Swa Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 Er stonden hier wel al een paar aardbeiplantjes, een chaotische samengroei van onbekende soorten, goed voor een 5-tal vierkante meter. Echter zou ik het nu wat 'beter' willen aanpakken. Dit weekend dan ook 3 perceeltjes, met veel verteerde paardenmest, van 8m x 60cm vrijgemaakt van ongewenst groen. Het doel is ieder perceel met een andere soort aardbei te beplanten zodat er over het hele seizoen altijd wel een paar aarbeien te plukken vallen. Liever continu een paar aardbeien dan in één keer een hele hoop. Zou deze mix daaraan voldoen? Daroyal (vroeg) Korona (midden) Malwina (Laat) Het vriest nog wat tijdens de nacht maar tegen volgende week geven ze weer positieve temperaturen aan. Kan ik de aarbeien gaan bestellen om ze volgende week te planten of is het toch aangeraden nog wat te wachten? Geven de 'frigo planten met kale wortel' een goed resultaat of wordt dat niets en is het toch best richting plant met kluitje te gaan? Quote
Mai Pensato Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 Waarom plant je geen doordragers ipv junidragers? Dan kun je continu oogsten van juni tot october (als het weer een beetje mee zit). Bekende rassen Ostara (oud ras) , Favori en Furore. Met name Favori schijnt het erg goed te doen, wordt meer en meer gebruikt in de professionele teelt. Ik ga dit jaar Favori en Furore kweken (teelt in mijn kasje). Aardbeiplanten kunnen wel wat nachtvorst hebben, alleen de bloemen niet. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Patrijs Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 Nee, Ik heb zelf een veldje Koronas en Daroyal en moest vorig jaar veel aardbeien doordraaien. Ik zie het maar als een luxeprobleem. De oogst overlapt je hebt dus langer oogst maar zonder planten onder glas blijft dit bestaan. Vanaf 2019 heb ik gedocumenteerd hoe het elk jaar met de aardbeien gaat: Misschien dat alleen een vroege en een late soort nog langer en beter oogst geeft. Voor mij speelde ook de opvolging met aardappels mee. Quote De moestuin van Patrijs
marcelru Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 1 hour ago, Swa said: Geven de 'frigo planten met kale wortel' een goed resultaat of wordt dat niets en is het toch best richting plant met kluitje te gaan? Als je de planten met kale wortel in voldoende vochtige grond plant gaat dat prima. Moet in deze tijd geen probleem zijn. Destijds bij ons thuis werden de planten met kale wortel in de herfst geplant, en als de grond te droog was ging er eerst een dagje beregenen aan vooraf. Nauwelijks of geen uitval. Zal in deze tijd van het jaar niet veel anders zijn. Quote
Patrijs Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 Ik vond wel dat de frigo stekken het eerste jaar duidelijk minder opbrengst hadden, maar dat haalden ze het jaar daarop weer in. Vaste (eigen) stekken die gewoon doorgroeien geven bij mij meer oogst het eerste jaar. Maar misschien komt dat doordat ik alleen de beste stekken pak. Quote De moestuin van Patrijs
Swa Geplaatst: 6 maart 2022 Auteur Geplaatst: 6 maart 2022 Nooit gedacht dat een paar aardbeien selecteren zo moeilijk ging zijn 😁. Bedankt voor de tips. De keuze staat momenteel op: Favori (doordrager); Amandine (doordrager) en Korona (midden). Zal voor de 'dikke' frigo planten gaan. Het plan is om de perseeltjes maar voor de helft in te planten en met de stekken die er komen later op het jaar het 2de deel op te vullen. Ondertussen zet ik wel wat anders op die 2de helft kwestie dat de grond bedekt is, erwten of zo iets. Ik weet nog niet zeker op welke manier er voor vernieuwing zal gezorgd worden, gaat beetje afhangen van welke soorten we het meest lusten.De plantjes die er later uitgaan omdat ze minder presteren zullen als bodenbedekker gebruikt worden elders in de tuin, ipv gras. Quote
Swa Geplaatst: 6 maart 2022 Auteur Geplaatst: 6 maart 2022 (aangepast) Ik heb toch ook voor één soort kortdrager gekozen omdat we in die periode zeker wat vaker smooties maken en redelijk wat mensen over de vloer krijgen die bij overvloed wel een bakje aarbij zullen lusten bij de koffie. 6 maart 2022 aangepast door Swa Quote
Mai Pensato Geplaatst: 6 maart 2022 Geplaatst: 6 maart 2022 16 minuten geleden, Swa zei: Nooit gedacht dat een paar aardbeien selecteren zo moeilijk ging zijn 😁. Bedankt voor de tips. De keuze staat momenteel op: Favori (doordrager); Amandine (doordrager) en Korona (midden). Zal voor de 'dikke' frigo planten gaan. Het plan is om de perseeltjes maar voor de helft in te planten en met de stekken die er komen later op het jaar het 2de deel op te vullen. Ondertussen zet ik wel wat anders op die 2de helft kwestie dat de grond bedekt is, erwten of zo iets. Ik weet nog niet zeker op welke manier er voor vernieuwing zal gezorgd worden, gaat beetje afhangen van welke soorten we het meest lusten.De plantjes die er later uitgaan omdat ze minder presteren zullen als bodenbedekker gebruikt worden elders in de tuin, ipv gras. Goede keuze, mix van doordragers en junidragers. Ik ben thuis opgegroeid tussen de aardbeien en heb vroeger heel erg veel kilo's geplukt. Korona is al een heel oud ras, die teelde mijn vader 40 jaar geleden al. Redelijk productief, veel oogst in korte tijd maar een van de allerlekkerste rassen. Armandine ken ik niet. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
fre3ke Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 11 hours ago, Swa said: Amandine Die is smakeloos, vond ik. Ik heb ze vorig jaar eruit gegooid Quote
Swa Geplaatst: 7 maart 2022 Auteur Geplaatst: 7 maart 2022 Met wat zou je die Amandine vervangen Fre3ke? Quote
fre3ke Geplaatst: 7 maart 2022 Geplaatst: 7 maart 2022 (aangepast) Geen idee. Ik zat halverwege het seizoen en heb uiteindelijk stekken van Lambada en Frau Mieze Schindler naar de lege plekken geleid. Wat daarvan doordragers zijn en wat junidragers, dat weet ik sowieso niet. Er is een topic met de naam 'hoe smaakt je aardbei' of 'de lekkerste aardbei' of zo. Daar kun je een kijkje nemen als je het kunt vinden. 7 maart 2022 aangepast door fre3ke Quote
donaldk Geplaatst: 23 maart 2022 Geplaatst: 23 maart 2022 Lambada is vroegere niet doordragende soort. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Swa Geplaatst: 17 augustus 2022 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2022 Over deze fraises ook effe een update geven: 3 x 20 stuks aangeplant van respectievelijk Favori (doordrager); Ostara (doordrager) en Korona (middenlaat). En ik moet zeggen dat ze me alle 3 zeer goed bevallen qua smaak en 'gevoel' in de mond. Ze zijn alle 3 'krokant' en niet melig, redelijk klein en echte suikertjes. Er zit duidelijk een verschil in de smaak, maar ik kan het even niet uitleggen wat dat verschil is, het bevalt me gewoon alle 3. Het is meer dan 50m lopen van de aardbeien tot thuis en zover geraken ze maar zeer zelden. Wat betreft onderhoud heb ik het niet zo goed genoeg gedaan want ben toch zo'n 25% van de plantjes kwijt aan de droogte en aanvallen van één of ander (vogel)beest en een mol die de plantjes gewoon weer naar boven uit de grond drukte. Dus relatief gezien ook weinig aardbeien. De Korona die geen doordrager is geeft me sinds een week ook weer een weinig aantal nieuwe aardbeien. De soort Favori heeft nog geen uitlopers geproduceerd, ben ik te ongeduldig of maakt die er geen? 2 Quote
Swa Geplaatst: 26 september 2022 Auteur Geplaatst: 26 september 2022 Vandaag tussen twee buien de laatste aardbeitjes geplukt, een tiental Favori en 2 stuks Ostara. Niet allemaal zijn ze helemaal rood, en ze smaken ook ietwat minder zoet dan een zonnige maand eerder natuurlijk, maar het blijft een genot. Voordien liet ik de aardbeien staan en ging ik pas overplanten en opruimen in maart van het jaar daarop. Dit jaar ben ik een beetje aan het twijfelen om de uitlopers nu al over te planten op hun definitieve plek of niet. Van de Favori gaat dat in ieder geval niet kunnen want daar zijn geen uitlopers aan gekomen, zal ze dus moeten scheuren. Nu overplanten of laten staan tot volgend jaar? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.