Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei holiday en witte ziel

Frank Slagboom

Aanbevolen berichten

We hebben net de eerste soorten koud gezet de komende maanden,

Aardbei Baron Solemaher

Aardbei Generous Trail

Aardbei Holiday

Aardbei Regina

Aardbei Witte Ziel

Zeker de groene extra zoete en de witte zijn we benieuwd naar, heeft iemand ervaring met de Holiday en de witte ziel?

Het zijn relatief nieuwe soorten.

Groeten

Frank

aangepast door Gast

Wat we overhebben is te koop www.seedspro.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frank bij Holiday heb je een loep nodig, echt bosaardbeitje

http://www.fraisesdesbois.com/holiday.htm

en Fragaria white soul (volgens mij moet je rasnamen niet vertalen) ook bos aardbei is net zo inimini.

Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt, groene extra zoete begrijp ik niet, ik denk ook niet dat dit nieuwe soorten zijn.

Het lijkt of je info bij Seedspro gelezen hebt, de foto's daar van de twee hierboven genoemde rassen kloppen niet met de rassen. Ook latijnse namen zijn daar fout gespeld wat je overgenomen hebt. Dat is mischien lastig voor je om info te vinden op google.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hans,

Dank je wel voor je reactie,

We hebben deze relatief nieuwe zaden (het zijn niet de gene die jij aandraagt) gekocht direct op een selectie centrum. We waren een beetje moe van alle rommel die er verkocht werd/wordt dus kopen we zelf in, echter we moeten minimale aantallen afnemen en hebben we een aantal verpakkingen over die we te koop aanbieden.

We hebben de certificaten van echtheid en wie de licentie houder is. Het had zou kunnen dat iemand een van deze types al had gezaaid en geoogst.

Vandaar onze vraag, ze gaan bij ons dit jaar voor het eerst de grond in en zijn benieuwd naar het resultaat.

De groen/gele aardbei is extra zoet en heeft meer suikers dan andere soorten naar horen zeggen.

Groeten

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik draag niks aan hoor, ik reageer op namen die jij op geeft van aardbeien, in de veronderstelling dat jij een nieuwe aardbei-liefhebber was, ik had geen idee dat jij seedspro zelf was.

Als je certificaten erbij hebt dan zal daar toch wel juiste en volledige latijnse naam op staan ?

Zo is de Fragaria "white soul"' en Fragaria "holiday"' die vrijwel gelijk eruitzien beide ovaal/langwerpige

creme/vuil-witte kleur en heel kleine bosaardbeitjes, die weinig vruchtvlees hebben en veel zaden waardoor de smakelijkheid ervan toch echt niet goed is.

Zeker geen ronde middelgrote roze achtige met rode zaadjes of ronde gele middelgrote vrucht zoals op je site/foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb via seedspro een aantal paprika zaden besteld , niet op basis van de foto's of beschrijvingen (paprika's stonden toen nog niet in het assortiment). Op basis van een eigen zoektocht konden ze bijna alle rassen leveren die ik wou. En dat zijn allemaal officiële zakjes, dus geen gripzakjes, tegen een zeer mooie prijs en van goede kwaliteit. Daar is dus niks mis mee en hoop er volgend jaar weer te bestellen.

Dat neemt niet weg dat ook ik van mening ben dat het vertalen een echte no-go is als een ras gewoon een veelgebruikte (Engelse) benaming heeft. Namen veranderen/vertalen moet je gewoon echt niet doen (veel veredelingsbedrijven geven hun producten immers ook een Engelse standaard naam). Ik ben zelf iemand die alles goed uitzoekt maar ik kan me voorstelen dat 90% dat niet doet. Probeer dan nog maar is informatie te zoeken als je iets wilt weten over de zaden met vertaalde(verzonnen) naam. Het foto's bewerken is ook niet wenselijk. Je moet geen vage foto plaatsen die later tot teleurstelling (en frustratie na een moeilijke opkweek?) kan leiden. Dan maar geen foto en een duidelijke beschrijving. Al dan niet op basis van de beschrijving op de officiële zaadzakjes als er nog geen eigen ervaring mee is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik ook te zeggen Jorg, want aan ruim assortiment en ook best hele leuke rassen daar ontbreekt het absoluut bij seedspro niet aan, enkel veel van de info./foto's is niet juist, maar waneer dit goed recht getrokken word wat ongetwijveld nheel hoop werk/tijd kost lijkt mij ook de prijs en wat je krijgt zeer goed in verhouding heel gunstig zelfs. seedspro kan gewoon dan onwijs leuke zaad verkoop punt worden,

met zelf info. zoeken kun je dit oplossen maar lijkt mij niet de bedoeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik ook hans, ik heb ook de hele groente zaden lijst toegestuurd gekregen en daar zit best wel wat leuk spul tussen dat ze nergens anders aanbieden. Prijzen en hoeveelheden zijn ook gewoon goed. Alleen de namen en foto's zijn een duidelijk punt van aandacht (of is dat nog te licht gesteld? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zakjes zaad zijn van afkomstig van Rusland en/of Oekraine.

Deze taal staat er dan ook op als uitleg.

Wel keurig vanonder een sticker met Nederlandse vertaling.

Vlak onder de sticker de houdbaarheidsdatum.

Merk op bij de 2de foto, de rechtse foto waar de sticker plakt, hij bedekt de houdbaarheidsdatum van 2008.

img0693xq.jpg

img0694e.jpg

Bij wegpeuteren sticker.

img0695gb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durfde hier van de week niet te reageren, omdat ik eigenlijk niemand zijn handel misgun. Iemand hier zei eerder dat de oorzaak van wat onduidelijkheden en vooral 'benamingen" en foto's vooral zou kunnen liggen in haastwerk bij het maken van de site. Dat lijkt mij ook de oorzaak. Misschien zelfs ( en dat gaat wat ver om dat hier te zeggen ) onkunde ook.

Kijk, dat je de pelargonium als geranium aanbiedt, kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar dat je die als vaste plant aanbiedt vind ik vreemd. Dat je de Hybiscus syriacus als vaste plant aanbiedt ( overigens daar ook spelfout in de benaming ) waar het toch echt een struik is, is raar. En wat moet ik met de benaming : "Basilicum groen " ?? ( omdat er ook een paarsige is soms ? )

De benamingen , de spelling , de beschrijvingen kloppen echt veelvuldig niet. De klassering ook niet. De foto's ? Och , daar zijn meer voorbeelden van op de markt. Zo'n website-bouwer moet toch wat en weet soms ook niet hoe hij het plaatje draaien moet. Waar je geen verstand van hebt, daar is het moeilijk kersen mee eten ( ging die spreuk zo ? ) En wij hebben allemaal makkelijk praten.

Ook ik koop jaarlijks een enkel dingetje bij Bakker, raar eigenlijk , maar bijna elk jaar wel weer. Ze hebben soms leuke dingen hoor. En zo ook hier. Je moet weten wat je wil , en weten wat je denkt te kunnen verwachten.

Ik begroet de handelaar op het forum en wens hem zeker succes en een leuke forum-tijd toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Japanse honderdjarigen zijn te gebruiken als een suikervervanger."

Haha, betere vertaling?

Die zijn pas te vreten als ze op leeftijd zijn, sappig en zoet

+ zijn ze er meteen vanaf, misschien iets voor hier in plaats van werkmensen zich dood te laten werken tot ze 70 zijn

Doet me denken aan die film Solent Green...............................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Borsalino

Als de sticker wat verder weg peutert zie je dat de verval datum 2014 is!

De code 6006:2008 staat voor de afgegeven licentie code die overeenkomt met het fitosanitair certificaat .

Dit is dus niet de houdbaarheidsdatum! Maar dat de zaadjes gezond zijn, volgens de plantkundige dienst

Kijk maar eens op de foto.

We kopen in met minimaal 70% kiemkracht en een houdbaarheidsdatum van ten minste 2 jaar.super-radijs80041328685931.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...