appelvrouw Geplaatst: 4 april 2022 Geplaatst: 4 april 2022 (aangepast) Nu zoveel groentes hun eigen topic krijgen mogen daar wat mij betreft ook de erwten, peulen en capucijners bij staan. Vorig jaar had ik alleen capucijners en peulen in grote hoeveelheden, doperwten ben ik al jaren niet zo tevreden over, Ik heb van 6 soorten erwten een proefpakket gekregen om uit te proberen, het zijn de volgende soorten: Feltham first, die als droge erwt geoogst kan worden Grandera Lancet Maxigolt Kelvedon Alderman peulen: Gouden peultjes Grijze roodbloeiende. Van de laatste heb ik een bak vol, van de andere soorten allemaal 10 zaden..dus ik zal nog wel erwten moeten kopen om een echte oogst te krijgen. 4 april 2022 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 4 april 2022 Geplaatst: 4 april 2022 Oeh leuk, een proefpakket! Leuk, vergelijken kwa groei en oogst en smaak. Waar koop je zoiets? Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 april 2022 Auteur Geplaatst: 4 april 2022 Gewoon iets ruilen met een moestuinforummer..of in je ruiltopic vragen om kleine hoeveelheden zaad? Er zijn vast veel verschillende soorten onder de Mtfdaggers. Kan je volgend jaar ook proefzaaien! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 4 april 2022 Geplaatst: 4 april 2022 Haha natuurlijk! Ik heb afgelopen najaar uit de ruildoos ook al wat soortjes gevist. 😀 Quote
Erny Geplaatst: 4 april 2022 Geplaatst: 4 april 2022 Op 15-3 in wcrolletjes gelegd: Peultjes 24x Grijze Roodbloeiende. Bij van der Wal ook de Sugarsnap Sugar Flash gescoord. Die gaat dit seizoen ook getest worden. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Leuk topic Appelvrouw, benieuwd welke bevallen met proefzaaien. Hier staan ook wat van verschillende soorten, op een na die de muizen slopen staan ze er goed bij. Soorten geselecteerd op lage groei, weinig blad, grote peulen en erwten. Die bevallen mogen blijven, zaden bewaren voor volgend jaar en zo sparen we ze bijeen. Ze kunnen nog zo mooi zijn als de smaak tegen valt, heeft verder telen geen zin. Quote
Karietje Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Ik heb ergens februari (mijn boekje ligt in de serre ) erwten mechelse krombek gezaaid, allemaal mooi opgekomen maar nu lijken ze stil te staan Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
loes Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Ik zaai ook voor maar dat is vooral om de slakken. Moet het rek van de erwten nog maken en dan kunnen ze naar buiten maar met het natte weer nu is het vooral slakkenvoer dus ik wacht nog een weekje met uitplanten. Quote
jootje Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Ik heb kapucijners voorgezaaid. Staan buiten onder afdak te kiemen. En ik wil peulen zetten…maar wacht daar nog even mee. Normaal had ik ze al gezaaid, maar dan zijn ze precies als ik twee weken op vakantie ben te oogsten. Dat had ik vorig jaar…zo zonde….de plantjes oppas mocht oogsten natuurlijk….maar deed dat niet. nu probeer ik het zo uit te kienen dat ze oogstbaar zijn als we terug zijn van vakantie. Ik heb dit jaar gewone groene peulen, gele peulen ( gekregen van JaneDoe en via-via nog wat kunnen bestellen) en ik heb paarse peulen. Gewoon….omdat het kan! 😊 Quote
MSDG Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Erwten Kelvedon Wonder en Kleine Rheinländerin staan er al een drietal weken in. Thuis opgekweekt onder groeilicht tot plantjes van circa 10cm, multisown volgens de methode van Charles Dowding. Sommige zijn geel uitgeslagen en lijken geknakt onderaan. De erwten die ik rechtstreeks zaaide komen langzaam op, weinig slakkenvraat tot nu toe, maar de voorgezaaide plantjes zien er niet heel best uit. Merk toch dat voorzaaien een kunst apart blijft, volgend jaar in de kas gaat het hopelijk wat geleidelijker en beter dan op zolder. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jane Doe Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Jootje verstandig dat je nog even wacht, de gele kunnen geen kou hebben en zaai ik zelf ook pas na Ijsheilige. Met de paarse heb ik jammerlijk geen succes en ervaring, omdat de muizen die alle verwoest hebben. Hopelijk dit jaar, maar mijn vermoeden is dat ze net als de gele meer van warmte houden. Misschien is er iemand die deze vraag kan beantwoorden? De kapucijners moeten we ook nog zaaien, eerst de laatse paar erwtjes en peultjes. Zijn er niet veel maar meerdere soorten, dan teld het toch wel bijeen. Quote
Flup Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Dit jaar alleen Pultsje op Reis, want ik wil er zaden van winnen. Naast het opeten natuurlijk. Heb ze in maart voorgezaaid (binnenshuis, overdag buiten als het gaat) en ze staan nu een paar weken in de tuin. Had zelfs ruimte over, dus heb ter plekke nog wat bijgezaaid. Hopelijk blijven de woelmuizen en vogels daar vanaf. Ze groeien nog niet zo snel (want het is koud), maar ze staan er verder goed bij. Pultsje op Reis heb ik een aantal jaren geleden van @roeier gekregen en die soort is erg lekker! Geen draad, makkelijke groeier, goede oogst en gewoon heel lekker als peul en als erwt. Kortom, dat die soort niet bekender is, is onbegrijpelijk in mijn ogen. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Mijn favoriet staat ook al weer in de volle grond! Irish prean peas 😀. Een paar jaar geleden gekocht bij De nieuwe tuin. Wordt erg hoog. De scheuten zijn lekker, de platte peulen zijn lekker, de erwten zijn groot en lekker. Bloeit mooi roze/rood. Andere variëteiten: Usui leaf peas (voor de scheuten, de peul en erwt zijn middelmatig van smaak) Swedish red soup peas (dikke rode erwten, die het midden houden tussen erwten en capucijners) Sugar snaps ( klimmers) 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 april 2022 Auteur Geplaatst: 5 april 2022 Goh allemaal nieuwe soorten voor mij. Pultsje op reis klinkt leuk en ook die Zweedse erwten! Ik ga eens vragen aan de Zweedse connectie of ze daar aan kunnen komen. Of ik snel erwten voor hetblad zou zetten vraag ik me af @woldistel heb je die zelf al gehad en gegeten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 5 april 2022 Geplaatst: 5 april 2022 Het schijnt dat Jelle van de Makkelijke Moestuin wintererwten zaait om in de winter de jonge toppen te eten, later niet meer toppen en de plant maakt erwten aan. Zoiets.Geen ervaring mee. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 @appelvrouw Erwtenscheuten worden o.a. in de scandinavische landen best veel gekweekt en gegeten. Google maar eens op ärtskott. Ik kweek ze in de winter op de vensterbank, als er verder niet veel te zaaien valt. Gewoon uit een zak droge groene of gele bio erwten (wel hele, natuurlijk). De Usui kwamen ook van de nieuwe tuin en zijn een japanse varieteit die vooral voor die scheuten gekweekt wordt. Ik kweek ze zelf in vollegrond in het voorjaar, maar ik ben bijna door mijn zaden heen. Helaas heb ik vorig jaar maar weinig kunnen oogsten omdat het zo'n goed slakkenjaar was. De Swedish red soup peas gaan in zweden door het leven als Biskopens gråãrt. Erwtenscheuten gebruik ik in de roerbak. Lekker met een uitje en wat kruiden. Je kunt ze ook rauw in de salade doen. Ze smaken zoetig, naar rauwe erwten zoals je die in de tuin van de plant snoept. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Erwtenscheuten of pea sprouts worden ook in Noord- Holland gekweekt. Ik gebruik hiervoor erwten waar ik niet bijtijds toekwam om te oogsten. "De scheuten heb ik erg ruim afgesneden, eens kijken of de onderkant nog levensvatbaar is voor nog een oogst of voor uitplant in de tuin." Gelukt, dus twee van geoogst. De scheuten in februari en later nog erwten. 1 Quote De moestuin van Patrijs
donaldk Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Oei ik had begrepen dat je erwten en peulen en de diverse lange groene bonen het best direct zaait en dan pas bij warm april weer? Ik heb zaad van de twee struik varieteiten van de Lidl dit jaar enige soorten die ze hadden. Kun je die ook in pot kweken? Het zijn naar ik begrijp geen doorgroeierrs/-dragers. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Patrijs Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 (aangepast) 2 uren geleden, donaldk zei: erwten en peulen en de diverse lange groene bonen Ik denk dat je alles op een hoop gooit. Bonen zijn meer voor de zomer die houden van warmte en zaai je half mei ,maar tuinbonen en peulen zijn voorjaarsgroente en dan kan je al vroeg beginnen met voorzaaien. Ik heb de eerste ter plekke gezaaid begin februari, lichte vorst deert ze niet. Voorzaaien heb ik dit jaar niet gedaan, het kan maar geeft veel extra werk en maar weinig verschil in oogsttijd. Ik leg ze onder bescherming van cloches of gaaskappen tegen de muizen, maar zodra ze een paar cm boven staan gaat de bescherming weg en leg ik de volgende lichting. Deze week de derde lichting peulen gelegd, de eerste lichting staat nu 20 cm hoog. Kou geeft niet, ik geef ze wel een beetje bescherming tegen de harde wind. Zo heb je al vroeg peulen en kan je langer blijven oogsten. Blog 30-3 foto genomen twee weken terug, ze zijn nu lekker aan de groei: 6 april 2022 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 6 april 2022 Geplaatst: 6 april 2022 Quote Erwtenscheuten of pea sprouts worden ook in Noord- Holland gekweekt. Ik kwam het een paar jaar geleden voor het eerst tegen als groente, toen ik wat onderzoek deed naar die Usui erwten. Ik kende al wel het gebruik om tuinbonen toppen te gebruiken, maar aan erwten had ik nooit zo gedacht 🤔. Binnenshuis vind ik de hergroei trouwens maar matig, dus ik heb ze op een gegeven moment in de kas gezet. Daar hebben ze het wel naar hun zin. Misschien dat ik deze ook nog wel in de vollegrond zet, hoewel ik niet weet welke soort dit is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 april 2022 Auteur Geplaatst: 7 april 2022 Het trekt me niet zo aan, maar het is meer “ wat de boer niet kent”. En heel veel plaats voor erwten heb ik niet en dan wil ik graag erwtjes, en peulen en eventueel capu’s. Keuze maken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 1 uur geleden, appelvrouw zei: En heel veel plaats voor erwten heb ik niet Na het toppen van de spruiten zet ik ze terug in de kas, daar groeien ze verder zodat ze medio maart weer uitgeplant kunnen worden voor een erwtenoogst in mei. Uit mijn Blog van 15-3-2020: Ik heb deze week de resten van de erwtenplanten waar ik de sprouts af heb gesneden buiten uitgeplant na ze eerst afgehard te hebben. Quote De moestuin van Patrijs
Jane Doe Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 Wat een spannende soorten hebben jullie toch en veelzijdig gebruik, voor groen is een uitkomst als ze dan ook nog een oogst geven. Denk dat voor groen laat zomer een toppenoogst geven, met vrieskou gaan ze wel ter niet. Laat zomer geven ze nog wel oogst in de kas ging dat prima. Maar wel minder dan voorjaar, we blijven proberen en testen. Quote
HuubvG Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 Kapucijners vallen toch ook onder erwten en peulen @appelvrouw? Die staan bij mij er al mooi boven, als enige peulgewas ditmaal, wegens inkrimping van teeltruimte. @Patrijs brengt me op een idee, dit ga ik nu met de kapucijners proberen: kapucijnerscheuten eten. Op 28 februari gezaaid in de pot die toen in de kas hing, met de bedoeling ze later uit te gaan planten. Buiten opgehangen toen het nog mooi weer was. Eigenlijk wel aardig ze hier te laten hangen als eetbare decoratie, tot er weer een knalrode hanggeranium in gaat. In de kas op dezelfde dag in de grond gelegd, ook met de bedoeling ze later uit te planten. Deze ga ik dan maar eens afsnijden en opeten, ik ben benieuwd hoe het smaakt. En hier zouden ze moeten komen om tegen het gaas groot te groeien, maar ook hier heb ik op dezelfde dag wat zaden in de grond gestopt. Een paar liggen er maar half in. Er had nog wat potgrond overheen gemoeten, maar dat ben ik zeker vergeten. Toch komt er al wat van op. De plaatjes zijn van vandaag. Quote
Patrijs Geplaatst: 7 april 2022 Geplaatst: 7 april 2022 (aangepast) @HuubvG Let wel op: de peulenscheuten die bij mij in de (half) open kas groeiden werden veel te taai. Binnen of misschien een dichte kas gaat beter, ze blijven dan mals 7 april 2022 aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.