minuten geleden, turkoois zei: Hoe zou ik de oudere generatie duidelijk kunnen maken dat ploegen een achterhaalde methode is? Zodat de rust weder kan keren..... Misschien door te laten zien hoe jij tuiniert? Ook hierop dit forum kan je dat laten zien, dan hoeven wij niet te denken dat je enkel hier komt om te klagen. 😉 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 (edited) Niet. Lekker laten gaan en zelf je eigen ding doen. Waarschijnlijk hebben zij omgekeerd weer dingen die ze aan jou methode storend vinden. En is dat "steeds maar ploegen" niet een beetje overdreven? Dat is meestal maar eenmalig aan het begin van het seizoen, als er eenmaal gewassen staan keert de rust vanzelf weer terug want dan valt er weinig meer te ploegen. PS. De voordeur is hier te vinden: https://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/ Edited January 24, 2022 by loes 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Lekker laten gaan, het mooie is juist dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Elkaar vertellen hoe het MOET daar heb ik echt een hekel aan. Juist door ervaringen te delen en open staan voor die zienswijze van een ander wordt je eigen tuin ook weer beter. Zo is spitten echt niet per definitie slecht, ik zit hier op klei en als ik een nieuw stukje grond klaar maak voor groentes/fruit dan spit ik ook even, het zij zo. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Even gechargeerd, maar dit klinkt voor mij typisch als een stadsmens die verhuisd is naar het platteland en zich daar gaat beklagen over de mestgeur of de haan die kraait. Veel oude rotten beklagen zich op moestuincomplexen juist over nieuwelingen die het onkruid onvoldoende in grip houden, waardoor er op hun tuin ook meer onkruid groeit (via zaden, wortels). Ik spit overigens ook 1x per jaar om zoveel mogelijk onkruid weg te halen en om nieuwe delen in de tuin te ontginnen. Bodemleven heb ik wel meer in de stukken waar het onkruid nog groeit, maar daar waar onkruid groeit, groeien geen moestuinplanten. Dat gaat niet samen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Ik vraag mij af of er bij ploegmachines ook een beperking qua geluidsniveau of iets in de wet staat. B.v. bij auto's, brommers etc is dat 81 decibel. Ook cafe's hebben geluidslimieten waar ze niet overheen mogen. Dan vraag ik mij af of ploegen in deze tijd niet ook een katalysator moeten hebben, om de afvalstoffen beter af te vangen. Is voor voortuigen dus ook weer verplicht. Vraag me dus af hoe oud die ploeg is, als die zoveel herrie maakt en stinkt. Wellicht staat er in de lokale APV(Algeme plaatselijke verordering) van de gemeente wel limieten over geluidshinder en stank. En als er dan wat wordt overtreden, kan de handhaving gaan handhaven... 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Meestal wordt er op een moestuin niet geploegd maar gefreesd. Een ploeg is veelal te groot. Ik heb wel op een complex gezeten waar je de tuin eind oktober schoon en leeg moest opleveren, dan kreeg je de tuin in maart weer geploegd en gefreesd terug. Hier komt een lid elk voorjaar op een klein kubota trekkertje wat hij leent om zijn tuin te frezen. Hij doet dat met een smile van oor tot oor. Drie keer steken en de 100m2 is klaar en dan zie je hem niet meer, zijn vrouw neemt het dan over. Ook zijn er complexen met bepalingen voor werkzaamheden die veel herrie maken. Ik weet van een complex aan de rand van Amsterdam dat dat zo is, alleen op bepaalde dagen en uren mag het dan. Het complex ligt wel op een steenworp van Schiphol en pal aan de snelweg, dus echt rustig is het er ook niet. 😉 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 7 uren geleden, turkoois zei: een paar oudere mannen op mijn moestuinen complex die steeds maar ploegen Misschien hebben die paar oude mannen goede motieven om te ploegen of te frezen? De moestuin ligt hier achter het huis. Ik heb slechts één moestuinbuurman, die ook mijn gewone buurman is. Inderdaad een beetje oud. Hij heeft botkanker, aangepast schoeisel en kan niet meer zelf spitten. Voor hem is het een uitkomst dat hij in het voorjaar iemand laat komen die 2-3 uur herrie maakt en wat stankoverlast geeft. Daarna is hij minstens een half jaar intens gelukkig en apetrots met wat hij nog wel zelf kan doen in de tuin, en met wat hij er uit kan oogsten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 2 uren geleden, rorror zei: En als er dan wat wordt overtreden, kan de handhaving gaan handhaven... Is dat iets dat je moet willen bij een moestuinen complex waar je voor je plezier heen gaat en tuiniert naast oudere mannen die daar al heel wat langer rondlopen? Daarmee gaat de rust zeker niet wedekeren. Als het gaat om het lawaai en stankoverlast dan zou ik zeggen; doneer een nieuwe tuinfrees. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Leven en laten leven is het beste advies. Ga niet de schooljuf uithangen. Je bent met no-dig ideeën waarschijnlijk een minderheid op het complex. Veel tuinders zijn langdurig op de tuin vanwege de sociale aspecten. Soort van dorpspomp functie. Daar geniet men van. Leden die al te fanatiek bepaalde ideeën prediken worden buitenbeentjes. Ieder tuiniert op eigen wijze. Als jouw wijze meer succes oplevert gaat een ander dat vanzelf ook eens proberen. Dat geeft meer plezier dan dogma's uitdragen. Maak er een mooie en gezellige zomer van! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 11 minuten geleden, loes zei: doneer een nieuwe tuinfrees. Een tweetakt frees (brommertje) maakt aanzienlijk meer herrie als een viertakt(auto). En een diesel loopt nog rustiger. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 (edited) 15 uren geleden, Patrijs zei: Een tweetakt frees (brommertje) maakt aanzienlijk meer herrie als een viertakt(auto). En een diesel loopt nog rustiger. Ik heb geen idee wat er precies wordt gebruikt aangezien het ploegen wordt genoemd maar er kan ook frezen worden bedoeld dus het kan van alles zijn van trekker met ploeg tot compacte tuinfrees. Die laatste heb je tegenwoordig zelfs op accu zag ik laatst bij iemand. Als het erg veel overlast geeft dan is er wel ruimte van verbetering maar helemaal stil zal het sowieso nooit worden. Het was ook half een grap, verwacht niet dat iemand die anderen wil laten stoppen met ploegen iets gaat doneren. Edited January 25, 2022 by loes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted January 25, 2022 Share Posted January 25, 2022 Ik lees meestal wel de onderwerpen in problemen in de moestuin ,om er zelf iets van te leren . Maar zie hier geen probleem in voor de moestuin maar eerder in de totale samenleving onverdraagzaamheid . Steeds maar ploegen zal wel jaarlijks 1 maal zijn . Dus zeer beperkt in tijd . Ik heb zelf geen volkstuin maar zie hier en in werkelijkheid ook dat bij sommige volkstuintjes dat het meer is dan groenten/fruit kweken is . Maar ook zit gelegenheid en zo dus meer ontspanningsgelegenheid . Als die oude generatie een dag naar hun volkstuin gaan daar op de middag iets eten en dan een power nipje willen doen . Moeten ze dan ook klagen dat er per toevallig van de jongere generatie mensen zijn die er zijn met jonge kinderen die er aan het spelen zijn (ook niet geluidloos volgens mij) . En dit kan alle weekends en de schoolvakanties . Mensen die met succes al mogelijks langer tuinieren dan dat jij leef ga je niet veranderen van tuinieren door te zeggen je moet het anders doen en wel zo . Enige manier volgens mij te tonen dat het ook anders kan en met evenveel succes . En allen vast leggen in regels gaat het ook niet doen volgens mij . 22 uren geleden, loes zei: PS. De voordeur is hier te vinden: https://www.moestuinforum.nl/forum/5-voordeur/ Dit is hier ook zo een ongeschreven regels en vooral zo hoffelijk . Hoe hier boven al enkele keren geschreven is "leef en laat leven " Hier naast een akker ,in de tijd dat ik hier woon al 2 boeren die land bewerken .Beiden hebben al gezegd dat het hem spijten dat het ging stinken omdat ze er toe kwamen om het land te bemesten . Heb tegen beiden gezegd dat het er volgens mij bij hoorde op het platte land te wonen en dat je dat niet wou je in de stad moest gaan wonen . Met wel de geur van de uitlaatgassen . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearded johnie Posted January 29, 2022 Share Posted January 29, 2022 Ik heb nu ook een veldje schoongemaakt, d.w.z. stronken van de kolen eruit getrokken , blad bij elkaar geharkt en ziet er nu zo uit ik vind het wel best en ga het dit jaar op deze manier proberen. als mijn vader (van wie de tuin is) dit hoort ,komt hij met allerlij argumenten waarom je moet spitten/frezen, het kan een leerzame discussie worden , het is idd leven en laten leven . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted February 22, 2022 Share Posted February 22, 2022 Ik moet ook zeggen dat ik zelf sinds een paar jaar de tuin in het voorjaar omdoe met de frees. Eerder spitte ik de tuin om (300 m2), maar daar was ik dan best een hoop tijd mee kwijt. Het grootste gedeelte gooide ik om met de spitvork, en enkele vakken spitte ik met voren (o.a. stukken waar ik in het najaar rogge op zaai als groenbemester, die moeilijker onder te krijgen is met de spitvork). Maar doordat dat veel werk was, waren dat altijd maar hele beperkte stukken en lag de tuin in de winter veelal kaal. Maar het was ieder jaar een flinke klus om de tuin zaaiklaar te krijgen. Het is immers niet alleen oude planten weghalen, maar ook bemesten en de grond los maken. Ik ben nog jong genoeg (nog geen 40), maar m'n rug vond het toch niet zo fijn. En door de zeer drukke periode juist in het voorjaar op mijn werk, had ik alleen tijd om het stukje te spitten waar ik op dat moment wat wilde zaaien. Ik liep dus het hele voorjaar achter de feiten aan, om te zaaien eerst moeten voorbereiden, en dus aan het eind van de middag naar huis te gaan zonder te zaaien.... En vervolgens begint overal het onkruid te groeien, maar geen tijd om daar wat aan te doen, want ik moet de halve tuin nog spitten om überhaupt te kunnen zaaien... Nu ik de frees heb, ben ik een middagje bezig om de rogge die er staat goed kort af te maaien en de mest over de tuin uit te spreiden, en een uurtje of 2 voor het frezen zelf, en dan ligt de hele tuin om. Dan heb ik dus verder alle tijd om echt aan het tuinieren te gaan. En dus ook geen overlast bij de buren door hard groeiend onkruid. Het is voor mij dus een keuze: of frezen en daarna lekker tuinieren, of het hele voorjaar achter de feiten aanlopen en dus de rest van het jaar last hebben van onkruid (en dus deels ook een mislukte oogst). En natuurlijk ga ik niet frezen op de 1e mooie zaterdag van het jaar als iedereen naar zijn/haar tuintje wil, maar ik zoek daar als het kan een miezerige of minimaal donkere dag voor uit, zodat er weinig mensen op het complex zijn die er last van hebben. Mijn vader heeft een tuin van iets van 600 m2 bij huis (naast de schapenwei) en spit deze met de minitractor met spitmachine. Dat gaat helemaal geweldig, die gaat dieper en mengt de grond iets rustiger. Eigenlijk zoals je het zelf ook zou doen met de spitvork. Inderdaad ook een kerende grondbewerking, maar de rest van het jaar is de grond wel zoveel mogelijk bedekt met vanalles en nog wat aan los organisch materiaal. En door het machinaal te kunnen omdoen is het ook makkelijker om een groenbemester te zaaien als er in het najaar stukken vrijkomen, waardoor meststoffen minder uitspoelen. Maar dat is zonder spitten weer moeilijk schoon te krijgen in het voorjaar (en zeker niet met een baan waar je juist in het voorjaar 60 uur in de week aan kwijt bent). Dan is het voor mij een optelsom die zorgt dat ik voor de snelle slag ga: een onkruidvrije tuin en meer groenbemesters kunnen zaaien dan ik eerder deed, en zo de grond meer bedekt houden. 2 Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted February 23, 2022 Share Posted February 23, 2022 (edited) Sommige die niet anders weten, zullen bij hun ervaring en weten blijven. En zoals eerder geschreven, elkaar vrij laten je kunt dat niet dwingen dat zou je zelf ook niet willen toch? Hier is ploegen en de rest van de gang normaal en dat zullen ze blijven doen, je ziet dat aan de bodem verarming en zandverstuiving. Zo ook aan de gewassen telen, de droogte noem maar op. Zelf gaan we op kleine schaal market garden combi toepassen, maar ook gebruik maken van tractor en co. Niet ploegen maar wel fresen, eggen en slepen. Bemesten, compost en mülchen, Steeds de woelvork voor planten gebruiken. Ze zullen ons vast en zeker voor gek gaan verklaren. Hier was geen regen- of compostworm te vinden, nu komen we regelmatig tegen in alle stadia. De bodem is van moeder zandgrond naar zandbodem met meer structuur, mest en compost inwerken en laagje compost op voor beplanting. Zullen ook zijn die tegen onze werkwijze zullen zijn, zo heeft ieder zijn recht op hun eigen mening. Edited February 23, 2022 by Jane Doe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts