Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe groot hoort paksoi te zijn?


Vlavlip

Aanbevolen berichten

Ik heb voor t eerst paksoi in de moestuin staan en t valt mij op dat die van mij vele malen hoger zijn dan die in de winkels en op de markt.

 

De stelen beginnen eindelijk een beetje aan te dikken, maar de planten zijn al zeker wel 30cm hoog.

 

Is dit normaal of zijn de doorgeschoten of iets? Ze zien er verder uit als die in de winkel, alleen een stuk hoger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

54 minuten geleden, Vlavlip zei:

valt mij op dat die van mij vele malen hoger zijn dan die in de winkels en op de markt.

 

De stelen beginnen eindelijk een beetje aan te dikken, maar de planten zijn al zeker wel 30cm hoog.

 

 

Nou kan je hier wel opscheppen, maar beweringen zonder foto worden wel met een korrelzout genomen.

😉.

 

Je hebt verschillende soorten paksoi, er is ook een baby variant.

En een moestuin is niet te vergelijken met de gecontroleerde kweek in kassen waar alles aangepast kan worden aan een uniform en snel groeiend gewas. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn echt de helft kleiner, maar ik ga ze vanavond wel eten 😋 Ze zullen er niet minder om smaken. 

 

Ook andere bladgroenten zoals sla of andijvie vind prima in de vorm van kleinere kroppen. Het smaakt hetzelfde en de porties voor een tweepersoons huishouden zijn nu eenmaal anders dan met een rits kinderen. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Patrijs zei:

 

 

 

Nou kan je hier wel opscheppen, maar beweringen zonder foto worden wel met een korrelzout genomen.

😉.

 

IMG_20220604_161725.thumb.jpg.67b4d5983fec2c4855bab7b02785f3e0.jpg

Ik heb er een spaflesje naast gezet, had geen banaan :)

Op de verpakking vd zaadjes staat japanse paksoi?

 

@Arja die van mij gingen eerst de lucht in en zijn nu pas dikkere stelen aan t kweken.

 

Misschien heb ik ze te dicht op elkaar staan? Niet alle planten staan zo dicht op elkaar als deze, maar dit is de makkelijkste plek voor een foto 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan inderdaad te krap opeen. 

Zo groeien ze naar het licht en worden lang.

De gebruiksaanwijzing staat meestal achter op het zakje zaad, dat kan een richtlijn voor je zijn.

30 cm de rijen en dunnen tot 25 cm in de rij geeft een goede opbrengst

Voor nu zou ik zeggen eet ze zoveel mogelijk dunnend op, dan zal je oogst maximaal zijn.

Verplanten is vaak lastig met paksoi, die gaat snel schieten.

Zeker bij grotere planten zonder kluitje.

 

Ze staan er mooi bij, dat dan weer wel.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik las voor t zaaien idd dat ze niet van verspenen houden, dus ik heb ze direct gezaaid.....door t water geven/de regen zijn er her en der wat zaadjes aan de wandel gegaan en alles groeide zo goed dat ik niet veel heb verwijderd.

 

Ik zal ze de dikste er de komende weken uit gaan halen, dat moet goedkomen gezien deze kriskras door t veldje staan, dus dan krijgt de rest was meer ruimte. En volgende keer geef ik ze meer ruimte.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowieso alle paksoi die voor de langste dag gezaaid/geplant is nu z.s.m. oogsten. Gegarandeerd dat ze met de oplopende temperaturen namelijk in ‘t zaad gaan schieten. Ik zaai in juli nog een keer voor teelt in de volle grond en in september ga ik nog in de kas rechtstreeks zaaien. 😄 Paksoi gaat doorschieten als in het hart een mooi ‘rondje’ van bladeren ontstaat. Ras maakt zoals hier boven gezegd erg veel uit, ik heb zelfs een baby variant wat hele kleine paksoitjes oplevert, genaamd ‘hok du’. De Shanghai paksoi vind ik zelf het lekkerste, maar heb nog veel zaden van de gewone soort. Lekker makkelijke en smakelijke groente. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...