Judi_BW Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Prei is een favoriet, maar ze doet het nog niet altijd graag. Wat is jullie favoriete manier, en als je koopt, waar haal je ze? We zaaien altijd zelf uit, vrij vroeg en laten daarna de bos in hoek van moestuin groter worden, dan plantjes oogsten, verdelen en inplanten in gaten. We hebben ook paar keer gekocht, op de groentemarkt, online bij kweker, etc maar die zien er soms zo pierig uit. We platen op no-dig - champost erop, mooie losse grond - maar we hebben heel wisselende seizoenen. Hoe > Wat > Waar ... gaat het met jullie prei ? Tips welkom deze foto's van de mooie - niet de tientallen die het niet haalden 2 Quote We houden onze tuin bij op instagram, volg ons daar voor meer foto's en tuinplezier 🌿 https://www.instagram.com/pomona_asperen/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Dat ziet er mooi uit, op de foto's. Hier is prei niet zo'n succes, komt door de preimineervlieg. Prei moet onder gaas, anders wordt het sowieso niks. Ik zaai prei altijd zelf. Plantjes kopen, kost meer en door zelf te zaaien heb je veel meer plantjes voor minder geld. En prei zaaien gaat altijd makkelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Ik kocht vroeger mooi plantgoed, direct bij de kweker uit de kas. Vooral omdat het veel extra werk scheelt. De kweker is uitgekocht en op zijn land staan nu nieuwe huizen. Bij het tuincentrum krijg je zes mini plantjes voor Euro 1,89, dat schiet niet op. Dus kweek ik nu plantjes zelf. Flink wat want dat kost niets extra. Deze winter en herfst een prima oogst, en weinig last van de prei mineerders. kijk maar op mijn blog hoe ik dat aanpak. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Judi_BW Posted January 24, 2022 Author Share Posted January 24, 2022 wanneer beginnen jullie met zaaien, als ik start ben ik soms pas aan splitsen net voor zomer. .. prei is een traag proces Quote We houden onze tuin bij op instagram, volg ons daar voor meer foto's en tuinplezier 🌿 https://www.instagram.com/pomona_asperen/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Welke prei wil je? Zomerprei Herfstprei Winterprei Of stekprei? Ik heb bijv. eind herfst prei geplant van de winter gezaaid, die staat nu net boven en eind van de maand weer zaaien tot maart. Dan eind zomer weer zaaien. Gebruik anders even de zoekfunctie hier, er is al heel veel over geschreven. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Ik heb ze al gezaaid, juist vanwege dat het best wel even tijd nodig heeft om goed groot te worden. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Een deel van mijn prei begin dit jaar: 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Prei geplant in november onder glas: 2 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Wat een prachtige tuin heb je @Judi_BW en wat een mooie opbrengsten. Alsof je eigenlijk geen advies meer nodig hebt. Prei zaai ik altijd twee keer - op schrale zandgrond die wel bemest wordt. In de week tussen Kerst en Oud&Nieuw een snelgroeiende zomer- of herfstprei voor oogst in de zomer. Deze zaai ik voor in nat wit zand in huis, in het donker. Na kieming gaan ze naar potjes met potgrond. Het zaaisel van afgelopen kerst is nu bijna lucifer-groot. Begin maart gaan de kluitjes naar de volle grond. Begin mei haal ik de preitjes uit elkaar om ze in eigen gaten te zetten. Combineert goed met rijen knolselderij. Hiervan plant ik hooguit 20-25 stuks. Ze willen nog wel eens doorschieten aan het eind van de zomer. Tussen 1 en 15 april zaai ik de de grote meute van traag groeiende winterpreien, in de volle grond op een zaaibedje, en dek het zaaisel af met gaas of vlies. In de tweede helft van juli plant ik ze uit in een gat. Ongeveer 100. Ik zet er PVC-buizen in bogen overheen en dek die af met mineervliegengaas, tegen de preimineervlieg. Sinds ik dat gebruik zijn de preien echt vrij van vraat. Preiplantjes koop ik nooit. Maar misschien een idee: experimenteren met meerdere soorten? Zo ben ik ook uitgekomen op een plan dat me het meest bevalt 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Judi_BW Posted January 24, 2022 Author Share Posted January 24, 2022 toch weer mooi van jullie aan het leren --- ik zie dat ik gewoon te laat start - ik had al veel eerder mijn zaaigoed moeten starten. Hmmm daar ga ik mee aan de slag. En mooi jullie foto's te zien ! Quote We houden onze tuin bij op instagram, volg ons daar voor meer foto's en tuinplezier 🌿 https://www.instagram.com/pomona_asperen/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Ja, vroege prei kun je nu nog steeds zaaien en voor de winterprei heb je nog zeeën van tijd. Succes! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 39 minuten geleden, Judi_BW zei: --- ik zie dat ik gewoon te laat start - Nee, je kan nog prima starten. Het voordeel van vroeg starten is dat de plantjes in de koude kas nu langzaam groeien. Binnen willen ze snel fileren, omvallen en schimmels krijgen. Maar ik zag bij jou toch ook prima pootgoed? Tip: zaai ze niet te dicht, zodat ze mooi kunnen uitgroeien en voldoende dikte hebben. Ik zaai ze in een kratje, de tweede foto is zaaisel van eigen zaad, ik heb gewoon hele uitgebloeide bloemen gezaaid du die moeten straks verspeend. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted January 24, 2022 Share Posted January 24, 2022 Goed idee, morgen zomerprei zaaien (even kijken of ik die heb) en in april winterprei. En morgen ook uien zaaien. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 3, 2022 Share Posted February 3, 2022 Ik zaai ook altijd zelf. Op zich niet zo veel gedoe. Als ik ze wil uitplanten, trek ik een bosje eruit, stop wat plantjes in de grond en de rest plant ik bij elkaar in de schaduw. Die plukjes blijven in leven, maar groeien nagenoeg niet. Zo zet ik elke x als ik ruimte heb, een prei erbij. Ik pas deze methode nu al 7 jaar toe en heb pas 2 x prei hoeven te zaaien. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 Zaai meestal zelf maar soms koop ik er wat. Heb nog heel wat redelijke prei staan en de nieuwe lichting dient zich al aan. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted February 14, 2022 Share Posted February 14, 2022 Op 24-1-2022 om 17:28, Judi_BW zei: Hoe > Wat > Waar ... gaat het met jullie prei ? Tips welkom deze foto's van de mooie - niet de tientallen die het niet haalden Mooie prei en mooie lengte alleen spijtig dat er eigenlijk nogal weinig wit van is meer licht groen . Ik trek steeds een voor met aanaarder en plant daar de prei daar dan in . Gemakkelijk als ze juist uitgeplant zijn om ze dan water te geven . En als de prei aan het groeien is voren langzaam vullen word de lengte dat ze echt wit zijn langer . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts