Jorg Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Ik heb al 3-4 jaar het probleem dat de frambozen dood gaan op dezelfde plek. Wat kan dat zijn, een schimmel in de grond? Vorig jaar heb ik begin van het jaar stekjes gehad van de buren, nadat de planten eerder dood waren gegaan. Die stekjes hebben het precies een jaar vol gehouden. Sommige liepen nog uit begin dit jaar, maar zijn inmiddels dood of gaan dood (bruine bladranden). Ook twee nieuwe planten (gekocht bij een bouwmarkt) vlak naast dit bed, zelfde verhaal. Niet gemest of gestrooid. Ook geen compost. Wel gesnoeide frambozen op die plek klein geknipt en op de grond gegooid. Wat zou de oorzaak kunnen zijn van frambozen die steeds dood gaan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Dit topic ga ik volgen, bij mij hetzelfde, om gek van te worden. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlavlip Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Heb je ze ook in andere delen vd tuin staan? Zo ja, hoe doen die het? Het klinkt als een grond/bodemprobleem. Gezien ze t blijkbaar initieel goed lijken te doen, maar een jaartje later dood zijn zit ik te denken aan een voedingsloze grond (je bemest niet lijkt t? Wat voor grond is het?), of om de een of andere reden een te natte grond (dat heb ik helaas geleerd door er ooit een op zware klei te zetten). Maar ik ben verre van een framboos expert, enkel iemand die er in het verleden een paar om deze redenen is verloren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 (edited) te weinig bemesten lijkt me geen probleem, misschien overbemesting. Welke grond heb je @Jorg ik moet die dingen voortdurend in toom houden zonder bemesting op arme zandgrond. Lijkt eerder een schimmel of zo die bij jou in grond aanwezig is. Probeer misschien 1 eens in grote pot met grond niet uit je tuin. De buren is dat grond naast jou ? hoe hoog is je waterstand? Voor die 3/4 jaar had je er dan ook ?misschien ook op een andere plek de frambozen zetten (want daar kan ik je niet in volgen, waarom zou je die telkens op dezelfde plek zetten als je weet dat het daar misgaat) Edited May 20, 2022 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 (edited) Is normaal. Bij een snoeicursus van Velt heeft de lesgever dit ook vermeld. Achter vele jaren op dezelfde plek groeien frambozen niet meer goed op die plek, dus een nieuw stukje tuin zoeken. Met jaarlijkse aanbreng van compost kon je de levensduur wel wat verlengen. De plant verhuisd van nature ook zeer veel (volgens sommigen woekeren). Edited May 21, 2022 by simonvb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 21, 2022 Author Share Posted May 21, 2022 - Een zelfde bed links van dit bed. Zelfde verhaal. - Kleigrond. Vorig jaar bemest met organische mest. - Dit is eigenlijk al van het begin dat ik de tuin heb, 2018. Planten overleven op die plek en gaan dan dood. Sympthonen zijn bruine bladranden. - Ik vermoed zelf ook een bodemschimmel. Ik probeer volgend jaar een nieuwe plek (of als ik stekjes van de buren kan krijgen dit jaar nog), kijken of dat helpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Bij mijn ouders hebben we een soort gelijk probleem gehad, daar diepe gaten gegraven, opgevuld met potgrond plus compost en toen ging het beter. Staan nu 3 jaar er goed bij. Geen idee of het op de lange termijn ook zo blijft Ik woon niet echt in de buurt maar mocht je stekken willen hebben om opnieuw te proberen, ik heb er meer dan genoeg. Allemaal gele frambozen trouwens. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts