Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Nou... Er lijkt nu wat te gebeuren bij 1 van mijn 20 gezaaide kiwizaadjes... Moet wel echt een hoop geduld hebben

Geplaatst:

Ik kom er net achter dat er al 10 plantjes opkomen

Geplaatst:

10 van de hoeveel?

Bij mij zie ik inmiddels bij 4 van de 20 iets gebeuren. Echt leuk!

Geplaatst:

Ik heb geen idee, had gewoon alle zaadjes uit 1 kiwi gedaan

Geplaatst:

Alle zaadjes?? Wow, haha... Nee, dat vond ik net wat teveel van het goeie! Ik zie wel wat het wordt... Vind het al leuk dat er iets gebeurt en ik nu ook echt wat groens zie in dat bakje! Maar dan is mijn score 4 van de 20 nog niet eens zo slecht

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik weet niet hoe het jullie andere zaai fanatiekelingen vergaat, maar ik kom om in de kiwi planten ondertussen! De gemiddelde plantjes hebben al een flink aantal bladeren en zijn ongeveer een 7cm tot 10cm hoog en breed. Hier op de moestuin ben ik al een aantal planten kwijt, maar mochten er nog liefhebbers alhier op het forum zijn die iets willen ruilen, geef even een pm.

Ik zal later in het weekend wel even weer wat foto's plaatsen.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Leuk

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De kiwi plantjes zien er nu zo uit: (18 juni gezaaid)

2september2012026.jpg

Geplaatst:

Even een update, de planten zijn ongeveer 15a 20cm groot ondertussen en zijn duidelijk herkenbaar als zijnde kiwiplanten. Ik zal ze voor de winter in een nog grotere pot zetten, deze van 10cm worden te klein vermoed ik. Moet ik er verder nog iets mee voor de winter, bijmesten bv?

Geplaatst:

Het heeft even geduurd, maar hier wat foto's van de gezaaide kiwi's.sdc1215878921347028285.JPGsdc1215951181347028345.JPGsdc1216469221347028370.JPG

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo iedereen,

Even proberen deze post nieuw leven in te blazen...

Dit voorjaar heb ik een 30-tal zaadjes uit een kiwi (Zespri voor de geïnteresseerden) gehaald, gezaaid en gewacht. Gewacht. Gewacht. En jawel, na een dikke maand kwam het eerste zaadje tot leven. Al snel gevolgd door enkele andere om in totaal een 9-tal zaden uit te komen (opvallend, ze zaten in potjes per 5, 1 potje had er 5, 1 had er 2 en 2 hadden er 1, ik vermoed dat licht en vocht cruciaal is voor de uitkomst).

Dit was het voorjaar. Momenteel heb ik er nog 7 die overgebleven zijn (1 kreeg zijn bladeren niet uit de zaaddoos, 1 is afgerot toen het 1 cm hoog was).

Momenteel staan ze in bloempotten van 2 liter, de grootste zijn bijna een halve meter, kleinste een goede 10 cm.

1 plant heeft schade geleden door (ik vermoed) slakken aan de stam. Ik hoop dat de plant blijft groeien.

Mijn vraag: Kan je de planten in pot buiten laten overwinteren? Of best in de grond plaatsen.

Ik merk ook dat de planten al goed geworteld zijn. Is de pot voldoende of beter grotere potten voorzien?

Iemand ervaring?

Ps: ik probeer 1 van de komende dagen eens een foto te maken.

Groeten

Koen

Geplaatst:

lijkt me ook leuk om te proberen .

Geplaatst:

Kiwi's zijn in de volle grond sterke groeiers. Ik had er eentje, die prachtig bloeide maar nooit vrucht droeg (waarschijnlijk doordat hij/zij geen partner had) en alles overwoekerde. Die is er uit gegaan, met pijn in mijn hart.

Ik zou dus zeker de planten in grotere potten zetten, of in de tuin op hun toekomstige vaste plek. Ik zou voor de zekerheid de potten niet ingraven, maar vorstvrij wegzetten.

Mocht ik ooit ruimte hebben, dan komt er zeker een groot klimrek met een aantal kiwi's. Gewoon omdat het een prachtige klimplant is en als ze bloeien zijn ze werkelijk spectaculair!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Bedoeling is wel om de kiwi "op termijn" in volle grond te zetten. Echter eerst moet de tuin volledig aangelegd worden en ik zou graag eerst het geslacht van de planten bepalen alvorens ik ze in volle grond zet.

Zijn er soms mensen die ervaring hebben met het verplanten van een plant die een 5-tal jaar in volle grond heeft gestaan? Overleven ze dit of is het hopeloos?

Of kan je de planten waar je vanaf wil gewoon gelijk met de grond snoeien?

Iemand tips?

Geplaatst:

Zoals beloofd een foto van hoe goed de zaadjes gegroeid zijn.

Ik blijf het een wonder vinden dat zo een klein zaadje op een half jaar kan uitgroeien tot zo een grote plant (de grootste komt tot net boven het raam nu).

Ik zal toch een versnelling moeten bijsteken met het aanleggen van m'n tuin zodat ze in volle grond kunnen geplaatst worden

2013-08-26-2083751377615259.33

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik kocht hier bij de turkse winkel Soreli gele kiwi. Dat is wel grappig, want die heb ik in het voorjaar ook bij Fruitlent gekocht, en vorig jaar al eens via een franse webshop. Het verschil is natuurlijk dat als ik vanuit een kiwi zaai, ik niet weet of het mannelijke of vrouwelijke planten worden. Als je zoekt op soreli kiwi, dan zul je aardig wat positieve verhalen horen. Commercieel in Europa een succes aan het worden, omdat hij vroeg afrijpt, en het was een enorme kiwi die ik had. Net zo groot als de groene kiwi. Dus ik ga voor de lol toch de zaadjes bewaren en zaaien. Ik zal ze later wel enten, dan weet ik zeker wat het in de toekomst is. Wie er zaadjes van wil hebben, moet het maar even laten weten.

Groeten,

Dennis

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

3-1-jaar-na-zaaien38291396870447.jpg

Hierbij een foto van enkele dagen geleden.

De planten zijn nu een goed jaar gezaaid. De planten hebben de winter goed overleefd (dankzij de zachte winter??). Ze lopen mooi uit, maar 1 plant heeft vrij veel last van vraat (slakken denk ik) en kan amper bladeren maken, hier moet ik nog een oplossing op vinden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wauw!

Ik heb ook nog kiwi's liggen.

Ik ga die zaden ook maar eens zaaien.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Even een update.

Het zaaien van de kiwis dateert van ongeveer 1,5 jaar terug.

Alle 7 de planten die de winter ingingen hebben de winter ook overleeft.

Aangezien de tuin nog in aanleg was (is) had ik ze al "voorlopig" ergens gepland. Nu staan ze daar momenteel nog en dat begint een ramp te worden.

Binnen 2 weken ligt de oprit, dan maar snel ook de metalen constructie voor de kiwi's in orde brengen.

Soit om terug te komen, hierbij een foto van de planten nu. 1 plant weigert tot op heden om goed te groeien, de rest woekeren enorm! De uitlopers zijn dit jaar al een 3-tal meter gegroeid, ook zijn alle planten vertakt naar veeeeeeel zijscheuten.

Tot op heden nog geen bloemen gezien... Jammer! Ik hoop nog steeds op minstens 1 mannelijk en 1 vrouwelijke plant. Hopelijk volgend jaar (de planten zijn dan allemaal 2+ jaar oud) in mei/juni toch enkele bloemen te kunnen aanschouwen!

Te be continued...

2014-08-09-1316781407845869.19

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Dit lijkt mij ook wel een geslaagd experiment. Ook las ik dit draadje door om er achter te komen of andere personen hadden geëxperimenteerd met wel of geen extra koude periode. Aangezien kiwi's altijd koud opgeslagen en vervoerd worden lijkt mij dit niet nodig. Dan zal ik de kiwi maar gaan schillen

Mooie planten trouwens Koen!

Geplaatst:

Vandaag zaadjes "geoogst" van een groene Zespri. Iets meer dan 100 zaadjes, hopelijk kunnen we daar 20 kiwi's uithalen

aangepast door Gast

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb hier een vraag over. Zoals ik begreep geeft zaaien een hoop mannelijke planten en slechts een paar vrouwelijke. Ik las ergen dat het ongeveer 60-30 was. Afijn, ook begreep ik dat je door ze te enten een paar jaar eerder in bloei kan krijgen waardoor je kan bepalen of het mannelijk of vrouwelijke planten zijn. Maar gaat dat ook op in de volgende situatie. Je neemt twee zaadjes uit dezelfde vrucht. Stel ze komen beide op. Zou het dan zin hebben om de ene te enten op de andere. De toppen verwisselen dus. Mijn gevoel zegt namelijk dat dit niets uithaalt. Kan iemand dit toelichten?

Ik probeer aan een gele kiwi te bekomen, en Soreli of een Giallo maar kan die niet vinden. Misschien dat zaaien en enten een optie is.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Hier is er van het zaaisel niks bovengekomen Binnenkort nog is een gele kiwi kopen en opnieuw zaaien. Geen idee of enten helpt, maar zo zou je wel een vrouwelijke kop op een mannelijke stam kunnen zetten na een jaar of 4 (als de plant al wat groter is)

Geplaatst:

Soreli en Giallo zijn te bestellen bij Lingepalm. Morgen komen mijn Soreli en Belen (bestuiver Soreli) aan vanuit Italie. De vrachtwagen heeft panne.

Het is me reeds gelukt om met entmateriaal een Belen op Jenny te eten.

Geplaatst:

Bedankt Menno!

Ik heb me al rot gezocht in binnen en buitenland dus ik ben heel blij dat je lingepalm hier vermeld heb. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een Soreli maar een Giallo maakt ook wel een goede indruk. Keuzes, keuzes. Eerst hier eens gaan meten hoeveel pergola ik hier nog kwijt kan. Zal wel weer te weinig zijn...

Groetjes,

Bram

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic