Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olla potten


Arja

Aanbevolen berichten

  • 4 maanden later ...

Ben je ze zelf aan het draaien? Leuk!

 

De olla bij de dwergtomaatjes was een goede zet! We hebben ze alleen via de olla water gegeven en dat was genoeg voor de 5 of 6 struikjes die er omheen stonden, ook in de lange periodes waarin het helemaal niet regende. 

 

De olla bij de beukenhaag bleek niet voldoende. De haag staat haaks op het huis, en het stuk haag wat het dichtst bij het huis staat krijgt nauwelijks neerslag. Ondanks olla èn extra sproeien zijn daar een paar struiken doodgegaan. 

 

Er staan nog meer olla's, maar daar heb ik niet zo'n zicht op, ook omdat we uiteindelijk zo'n beetje dr hele tuin gingen sproeien toen het zo ontzettend lang niet regende. Edit: twee andere olla's, die bij eeuwig moes en bij mierikswortel hebben het ook heel goed gedaan, zonder verder sproeien. We vulden ze ongeveer om de drie dagen bij. Het niveau was dan wel gezakt, maar ze waren zeker niet leeg. 

 

aangepast door Arja
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Arja said:

Ben je ze zelf aan het draaien? Leuk!

Ik kan niet draaien. Dit heet handvormen. Eentje maar, één olla, want het is meer werk dan ik van tevoren dacht. Voor de bolvorm heb ik mijn beslagkom als mal gebruikt. (Ik was zoooo blij toen ik mijn beslagkom eindelijk  terug had.) Wel door jouw topic geïnspireerd!

IMG_20220919_145827.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gemaakt, niks mis met handvormen natuurlijk. Draaien is denk ik sneller. Ik heb een tijd wekelijks in een atelier gedraaid / les gehad. Zou het nu wel weer willen, lekker een heleboel olla's maken! Of een eigen draaischijf. Oh dan wil ik ook een oven. Kortom... nu even niet 😄

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schoon potje geworden, bijna jammer dat je die onder de grond gaat stoppen.

Heb één Oya (er zijn veel schrijfwijzes, dat komt omdat de oorspronkelijke een gedeponeerd merk is.) en die was in de droogste dagen toch telkens op een dag helemaal leeg.

 

In de serre voor het eerst een andere methode geprobeerd: Voet van een PET Cola fles afgesneden en die dan met de hals naar beneden in de grond gestopt, een goede 25cm diep. Heel eenvoudig op die manier om 'in de diepte' water te geven. Zowel met de gieter als de tuinslang direct aan de voet van de wortels. Ik weet niet of het echt verschil gaf in water verbruik want kan het natuurlijk niet wetenschappelijk vergelijken, de plantjes stonden er in ieder geval wel mooi bij (5-tal flessen naast aubergines, basilicum, pepers en één tomaat). Voordeel is dat er een dikke laag stro kon liggen als isolatie en dat ik de indruk had dat er veel minder water verdampte. Mijn serre wordt een jungle en dat is dan weer een nadeel want je moet die flessen weervinden onder al die bladeren. Volgend jaar zet ik zo'n fles naast iedere grote plant (tomaat, aubergine, pepers) en zal ik wat meer snoeien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook van die flesjes zonder bodem ondersteboven ingegraven, maar ik gebruik daar 0,5L flessen en 2L melkflessen (zonder statiegeld) voor.
Maar dat is niet te vergelijken met de oya/olla. Die laatste heeft tot doel langzaam water af te geven.
Die ingegraven flessen hebben tot doel gericht en op diepte water te geven, en als voordeel dat het water niet (horizontaal) weg kan stromen. Door het dopje op de fles te laten zitten en hier een gaatje in te maken, zorg je er voor dat het water er minder snel uit stroomt, maar bij mij verstopt het gaatje dan soms snel.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...