Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik krijg gratis stalmest, van vorig jaar al, maar dat zijn grote brokken. Zelfs om ze onder te spitten moeten ze met de spade gehalveerd worden of zelfs nog kleiner.

De levering is simpel, moet ze zelf gaan halen maar de mest word met een bobcat geladen.

Eens thuis voer ik dat met halve kruiwagens naar de moestuin. Maar dan begint het (te) zware werk nl. het opengooien van die grote en zware stukken.

Nu vraag ik me af of er een soort electrische hakselaar bestaat om de mest fijn te malen.

Dan zou ik die met mijn kleine frees kunnen inwerken ipv te moeten spitten

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Oe Willy wat een moeilijke vraag, zulke hakselaars zijn er wel maar niet te betalen en zo groot. En als je het door de mestverspreider doet vliegt het overal heen, dan zul je lage toeren met de trekker moeten maken en gebeurd er weinig wat klein maken. De optie eerst half jaar of jaar laten liggen is ook niet echt een optie denk, misschien zijn die mestpallets een oplossing voor je in combi met compost? 

Geplaatst:

Een bietenmolen heeft wel wat moeite met zaken die niet hard en knapperig zijn. Zoals bieten. Dingen blijven dan een beetje rondtollen daar bovenin. Of het ding vreet zich helemaal vast en alles komt tussen de bladen te zitten en het valt er niet meer onderuit. 

Nou hebben wij nog nooit klonten mest (met stro er in?) geprobeerd te malen. Maar wel een boel andere zaken :) 

Geplaatst:

Eerst en vooral: ik heb geen enkele ervaring met een frees.

Maar, even meedenken:

Wat nou als je de mest opbrengt, en dat een of twee keer freest, met de frees in de meest oppervlakkige stand.

Zo gebruik je de frees als een hakselaar.

Daarna wat verspreiden met een hark. En, weer daarna, infrezen.

Het proberen waard?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

De mest komt uit boxen waar de dieren er dus lang op lopen en liggen, vandaar dat het zo'n vaste brokken zijn.

Gezien mijn gezondheid en ouderdom is dat wel een redelijk probleem.

Henkg, misschien als ik de messen van de frees wat scherper maak zou het mogelijk wel lukken. Alleen word dat dan een gevaarlijk werktuig.

Jorieke, ge kunt wel eens gelijk hebben dat spul plakt nogal. Maar dat geldt ook voor de frees, voor alles feitelijk.

Maar dit is ook de laatste keer dat ik van die mens mest kan hebben want hij stopt zijn bedrijf.

Geplaatst: (aangepast)

Ik neem aan dat je koemest krijgt, paardenmest ken ik eigenlijk zo niet.

Als je de kluiten mest opbrengt en een tijdje laat liggen in weer en wind worden ze vanzelf nat en zachter.

Een droog voorjaar is gelukkig een zeldzaamheid.

Daarna kan je ze nog een keertje met de cultivator of scherpgelepen spade doorwerken en daarna in frezen met een goede frees.

Zo heb ik dat gedaan bij oude koemest. Je houd nog wel kluiten die je het jaar daarop nog tegenkomt maar het was bij prima werkbaar.

Het idee van eerst oppervlakkig frezen zoals Henkg zegt zou ook nog kunnen werken.

Succes.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Inderdaad koemest. Die ligt dus al een jaar buiten en met dit weer is die ’mest’nat.

De boxen worden met bobcat uitgemest en dus blijft het zeer compact. 

Het zal denkelijk ook de laatste keer zijn dat ik stalmest op de tuin gebruik. 

Ben ook al de 81 gepasseerd hé. 

Uitstrooien, zo goed en zo kwaad als het gaat, en dan de messen van de frees maar slijpen zodat ze goed scherp zijn.

Op hoop van zege.

Geplaatst:

Dat is waar natuurlijk maar de messen van de frees zijn wel rond afgesleten in de grond en daarom denk ik dat ze nier door die mestklonters geraken.

Geplaatst:

Willy als ik u was, zou ik mooi koemest-, alfa en stropallets voor in de plaats nemen. Dan heb je al dat zware werk niet op uw leeftijd, maar wie ben ik. Koemest met stro is een van de mooiste mest die men kan krijgen, maar loont al dat zware werk nu nog?Zou de prijs achteraf niet te hoog kunnen worden? Neem de makkelijke oplossing en geniet met bazin van u wel verdiende pension en trek er op uit. Na al die jaren harde arbeid, mag u het er wel eens makkelijk van af maken.

Geplaatst:

Maar ze is toch zo gelukkig als we 'lochtinggroensels' kunnen eten.( groente uit eigen tuin)

Daarbij komt nog dat het anders vol onkruid staat.

Als ik al gazon zou willen zaaien dan moeten er heel wat fruitbomen-struiken en de druiven gerooid worden en dat is ook veel werk.

Geplaatst:

Dat zou ik ook doen, compost laten brengen.
Eventueel die koemest op een composthoop zetten voor volgend jaar en mengen met tuinafval? Het ligt al een jaar zeg je maar zulke grote brokken, daar is niet veel mee gebeurt. Dat is alleen wel weer extra werk dus als die compost bevalt zou ik het daarbij laten. 

Geplaatst:

Gewoon zo goed mogelijk verdelen en dan de natuur zijn werk laten doen. De afwisseling van regen en zon maakt het wel kapot. Het vraagt natuurlijk wel wat geduld, een paar maanden zelfs.

Als dikke klompen wat sneller uit elkaar moeten dan gebruik ik een mesthaak of cultiveerhaak met 3 of 4 tanden (zoiets: https://www.polet.be/gardening/rieken-vorken/cultiveerhaak-4t-130x200mm). Dat werkt bijzonder veel lichter dan gewone harken of schoppen. Een cultivator is ook bruikbaar maar gaat minder snel https://www.polet.be/gardening/cultivatoren-harken/cultivator-3t-m/st-15m

Geplaatst:

Zo’n drietand heb ik mogelijks nog liggen in een verborgen hoekske.

Mesthaak heb ik wel maar die tanden staan zover uiteen.

Och, misschien vind ik iemand die het wil omspitten maar toch met mijn frees proberen.

Geplaatst:

Gevonden! En inderdaad dit gaat redelijk goed om de grote brokken te verkleinen tot de grootte van een forse appel, is toch al dat.

Met harkende oppervlakkige bewegingen gaat het het beste.

20220208_113910.jpg

20220208_111714.jpg

Geplaatst:

Mooi, en straks in of twee keer frezen en je bent weer klaar voor dit seizoen.

Deze mest ziet er nog redelijk jong uit?

Lastig te verwerken maar toch jammer dat deze stalmest verdwijnt. Alles is drijfmest geworden, alleen soms als koeien gekalverd hebben staan ze nog op stro.

Koemest  blijft toch mijn favoriet.

• 2 maanden later ...
  • 2 maanden later ...
  • 6 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...