Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pita broodjes gebakken


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb net zelf pita broodjes gemaakt. Erg simpel deeg, vergelijkbaar met het deeg voor tortilla's. Het is alleen een beetje de kunst om de broodjes op tijd uit de oven te halen. Dat lukte me pas met de laatste lading. Ze zijn al gauw te bruin, en dan dus ook te hard.

 

Ik maak ze de volgende keer wel wat minder plat. Ik had ze nu nogal flink uitgerold, en als ze dan niet helemaal opblazen in de oven, kan je die platte stukjes minder goed van elkaar af snijden... Als ik dat zo duidelijk omschrijf

Ze kunnen dan niet goed open, en als je gaat snijden dan zit je zo door de zijkant en heb je een gat in de broodje.

 

We eten zo af en toe pita broodjes met 'eigen' kip, en stukjes geweckte courgette. Lekker met flink veel knoflooksaus.

 

Heeft iemand nog een ander lekker idee om in die broodjes te doen? Shoarma is nu nog wat lastig, met Jimmy die niet zo hard groeit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt lekker!!!

 

Falafal is erg lekker en daar hebb je Jimmy niet voor nodig

 

Maar volgens mij kan je alles wat je ook met taco's en tortilla's ook tussen een pita broodje stoppen

En van die giros reepjes is ook lekker, salade erbij op zijn Grieks en een portie tzaziki...

 

Mijn favoriet: plakje kaas, aarbei-jam en dan in de oven

Op de 2e plaats: plakje kaas, ananas, sla... ook in de oven en dan ook een flinke schep eigengemaakte knoflooksaus!

 

Ik krijg er gewoon honger van terwijl we net gegeten hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het recept van smulweb:

 

Benodigdheden:

 

* 210 ml lauw water

* 1 tl droge gist

* 1 tl suiker

* 350 gr bloem

* 1,5 tl zout

* 1 el olie

 

Bereiding:

Meng lauw water, gist en eventueel wat suiker en laat het mengsel 10 minuten staan. Zeef de bloem met de zout, voeg het gistmengsel en de olie er aan toe.

Kneed het deeg goed door op een met bloem bestoven ondergrond totdat het van de handen loslaat. Vorm van het deeg 10-14 bolletjes en leg ze 10 minuten onder een stukje ingevet folie om te rijzen.

Maak de bolletjes plat (rond of ovaal) en leg ze op een bakblik. Bestuif ze met wat bloem.

Verwarm de oven voor op 225?C (hetelucht 200?C).

Bak het pitabrood 6-8 minuten totdat ze opzwellen en bruin worden (haal eventueel stuk voor stuk van het bakblik als ze opgezwollen zijn). Bak eventueel daarna de 2e serie pitabroodjes.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

ik denk dat je beter 8 tot 10 broodjes kunt maken met dit recept. 10 tot 14 is wat veel. Ik had er 12, volgende keer doe ik er 8 denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf pita broodjes bakken doe ik (nog) niet, maar ik gebruik ze wel als bodem voor pizza.

gezeefde tomaten, Italiaanse kruiden en dan beleggen wat je lekker vind.

Het is voor de kids een feest als er bakjes op tafel komt en dat ze hun eigen pizza mogen maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze net gemaakt!!!!

 

Alleen na 15 minuten kneden zat het nog aan m'n vingers

M'n moeder heeft toen wat bloem erbij gestrooid en uiteindelijk ging het allemaal goed!

Heb er 9 gemaakt, waren best groot

 

Maar kan ik ze nu ook bewaren voor morgen want er zijn er nog 4 over

 

Had wel nog een ideetje, ik denk dat je best wat kruiden erdoor kan doen.

Afhankelijk wat je erin stopt natuurlijk, maar bij een Italiaans iets basilicum en oregano en misschien zongedroogde tomaatjes?

 

Of rozemarijn en tijm bv.?

 

Volgende keer ga ik Griekse hamburgers proberen te maken en dan die erin doen met uienringen en sla enzo!

 

Maar een superleuk recept Jorieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

O, kijk, ik wist niet dat dit topic er was. Gist omrekenen heb ik net geleerd: voor 10 gram droge gebruik je 25 gram verse gist

 

 

500 g volkorenmeel

1 zakje gedroogde gist

2 el olijfolie

 

Materialen

schone theedoek zonder wasmiddelenluchtjes

 

Meng in een kom het meel met de gist en 2 tl zout. Voeg al roerend de olijfolie en 150 ml lauwwarm water toe en meng alles tot een samenhangend deeg. 2. Kneed het deeg op een met wat olie ingevet werkvlak in ca. 8 min. tot het soepel en elastisch is. Vorm het deeg tot een bal en leg het deeg terug in de kom. Dek de kom af met de theedoek en laat het deeg 4 uur rijzen. 3. Sla het deeg een paar keer op het werkvlak, zodat de lucht eruit is. Verdeel het deeg in 16 gelijke balletjes. Bestuif het werkvlak met bloem. Rol elk balletje uit tot een dun rond lapje van ca. 8 cm. Leg ze op een met bloem bestoven blad en dek ze af met de theedoek. Laat de broodjes nog ca. 30 min. rijzen. 4. Schuif de bakplaat in de oven en verwarm de oven voor op 250 °C. Leg 8 broodjes op de hete bakplaat, sprenkel er wat water over en bak de pita's in ca. 7 min. goudbruin en gaar. Leg de warme pita's in een mandje en bak de andere 8 broodjes op dezelfde manier. Lekker bij tapas of met hummus.

 

Tip

 

Bak de broodjes van tevoren en rooster ze voor gebruik 1 min. in de broodrooster. Pitabroodjes laten zich goed invriezen. Ze zijn ca. 3 weken houdbaar.

(Van de site van AH)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet zo snel joh..de bakker komt pas morgen met de verse gist..op zijn vroegst wordt het zondag Vandaag ga ik de kruiden mengen.

Nog even een vraagje over die broodjes..moeten die eigenlijk een beetje groot zijn..?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er aan wat je erin wilt doen

De gangbare pitabroodjes zijn, schat ik, in diameter zo'n 13cm., de grotere versies zijn richting de 20 cm., maar je moet gewoon kijken wat jij t makkelijkst vind eten. Daar gaat het juist om. Maak je er een paar tegelijk, kun je na t vullen van alle broodjes degenen die je niet gelijk eet (zonder de sla) even in alufolie wikkelen om ze warm te houden, of je legt ze in je nog warme oven (wel uit). Dan hoef je daarna niet weer opnieuw de vulling op te warmen. Beetje irritant tijdens het eten. Vooruit denken

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik laat ze dus ook niet rijzen ofzo. Alleen die 10 minuutjes na het kneden. (wat soms iets langer is, als ik even op het forum ga kijken tussendoor )

Ik rol ze uit, gooi ze op de bakplaat, en bak ze. Heel kort! Ze mogen eigenlijk bijna niet bruin worden. Want dan zijn ze knapperig en niet meer goed te openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Als je de pita's in de koekenpan bakt bollen ze niet zo op en zien ze er net zo uit als in de winkel. Het recept dat Jorieke gebruikt is ook lekker om te gebruiken voor bolletjes, dan wel 30 min laten rijzen. Of om kaasbroodjes van te maken. Maak er dan lange pita's van en na 15 min rijzen opbollen, zodat je een soort schuitje krijgt daar je kaas en andere hartige vulling op en 20 min bakken op 200 graden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pita's worden hier vaak gebruikt om een restje vlees weg te werken: een restje kipfilet, gehaktbrood, varkensvlees, of vers gemengd gehakt worden fijn gesneden en even opgebakken met cajunkruiden (Colruyt). Op tafel komen kommetjes met suikermaïs, klein gesneden tomaat, komkommer en ijsbergsla - zodat ieder zijn eigen pitta kan vullen. Als saus verkiezen ze een looksausje gemaakt van een potje yoghurt, even veel mayonaise, een teentje look, peper, zout, wat extra azijn, eventueel een geutje melk om het wat vloeibaarder te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 broodjes op een bakplaat? Dat is een hele grote bakplaat, of hele kleine broodjes. Als je ze wilt vullen tenminste. Ik doe er maar 4 op een plaat, dan raken ze elkaar net niet. En zijn ze niet eens echt groot.

 

Ligt er aan hoe groot je oven en bakplaat is.....op mijn bakplaat kunnen minstens 8 pita's en dan hebben ze een doorsnede van 15 tot 20 cm dus wel wat groter dan een gewone pita, gewone kunnen er gemiddeld een stuk of 12 tot 18 op denk ik....2 a 3 bakplaten vol in 1 keer bakken moet voldoende zijn voor een flink gezin of als er ook nog visite mee eet )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tips voor vulling:

 

Plakjes kaas en pesto en evt verse bladgroenten en dan in het broodrooster of koekepan om de kaas te laten smelten . Is verschrikkelijk lekker!

 

Verder kan je blokjes knollen en rapen e.d. wokken met pittige kruiden, kaas raspen en laag voor laag met een pittige kruidensaus en/of knoflooksaus opbouwen in je pita .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...