mdubbelm Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Ik vind het toch elk jaar weer een geklooi, het transporteren van zaailingen en jonge plantjes naar de tuin. Zo’n pluggentraytje achter op de bagagedrager is voor een 20 minuten fietstocht geen optie. Kleine hoeveelheden leg ik in platte bakjes klem met wat papier, dat gaat wel. Maar nu wil ik wat meer tegelijk meenemen en ben ik benieuwd of andere mensen met een tuin op afstand nog tips hebben over het plantjes transport per fiets 🤓 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Ik transporteerde de trays en p9 altijd in die grote kartonnen fruit dozen van de super. Ondiep, groot en vast te houden. Doos leunend op het stuur en dan in een hand. En dan keer dertig, op en neer 🤣 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 9, 2022 Author Share Posted April 9, 2022 Hoe lang moet jij fietsen? Ik heb een fiets met krat gehad, maar dat stuiterde zo dat het in een grote chaos aankwam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Toen een half uur, wat een toewijding 🤣 ik had hetzelfde probleem met krat, daarom overgestapt op de fruit dozen. Die kon ik dan nog een beetje optillen van het stuur bij flinke hobbels. Wel vervoeren op een dag zonder al teveel wind want de planten staan totaal niet beschut in zo'n doos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Tray in doos. Helaas hebben ze al tijden die spinnen van 99 cent/1,19 niet meer bij de action, enkel de losse lange voor gebruik in auto voor meer geld. Smalle doos in fietstas voor hogere plantjes, kan ook. Bak/Krat investeren lijkt mij niet perse nodig. Stevige sinaasappeldozen hebben ze tegenwoordig in elke supermarkt, vanwege de vulautomaat. Desnoods even eentje leegmaken in de mand, die staat meesttijds toch lang niet vol. Ik ga er dan vanuit dat je een normale fiets, dus met bagagedrager hebt. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Fietskar scoren? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Fietstassen. Eventueel met een mandarijnkistje of ander doosje voor de stevigheid. Zaailingen uit hun tray wippen en voorzichtig in een ziplock zak stoppen. In de fietstassen stapelen en niet meer meenemen dan je dezelfde dag uit kunt planten. Of in p6 of p9 potjes voor grotere planten. Vandaag nog amsoi en paksoi in p6 in de ene fietstas en diverse fruitstruikjes in de andere meegenomen naar de tuin. Ik vervoer nooit zaailingen in mijn stuurmandje op de fiets. Botst alle kanten op en de grond schudt zo van de plantjes af. Alleen stevig geworteld spul in pot gaat aan de voorkant! Mandarijnkistjes gebruik ik heel veel. Ik kan ze gratis meenemen (zijn over op het werk) en je kunt er ideaal in zaaien. Bami bakjes van de Aldi passen er precies in. En je kunt ze stapelen tot de zaailingen wat groter zijn en licht nodig zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Voor dat ik de fietskar had aangeschaft deed ik zo'n groot klapkrat achterop vast met spinnen e.d. Nu ben ik heel blij dat ik de fietskar heb en die kan volladen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 (edited) Als je vaker met veel spullen heen en weer moet is een bagage-fietskar wel ideaal. Mijn kinderfietskar is weer minder ideaal voor plantjes, die bodem is niet vlak en dat schuift teveel. Ik hoef niet met de plantjes op de fiets naar de tuin maar vervoer wel vanalles met de fiets dus ook wel eens plantjes. nooit problemen gehad. Gewoon met potjes/tray rechtop in de fietstas of in een krat/doos op de bagagedrager en dan zorgen dat ze niet kunnen schuiven. Banden niet te hard oppompen. 2 uren geleden, donaldk zei: Helaas hebben ze al tijden die spinnen van 99 cent/1,19 niet meer bij de action, enkel de losse lange voor gebruik in auto voor meer geld. De platte van de lidl vind ik fijner werken maar die zijn momenteel ook niet verkrijgbaar. Edited April 9, 2022 by loes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 9, 2022 Author Share Posted April 9, 2022 (edited) Ik heb wel fietstassen, een doos of krat op bagagedrager vind ik net zo niet werken al in een stuurkrat. Ik heb al van alles geprobeerd maar vind niks echt prettig qua stuiteren. net wat zaaiplugs als canneloni in krantenpapier gerold en dat in plastic voorraaddozen meegenomen, dat ging redelijk goed, lagg lekker vast. P9s zet ik idd gewoon rechtop in de fietstas, die zijn het probleem (meestal) niet. Ik kan hier ook wel bakfietsen huren, lijkt me hetzelfde als fietskar (waar we ook over hebben gedacht) - maar potjesgestuiter blijft. Is was benieuwd of ik een spannend idee over het hoofd zag. Edited April 10, 2022 by mdubbelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Is het probleem dan niet de zaaipluggen omdat het met p9 wel goed gaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted April 9, 2022 Share Posted April 9, 2022 Ik heb een fietskar en een auto. Meestal fietskar. Doe ik ook mijn frees in als ik ga frezen (klinkt wel heel suf zo, alsof ik de frees meeneem en hem in het karretje laat staan....). Ik ben blij met mijn karretje, ik vervoer plantjes, de oogst, gieters, mest, spade, onkruid, afval etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 @loes - niet helemaal maar ik ben vooral benieuwd hoe anderen het doen. En of daar nog tips tussen zitten die ik zelf nog niet had geprobeerd. P9 doe ik bijv niet met courgette enzo, die zijn te kwetsbaar. Maar tomaat gaat wel, per 3 ofzo en dan staand in krant. De bulk doe ik nu meetstal met de auto. ik overweeg huurbakfiets straks als de tomaten enzo naar de kas gaan, maar ook dat stuitert enorm, ik ben bang dat met een fietskar ik hetzelfde probleem heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 Misschien ligt het gewoon aan de Amsterdamse bestrating 😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 16 hours ago, woldistel said: Zaailingen uit hun tray wippen en voorzichtig in een ziplock zak stoppen. In de fietstassen stapelen en niet meer meenemen dan je dezelfde dag uit kunt planten Ja zoiets heb ik nu gedaan, dat ging ok! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 Dan toch aan de fietskargebruikers: welke hebben jullie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mearn Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Je kan ook een rugzak proberen, deze hangt stabiel op je rug en zal niet snel schudden en trillen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 (edited) 10 uren geleden, mdubbelm zei: P9 doe ik bijv niet met courgette enzo, die zijn te kwetsbaar. Maar tomaat gaat wel, per 3 ofzo en dan staand in krant. De bulk doe ik nu meetstal met de auto. Dan doe ik blijkbaar toch iets anders maar ik heb geen idee wat want ik sleep courgette wel in P9 mee op de fiets. Gewoon in een krat op de bagagedrager/fietstassen. Beetje klem zetten met andere spullen en gaan. Tomaten ook gewoon in krat of fietstas zonder krant. Edited April 10, 2022 by loes 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 20 uren geleden, mdubbelm zei: maar potjesgestuiter blijft Krat zit volgepropt zodat er niet gestuiterd kan worden. Eventueel met krantenpapier ad zijkanten of ertussen als er ruimte over is. Fietskar: Deze heb ik nu 3 jaar naar volle tevredenheid. https://www.fietskar.nl/product/roland-big-boy/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Kom ik even als een ouderwetse muts aangefietst ... Een bakfietz ja met een z, is het merk of was het merk en heet nu anders. Een 4 wiel bakfiets met bak voor en achter, met zitjes voor kinderen of gewoon een bak. heb nu een bak voor met zitjes en een bak achter. Tuinkabouter vindt het helemaal geweldig, maar is nu groot genieg zelf te fietsen oo zijn eigen fiets. Dus de bakfietz is nu voor transport naar de acker en co. Vroeger had ik zo een kratje met mini trekhaakje, maar dat was een fiasco. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 @loes - wellicht idd mijn motorieke beperking dan 😅- dank voor de tips, wellicht moet ik dingen ook idd wat meer klemzetten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Op 9-4-2022 om 11:19, mdubbelm zei: ...Ik heb een fiets met krat gehad, maar dat stuiterde zo dat het in een grote chaos aankwam Zo herkenbaar 😄 Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 Vroeger..toen ik nog een moestuin op fietsafstand had ging voor mij het beste in de fietstassen idd zoals al genoemd, maar ik wikkelde ook veel in kranten en dan in een plastic tas aan t stuur. Soms wel drie niet te brede tassen en dan met je knieën naar buiten fietsen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Op 10-4-2022 om 09:14, mdubbelm zei: Dan toch aan de fietskargebruikers: welke hebben jullie? Ik heb een fietskar voor vervoer van kinderen. Daarin in ik een plank gemaakt, anders schieten de bladen van de frees door het stof.. Welk merk, geen idee, ik heb hem gekocht via marktplaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts